Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Tase: Mikä on tase ja mitä tase tarkoittaa yrittäjälle?

tase-yrittaja

Mikä ihme on tase? Mitä yrittäjän tarvitsee tietää siitä? Tai tarvitseeko siitä tietää mitään? Tässä lyhyessä artikkelissa opastamme sinut taseen perusasioihin askel kerrallaan.

Mikä on tase ja mikä sen tarkoitus on?

Tase on yksi tilinpäätökseen kuuluvista dokumenteista ja yhtä hyödyllinen yrittäjälle kuin tuloslaskelmakin. Taseesta selviää yrityksen todellinen rahatilanne kyseisenä päivänä, kuten yrityksen varallisuus, velat sekä oman pääoman osuus. Nämä tiedot ovat myös välttämättömiä sijoittajien saamiseksi, lainan vakuuttamiseksi tai yrityksen myymiseksi.

Sen päätarkoituksena on selvittää yrityksen taloudellinen asema tietyllä ajanjaksolla, ja sitä käytetään arvioimaan yrityksen taloudellista tilaa. Esimerkiksi tilinpäätöshetkellä 31.12.2019 tase kuvaa yrityksen varallisuutta kyseisenä päivänä. Tämä voi taas seuravana päivällä olla jotain aivan muuta, kun yritys maksaa laskujansa tai saa suorituksia myynnistä.

Tässä kohtaa on kuitenkin hyvä huomauttaa, että kaikille pienyrittäjille ei välttämättä muodostu tasetta. Esimerkiksi, jos toiminimiyrittäjä tekee vain yhdenkertaista kirjanpitoa, ei varsinaista tasetta laadita ollenkaan.

Tase koostuu kahdesta puolesta

Tase koostuu kahdesta puolesta: vastaavaa ja vastattavaa ja näiden puolien yhteissuman tulee aina olla tasan. Mikäli nämä puolet eivät täsmää, on kirjanpidossa tapahtunut jokin virhe.

taseen kirjaaminen

Taseen vastaavaa

Tämä puoli taseesta kertoo, mihin yrityksen rahat ovat menneet.

Taseen vastaavaa puolelle kuuluu siis yrityksen varallisuus, kuten esimerkiksi rahat, pankkisaamiset, arvopaperit, kiinteistöt, varasto ja kalusto.

Taseen vastattavaa

Taseen vastattavaa puoli sen sijaan kertoo, mistä raha on peräisin. Yrityksen varallisuus voidaan rahoittaa kahdella tavalla: omalla pääomalla tai vieraalla pääomalla.

Omaa pääomaa voi olla yrittäjän sijoitukset yritykseen tai yrityksen tuottama voitto. Omaa pääomaa voi kuitenkin pienentää yrityksen omistajien nostamat voittovarat (mm. osingot) sekä tappio.

Vieras pääoma sisältää pankkilainat, ostovelat, siirtovelat ja muut velat. Lainat erotellaan taseessa lyhyt- ja pitkäaikaiseen.

Taseen ei tarvitse olla tähtitiedettä

Taseesta saadaan tehtyä hyvinkin helposti monimutkainen asia. Pienyrittäjän ei kuitenkaan tarvitse tietää kaikkia kaikkia hienouksia taseesta, sillä sitä varten on olemassa taloushallinnon mestarit.

Riittää, että yhdellä silmäyksellä ymmärrät, kuinka paljon varallisuutta yritykselläsi on tai kuinka paljon yrityksellesi on kertynyt velkaa.

Mittareista kannattaa seurata vähintääkin omaa pääomaa, jotta tiedät maksukykysi tuleviin laskuihin. Mikäli oma pääoma koostuu enimmäkseen vieraasta pääomasta, ei yritys ole kovin omavarainen. Tällöin yrityksen kassavirta on pieni eikä tuotot kata kustannuksia.

Jos tarvitset taseen erityisasiantuntijoita, kutsu meidät apuun! Me autamme sinua taseen tai minkä tahansa muun kirjanpitoon liittyvän asian pulmassasi. Älä siis epäröi ottaa yhteyttä meihin!

UKKO Yrittäjän asiakaspalvelu auttaa toimimimiyrittäjää arkisin klo 9-16 puhelimitse numerosta 09 427 208 61 ja sähköpostitse asiakaspalvelu@ukkopro.fi.

Täältä voit myös löytää vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Toiminimen lopettaminen – ohjeet lopettamiseen ja keskeyttämiseen

    Kun yksityisen elinkeinonharjoittajan suunnitelmissa on toiminimen lopettaminen, yleisin syy tähän on joko eläköityminen, muuttunut elämäntilanne tai yksinkertaisesti yrityksen toiminnan taloudellinen kannattamattomuus. Virallista syytä toiminimen lopettamiseen ei kuitenkaan tarvita, vaan se onnistuu mistä tahansa syystä. Ohjeet toiminimen lopettamiseen näet alta. Toiminimen lopettaminen vai keskeyttäminen? Varteenotettavana vaihtoehtona lopettamiselle on yritystoiminnan keskeyttäminen, joko määräaikaisesti tai toistaiseksi. Tämä on parempi vaihtoehto, jos yritystoimintaa aikoo…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Vieraskynä: Kuinka helpottaa epätasaisten tulojen budjetointia? – listasimme ja arvioimme tähän parhaat sovellukset

    Jos Excel-taulukoihin perustuvat budjetit eivät tunnu omilta, ei hätä ole tämän näköinen. Nykyään budjetoinnin voi hoitaa helposti myös puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Kun budjetointiväline kulkee kätevästi aina taskussa mukana, voi menoja ja tuloja kirjata ylös missä ja milloin vain. Budjetointi voi tuntua haastavalta säännöllisessä palkkatyössä olevallekin, mutta erityisen haastavaa se on monille kevytyrittäjille, joiden tulot voivat vaihdella paljonkin eri sesonkeina. Kuitenkin…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Ostolaskujen käsittely

    Onko kuitit hukassa ja ostolaskut kadoksissa sähköpostin syövereissä? UKKO Toiminimiyrittäjyyspalvelun ostolaskut auttavat tässä asiassa. Keskitetty laskujen hallinta varmistaa sen, että kuitit ovat tallessa turvallisessa pilvipalvelussa aina kun niitä tarvitset. Pienyrittäjälle ostolaskujen arkistointi on aina työlästä ja varsinkin tilinpätöksen hetkellä tiedon tulisi olla saatavissa nopeasti kirjanpitäjälle. UKKO Toiminimiyrittäjyyspalvelussa ostolaskut pysyvät tallessa ja kirjanpitokin onnistuu automaattisesti.

    Lue lisää