Arvioitu lukuaika: 12 minuuttia

Liikeidea: Yritysidea ja liikeidea joka kantaa

liikeidea-yritysidea-paakuva

Oletko hautonut päässäsi ajatusta oman yrityksen perustamisesta? Mielessäsi on ehkä pyörinyt liikeidea, tai ainakin hahmotelma sellaisesta. Se voi kuitenkin tuntua kaukaiselta haaveelta eikä lainkaan konkreettiselta. Kerromme, kuinka voit muuttaa yritysideasi kannattavaksi liiketoiminnaksi! Olennaista on ottaa yritysidea kriittisen tarkastelun alle, laatia liiketoimintasuunnitelma ja mahdollisuuksien mukaan testata liikeidean toimivuutta.

Liikeidea tai yritysidea, kumpaa termiä haluatkaan käyttää, on koko yritystoiminnan pilari. Se vastaa kysymykseen siitä, kuinka yritys aikoo liiketoimintaansa toteuttaa, sekä miksi yritys on ylipäänsä olemassa. Käytännössä liikeidea kertoo, millaisia asiakkaita yritys tavoittelee sekä minkälaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa asiakaskunnalleen. Yritysidean pohjalta laaditaan varsinainen liiketoimintasuunnitelma.

Älä jätä liikeideaasi pölyttymään laatikon pohjalle!

Älä jätä loistavaa ideaa käyttämättä. Katso vertailu ja valitse sinulle sopivin yritysmuoto.
Valitse sopiva yritysmuoto

Liikeidea voi syntyä esimerkiksi harrastuksesta, koulutuksesta tai palavasta mielenkiinnosta johonkin itselle tärkeään asiaan. Sillä, kuinka yritysidea syntyy, ei kuitenkaan ole merkitystä; ratkaisevinta on sen toteutus ja oikea ajoitus toteutukselle.

Näillä artikkelissa kertomillamme neuvoilla voit kehittää yritysideastasi menestyksekästä liiketoimintaa!

Mistä oma liikeidea syntyy?

Liikeidea lähtee vähitellen kehittymään yritysideasta. Se on ajatus, joka kertoo, millaisen yrityksen haluaisit perustaa ja mikä sen tarkoitus on.

Yritysideat liittyvät useimmiten henkilön omaan osaamiseen: tietoon ja taitoon, jota hän on hankkinut joko koulutuksen tai työkokemuksen kautta. Yritysidea voi kuitenkin kummuta myös omasta harrastuksesta. Yksi tällainen liikeidea esimerkki ovat lukuisat käsityöalan yritykset.

Katso ylläolevalta videolta vinkit liikeideaan

Joskus yritysidea voi syntyä myös omien kontaktien kautta. Toisinaan liikeidea taas vain iskeytyy päähän silmänräpäyksessä vaikka saunan lauteilla, keskikesällä laiturinnokassa tai maanantaiaamuna ruuhkabussissa.

Sillä, missä ja miten yritysidea syntyy, ei tosin ole niinkään väliä. Ratkaisevinta on sen toteutus ja ennen kaikkea toteutuksen ajoitus!

Uusia ideoita syntyy, kun olemassa oleva asia kohtaa toisen jo olemassa olevan asian. Näistä syntyy uudenlainen yhdistelmä eli idea. Yhdistelmän eli idean muoto ja laatu riippuu pitkälti ideoijan kyvystä hahmottaa asioita ja niiden suhteita toisiinsa.

Ideoita voi koittaa luoda tietoisesti esimerkiksi työpaikalla järjestetyissä yhteisissä ideointisessioissa eli niin sanotuissa aivoriihissä. Usein kaikkein parhaimmat ideat kuitenkin syntyvät, kun annamme työvuoron alitajunnallemme. Tätä mieltä oli muun muassa James Webb Young jo miltei 80 vuotta sitten.

Tutkitusti uni on oppimisen keskeinen edellytys, sillä mieli ehtii työstää päivän tapahtumat ja lajitella ne. Näin erilähteistä tulleet virikkeet ja tieto jäsentyvät kokonaisuuksiksi – nukkuminen siis auttaa alitajuntaa työskentelemään ja sitä kautta vaikuttaa mielikuvituksemme ja luovuuteemme.

Ideat vaativat työtä ja aikaa

Ideat eivät suinkaan synny tyhjästä. Jotta ideoita voisi syntyä, pitää meillä olla polttoainetta eli inspiraation lähteitä ja tietoa. Me näemme, kuulemme, luemme ja opimme jatkuvasti; näistä tiedonmurusista sitten koostuvat uudet ideat.

Kaikkea tätä opittu pitää sulatella, pohtia, miettiä ja tutkia eri kanteilta. Kun asiaa on tarpeeksi kauan työstänyt, kannattaa se jättää sivuun, jotta alitajunnalle tulee tilaa työskennellä. Sanotaan usein, että parhaat ideat syntyvät, kun tekee jotakin rutiininomaista. Kun aivot ovat tutun puuhan parissa automaattiohjauksessa, pulpahtavat uudet ideat pintaan.

Parempien ideoiden avain saattaa tuntua siis hieman ristiriitaiselta: Pitää lakata yrittämästä ja antaa tiedostamattoman tehdä työ loppuun puolestamme.

Kun idea on syntynyt, tarvitaan vielä idean vienti käytäntöön; pitää nimittäin vielä testata, kuinka uusi idea toimii reaalimaailmassa.

Yritysideat perustuvat osaamiseen

Edellä kuvatulla tavalla voi synnyttää ideoita sisällöntuottamiseen, markkinointimateriaaleihin, uusiin innovaatioihin tai vaikkapa uutta yritystä varten.

Yritysidea ja sen jalostaminen liikeideaksi

Mistä sitten tietää, mikä on hyvä liikeidea, ja onko sen eteenpäin vieminen kannattavaa? Ideoita yrityksiin tulee ja menee, eivätkä ne kaikki tietenkään ole erityisen hyviä. Jotkut liikeideat voivat olla erinomaisia jo syntyessään, mutta monesti ideaa pitää ensin hioa ja iteroida ennen kuin siitä voi oikeasti tulla yrityksen perusta.

Ja sitten on niitäkin liikeideoita, jotka eivät edes kestä lähempää tarkastelua. Ne kannattaa suosiolla jättää pöytälaatikkoon lojumaan.

Toimiva yritysidea perustuu yrittäjän osaamiseen ja markkinoiden todelliseen kysyntään.

Tämä ei kuitenkaan vielä kerro kaikkea; jos lähialueeltasi puuttuu vaikkapa kampaamo ja sinulla on parturi-kampaajan koulutus, tarvitset kuitenkin vielä lisätietoa ja suunnittelua menestyksekkään liiketoiminnan takaamiseksi.

Onneksi jo ennen yrityksen perustamista on mahdollista varmistaa, onko oma yritysidea hyvä vai huono, ja onko sillä mahdollisuuksia menestyä. Kun päähäsi pälkähtää omasta mielestäsi hyvä liikeidea, seuraa alla olevia steppejä; niillä pystyt nopeastikin arvioimaan ideasi toimivuutta!

1. Oma liikeidea – tarkastele sitä kriittisesti ja objektiivisesti

Mieti muun muassa seuraavia tekijöitä:

Kysyntä: onko liikeidea hyödyllinen, onko sille todella tarvetta? Löytyykö vastaavaa liiketoimintaa markkinoilta jo yllin kyllin, vai onko yritysideasi täysin uniikki? Mitä voisit sen kautta tarjota asiakkaillesi?

Hyöty asiakkaallesi: mitä voisit yrityksesi kautta tarjota asiakkaille? Miksi he haluaisivat käyttää palveluasi tai tuotettasi?

Brändi: miksi asiakas päätyisi juuri sinun yrityksesi pariin?

Kilpailuetu: mikä saa sinut erottumaan kilpailijoidesi joukosta? Piileekö erottava tekijä tuotteessasi vai palvelusi laadussa?

Mies suunnittelee liikeideaa

Asiakkaat: mistä löydät asiakkaasi, ja kuinka tavoitat heidät parhaiten? Millaisia he ovat? Paljonko he olisivat valmiita maksamaan tuotteestasi/palvelustasi?

Tapa toimia: myytkö tuotetta, palvelua vai molempia? Toimitko vain lähialueella, koko Suomessa vai maailmanlaajuisesti? Valmistatko itse tuotteesi, vai valmistetaanko ne jossain muualla? Kuinka hoidat myynnin, markkinoinnin ja kirjanpidon?

Resurssit: tarvitsetko erillisiä toimitiloja yrityksellesi? Millaisia tilat olisivat, ja ostatko vai vuokraatko ne? Tarvitseko laitteita toimintaasi varten? Tuleeko sinun ostaa ulkoista osaamista tai lisäapua?

Näitä asioita tulisi suunnitella tarkkaan jo ennen yritystoiminnan aloittamista. Huomioi myös muut yrittäjyyden vastuut, ja tee niistä itsellesi muistilista.

2. Arvioi, onko näpeissäsi oikeasti hyvä liikeidea

Laadukas liikeidea täyttää alla mainitut kriteerit. Jos voisit rastittaa ne, yritysideallasi on potentiaalia!

  • Tuotteille tai palveluillesi riittää kysyntää, ja asiakkaasi ovat valmiita maksamaan sinulle
  • Asiakkaasi ostavat sinulta ensimmäisenkin oston jälkeen
  • Pystyt erottautumaan kilpailijoistasi omaperäisellä tavalla
  • Sinulla on resursseja kasvattaa ja kehittää liiketoimintaasi

Vie keksimäsi yritysidea eteenpäin niin, että siitä kehittyy oikea liikeidea

Sanalla liikeidea tarkoitetaan varsinaisesti konseptia tai toiminta-ajatusta siitä, miten yritystoimintaa lähdetään konkreettisesti toteuttamaan. Liikeidea vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä yrityksesi varsinaisesti tekee?
  • Mitä tuotetta tai palvelua myyt?
  • Kuinka myynti käytännössä tapahtuu?
  • Keitä asiakkaasi ovat?
  • Mitä uutta voit tarjota yritystoiminnallasi?
  • Kuinka voisit erottua kilpailijoistasi?

Tutustu markkinoihin ja mahdollisiin kilpaileviin yrityksiin, ja kartoita asiakkaidesi tarpeet. Näin saat selville, mille ominaisuuksille on tarvetta ja aitoa kysyntää. Parhaiten saat tämän selville toteuttamalla varsinaisen kilpailija-analyysin ja markkinatutkimuksen.

Liikeidea toimii pohjana varsinaiselle liiketoimintasuunnitelmalle. Siitä kerromme tarkemmin alempana!

Liikeidea – sen testaaminen ja hiominen

Yritystoiminnan aloittaminen on iso askel ja se yleensä jännittää, vaikka oma liikeidea tuntuisikin kaikin puolin hyvältä. Alla listattuna vielä muutama asia, joita voit pyöritellä ennen toimeen ryhtymistä – ja pari sellaista, jotka sinun kannattaa huomioida myös yritystoiminnan aikana.

Keksimäsi yritysidea, uskotko siihen itse?

Jos sinä et itse usko omaan liikeideaasi, voiko siihen oikeastaan uskoa kukaan muukaan? Perustamalla yrityksen sinulla on mahdollisuus päästä tekemään työksesi sitä, mistä pidät kaikkein eniten. Mieti siis tarkasti, mitä haluat myydä ja kuka kyseistä palvelua mahdollisesti tarvitsee ja ostaa.

Pyydä palautetta liikeideastasi

Pyydä palautetta – ja kuuntele sitä myös

Voit hyvin pyytää palautetta yritysideastasi vaikkapa perheeltäsi, ystäviltäsi ja työkavereiltasi. Tässä voi kuitenkin olla ongelmana se, että läheisyytenne vuoksi he eivät rohkene antaa palautetta täysin rehellisesti, vaan kaunistelevat sitä.

Pyydä siis palautetta myös asiakkailtasi – vain siten voit kehittyä kohti kannattavaa liiketoimintaa. Yritysidean kehittäminen, hiominen ja suunnittellu ovat tärkeitä jo alkuvaiheessa, ja niihin panostamalla pääset varmasti nauttimaan työn hedelmistäkin nopeammin.

Testaa yritysideaasi

Kuten mainittu, liikeidea ja sen toimivuutta voi testata, vaikka yritys ei olisikaan vielä pystyssä. Tämän voit tehdä tekemällä asiakaskyselyitä, keräämällä alustavia ennakkotilauksia tai myymällä sarjakortteja tai kausipasseja etukäteen.

Perusta toiminnallesi verkkosivut tai sometili ja ala rummuttaa yritysideaasi lähipiiriäsi kauemmaksi. Näistä tuloksista pääset jo hyvin kärryille siitä, millaista kysyntää palvelullasi voisi olla.

Liikeidean testaaminen onnistuu myös kevytyrittäjänä

Onko kevytyrittäjyys sinulle tuttu termi? Se on erinomainen väylä, jonka kautta pääset kokeilemaan liikeideasi toimivuutta risikittä!

Kevytyrittäjänä voit ulkoistaa laskutuspalvelulle kaiken sen byrokratian ja paperityön, joka toiminimiyrittäjän olisi hoidettava itse. Näin voit itse keskittyä rauhassa liikeideasi jalostamiseen, palvelusi konseptointiin ja asiakashankintaan.

Moni toiminimiyrittäjä on halunnut aluksi testata liikeideaansa ja yrittäjyystaitojaan kevytyrittäjänä, ja innostunut sittemmin kasvattamaan liiketoimintaansa.

Palveluumme liittyminen ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Meillä ei ole irtisanomisaikoja, vaan voit lopettaa palvelun käytön milloin tahansa. Tämä ei vaadi puoleltasi mitään toimenpiteitä. Palvelumme käyttö ei myöskään estä hakemasta starttirahaa, kun päätät perustaa oman yrityksen. Itseasissa palvelumme avulla voit osoittaa starttirahahakemuksessasi, että toimintasi on kannattavaa.

Huomaa, että aivan kaikille aloille UKKO Kevytyrittäjä ilman Y-tunnusta ei kuitenkaan sovi. Näihin kuuluvat muun muassa elintarvikkeiden myynti, kuljetus- ja koneurakointi sekä erilaiset luvanvaraiset työt. Tästä voit lukea tarkemmin Usein kysyttyä -sivultamme.

Jos kevytyrittäjyys kuitenkin sopii sinun yritysideallesi ja olet valmis viemään sitä eteenpäin, lähde rohkeasti tekemään ideasta totta! Lue lisää kevytyrittäjyydestä sivuillamme.

Oma liikeidea – älä rakastu siihen liikaa

On tyypillistä, että aloitteleva yrittäjä kiintyy omaan liikeideaansa liiankin kanssa. Tämä on yksi pahimmista virheistä; silloin tuttavilta, ystäviltä, potentiaalisilta asiakkailta ja mahdollisilta rahoittajilta saatu palaute saattaa kaikua kuuroille korville. Tällöin liiketoiminta ei kehity oikeaan suuntaan ja se saattaa johtaa yrityksen epäonnistumiseen.

Ota siis saamasi neuvot tosissasi vastaan ja tarkastele toimiasi kriittisesti!

Juttele liikeideastasi läheistesi kanssa

Liiketoimintasuunnitelman laatiminen

Kun olet päässyt viemään liikeideaasi konkreettisemmin eteenpäin, on aika luoda liiketoimintasuunnitelma. Se on kirjallinen suunnitelma, joka auttaa yrittäjää paremmin suunnittelemaan ja jäsentelemään liikeideaa.

Liiketoimintasuunnitelma kokoaa yhteen yrityksen keskeiset tiedot sekä sen, kuinka suunniteltu liikeidea toteutuu käytännössä.

Suunnitelman tekeminen kannattaa aina, sillä se toimii yrittäjälle punaisena lankana. Se auttaa häntä pohtimaan ja kyseenalaistamaan liiketoimintaa; lisäksi se paljastaa toiminnasta usein ne kohdat, jotka kaipaavat korjausta ja kehittämistä.

Mieti ainakin seuraavia perusasioita:

  1. Oma osaamisesi – mitä osaat jo erinomaisesti, missä taas kaipaat kehitystä? Mitä asioita sinun kannattaa tehdä itse, mikä asiat taas olisi hyvä ulkoistaa?
  2. Mikä palvelusi oikeastaan on – mitkä taidoistasi ovat myymisen arvoisia, ja mitkä ovat ne edut, joilla lyöt kilpailijasi?
  3. Millainen kohderyhmäsi on – kenellä on ongelma ja miksi, ja kuinka voisit tuoda siihen ratkaisun?
  4. Millaista kysyntää tällaisella palvelulla on, ja millaisia kilpailijoita markkinoilta löytyy – todennäköisesti kohtaat kilpailua markkinoilla, mutta kuinka sinä voisit erottua joukosta?
  5. Onko toimintasi kannattavaa ja millaisia varoja tarvitset sen aloittamiseen – teetkö toimintaasi pää- vai sivutoimisesti? Onko sinulla muita tuloja? Paljonko tarvitset kuukaudessa rahaa varmistaaksesi toimeentulosi? Onko sinulla tarvittavia työvälineitä?

Voit käyttää apunasi UKKO.fi:n artikkelia liiketoimintasuunnitelman laatimisesta ja kätevää liiketoimintasuunnitelmapohjaamme!

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Hinnoittele järkevästi

Jotta liiketoimintasi olisi kannattavaa, tulee myös hinnoittelusi olla kunnossa!

Oletko ollut aiemmin palkkatyössä? Tällöin tiedätkin, että palkka ilmoitetaan aina bruttopalkkana. Työnantaja myös maksaa alaisilleen bruttopalkan lisäksi työnantajamaksuja.

Yrittäjänä tai muuna itsensä työllistäjänä tulee kuitenkin ottaa huomioon, ettei asiakkaan kanssa sovittu hinta ole sama kuin bruttopalkka.

Asiakkaan maksaman loppusumman pitäisi kattaa yrittäjän vaaditut viranomaismaksut, arvonlisäverot, loma- ja sairausajan toimeentulo, työvälinehankinnat sekä työn teosta aiheutuneet kulut. Näin ollen yrittäjän onkin laskutettava enemmän kuin mitä hänen bruttopalkkansa olisi palkkatyössä.

Liikeidea ja oman työn hinnan laskeminen

Ota selvää siitä, paljonko kilpailijasi veloittavat vastaavasta tuotteesta tai palvelusta. Näin saat hyvin osviittaa sille, miten sinun kannattaa oma tarjoamasi hinnoitella.

Myös siihen, kuinka esität hinnan, kannattaa kiinnittää huomiota. Se olisi hyvä esittää mudossa, joka vaikuttaa edullisemmalta. Katso, kumpi esimerkiksi alla olevista esimerkeistä näyttää houkuttelevammalta:

50 € vai 49,95 €?
6,70 € alennus vai -30% alennus?

Hinnan tulee myös näyttää kustannuksien mukaan lasketulta ja määritellyltä; esimerkiksi 988,90 € on parempi kuin 1000 €. Tasarahasummia voidaan kuitenkin käyttää tarjouksissa ja pakettihinnoissa.

Huomaa, että palkkasi ei saa olla alan lakisääteistä minimipalkkaa matalampi. Alihinnoitteluun ei muutenkaan kannata sortua, sillä se aiheuttaa alallasi epäedullisen kierteen.  Jos toisaalta olet uusi tekijä alallasi, et voi myöskään asettaa työllesi samaa hintatasoa kuin jo pidempään töissä ollut, maineikas ammattilainen.

Lue lisää aiheesta

Markkinointi ei ole magiaa – seuraa näitä vinkkejä!

Siinä, missä liiketoimintasuunnitelma toimii karttanasi koko yritystoiminnan suhteen, on markkinointisuunnitelma ohjenuorasi yrityksesi myynnin ja markkinoinnin maailmassa.

Liikeidea ja markkinointisuunnitelman laatiminen

Suunnitelma voi olla hyvinkin kevyt ja tiivis, kunhan se on täynnä oikeaa asiaa. Toisin kuin liiketoimintasuunnitelman, markkinointisuunnitelman tarkoituksena ei ole vakuuttaa mitään ulkopuolista tahoa. Sen sijaan sen tulee keskittyä merkittäviin asioihin ja tekoihin.

Voit lähteä rakentamaan markkinointisuunnitelmaasi vastaamalla esimerkiksi alla oleviin kysymyksiin!

  • Kohderyhmä: Keitä asiakkaasi ovat? Mitä he haluavat ja tarvitsevat?
  • Kilpailija-analyysi ja yrityksesi edut: Ketkä/mitkä tahot ovat merkittävimpiä kilpailijoitasi, millaisia ne ovat? Miten sinun palvelusi tai tuotteesi on parempi kuin kilpailijoillasi?
  • Hinnoittelu: Kuinka voit määritellä tuotteidesi/palvelujesi hinnan?
  • Asiakkaiden säilyminen: Millä keinoin saat asiakkaasi palaamaan tuotteidesi/palvelujesi pariin?
  • Markkinointiresurssit: Millaisen budjetin voit asettaa markkinoinnillesi? Kuinka paljon markkinointitoimenpiteisiin käytetään resursseja ajassa ja rahassa?
  • Markkinoinnin kanavat: Missä kanavissa haluat näkyä, mitä kautta tavoitat asiakkaasi parhaiten?
  • Toimenpiteet: Mitä toimenpiteitä tulee tehdä, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan?
  • Tulosten mittaaminen: Kuinka tuloksia mitataan, seurataan ja raportoidaan?

Näiden kautta pääset jo pitkälle markkinointisuunnitelmassasi. Tutustu UKKO.fi:n Markkinointioppaaseen ja liity halutessasi markkinointikouluumme!

Asiakkaiden tavoittaminen

Uusia asiakkaita voi löytää monestakin paikasta. Eräs tehokas keino, jolla tavoitat potentiaaliset asiakkaasi, on perinteisen puhelinmyynnin tekeminen – niin kutsutut "kuumat puhelut".

Tilanteesi on tässä edullisempi kuin esimerkiksi lehtitilauksia tarjoavilla puhelinmyyjillä; sinun on mahdollista selvittää, että kontaktoimillasi ihmisillä on todellinen tarve tarjoamallesi työlle.

Voit myös pyytää puheluissa palautetta samalla, kun kerrot liikeideastasi. Tällä tavoin selvität nopeasti, miltä yritystoimintasi potentiaalisten asiakkaiden näkökulmasta vaikuttaa, ja mitä hiottavaa siinä mahdollisesti on.

Lue lisää aiheesta

Hyvä asiakaskokemus on tärkeä

Haluat kai, että asiakkaat palaavat palvelujesi pariin jatkossakin, ja suosittelevat sinua myös eteenpäin toisille? Tämän voit mahdollistaa täysin omilla toimillasi.

Hyvä asiakaskokemus rakentuu helposta tavoitettavuudesta ja laadukkaasta asiakaspalvelusta. Mainitsemme muutaman tärkeän seikan, joilla yrittäjä voi saada nämä aikaiseksi:

Rehellisyys. Huijaaminen ja asioiden liika kaunistelu ei yritystoiminnassa kannata ikinä. Kerro sen sijaan reilusti, kuinka asiat ovat, ja ole avoin myös hinnoittelusi kanssa.

Laadukkaat ja toimivat verkkosivut. Jos päädyt perustamaan toiminnallesi verkkosivut, tulisi niiltä löytyä kaikki olennainen: tietoa palveluistasi ja tuotteistasi, hinnastosi sekä yhteystietosi.

Sivut kannattaa myös pitää simppeleinä sen sijaan, että innostut leikkimään väreillä ja efekteillä; vähemmän on usein enemmän.

Hyvä asiakaskokemus

Asiakkaiden kuuntelu. Ota asiakkaidesi antama palaute ja ehdotukset vastaan, ja käytä niitä toimintasi kehittämisessä. Palvelut on suunnattu asiakkaille, joten he osaavat usein myös parhaiten kertoa, mikä niissä toimii ja mikä ei. Heiltä saattaa myös tulla loistavia ideoita, joita sinulle ja mahdollisille yhteistyökumppaneillesi ei olisi tullut edes mieleen!

Käytä pelisilmää. Jotta yrityksesi voisi menestyä, on sinun toki oltava innokas edustamaan sitä ja tekemään myyntiä. Älä kuitenkaan ole liian päällekäyvä, vaan anna asiakkaidesi harkita, kokeilla ja verrata. Luottamusta on hyvä rakentaa vähitellen.

Muista, että uuden asiakkaan hankkiminen on hankalampaa ja hintavampaa kuin vanhan asiakkuuden säilyttäminen.

Jälkihoito. Kerro, että olet mielelläsi asiakkaasi apuna myös jatkossa; pyydä häntä olemaan yhteydessä, jos jonkin mietityttää häntä. Voit silloin tällöin myös ottaa itse yhteyttä vanhoihin asiakkaisiisi ja kysyä, miten heillä on asiointinne jälkeen mennyt. Samalla voit tiedustella, onko hänellä nyt meneillään jotain sellaista, missä voisit häntä auttaa.

Liikeidea – haluatko testata sitä käytännössä?

Kuinka liikeidea syntyy?

Oman liikeidean toimivuutta voi kokeilla helposti esimerkiksi sivutoimisena yrittäjänä. Sivutoimisen yrittäjyyden hyvä puoli on, että mikäli koet yritysideasi toimimattomaksi, et ole vielä ehtinyt tehdä peruuttamattomia päätöksiä palkkatyösi suhteen. Näin riski kokeilla liikeidean toteuttamista on tavallista pienempi.

Päätoimiseksi yrittäjäksi pystyy myös siirtymään jouhevasti, mikäli liikeideasi ottaa tuulta alleen!

UKKO.fi:n kautta saat perustettua toiminimen täysin ilmaiseksi UKKO Yrittäjän toiminimen perustamispalvelumme kautta. Lisäksi voit ulkoistaa kirjanpidon ja viranomaisilmoitukset meidän harteillemme ja keskittyä liikeideasi kehittämiseen, palvelusi markkinoimiseen sekä asiakkaiden hankkimiseen.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Kun olet saanut perustettua toiminimen, on aika ryhtyä miettimään asiakashankintaa. Alkuun olisi hyvä pohtia, minkälaista markkinointia yritys tarvitsee sekä millaisia markkinointikeinoja yritys tulee käyttämään. Lisäksi jonkunlainen markkinointisuunnitelma olisi hyvä olla olemassa; siihen annoimmakin vinkkejä jo ylempänä.

Myös me UKKO.fi:llä tarjoamme pienyrittäjille ilmaisen osallistumisen markkinointikouluumme, jonka aikana yrittäjä tulee oppimaan tuloksellisen markkinoinnin salaisuudet. Markkinointikouluumme voi liittyä täältä.

Ja lopuksi: muista, että yritysidean kehittäminen on jatkuva prosessi. Liikeidean kehittämistä ei siis voi unohtaa, vaan yrityksen tulee luoda uutta tasaisin väliajoin, jotta yritys pysyy kilpailukykyisenä.

Lue myös:

Artikkeli on julkaistu alun perin 24.9.2020. Sitä on päivitetty 12.7.2021.

Muita artikkeleita aiheesta Liiketoiminnan aloittaminen: