Uusi yrittäjä joutuu usein huijaussoiton kohteeksi – sano epäilyttävälle soittajalle painokkaasti ”ei” ja katkaise tarvittaessa puhelu
Yrityksen perustava huomaa pian, että erilaisia puheluita alkaa sadella. Soittaja saattaa tarjota hyödyllistä palvelua, tai kaupata jotain turhaa, mutta kyseessä voi olla myös huijaus. Uuden yrittäjän on vaikea erottaa rehellisiä soittajia huijareista – tässä artikkelissa neuvomme, miten tunnistaa huijaus ja miten toimia jos saat huijaussoiton.
Kun yritys on perustettu ja uuden yrittäjän puhelinnumero näkyvissä YTJ:n yritysrekisterissä, rupeaa yrittäjän puhelin nopeasti soimaan aiempaa tiuhempaan tahtiin. Osa soitoista on rehellisellä asialla olevia puhelinmyyjiä, esimerkiksi YEL-vakuutusta tarjoavista vakuutusyhtiöistä, mutta harmillisen moni soittaja yrittää hyötyä uuden yrittäjän kiireestä ja tietämättömyydestä.
Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa
Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat Y-tunnuksen heti käyttöösi.Uusi yrittäjä on huijaussoittajille houkuttelva kohde, sillä hän kohtaa yrittäjille suunnatut huijaukset ensimmäistä kertaa, eikä välttämättä ole vielä täysin perillä siitä, mitä palveluita yritystoiminnassaan todella tarvitsee ja mitä ei.
Yrittäjä sai puhelun heti perustamisilmoituksen tehtyään ja pian sen jälkeen lähes 400 euron laskun
Jenni (nimi muutettu) teki toiminimen perustamisilmoituksen keskiviikkona ja torstaiaamuna heräsi puheluun Suomen Yritysrekisteristä. Virallisen oloinen soittaja sai Jennin vakuuttumaan siitä, että puhelu liittyi yrityksen perustamiseen ja yrittäjän pakollisiin maksuihin.
Puhelun alussa Jenniltä kyseltiin yrityksen tietoja ja ”varmistettiin tiedot oikeiksi”. Ohimennen soittaja mainitsi vuosittaisesta maksusta, joka hänen mukaansa koski kaikkia yrittäjiä. Puhelun jälkeen Jennin sähköpostiin kilahti lähes 400 euron lasku.
”On valitettavaa miten yleistä huijatuksi tuleminen on yrittäjille”, Jenni kommentoi huijausta Yrittäjyyskoululle. Tavoitimme Jennin sen jälkeen, kun hän oli jakanut kokemuksensa eräässä yrittäjien someyhteisössä varoittaakseen muita. Moni kommentoija oli joutunut saman huijauksen kohteeksi.
”Aloittavana yrittäjänä varsinkin on vaikea tunnistaa huijauksen merkkejä kun on vielä kokematon tällaisissa asioissa. Olkoon tämä kokemukseni muille uusille yrittäjille varoittava esimerkki ja muistutus siitä, että tulee olla hyvin skarppina aina puhelimessa”, Jenni muistuttaa.
Saatuaan laskun Jenni teki reklamaation laskun lähettäjälle, mutta heidän väittäessään edelleen toimiaan laillisiksi, soitti hän lakipuhelimeen. Sieltä Jenni sai heti kuulla kyseisen yrityksen olevan lakimiesten vanha tuttu ja sai vielä varoitukset jatkohuijauksesta matkaansa.
”Kun soitin lakipuhelimeen, sieltä varotettiin että usein saattaa tällaisten huijauspuheluiden jälkeen tulla jonkin ajan päästä vielä toinen huijauspuhelu, jossa kysytään oletko tullut huijatuksi ja tarjoudutaan auttamaan. Sieltäkin on luvassa älytön lasku. Tänään minulle soitettiin juurikin sellanen puhelu.”
Pelkkä puhelimeen vastaaminen ei ole vielä vaarallista
Puhelin on hyvin usein yrittäjälle tärkeä työväline ja outoihinkin numeroihin on vastattava. Pelkkä puhelimeen vastaaminen ei onneksi ole vaarallista, mutta tuntemattomaan soittajaan on syytä suhtautua varauksella.
Jos puhelun aikana huomaat, että kaupattu palvelu ei ole sinulle tarpeellinen, paras toimintatapa on sanoa selkeästi ja painokkaasti ”ei”.
Jos taas huomaat puhelun olevan selvästi huijaus, puhelun voi katkaista saman tien. Huijausnumeroihin ei tulisi ikinä soittaa takaisin, sillä siitä voi saada ylimääräisiä kuluja puhelinlaskulleen.
Kuten edellä kuvatussa Jennin tapauksessa, soittaja yrittää joskus tarkoituksella kuulostaa viranomaiselta. Soittajat voivat olla hyvinkin vakuuttavia. Yrittäjän kannattaakin kuunnella tarkkaan, mistä organisaatiosta soittaja kertoo olevansa ja millaista palvelua hän tarjoaa.
Yleisimmät huijaussoitot
1. Huijari haluaa ”tarkistaa” yrityksen tiedot – ja lähettää perään laskun
Puhelun saadessaan yrittäjän kannattaa olla varuillaan, jos soittaja esittelee itsensä epäselvästi ja alkaa ensitöikseen tarkistaa yrityksen tietoja – silloin saattaa olla kyse Jenninkin kohtaamasta huijauksesta.
Soittaja naputtelee ”tarkistamiensa” tietojen perusteella sopimuksen ja laskun. Soittaja voi yrittää esiintyä viranomaisena tai antaa ymmärtää, että palvelu on kaikille pakollinen. Pidempään toimineille yrittäjille samat huijarit soittelevat tarkistaen tietoja kuin yrittäjä jo olisi heidän vanha asiakkaansa – tällöin halutaan usein ”uudistaa sopimus”.
Osa yrittäjille soittelevista yrityksistä toimii laillisesti ja oikeasti ylläpitävät jonkinlaisia yrityshakemistoja. Hakemistoissa näkyminen ei kuitenkaan yleensä hyödytä yrittäjää, vaan on vain ylimääräinen kuluerä, jonka soittaja yrittää saada tietämättömän tai kiireisen yrittäjän maksamaan huolimattomuuttaan. Jos yrittäjää lähestyvä hakemisto toimii laillisesti ja yrittäjä on puhelussa suostunut tilaamaan palvelun, voi sopimuksesta olla vaikea päästä eroon, kun palvelu osoittautuukin turhaksi. Yrittäjä voi joutua maksamaan ensimmäisen laskun ennen kuin pääsee irtisanomaan turhan palvelun.
Jos taas yrittäjälle käy kuten Jennille, eli yrittäjä ei puhelun aikana suostu tilaukseen, ja saa silti laskun, on kyseessä rikos. Tällöin lasku kannattaa säästää, mutta maksaa sitä ei tarvitse. Huijariyrityksestä tulee tehdä rikosilmoitus.
2. Verkko-osoitteesi ollaan varaamassa
Toinen yleinen erityisesti yrittäjiä piinaava huijausmuoto ovat puhelut, joissa soittaja kertoo, että jokin muu yritys on varaamassa uhrin yrityksen nimeä vastaavan verkko-domainin. Usein väitetty domain-voro toimii jollakin epäilyttävällä alalla, kuten aikuisviihteen parissa. Jonkinlaisella maksulla domainin saisi varattua itselleen.
Tässä huijauksessa soittaja usein pyrkii esiintymään viranomaisena, esimerkiksi Viestintäviraston edustajana. Yrittäjän onkin hyvä muistaa, että viranomaiset eivät lähde soittelemaan yksittäisille yrittäjille verkko-osoitteiden varaustilannetta kertoakseen.
Soittaja voi myös ihan oikeasti olla myymässä domaineja. Usein yrittäjät haluavat varata saman osoitteen muutamilla eri päätteillä, jotta asiakkaiden on helppo löytää yrityksen sivut. Domainien varaaminen on kuitenkin edullisinta ja helpointa tehdä itse netissä, eikä ostaa niitä puhelinmyyjältä, joka saattaa veloittaa varauksista paljon domainin todellista hintaa korkeampia summia.
3. Microsoft-huijaus
Eräs uusimmista laajamittaisista huijauspuhelukampanjoista kuulostaa, kuin se tulisi Microsoftin IT-tuesta. Puhelussa kerrotaan tietokoneesi joutuneen hakkeroinnin kohteeksi ja pyydetään asentamaan ohjelma, jolla IT-tuki-huijari pääsisi ottamaan koneen etähallintaan ”korjatakseen” sen. Lisäksi puhelulla kalastellaan henkilö- ja pankkitietoja.
Jos huijari saa koneesi hallintaansa ja olet lisäksi erehtynyt kertomaan hänelle henkilö- tai pankkitietoja, voi voro päästä esimerkiksi verkkopankkiisi tekemään tilisiirtoja.
Tähänkään puheluun vastaaminen itsessään ei ole vaarallista, jos ei erehdy antamaan soittajalle hänen pyytämiään tietoja. Pidä mielessä, että jos et ole esimerkiksi yrityksesi IT-asioissa jättänyt Microsoftille soittopyyntöä, on epätodennäköistä, että he oikeasti soittaisivat oma-aloitteisesti tarjotakseen IT-tukea.
Tiedä oikeutesi, jos epäilet huijausta
Yrittäjän on oltava huijausten kohdalla tarkkana, sillä yrittäjällä ei ole puhelinmyynnissä 14 päivän peruutusoikeutta, kuten kuluttajalla. Mitään ei siis kannata tilata, jos ei ole täysin varma palvelun tarpeellisuudesta. Tarjouksen voi myös aina pyytää sähköpostitse, jolloin saat rauhassa perehtyä palveluun – huijari taas usein paljastaa itsensä kieltäytymällä lähettämästä tarjousta kirjallisena.
Jos soittavalta yritykseltä tulee aiheeton lasku, reklamoi siitä välittömästi.
Kuten Jennin tapauksessa, lasku voidaan lähettää vaikka yrittäjä ei ole suostunut tilaamaan mitään. Reklamoida voi myös silloin, jos olet tilannut puhelimessa palvelun, jonka uskot tarvitsevasi, mutta tilausvahvistuksessa tai laskulla olevat tiedot eivät vastaa saamaasi kuvausta palvelusta. Tilanne voi esimerkiksi olla, että sinulle tarjotaan laajaa näkyvyyttä esimerkiksi yritysrekisterissä, mutta tilausvahvistuksesta selviääkin, ettei näkyvyyttä ole luvassa yhtä paljon, kuin puhelimessa luvattiin. Tällöin palvelu on myyty harhaanjohtavalla tavalla, eikä yrittäjälle ole riittävästi kerrottu, mistä hän maksaa.
Yritysten välisessä puhelinmyynnissä yrittäjällä on myös aina lain mukaan oikeus kuulla nauhoitteet myyntipuheluista, joita hänelle on soitettu.
Jennin tapauksessa Suomen Yritysrekisteri ilmoitti luovuttavansa puhelutallenteet vain viranomaisille, mikä viittaa heti siihen, ettei heillä ole puhtaat jauhot pussissa.
Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse. Reklamointi on tärkeä vaihe huijarista eroon pääsemisessä, sillä huijariyritys ei voi siirtää maksamatonta laskua perintään, jos olet jo kiistänyt sen aiheellisuuden reklamoimalla.
Lisäksi, jos epäilee joutuneensa huijauksen uhriksi, kannattaa Jennin tavoin ottaa yhteys lakineuvontaan ja kysyä toimintaohjeita. Myös Suomen Yrittäjille voi ilmoittaa vastaan tulevista huijauksista: he listaavat huijariyrityksiä ja ilmoittavat toistuvista tapauksista poliisille.
Rikosilmoituksen tekeminen kannattaa aina, jos joutuu huijauksen kohteeksi. Tämä auttaa poliisia pysymään kartalla huijauspuheluita tehtailevista tahoista ja saamaan heitä kiinni. Rikosilmoituksen huijaussoitosta voi tehdä poliisin verkkopalvelussa.
Näin vältät huijaukset
- Pohdi aina puhelinmyyjän soittaessa, tarvitsetko palvelua oikeasti tai saatko tilattua sen varmemmin itse muuta kautta
- Pyydä tarjous sähköpostiisi
- Jos epäilyttää, älä tilaa! Sano silloin painokas "ei" ja katkaise puhelu
- Muista, että viranomainen ei lähesty sinua soittamalla myydäkseen palveluita
- Jos saat huijarilta aiheettoman laskun, tee heti reklamaatio
- Tee huijarista rikosilmoitus
Tästä pääset lukemaan poliisin ohjeet petosrikoksista, joihin iso osa myös huijaussoitoista kuuluu. Lisäksi yrittäjää voidaan yrittää huijata myös kyberrikollisuuden keinoin eli erilaisten tietoverkkojen kautta. Kyberrikoksia tapahtuu esimerkiksi huijaustekstiviestein ja -sähköpostein. Tutustu tästä kyberrikoksiin ja poliisin toimintaohjeisiin.
Jatka lukemista yrittäjyyden alkutaipaleella:
Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – muista nämä asiat!
Mitä yrittäjyys vaatii? Tarkistuslista yrittäjäksi aikovalle
Yrityskummi auttaa uuden yrittäjän alkuun – ilmaiseksi
Vieraskynä: Nämä asiat opin uutena yrittäjänä kantapään kautta
Kevytyrittäjyys vai oma yritys?
Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:
- Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
- Haluat testata liikeideaasi
- Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
- Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
- Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
- Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et
Yrittäjyys on sinua varten kun:
- Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
- Sinulla on valmis yritysidea
- Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
- Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
- Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
- Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen