Aloittavan yrittäjän pahimmat virheet – vältä nämä!
Jokainen alkava yrittäjä tulee jossain kohtaa tekemään virheitä, mutta niistä ei kannata lannistua. Epäonnistumisia sattuu kaikille ja ne ovat osa oppimisprosessia – tosin isommat virheet voivat olla kohtalokkaita uudelle yritykselle.
Mutta miten välttää tyypilliset uuden yrittäjän mokat? Lue vinkkimme, kuinka välttää virheaskeleet sekä millaisiin virheisiin aloittelevat yrittäjät usein sortuvat.
1.Varovaisuus tarpeettomien palvelujen kanssa
Yrittäjyyden alkumetreillä on monenlaista puhelinmyyjää, jotka piinaavat soitoillaan tuoretta yrittäjää. Uusi yrittäjä saattaa saada tarjouksia muun muassa lehtimyyjiltä, puhelinoperaattoreilta, järjestöiltä sekä markkinointipalvelujen tarjoajilta. Näiden kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja selvittää hieman, ettei kyseessä ole mikään huijaus. Hyvä neuvo on pyytää kiinnostavasta tarjouksesta vielä lisätiedot sähköpostiin.
Mikäli haluat välttyä tai ainakin minimoida tarpeettomat puhelinsoitot, sinun ei ole pakko antaa puhelinnumeroasi perustamisvaiheessa.
2. Älä aliarvioi kuluja
Budjetointi on kaiken a ja o. Emme suosittele yrityksen perustamista kenellekään, jos siihen ei ole varattu tarpeeksi rahaa eli käyttöpääomaa. Käyttöpääomaa tulisi olla vähintään kolmen kuukauden vastaava summa yllättävien tilanteiden varalle. Näin yrittäjä saa rauhassa valmistautua, hankkia uusia asiakkaita, laskuttaa ja saada maksuja. Alkuvaiheessa rahaa tarvitaan myös tehokkaaseen markkinointiin.
Hyvä nyrkkisääntö on, että laita kulut yläkanttiin ja tuotot alakanttiin.
3. Lue tarkasti sopimusehdot
Jokainen alkava yrittäjä joutuu laatimaan erilaisia sopimuksia heti yrityksen perustamisvaiheessa. Näin ollen yrittäjän on syytä lukea sopimusehdot tarkasti ja ymmärrettävä sopimuksen sisältö, vastuut ja velvollisuudet. Lakipalveluiden hyödyntäminen on myös fiksua, mikäli yrittäjä on epävarma jossakin sopimukseen liittyvässä asiassa.
Pienyrittäjille aiheutuu yleensä ongelmia liian pitkistä määräaikaisista sopimuksista, joihin he eivät ole tienneet sitoutuneensa. Tällaisia ovat useimmat puhelin- ja nettiliittymät ja näitä koskevat riitatilanteet voivat olla erittäin ongelmallisia. Erityisen tarkkana kannattaa olla, kun sopimuksia tehdään puhelimitse.
4. Kilpailuta kaikki palvelut
Monissa pankki-, kirjanpito- tai vakuutuspalveluissa hinnasto saattaa vaihdella hyvinkin suuresti ja aiheuttaa turhia kustannuseriä alkavalle yritykselle, kun toiminta ei ole vielä vakiintunut. Yrittäjä voi välttyä suurilta laskuilta vertailemalla ja kilpailuttamalla kaikki palvelut, joita harkitsee ottavansa käyttöön.
5. Älä väheksy markkinoinnin tärkeyttä
Alkava yrittäjä saattaa monesti unohtaa markkinoinnin kokonaan, vaikka se on ainoa tapa kertoa yrityksestä potentiaalisille asiakkaille. Mikäli asiakkaat eivät tiedä, mitä yritys tarjoaa, tai edes tiedä yrityksen olemassaoloa, ei yritys tule kovin kauaa kestämään. Näin ollen markkinointiin panostaminen tulisi alkaa jo rahoitushakemuksia sekä liiketoiminnan budjettia laatiessa.
Budjetin laatimisen jälkeen yrittäjä on valmis työstämään markkinointisuunnitelmaa, jossa olisi hyvä olla seuraavia asioita: aikataulut, vastuualueet, tietoa markkinoista ja kilpailijoista sekä suunnitellut toimenpiteet ja tavoitteet.
Apua kannattaa myös aina kysyä, mikäli ei itse ole graafisen suunnittelun, kirjoittamisen tai hakusanamainonnan osaaja. Internetissä on tarjolla runsaasti erilaisia ja erihintaisia markkinointipalvelujen tarjoajia.
6. Muista liittyä vaadittaviin rekistereihin
Osalle yrittäjistä alv-rekisteriin liittyminen on pakollista, mikäli liikevaihto ylittää 10 000 euroa vuodessa eikä yrittäjä kuulu alv-vapaisiin toimialoihin. Mikäli yrittäjä ei näistä huolimatta liity alv-rekisteriin, joutuu hän myöhemmin maksamaan omista pussista alveja.
Jos liiketoiminta on hyvin pientä tai sivutoimista, rekisteriin voi liittyä vapaaehtoisesti ja monesti se on ihan hyödyllistäkin. Alv-velvollisena yrittäjä saa vähentää ostojensa alvit keräämistä alveista, eli yksinkertaisesti pitää kaikki kerätyt alvit. Myöskin jos liikevaihto jää alle 15 000 euron, saa yrittäjä pitää kaikki kerätyt alvit.
7. Yksinpuurtaminen ei ole kannattavaa
Liian moni alkava yrittäjä puurtaa yksin kaiken maailman asioiden parissa. Yksinyrittäjän kannattaa kuitenkin verkostoitua muiden yrittäjien kanssa. Verkostojen kautta voi saada uusia oivalluksia ja ideoita, ja mikä parasta myös vertaistukea erinäisiin tilanteisin. Palkansaajana työskentelevät henkilöt eivät välttämättä osaa ymmärtää, miltä tuntuu olla vastuussa yksin koko yrityksen pyörittämisestä.
Kannustamme kaikkia yrittäjiä verkostoitumaan edes yhden yrittäjän kanssa, jonka kanssa sparrailla ideoita yhdessä ja jakaa ajatuksia sekä huolia. Kannattaa myös harkita voisiko mentorista olla apua.
8. Älä myy omaa osaamistasi liian halvalla
Oman työn hinnan laskeminen on monelle tuoreelle yrittäjälle vaikeaa ja monesti yrittäjät sortuvatkin liian halpaan hinnoitteluun. Syynä saattaa olla, että yrittäjällä ei ole tarpeeksi kokemusta liiketoiminnan pyörittämisestä tai yrittäjä pelkää, että asiakkaat kaikkoavat korkeiden hintojen takia. Nämä ovat ihan ymmärrettäviä syitä, mutta liian halvalla myyminenkään ei ole kovin tuottoisaa pitkällä aikavälillä.
Tämän vuoksi hinnat olisi hyvä olla kohdillaan jo heti alusta alkaen ja niin, että yrittäjä tulee toimeen. Netistä löytyy myös paljon apua oman työn hinnoitteluun.
9. Kirjanpidon hoitaminen itse
Etenkin yrittäjyyspolun alkutaipaleella yrittäjän on mahdotonta tietää kaikesta kaikkea. Kirjanpito on kuitenkin monesti sellainen asia, jonka uudet ja innokkaat yrittäjät ajattelevat hoitavansa itse. Toisaalta yhdenkertainen kirjanpito ei ole rakettitiedettä, mutta siinä piilee myös riskinsä. Tästä johtuen kannattaa punnita tarkasti, oletko valmis opettelemaan mahdollisesti uusia asioita kirjanpitoon liittyen sekä etsimään tietoa ja vastauksia esimerkiksi veroilmoituksen täyttöön tai alvien laskemiseen. Ja ennen kaikkea haluatko käyttää viikonloppujasi kirjanpidon tekemiseen?
Moni yrittäjä ulkoistaa kirjanpidon juuri siksi, että oma aika ei usein siihen riitä. Lisäksi kirjanpidon ulkoistaminen tuo mielenrauhaa, kun tietää yrityksen talouden olevan osaavissa käsissä.
Tutustu UKKO Toiminimiyrittäjyyden kirjanpito-ohjelmaan, joka yhdistää monta yrittäjälle tärkeää asiaa: sähköinen kirjanpito, laskutus, reaaliaikainen talouden seuranta, digitaalinen arkistointi kuiteille, alv- ja veroilmoituksien teko, tuloslaskelma. Ja tietysti myös ammattikirjanpitäjien maksuton tuki ja turva.
Toivottavasti nämä vinkit helpottavat aloittamista!
Lue myös
Mitä yrittäjyys vaatii? Tarkistuslista yrittäjäksi aikovalle
Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – muista nämä asiat!
Yrittäjät kertovat: Näin pääsin yrittämisen alkuun ensimmäisen vuoden aikana