Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Melina Aikala on projektijohtaja, joka nauttii toimeksiantajiensa vaihtuvuudesta

viikon-kevytyrittaja-melina-aikala

Kuka olet?

Olen projektipäällikkö, tuottaja, freelancer, äiti, vaimo, tytär, sisko, ystävä sekä Airbnb-superhost.

Oikeastaan kaikki alat tarvitsevat satunnaisesti projektijohtajaa, joka hoitaa sovitut asiat maaliin tehokkaasti. Resurssit eivät aina riitä talon sisällä ja silloin minua tarvitaan.

Mitä teet?

Olen ulkoistettu projektijohtaja ja teen tällä hetkellä töitä tapahtumatoimistoille sekä mainostoimistoille.

Voisin hyvin kuvitella tekeväni projektiluonteisia töitä myös muille aloille. Toivon saavani myös töitä tuottajana filmiyhtiöille. Oikeastaan kaikki alat tarvitsevat satunnaisesti projektijohtajaa, joka hoitaa sovitut asiat maaliin tehokkaasti. Resurssit eivät aina riitä talon sisällä ja silloin minua tarvitaan.

Hoidan agendat palavereihin, olen aktiivisesti läsnä palavereissa, kirjoitan muistiot sekä teen ”to do” -listat alkuviikosta ja statuslistat loppuviikosta. Pidän siis huolen aikatauluista, budjeteista sekä sovituista asioista.

Miten päädyit kevytyrittäjäksi?

Olen 20 vuotta pyörinyt toimistoissa sekä käyttänyt työmatkoihin noin kaksi tuntia päivässä. Onko siinä järkeä, kun työt voi hoitaa missä vain? Koen työni mielekkäämmäksi, kun voin tehdä projekteja eri työnantajille. Opin valtavasti jokaisesta toimeksiannosta ja näitä kokemuksia voin jakaa muiden kanssa.

Koen, että tämä vapaus kaikessa mitä teen ei uuvuta, vaan päinvastoin – se antaa voimavaroja!

Millainen on tavallinen työpäiväsi?

Tavallista työpäivää ei ole!

Kohtaan ihmisiä, osallistun palavereihin, Skype, Teams, Trello etc. Kirjoitan agendoja, muistioita, statuksia, mietin prosessiaikatauluja Exceliin ja rakennan presentaatioita Powerpointiin. Hoidan lisäksi kilpailutukset, alihankinnat, kustannusarviot, laskutukset sekä jälkimarkkinoinnin. Luonnollisesti teen myös uusasiakashankintaa itselleni, jotta töitä olisi riittävästi myös tulevaisuudessa.

Melina Aikala kuva 2

Ehdin myös nauttia luonnosta ja liikkua sekä antaa huomiota perheelleni. Tiskit ja pyykit hoituvat työpäivän ohessa ketterästi. Lomailen, kun työtilanne antaa sille myöten. Toisaalta en ole loman tarpeessa samalla lailla kuin ennen. Koen, että tämä vapaus kaikessa mitä teen ei uuvuta, vaan päinvastoin – se antaa voimavaroja.

Rohkeus tehdä asioita ja laittaa itseni epämukavuusalueelle on tärkeää.

Mikä on hienointa omassa työssäsi?

VAPAUS! Voin aikataluttaa omaa työtäni ja vapaa-aikaani sekä toimia joustavasti myös perheen ehdoilla. Saan voimavaroja siitä, että tapaan uusia ihmisiä ja tutustun uusiin aloihin ja brändeihin.

Missä asioissa haluaisit kehittää itseäsi?

Jokainen kohtaaminen ja tilanne opettaa itselleni uutta. Kehityn ja opin, kun olen avoin ja rehellinen. Rohkeus tehdä asioita ja laittaa itseni epämukavuusalueelle on tärkeää.

Terveisiä ja vinkkejä muille kevytyrittäjille ja sellaisiksi aikoville?

Ole rohkea ja laita itsesi epämukavuusalueelle! En koskaan valitse vaihtoehdoksi sitä tuttua ja turvallista – se ei kehitä minua. Meillä on tuntosarvet, käytä niitä!

Ota yhteyttä Melinaan ja tilaa hänet vetämään projektiasi!

Melinan tavoitat mailiste:

  • melina.aikala@gmail.com
  • melina.aikala@superson.fi
  • melina@sisters.fi.

Löydät hänet myös LinkedInistä.

Haluatko sinä Viikon Kevytyrittäjäksi?

Viikon kevytyrittäjä on UKKO.fi:n blogisarja, jossa nostamme esiin eri alojen kevytyrittäjiä. Onko sinulla oma tarina kevytyrittäjyydestä? Me tahdomme kuulla sen! Klikkaa ja täytä lomake täällä.

Kirjoittaja: Pauliina Saukkonen

Pauliina on markkinointitiimin SEM- ja social media marketing -intoilija, joka inspiroituu hyvästä tiimihengestä ja taitavista työkavereista. Hän on vapaa-ajalla cup cake -leipuri ja rakastaa kaikkea visuaalista tekemistä sekä siskonpoikansa, valkoisen paimenkoiran, Fredin kanssa puuhaamista.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat: