Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Yrityksen kuitti kateissa? Lue ohjeet, kuinka toimia

yrityksen-kuitti-kateissa-kuitteja-poydalla

Joskus saattaa käydä niin, että kaiken hälinän keskellä yrityksen kuitti katoaa tai muuttuu lukukelvottomaksi. Tämä ei ole harvinaista, vaan oikeastaan hyvinkin yleistä yrittäjille. Miten sitten tulisi toimia, kun kirjanpitäjä soittelee puuttuvan kuitin perään? Kerromme ohjenuorat tämän tilanteen ratkaisemiseksi.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Kadonneen kuitin metsästys – puuttuvaa kuittia ei löydy

Kadonnut kuitti saattaa saada yrittäjän verenpaineen nousemaan, mutta syytä paniikkiin ei ole. Syitä kuitin katoamiseen voi olla useita, esimerkiksi kuitti on voinut pudota lompakosta, paperi on voinut loppua maksupäätteestä tai kuitin päälle on kaatunut nestettä, jolloin se on mennyt lukukelvottomaksi.

Mikäli kuittia ei löydy pitkän ja uuvuttavan etsimisenkään jälkeen, eikä kuittikopiota ole mahdollista saada, tulee yrittäjän laatia itse selvitys ostosta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yrittäjä kirjoittaa itse selvityksen ostotapahtumasta. Selvityksessä tulee käydä ilmi mitä on ostettu, keneltä, milloin sekä mitä se on maksanut ja millä verokannalla. Huomioitavaa tässä on se, että itse laadittu kuitti ei täytä arvonlisäveron vaatimuksia. Näin ollen yrittäjä ei voi hyödyntää alv-vähennystä ostokseensa.

Jos siis kirjanpitäjäsi soittelee kadonneen kuitin perään, riittää yleensä selvitys ostoksesta sähköpostitse. Myös muu kirjallinen selvitys kelpaa.

Aiheutuuko itse laadituista tositteista riskejä?

Kirjanpitolaissa ei oteta kantaa siihen, kuinka paljon itse laadittuja tositteita voi tilikauden aikana viedä kirjanpitoon. Tästä voi kuitenkin aiheutua riski verotukseen, sillä verotarkastuksessa teko voidaan katsoa tahalliseksi, ja verottaja voi katsoa tapahtuman yrittäjän omana kuluna eikä yrityksen kuluna.

Yrityksen kuiteista kannattaa pitää aina huolta, ja toimittaa kirjalliset selvitykset kadonneista kuiteista omalle kirjanpitäjälle. Järjestelmällinen ote myös säästää rahaa, sillä itse laatimista kuiteista ei saa alv-vähennyksiä talteen. Lisäksi tilitoimistot voivat veloittaa lisäselvityksien hoitamisesta erikseen, jolloin tulet maksaneeksi kirjanpidostasi enemmän.

Tee itsellesi palvelus – kuitit talteen sähköisesti

Näppärin tapa huolehtia kuiteista on tallentaa ne sähköisesti kirjanpito-ohjelmaan. Kun kuvaat kuitit puhelimellasi ja lisäät ne suoraan kirjanpito-ohjelmaan, ei sinun tarvitse tuskailla kadonneiden kuittien kanssa. UKKO Yrittäjä -palvelussa kuittien kuvaaminen ja lisääminen onnistuu parissa minuutissa. Yrityksen kuitteja on helppoa hallinnoida, tarkastella ja viedä kirjanpitoon, kun ne ovat tallennettuna samassa paikassa.

UKKO Yrittäjä toiminimen kirjanpitoon on paljon muutakin kuin pelkkä kuittien tallennuspaikka. Saat yhden palvelun kautta kirjanpitäjien laatiman kirjanpidon, työkalun laskuttamiseen, viranomaisilmotukset puolestasi tehtyinä, sekä YEL-vakuutuksen halutessasi kauttamme. Hinta on räätälöity pienyrittäjille sopivaksi.

Olemme saaneet helpotettua monen yrittäjän kuittirumbaa, joten helpota sinäkin kuittien säilyttämistä UKKO Yrittäjän avulla! Palveluumme tutustuminen on helppoa ja veloituksetonta. Tutustuminen ei sido sinua mihinkään.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Laskun tekeminen aloittelijalle – Ota laskutus haltuun

    Mikä on lasku? Millä välineillä lasku kannattaa tehdä? Mitä kaikkia pakollisia merkintöjä laskulla tulee olla? Monta päivää voin laittaa maksuajaksi? Mitä jos laskussa on virhe? Ensimmäisen laskun tekeminen saattaa tuskastuttaa, mutta näillä vinkeillä laskutus on onnistuu! Ensimmäistä laskua luodessa päässä pyörii varmasti monia kysymyksiä. Tässä artikkelissa kerromme lyhyesti tärkeimmät asiat, jotka sinun on tiedettävä ensimmäistä laskua tehdessäsi. Lisäksi annamme sinulle…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Nämä asiat jokaisen tulisi tietää laskutuksesta

    Kokosimme tähän artikkeliin 5+1 tärkeätä kysymystä laskutuksesta vastauksineen. Ota siis vinkkimme haltuun, niin laskutus sujuu kuin leikiten. 1. Mitä kannattaa huomioida jo ennen laskun tekemistä? Pyydä yrityksen laskutustiedot jo työstä sopiessasi tai vastaanottaessasi tilauksen ja sovi samalla laskutusajankohdasta. Kirjaa ylös tilauksen tiedot tai tee laskuluonnos jo tässä vaiheessa valmiiksi, jotta saat laskun nopeasti lähetettyä sitten kun työ on tehty –…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Toiminimen laskutus ulkomaille on helpompaa kuin luulet

    Miten hoituu laskutus ulkomaille, kun tuotteita tai palveluita myydään kotimaan ulkopuolelle? Yritys voi laskuttaa ulkomaille samaan tapaan kuin Suomeenkin. Muutamia erityisiä seikkoja on kuitenkin otettava huomioon. Toiminimiyrittäjällä voi olla ulkomaisia asiakkaita. Esimerkiski UKKO-palvelun kautta ulkomaan laskutus onnistuu helposti, sillä laskupohjat ovat sellaisinaan kansainvälisten standardien mukaisia ja laskun kieleksi voi valita englannin. Helppoa! Erityisesti uudelle yrittäjälle ulkomaan laskutus voi tuntua alkuun…

    Lue lisää