Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Oululainen Jarno Tuovinen: parissa vuodessa kevytyrittäjästä sarjayrittäjäksi

jarno-tuovinen-yrittajatarina

Hakukoneoptimointia tarjoavan Kranun perustaja ja toimitusjohtaja Jarno Tuovinen syttyy, kun asiakas haluaa näkyä verkossa ja lisätä myyntiään.

Jarno Tuovisen hakukoneoptimointiin erikoistunut yritys Kranu Oy on Oulussa sijaitseva, palveluiltaan koko maan kattava asiantuntijayritys. Perustajansa lisäksi Kranu työllistää yhden kokoaikaisen ja yhden osa-aikaisen työntekijän.

Tuovisen tie hakukonenäkyvyyden ja digimarkkinoinnin asiantuntijaksi sai alkunsa tietotekniikan diplomi-insinööriopinnoista. Kolmantena opiskeluvuotenaan Tuovinen sai ensimmäisen oman alansa työpaikan ohjelmistokehittäjänä. Sitä työtä hän teki kymmenkunta vuotta, kunnes vuonna 2017 ryhtyi päivätyönsä ohessa työskentelemään myös kevytyrittäjänä.

Kevytyrittäjyys – riskitön tapa testata liikeidea

Kevytyrittäjyys oli Jarno Tuovisen mielestä helppo tapa testata yrittämistä; siinä ei sinällään tarvinnut riskeerata mitään.

“Paperisota oli hyvin yksinkertainen. Sivutoimisena halusin testata hommia ja laittaa laskuja menemään, ettei ihan ilmaiseksi tarvinnut tehdä.”

Tuovinen valitsi omaksi laskutuspalvelukseen UKKO.fi:n, koska sen palvelusisältö oli yksinkertainen ja simppeli käyttää:
“Laskut sai lähtemään hyvin, ja tykkään siitä käyttöliittymästä.”
UKKO.fi:hin Tuovinen oli kaikin puolin tyytyväinen.

Kun yritysidea oli testattu ja kannattavaksi todettu, oli selkeää, että Tuovinen haluaa toimia yrittäjänä, laskuttaa kunnolla ja myös sitä kautta osoittaa toimivansa ammattimaisesti. Tuolloin kevytyrittäjyyttä oli takana vuosi. Oman firman perustamisprosessi sujui näppärästi:
“Valitsin kätevän tilitoimiston, joka selvensi minulle ne jutut, ja sitä kautta yrityksen alku oli aika helppo.”

“Vastoinkäymisten kanssa ei kannata jäätyä”

Vaikka asiat Kranun perustamisvaiheessa menivät teknisesti ottaen hyvin, monen muun aloittavan yrittäjän tavoin myöskään Tuovinen ei ole täysin välttynyt vastoinkäymisiltä.

“Starttiraha jäi saamatta, koska se oli jotenkin niin hankala hakea. Tai oikeastaan en sitten edes hakenut sitä, kun siellä [TE-toimistossa] oltiin puhelimessa niin nihkeitä sen suhteen, että voisin sitä saada.”

(Jos haluat lisätietoja starttirahan hakemisesta, lue lisätietoja täältä.)

Yrityksen ensimmäinen vuosi oli Tuovisen omien sanojen mukaan aika touhun täyteistä.

“Kaikennäköistä säätämistä on ollut. Olen oppinut hirveästi uusia asioita, ja kaiken maailman vastoinkäymisiä kyllä on ollut.”

“Kaiken maailman vastoinkäymisillä” Tuovinen viittaa siihen, että on hyvä, jos tuoreella yrittäjällä on positiivista ajattelua, mutta huono, jos ajattelu on liian positiivista tai jopa vähän utopistista.

“Alun alkujaan luulin, että sen kun menen yrityksiin ja kerron että tällaista ja tällaista tehdään ja kysyn, että aletaanko yhteistyöhön. Mutta ei se ihan niin mene, vaan myyntiä on pitänyt harjoitella ihan kunnolla.”

jarno tuovinen hymyilee sohvalla

Eteentulleista ongelmista Tuovinen on selvinnyt eteenpäin yksinkertaisesti “hakkaamalla päätä seinään, kunnes siitä seinästä on menty läpi”. Lisäksi Tuovisella on ollut kaksi virallista mentoria, joiden puoleen hän on voinut kääntyä.

Tuoviselle itselleen on luontaista seurata toisten toimia ja pyrkiä oppimaan niistä:
“Kaikennäköistä mallia on tullut toisilta ihmisiltä otettua, erityisesti myynnin puolella”, hän toteaa.

Vastoinkäymiset ovat opettaneet Tuoviselle sen, että ongelmien ja vastoinkäymisten kanssa ei kannata jäätyä.

“Ongelmat on tehty ratkaistaviksi. On mielenkiintoista, että kun aina teet parhaasi ja joku asia ei toimikaan, niin harvemmin siinä nyt sitten kukaan on tosi kettumainen sinua kohtaan.”

Verkostot tuovat asiakkaita

Mistä hakukoneoptimointiguru sitten saa asiakkaansa?

“Somenäkyvyydestä on puhuttu paljon, ja on sieltä jokunen asiakas tullutkin, mutta en ihan näe sitä tärkeimmäksi tällä hetkellä”, Tuovinen sanoo.

Hänen mielestään suora, raaka myyntityö on kaikista tehokkainta; kivoilla somepäivityksillä ei tee mitään tilanteissa, joissa tarvitaan rahaa.

“Tarkoitus ei missään tapauksessa ole väheksyä somepäivityksiä, mutta jos tarvii tänään saada kauppaa, pitää ottaa puhelin käteen ja soittaa ja mennä tapaamaan ihmisiä.”

Tuovisen mukaan tapaamisia pitää järjestää jatkuvasti, sillä asiakkaat tulevat pääsääntöisesti verkostoitumisen kautta.
“Ja ihan siitä, että soitellaan ihmisille ja koitetaan saada järjestettyä tapaaminen.”

Kun yrityksen nettisivut ovat näkyvillä, myös sitä kautta saadaan asiakkaita.

Asiat ovat usein yksinkertaisempia kuin luullaan

Kevytyrittäjille ja yrittäjyydestä haaveileville Jarno Tuovisella on antaa selkeä, yksi ylitse muiden -vinkki:

“Myynti edellä kannattaa mennä. On ihan turha tehdä mitään ennen kuin oikeasti on kauppa käynyt. Kannattaa myydä ja sitten opetella asioita niin sanotusti lennosta. Ei monetkaan asiat ole niin vaikeita kuin monet luulevat niiden olevan.”

jarno tuovinen ville valtanen

Jarno Tuovinen palkkasi lapsuuskaverinsa Ville Valtasen Kranulle heinäkuussa 2019. Valtasen mielestä hommat Kranulla ovat olleet mielenkiintoisia ja monipuolisia. “Joka päivä oppii jotain uutta, ja on mielekästä saada tehdä asiakkaille näkyvää hyötyä. Jarno on antanut reippaasti vastuuta ottaa hommia haltuun ja uskoo, että työt ja ongelmien ratkominen hoituvat itsenäisesti”, Valtanen kiittelee pomoaan.

 

Tuovisen mielestä yrittäjyydessä on parasta se, että saa touhuta kaikenlaista. Ja se, että saa enemmän tai vähemmän määrätä, mitä itse tekee.

Digimarkkinointi ja asiakkaiden liikevaihdon kasvattaminen ovat asioita, joihin Tuovinen aina palaa. Kranun lisäksi hän on mukana kahdessa muussa yrityksessä: First Review tarjoaa julkisia positiivisia palautteita yrityksille niiden omasta asiakaskunnasta. Myyntikuutio-konsepti puolestaan keskittyy nimenomaan asiakkaiden internet-näkyvyyteen ja myynnin kiihdyttämiseen, pääsääntöisesti juurikin digimarkkinoinnin keinoin.

Sarjayrittäjä Tuovinen vannoo verkkonäkyvyyden nimiin. Hänen mukaansa asiakasyritykset haluavat pohjimmiltaan nimenomaan myynnin kasvua ja liikevaihtoa. Hakukoneoptimointi on vastaus juuri näihin kysymyksiin.

Vierivä kivi ei sammaloidu, sanotaan. Kranun, First Reviewin ja Myyntikuution lisäksi Tuovinen on mukana parissa muussakin lähiaikoina perustettavassa yrityksessä. Aika näyttää, mihin yrittäjän tie niiden kautta vie, mutta hakukoneoptimointi ja digimarkkinointi kulkevat mukana.

Jarnon tavoitat seuraavin yhteystiedoin:
puh. 045 124 1213
jarno@kranu.fi

Jarnon yritykset löytyvät tietysti verkosta:
www.kranu.fi
www.firstreview.fi
www.myyntikuutio.fi

Jutun kuvat: Tuuli Nikki www.valokuvaajatuuli.fi

Haluatko sinäkin kertoa oman yrittäjatarinasi?
Yrittäjätarina on UKKO.fi:n blogisarja, jossa nostamme esiin eri alojen ammattilaisia, jotka ovat päätyneet yrittäjiksi kevytyrittäjyyden kautta. Me haluaisimme kuulla, miten sinusta tuli yrittäjä!

Ota yhteyttä markkinointi@ukko.fi, niin pääset kertomaan oman tarinasi.

Tekstin on kirjoittanut Kranun sisällöntuottaja Heli Säkkinen.

[CTA-molemmat]

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat: