Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

UKKO.fi on mukana asiakaspalveluviikon vietossa 5.–9.10. – “Erinomaisen aspasta tekee sen monipuolisuus”

yhteistyö_palapeli_tiimi-scaled

Ensi viikko 5.–9. lokakuuta on kansainvälinen asiakaspalveluviikko. Myös me UKKO.fi:llä osallistumme sen viettoon, ja se näkyy muun muassa somekanavillamme – seuraile siis niitä! Loistava asiakaspalvelu on yritykselle kilpailuvaltti, ja teemaviikon tarkoituksena onkin antaa asiakaspalvelulle sen ansaitsemaa tunnustusta.

Asiakaspalveluviikko on alun perin lähtöisin Yhdysvalloista, ja kansainvälisesti sitä on vietetty 1990–luvulta lähtien. Suomessa sitä edistää Wakaru Asiakaspalveluverkosto eli Wave, joka tänä vuonna kutsui siihen mukaan muitakin organisaatioita.

Teemaviikon ideana on nostaa asiakaspalvelua ja -kokemusta paremmin esille sekä korostaa asiakaspalvelun merkitystä yritykselle ja sen liiketoiminnalle.

– Asiakaspalveluviikko tuo hyvin esiin asiakaspalvelun ja sitä tekevien henkilöiden tärkeyttä eri organisaatioille. Se nostaa myös esiin monipuolista osaamista, kertoo Tanja Rehn, joka toimii UKKO.fi:n asiakaspalvelutiimin vetäjänä.

Asiakaspalvelun todellinen merkitys ja tärkeys unohtuvat helposti niin asiakkailta kuin muulta työyhteisöltä. Se on kuitenkin organisaatiolle ja sen menestykselle äärimmäisen tärkeä yksikkö, joka välittää ulospäin organisaation missiota, imagoa ja arvoja.

– Usein aspa on asiakkaiden ainoa kontakti yritykseen. Siksi ei ole yhdentekevää, miten työ hoidetaan.

Mitä UKKO.fi:n asiakaspalvelu tekee?

Meidän työyhteisössämme toimii kymmenhenkinen aspatiimi, jonka vastuut ja tehtävät ovat hyvin monipuoliset – kuten yritysten asiakaspalveluilla useimmiten. Heidän päävastuunaan on neuvonta kevytyrittäjyyttä,  palvelun käyttöä ja laskutusta koskevissa kysymyksissä. Tiimiläisillä on myös omia erikoisosaamisalueitaan – kuten YEL, perintäasiat ja käännöstyöt.

– Tiivistettynä tavallisimpia töitämme ovat yhteydenottojen käsittely ja niiden mukanaan tuomien erilaisten tilanteiden selvitys. Erikoisempia töitä ovat esimerkiksi kevytyrittäjyyttä käsittelevien webinaarien pitäminen, kuvailee Tanja.

Asiakaspalvelumme tavallinen työpäivä koostuu erilaisista vuoroista, joissa vastataan vaihdellen eri yhteydenottokanavia pitkin tulleisiin kysymyksiin. Lisäksi tiimiläisillä on aikoja, jolloin he voivat työskennellä erikoisosaamisalueisiinsa liittyvien töiden parissa.

Tanja toteaa, että UKKO.fi:n asiakaspalvelusta loistavan tekee erityisesti sen monipuolisuus.

– Osataan montaa eri kieltä, ja koska tiimiin kuuluu erilaiset taustat omaavia ihmisiä, on osaaminenkin monipuolista. Muita valtteja ovat ystävällisyys, iloisuus ja halu auttaa sekä selvittää tilanne loppuun saakka. Kaiken kaikkiaan meillä on matalalla kynnyksellä lähestyttävä aspa!

– Koska käyttäjämme ovat monelta eri alalta, oppii sen myötä itsekin paljon uutta. Heidän kanssaan on mukava tehdä yhteistyötä.

Tavallisesti asiakaspalvelun saattoi löytää omasta huoneestaan UKKO.fi:n toimistolta, ja käyttäjämme saivat tulla tapaamaan heitä myös paikan päälle. Maaliskuun jälkeen aspa on muun työyhteisön tavoin toiminut etänä, mutta yhteistyö on toiminut mainosti myös kotitoimistolta käsin.

Mitä asiakaspalveluviikko tuo mukanaan?

Oletkin ehkä jo päässyt tutustumaan mainioihin aspalaisiimme juttelemalla eidän kanssaan puhelimitse. Tulevalla viikolla esittelemme heitä kuitenkin vielä lähemmin!

Asiakaspalveluviikko näkyy erityisesti UKKO.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Esittelemme päivittäin aspamme jäseniä, jotka kertovat itsestään sekä siitä, millaista työskentely tiimissä on, ja mikä tekee asiakaspalvelustamme erinomaisen.

Ota siis somekanavamme seurantaan ensi viikolla! Pääset niihin alta.

Kannustamme myös muita osallistumaan mukaan teemaviikkoon! Vaikka asiakaspalveluviikko ei esimerkiksi organisaatiosi somessa näkyisikään, voi sitä tuoda esiin työpaikalla ja viettää myös henkilöstön kesken muun muassa seuraavasti:

  • Kiittäkää ja kehukaa asiakkaitanne tai asiakaspalvelutiiminne jäseniä
  • Nostakaa esille asiakaspalvelunne onnistumisia
  • Pohtikaa aspatiiminne vahvuuksia ja sitä, kuinka niitä voisi kehittää entisestään
  • Ovatko työpaikkasi aspalaiset jääneet sinulle etäisiksi? Varsinkin isommissa organisaatioissa on tavallista, että aikaa vietetään vain oman tiimin kesken. Tutustu siis paremmin asiakaspalvelutiimiläisiin – käy heidän kanssaan lounaalla, kahvilla tai after workilla!
  • Järjestäkää työpaikallanne yhteinen tilaisuus asiakaspalvelunne kunniaksi
  • Tutustu myös Waven laatimaan ohjelmaan viikolle

Hauskaa tulevaa asiakaspalveluviikkoa kaikille!

Milla-Maria Karvinen

Milla on teräväkynäinen sisällöntekijä, joka innostuu uuden ideoinnista, vanhan kehittämisestä ja vaikuttavasta viestinnästä. Vapaa-ajalla hän rentoutuu lenkkeilemällä lähimetsässä hyvä podcast tai musiikki kuulokkeissa.

Muita artikkeleita aiheesta Ajankohtaista:

  • Ajankohtaista UKKO.fi:n Kevytyrittäjyysopas– perustiedot yksissä kansissa!

    Kevytyrittäjyysoppaamme kokoaa yksiin kansiin perustiedot siitä, mitä kevytyrittäjyys on ja kenelle se sopii. Tutustu oppaaseen tästä Kymmenet tuhannet suomalaiset ovat ryhtyneet kevytyrittäjiksi ja kevytyrittäjyys on työelämän uusi suunta. Työtapa kiinnostaa monia, sillä sen avulla voit itse hallita omaa työuraasi. Saat paitsi vapauden tehdä sitä mitä rakastat, myös valita milloin, kenelle ja mihin hintaan töitä teet. Laskutuspalvelu hoitaa kaiken byrokratian ja…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Itsenäiset yrittäjät saivat oman patsaan Kansalaistorille: ”Patsas kuvastaa yrittäjyyden murrosta ja työelämän monimuotoisuutta”

    Tänään maanantaina Helsingin Kansalaistorilla paljastettiin puoliltapäivin itsenäisten yrittäjien kunniaksi tehty patsas. Teos seisoo Kansalaistorilla keskiviikkoon asti kunnianosoituksena kaikille itsenäisesti yrittäville suomalaisille. Kolmesta itsenäisestä yrittäjästä tehty Patsas rohkeudelle on osa kevytyrittäjyyspalvelu UKKO.fin laajempaa kampanjaa, jonka tavoitteena on nostaa keskustelua itsenäisten yrittäjien asemasta, kertoa heidän tarinoitaan ja auttaa saamaan yksinyrittäjien ja kevytyrittäjien ääni esille yhteiskunnallisesti. – Me haluamme, että itsenäisten yrittäjien arvo…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista ALV-muutos: infopaketti pienyrittäjälle ja kevytyrittäjälle

    Yleinen arvonlisäverokanta nousee tämän vuoden syyskuun alusta 25,5 prosenttiin. Tähän asti yleinen arvonlisävero on ollut 24%. Mitä ALV-muutos tarkoittaa pienyrittäjälle ja kevytyrittäjälle? Miten muutokseen tulisi varautua ja mitä toimia se vaatii? Tässä tekstissä käymme läpi arvonlisäverokannan muutoksen vaikutukset kevytyrittäjälle ja pienyrittäjälle. Mikä ihmeen ALV-muutos? Arvonlisäverokantoja on Suomessa käytössä useita ja nyt tehtävä ALV-muutos koskee yleistä kantaa: eli niitä toimialoja, joilla…

    Lue lisää