Yrittäjän tiliöinti, tällä ohjeella selviät siitä! | Yrittäjyyskoulu | UKKO.fi
Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Yrittäjän tiliöinti, tällä ohjeella selviät siitä!

tiliointi-laskin-ja-papereita

Tiliöinti on oleellinen osa kirjanpitoa. Kirjanpitoa tehdään, jotta verottaja näkee että olet maksanut verosi ajallaan. Tiliöinti tarkoittaa, että yrityksesi pyörittämisestä syntyneet kulut luokitellaan tiettyihin ryhmiin, jotta kaikki voivat ymmärtää yrityksesi kulut.

Mikä ihmeen tosite?

Tositteet rinnastetaan usein kuitteihin, mutta kirjanpidon näkökulmasta tositteiden on tarkoitus todentaa syntynyt kulu: tositteesta on tultava ilmi myyty tavara/tai palvelu, sen verotuskanta, päivämäärä jolloin kauppa on tehty. Tositteeksi ei siis riitä kuvakaappaus verkkopankista, mutta kuitti on erinomainen tosite!

Apua, en mä osaa mitään tiliöintiä!

Tiliöinneistä ei pidä ottaa paineita, tarkoitus on vain itse näyttää kirjanpidossa, mihin ryhmään mikäkin kulu kiinnittyy. Kuluja on erilaisia, ja niin on tilejäkin. Yrittäjänä tarvitset yleensä  alla listattuja tilejä, jotka merkitään ostolaskun kaveriksi kirjanpitoa varten. UKKO Toiminimiyrittäjyydessä on listattu kaikki yleisimmät tilit valmiiksi niiden käyttömäärän mukaan, tuodessasi tositteen palveluun valitse vain listasta oikea tili. Alla esimerkki tarvitsemistasi tileistä ja niiden käytöstä.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Yleisimmät tilit yrittäjälle:

Ostot: palveluusi tai tuotteeseesi suoraan liittyvät hankinnat, ostat esimerkiksi kylpyhuoneremontin tekemiseksi laastia ja laattoja.

Ulkopuoliset palvelut: myymäsi tuotteen tai palveluun liittyvät palvelut, jotka ostat toiselta palveluntarjoajalta: asiakkaasi ostaa sinulta kylpyhuoneremontin, jonka purkutöistä maksat Remontti-reiskalle 100€. Remontti-reiskan sinulle kirjoittamasi lasku on ulkopuolista palvelua.

Vuokrat: esimerkiksi toimistohuoneestasi tai kalliista laitteesta maksamasi vuokra.

Edustuskulut: Tarjoat asiakkaallesi illallisen.

Korkokulut: Olet ottanut yritystoimintaa varten lainaa ja maksat siitä korkoa.

Pankkikulut: pankin palvelumaksut, jotka liittyvät yrityksesi pankkitiliin.

Vakuutukset: kaikki yritystoimintaan liittyvät vakuutukset

Markkinointikulut: Mainostat lehdessä, tai teetät yrityksellesi vaikkapa nettisivut. Tänne menee myös avoimien asiakastilaisuuksien tarjoilut.

Toimistokulut: Ostat toimistolle tulostinpaperia tai vaikkapa kuittivihkon.

Pienkalusto: Koneet ja laitteet, joiden arvo on alle 850€ ja todennäköinen käyttöikä on alle 3 vuotta. Esimerkiksi tulostin tai kännykkä.

Muistathan merkitä tiliöintiin ALV-prosentin! Se selviää laskusta.

Menikö sormi suuhun tiliöinneissä? UKKO Toiminimiyrittäjyys auttaa!

UKKO Toiminimiyrittäjyydellä tiliöinti hoituu helposti samalla kun lisäät tositteen kirjanpitoon. Taloustiimimme myös tarkistaa, että jokainen tosite tulee tiliöityä oikealle tilille.

UKKO Toiminimiyrittäjyydellä automatisoit taloushallintosi, ja keskityt yritystoimintaasi, etkä kuittirumbaan.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Toiminimen kirjanpito itse – Milloin se on järkevää?

    Aloittelevalle yrittäjälle painotetaan usein, että toiminimen kirjanpito on tärkeää jättää tilitoimiston huoleksi ja keskittyä itse uuden yrityksen ydinosaamiseen, mutta onko olemassa tilanteita, joissa yrityksen kirjanpito kannattaisi tehdä itse? Itse asiassa sellaisia tilanteita on yllättävänkin paljon. Kerromme tässä artikkelissa tilanteista, joissa yrittäjän kannattaa huolehtia sekä kirjanpidostaan että niistä välineistä, joiden avulla kirjanpidon hoitaminen omatoimisesti on todella helppoa ja nopeaa. Milloin kirjanpito…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Miksi UKKO Toiminimiyrittäjyyden myyntilasku?

    Kaipaatko helpompaa laskutusta? Oletko kyllästynyt sekaviin ja kalliisiin taloushallinnon ohjelmistoihin? Aiheuttaako valmiit laskupohjat päänvaivaa? Me UKKO Toiminimiyrittäjyydessä haluamme tehdä myynnistä simppeliä. Tämä tarkoittaa myös laskutusta. Palvelumme avulla teet ja lähetät myyntilaskuja helposti, minimoit byrokratian ja automatisoit kirjanpitosi. UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelussa: Lähetät rajattomasti laskuja sähköpostitse, verkkolaskuna pankkiin ja postitse Laskut ovat ammattimaisia, ja ne sisältävät virtuaaliviivakoodin, joka helpottaa laskun maksamista Rekisteröityminen…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Nämä asiat jokaisen tulisi tietää laskutuksesta

    Kokosimme tähän artikkeliin 5+1 tärkeätä kysymystä laskutuksesta vastauksineen. Ota siis vinkkimme haltuun, niin laskutus sujuu kuin leikiten. 1. Mitä kannattaa huomioida jo ennen laskun tekemistä? Pyydä yrityksen laskutustiedot jo työstä sopiessasi tai vastaanottaessasi tilauksen ja sovi samalla laskutusajankohdasta. Kirjaa ylös tilauksen tiedot tai tee laskuluonnos jo tässä vaiheessa valmiiksi, jotta saat laskun nopeasti lähetettyä sitten kun työ on tehty –…

    Lue lisää