Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Vieraskynä: Etätyö – Haasteet ja mahdollisuudet

etatyo-kotoa

Etätyö on ollut pinnalla jo jonkin aikaa ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat saaneet yhä useammat yritykset vähintäänkin kokeilemaan sen käyttöä. Eikä turhaan, sillä onhan etätyö oikein johdettuna tehokas vaihtoehto tarkasteltuna ihan millä mittarilla hyvänsä. Parhaimmillaan se nostaa tehokkuutta, parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä ja pienentää toiminnasta koituvia kustannuksia.

Aivan kaikilla yrityksillä etätyömahdollisuutta ei vielä ole, vaikka suoranaista estettä sille ei olisikaan. Yleisiä syitä ovat pelko siitä, että työntekijöiden tuottavuus romahtaa vapauden myötä ja se, että pakka menee sekaisin heti, kun ihmiset alkavat tekemään töitä kotoa käsin. Eli pohjimmiltaan kysymys on siitä, että kaikki johtajat ja esimiehet eivät ole valmiita sen tuomiin haasteisiin sekä työntekijöihin ei aina luoteta tarpeeksi.

Toisaalta mahdollisuuksia löytyy vähintäänkin yhtä paljon:

  • Etätyö voi parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä
  • Turhista kustannuksista voidaan karsia
  • Tuottavuutta voidaan parantaa ja saadaan uudenlaisia ideoita
  • Voidaan palkata osaavin ja parhaiten tehtävään sopiva henkilö myös kauempaa
  • On mahdollista laskea tuntien sijasta tuloksia

Kun toimistolla ei enää istu sata työntekijää joka päivä, niin kustannuksissa voidaan luonnollisesti säästää. Tämän lisäksi kotoa käsin työtä voidaan tehdä myös pienessä flunssassa tai jopa viikonloppuaamuisin, kun sopiva hetki sattuu olemaan. Toisaalta, kun työntekijät saavat tehdä hommia juuri itselle parhaiten sopivassa ympäristössä, niin voidaan saada aivan uudenlaisia ideoita, joita normaalisti konttorilla ei alkaisi miettimään.

Hyötyjä on siis monia, mutta ennen kaikkea voidaan laskea toimistolla vietettyjen tuntien sijasta aikaansaatuja tuloksia. Monissa työtehtävissä ei ole kenellekään merkitystä käyttikö työntekijä viikon tulosten eteen kolme tuntia yhteensä vai istuiko hän koneella koko viikon aamusta iltaan – kunhan laatu on priimaa ja tavoitteisiin päästään.

Kotona työskentely

Miksi kaikki yritykset eivät suosi vielä etätyötä?

Kuten mainittu, silti etätyön mahdollisuutta ei läheskään kaikissa työpaikoissa ole, vaikka teoriassa se olisikin mahdollista toteuttaa. Esimerkiksi Reguksen teettämän tutkimuksen mukaan 55% maailmanlaajuisesti ja 36% suomalaisista vastaajista on sitä mieltä, että etätyöntekijöiden hyvä johtaminen on täysin mahdollista.

Siis 36 prosenttia on ihan sitä mieltä, että se on mahdollista? Muutenkin numerot kertovat mielestäni siis hyvin missä mennään, eli ei ainakaan etäjohtamisen kärjessä.

Mahdollista se onkin.

Toisaalta edelläkävijöitäkin löytyy. Yrityksiä, jotka ovat onnistuneet tyypillisten ongelmien voittamisessa ja saavuttaneet myös loistavia tuloksia etätyön käyttöönoton jälkeen.

Hyviä esimerkkejä näistä ovat muun muassa paljon lehdissä pyörineet DNA ja Microsoft, jotka ainakin Suomessa ovat myös etätyön puolestapuhujia. Käsittääkseni esimerkiksi DNA:lla pyritään jopa kannustamaan etätyöhön, mutta suuri osa työntekijöistä haluaa silti tulla työpaikalla lähinnä mukavan ilmapiirin ansiosta. Näin se mielestäni juuri pitäisikin mennä.

Myös meillä SEOSEON LTD:llä etätyö on ollut arkea alusta alkaen. Tyypillistä on, että toimistolla näkyy maanantain jälkeen vain pari hassua tyyppiä kerrallaan ja myöskään työhön käytettyä aikaa ei seurata lainkaan. Tämän sijasta tulokset merkitsevät sitäkin enemmän. Työnjako hoidetaan viikonalussa ja rutiinipalaverit keskellä viikkoa kätevästi videopuheluilla tai chatissä, jonka jälkeen kaikki voivat suorittaa omat tehtävänsä kuten parhaaksi kokevat. Meillä osa henkilöstöstä ja käytännössä kaikki yhteistyökumppanit sekä freelancerit tekevät työtä myös eri maista käsin, jonka takia fyysisiä palavereita ei ole kaikkien kanssa lainkaan.

Huomioimisen arvoinen asia on myös se, että työntekijöiltä saa usein huomattavasti enemmän ideoita, kun pulpetin ääressä ei ole pakko kuluttaa kahdeksaa tuntia joka päivä. Jos hommat ei juuri silloin suju, niin täysin turhaa siinä on luonnollisesti istua. Fakta on kuitenkin se, että hommat vain harvoin etenevät väkisin. Jos kaikki energia ja into on kulutettu tunkkaisessa työhuoneessa peukaloita pyöritellen, niin luonnollisesti vapaa-ajalla ei paljoa kiinnosta miettiä yrityksen asioita.

Näkisin, että jokaiselle yritykselle suurin asia etätyön onnistumiseen on se, että ymmärretään mitä ollaan tekemässä. Kun kokonaiskuva on kaikilla tiedossa ja motivaatio kohdillaan, niin sen ihmeellisempää päivittäistä tarkkailua ja johtamista ei enää edes tarvita. Toki suuremmille yrityksille tämän kaltaiset vaihtoehdot eivät ole välttämättä toteutettavissa aivan mutkitta, mutta erityisesti pienempien yritysten kannattaa harkita etätyön suosimista.

Kirjoittaja: Samuli Mäkelä

Kirjoittaja on yrittäjä ja digimarkkinoija, joka on kiinnostunut verkkobisnekseen liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Hän on myös yksi verkkokaupan optimointia ja hakusanamainontaa tarjoavan SEOSEON LTD:n perustajista.

 

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Etätyöskentely kotoa käsin: näin hoidat sen tehokkaasti ja pidät huolta yhteishengestä!

    Etätyöskentely on nykyisin monille hyvin tavallinen tapa tehdä töitä. Tietyistä syistä kotona työskentely on viime aikoina tullut ajankohtaiseksi yhä useammalle. Jaamme ensiksi vinkkejä siihen, kuinka töiden tekeminen kotona sujuu mukavasti ja tehokkaasti! Sen jälkeen puhutaan yhteishengestä. Jo otsikossa on oikeastaan virhe; etätyö on nykyisin niin tavallista, että yhä useammat haluavat puhua vain työstä. Montaa työtä voikin tehdä fyysisen työpaikan lisäksi…

    Lue lisää
  • Työelämä Opas maahanmuuttajille Suomen työmarkkinoiden syövereihin

    Työpaikan löytäminen ja työn tekeminen Suomessa ei ole aina helppoa. Verohallinnon, TE-toimistojen, Kelan ja muiden työmarkkinoilla operoivien tahojen kanssa puljaaminen vaatii paljon hiljaista tietoa, jota esimerkiksi maahanmuuttajilla ei suoraan ole. Helpottaaksemme maahanmuuttajien itsensä työllistämistä tilasimme yhdysvaltalaiselta Gregory Pellechiltä oppaan, joka antaa tarvittavat pohjatiedot maassamme työskentelyyn ja UKKO.fi:n hyödyntämiseen. Oppaan ensimmäinen versio tehtiin jo vuonna 2017 ja se päivitettiin tammikuussa 2022.…

    Lue lisää
  • Työelämä Rekrytoija paljastaa, mitä tapahtuu palkkaamisen jälkeen: ”Soitot voivat olla äärimmäisen vaikeita”

    UKKO.fi:n Head of People & Culture Olli Saukola haastattelee ihmisiä työkseen. Saukola paljastaa blogissaan, mitä merkittävää tapahtuu sen jälkeen, kun yksi tulee valituksi, mutta kymmenet muut eivät. Entä millaiset työhakemukset erottuvat joukosta, ja miten korona on muuttanut rekrytointia? Rekrytointihan on kivaa ja helppoa! Luet ansioluetteloita, juttelet mukavia ja annat ihmisille töitä. Tätä kuulen usein, kun kerron ystävilleni tekeväni työkseni rekrytointeja.…

    Lue lisää