UKKO Yrittäjä -palvelu uusille asiakkaille nyt 3 kk -50 %. Tarjous voimassa 31.3. asti.  Lue lisää ja hyödynnä etu
Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Piilotyöpaikat

missa-piilotyopaikka

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja, joita ei ole varsinaisesti ilmoitettu missään. Arvioiden mukaan piilotyöpaikkojen osuus on jopa 70 – 80 % kaikista avoimista työpaikoista. Miten tällaisia työpaikkoja voi sitten hakea ja saada, jos niiden olemassaolosta ei edes tiedä?

Miksi työpaikkoja ei ilmoiteta?

Ensinnäkin usein voi olla, että varsinaista työpaikkaa ei ole avoinna. Saattaa olla, että yrityksessä on tekemätöntä työtä, joka kaipaisi tekijää. Tästä ei kuitenkaan olla päästy vielä siihen vaiheeseen, että tämän katsottaisiin olevan avoin työpaikka. Jos taas joku työntekijä osaa itsensä myydä tähän rakoon, voi työpaikka aueta.

Toisekseen avoin rekrytointiprosessi on usein pitkä ja monipolvinen. Yhteen paikkaan saattaa tulla satoja hakemuksia, joista pitäisi karsia paikkaan sopimattomat. Samaan aikaan taas juuri se työntekijä, jota yritys hakee, ei edes lue avoimia työpaikkailmoituksia.

Kolmanneksi yrityksen kiire palkata uusi työntekijä voi johtaa siihen, että tehtävään palkataan avoimen haun ulkopuolelta. Jos esimerkiksi yrityksen tärkeä työntekijä on siirtynyt muualle, täytyy tilalle saada nopeasti pätevä korvaaja. Nopein tapa tällöin uuden työntekijän palkkaamiseen on palkata sellainen, joka on jo jotenkin yritykselle tuttu.

Alla on koottuna muutamia vinkkejä piilotyöpaikkojen kaivamiseen.

  1. Muuta asennettasi työnhakuun

Jos kysytään, miten töitä haetaan, useimmat varmaankin vastaisivat, että mennään mol.fi-sivulle ja rajataan hakuun oman paikkakunnan työpaikat ja haetaan kaikkiin kiinnostaviin. Tämä tosiaan toimiikin joskus, mutta piilotyöpaikkojen kaivamiseen tarvitaan toisenlainen asenne. Ajattelusi tulisi lähteä ennemminkin siitä, että mitä tarjottavaa juuri sinulla on juuri tälle yritykselle. Itsensä markkinointi onkin sellainen taito, joka on opeteltava. Me suomalaiset olemme usein varsin vaatimattomia omien taitojemme korostamisessa. Tästä kuitenkin täytyy päästä yli, koska jos yritys ei tunne sinua entuudestaan, miten se voi tietää potentiaalistasi?

Muuta asennettasi

  1. Ole suoraan yhteydessä mielenkiintoisiin yrityksiin

Mieti työnhakuasi kahdelta kannalta: mitä osaan tehdä ja mitä haluan tehdä? Jälkimmäinen kysymys auttaa sinua löytämään yritykset, joissa varmaankin haluaisit tehdä töitä. Koska mielenkiintoiset yritykset harvoin lähestyvät sinua, jos eivät tiedä olemassaolostasi, on sinun tehtävä ensimmäinen liike:

Laadi avoin hakemus, jossa kerrot osaamisestasi ja kokemuksestasi. Usein avoimia hakemuksia otetaan vastaan yrityksen rekry-sivuilla, mutta voit lähettää sen suoraan myös sille henkilölle, kenen haluaisit olevan esimiehesi. Soita esimerkiksi seuraavalla viikolla hakemuksesi perään, jolloin osoitat ekstramotivaatiota. Useat yritykset säilyttävät avoimia hakemuksia, vaikka paikkaa ei ole juuri sillä hetkellä avoinna. Näitä saatetaan käydä läpi sitten myöhemmin ennen avoimen työpaikan ilmoittamista.

  1. Kerro, että etsit työtä

Useat piilotyöpaikat täytetään nimenomaan suhteiden avulla. Vaikka sinusta tuntuisi, ettei tuntemistasi ihmisistä ole mitään hyötyä työnhakusi kannalta, koskaan ei tiedä, mitä kautta seuraava työpaikkasi voi löytyä. Kun lähipiirisi tietää sinun etsivän työtä, saattavat he ajatella sinua, kun heidän työpaikallaan aukeaa sinulle sopiva pesti. Pelkkien tuttavien lisäksi kannattaa myös ylläpitää ammatillisia verkostoja. Usein töitä voi löytää siten, että esimerkiksi entinen työkaverisi muistaa sinun olleen hyvä työntekijä. Jos hän tietää sinun etsivän töitä samaan aikaan, kun hänen tietoonsa tulee avoin työpaikka, voi hän vinkata asiasta sinulle.

  1. Piilotyöpaikkojen kaivaminen saattaa vaatia salapoliisityötä

Vaikka varsinaisia työpaikkoja ei laitettaisikaan avoimeen hakuun, voit silti lukea mediasta rivien välistä avautuvista työpaikoista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi uutiset yrityksen uusista projekteista tai toimipisteistä. Näihin tarvitaan aina lisää työvoimaa, joten voit ennakoida tämän tarpeen ottamalla yhteyttä kyseiseen yritykseen. Lisäksi yritysten laajentuessa tai fuusioituessa työtehtävät muuttavat muotoaan. Tähän väliin voi avautua sopiva ikkuna juuri sinun osaamisellesi.

  1. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Tärkein sosiaalisen median kanava työnhakuun on LinkedIn. Useat työpaikat ilmoitetaan ainoastaan sen kautta. Se on myös hyvä kanava ammatillisten verkostojen ylläpitoon. LinkedInissä on luotava itselleen ajantasainen profiili, joka herättää mielenkiinnon potentiaalisissa rekrytoijissa. Sen tekemiseen kannattaa siis käyttää enemmän aikaa ja vaivaa kuin muiden sosiaalisten median tilien tekoon. Joistain työpaikoista saatetaan vinkata jopa Twitterissä! Tärkeää onkin siis olla monessa mukana ja pitää silmät ja korvat auki kaikkialla.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Hyödynnä sosiaalinen etäisyys – kokosimme vinkit itsensätyöllistäjille!

    Nämä erikoiset ajat tuovat monelle huolta ja stressiä. Käynnissä oleva poikkeustila ja sen seuraukset – karanteeni ja sosiaalinen etäisyys – ovat sysänneet arkielämämme uuteen asentoon. Tämä hiljainen kausi kannattaa kuitenkin kääntää itselle mahdollisimman hyödylliseksi. Kokosimme tähän artikkeliin vinkkejä itsensätyöllistäjille, jotka miettivät, kuinka oman toiminnan saisi kannattamaan sosiaalisen etäisyyden aikana – ja sen jälkeenkin. Elämme varsin erikoista kevättä: suurin osa lähiaikojen…

    Lue lisää
  • Työelämä Avoin työhakemus – mikä se on?

    Avoin työhakemus astuu kuvaan, kun työpaikkailmoitusta ei ole, vaan potentiaalista työnantajaa lähestytään oma-aloitteisesti. Hakemus on markkinointikirje eli käytännössä markkinoit itseäsi rekrytoijalle, jotta hän näkisi sinusta saatavan mahdollisen hyödyn asiakkaalle. Tärkeintä on muistaa, että työhakemuksen tärkein tehtävä on avata sinulle ovi työhaastatteluun. Tästä syystä hakemuksen tulee olla hyvin tehty eli toisin sanoen selkeä, konkreettinen ja kiinnostava, mutta ennen kaikkea räätälöity työnantajan…

    Lue lisää
  • Työelämä Kuinka kohdata haastava asiakas ammattimaisesti?

    Monelle yrittäjälle tulee joskus vastaan vaativa tai epäystävällinen asiakas. Asiakas voi yrittää ottaa yhteyttä sopimattomaan aikaan, kiukustua syystä tai toisesta tai vaatia sellaista, mitä et ole valmis tarjoamaan. Miten hankala asiakas olisi paras kohdata? Yrittäjän etu on pitää kohtaaminen asiallisena ja ammattimaisena, ja tässä artikkelissa neuvomme, miten se onnistuu. Kaikessa liiketoiminnassa on kyse myynnistä. Ja myynti onnistuu parhaiten, kun keskiössä…

    Lue lisää