10 tärkeää verkkotyökalua yrittäjälle
Laadimme listan tärkeimmistä työkaluista pienyrittäjille, jotka jokaisen kannattaisi ottaa käyttöön tai ainakin tietää.
Listauksen tarkoitus on helpottaa yrittäjien arkea, jotta heidän ei tarvitsisi etsiä tuhansien ohjelmien ja palveluiden joukoista niitä parhaimpia. Eiköhän siis aloiteta lukemaan listaa!
1. Eliminoi sähköpostitulva – siirry kommunikoimaan Slackin kautta
Oletko kyllästynyt sähköpostiviesteihin? Ei se mitään, niin mekin. Nykyisin voit hoitaa viestittelyn ilmaisen Slack palvelun kautta, jossa on mahdollista luoda omat kanavat ei aiheiden tai projektien ympärille. Slackin suurin hyöty on se, että tieto tavoittaa kaikki mobiilissa tai tietokoneen kautta heti. Viestien välityksen lisäksi voit jakaa myös linkkejä ja tiedostoja Slackin kautta.
2. Seuraa projektien edistymistä Trello työkalun avulla
Trello on monipuolinen työkalu projektienhallintaan. Trellon avulla voit jakaa isommat projektit pienempiin osa-alueisiin ja seurata niiden etenemistä vaihe vaiheelta. Projekteihin on mahdollista kutsua useita henkilöitä mukaan. Työkalu toimii kätevästi niin mobiilissa kuin myös tietokoneellakin.
3. Buffer somejulkaisujen hallinnointiin
Buffer on erinomainen työkalu sosiaalisen median hallinnointiin. Työkalun avulla voit ajastaa kaikki sisältösi valitsemissasi somekanavissa, kuten esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Bufferissa on myös analytiikkatoiminto, jonka avulla voit tutkia, kuinka hyvin ihmiset ovat sitoutuneita sisältöihisi.
4. Täydelliset somemarkkinointikuvat Canvan avulla
Canva on ilmainen verkossa toimiva työkalu, jonka avulla on äärimmäisen helppoa ja nopeaa tehdä visuaalisia sisältöjä erilaisiin kanaviin. Erityisesti Canva hyödyttää niitä yrittäjiä, jotka eivät ole graafisen alan ammattilaisia.
5. MailChimp tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin
MailChimp on kätevä työkalu, jolla voit luoda uutiskirjeitä ja erilaisia markkinointikampanjoita. Työkalu on helppokäyttöinen ja se mahdollistaa myös A/B testaamisen, eli erilaisten mainoslauseiden ja kuvien tehokkuuden vertailun.
6. Wix verkkosivujen luomiseen
Verkkosivujen tekeminen on huomattavasti helpompaa Wixin avulla, sillä sinun ei tarvitse osata koodata. Voit luoda visuaalisesti näyttävät verkkosivut ilmaiseksi lukuisten valmiiden pohjien avulla. Valmiita verkkosivupohjia pystyy muokkaamaan haluamansa näköiseksi ja tämä onkin erittäin hieno ominaisuus ilmaiseen työkaluun.
7. Mittaa sivustosi liikennettä Google Analyticsin avulla
Google tarjoaa ilmaisen työkalun verkkosivujesi liikenteen seuraamiseen ja mittaamiseen. Se kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön, sillä saat arvokasta tietoa muun muassa nettisivujenne toimivuudesta ja sisällöistä. Näin ollen sinun on jatkossa helpompi suunnitella markkinointia.
8. Valitse UKKO Toiminimiyrittäjyys taloudenhallintaan
Moni yrittäjä tuskailee kirjanpidon paperitöiden parissa. Olemmekin kehittäneet sitä varten UKKO Toiminimiyrittäjyyden, jonka avulla voit keventää yrityksesi taloudenpitoa. Voit lähettää ja maksaa laskuja suoraan UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelusta ja seurata reaaliaikaisesti talouttasi. Palvelussa on myös ominaisuutena valokuvaustoiminto, joten mikäs sen helpompaa, kun kuvata kuitit puhelimella ja liittää suoraan palveluun. Muutamalla klikkauksella kuiteista muodostuu kirjanpitoaineisto. Olemme halunneet helpottaa yrittäjiä myös verotukseen liittyvissä asioissa, ja näin ollen laadimme käyttäjillemme ALV- ja veroilmoitukset, jotka lähetämme suoraan Verottajalle.
9. Hyödynnä Exceliä taulukoiden tekemiseen
Suosittelemme Excelin käyttämistä erityisesti budjetointiin, laskemiseen ja tietojen analysointiin. Tämän työkalun tärkeyttä ei kannata vähätellä.
10. Hanki laadukkaat kuvat mainoksiin Pixabayn kautta
Pixabay on kuvapankki, josta voit hakea käyttöösi erilaisia kuvia suomalaisilla hakusanoilla. Näitä kuvia voit hyödyntää esimerkiksi blogikirjoituksissa, mainoksissa tai somepostauksissa. Kuvat ovat ilmaisia kaupalliseen käyttöön, joten voit käyttää niitä huoletta missä tahansa.
Lue myös
Mikä on pienyrittäjä ja miten sellaiseksi ryhdytään menestyksekkäästi?
TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi
Vieraskynä: Kuinka monta somekanavaa on tarpeeksi ja mitkä kanavat valitsen yritykselleni?