Arvioitu lukuaika: 17 minuuttia

Työnhaku – Näillä ohjeilla saat unelmiesi työpaikan kolmessa viikossa

tyonhaku-palkattava

Alkaako työnhaku alkuinnostuksen jälkeen turhauttaa? Älä enää kopioi samaa hakemusta uudestaan ja uudestaan, vaan löydä oma unelmatyöpaikkasi näillä vinkeillä. Konkreettiset ohjeemme johdattavat sinut ahdistuneesta työnhakijasta halutuksi kandidaatiksi!

Miksi minun pitäisi lukea tämä artikkeli?
Tämän artikkelin luettuasi tiedät seuraavat asiat työhausta:

  • Näin käynnistät työllistymispelisi uudelleen
  • Työnhaun perusasiat: CV ja LinkedIn kuntoon
  • Näin pyydät suosituksia ja rakennat suhteita
  • Lisävinkit tehokkaaseen työnhakuun - viimeinen silaus

Työnhaku on aluksi jännittävää.

On hauska kehua itseään ja muistella, miten erilaisia töitä vuosien aikana onkaan tultu tehtyä. Palata oman uran alkuun ja ensimmäisiin oikeisiin töihin. Listata vanhoja lehdenjakokeikkoja, puhelinmyyntiä ja mansikanpoimintaa. Parhaimmillaan nostalgiatripin voi viedä vuosikymmenten taa etsimällä vanhoja työtodistuksia tai koulun päättötodistusta arkistosta.

Firmojen vertailu on kivaa ja on mukava unelmoida uusista mahdollisuuksista, hilpeistä työkavereista ja jännittävistä projekteista. Ehkä tarjolla on tehtäviä, joissa pääsee matkustelemaan ympäri maailmaa? Palkkakin on tietysti himpun verran parempi kuin edellisessä duunissa.

Valitset unelmiesi työn ja pistät hakemuksen menemään uudenaikaisesti työnhakuportaalin kautta. Mutta mitään ei kuulu viikkoihin.

Mitä enemmän aikaa ensimmäisen hakemuksen lähettämisestä on kulunut, sitä enemmän pieni peikko nakertaa itseluottamusta. Mitä jos en enää kelpaakaan kenellekään? Mitä jos aika on jo ajanut ohi minusta?

Päätät laittaa kymmeniä hakemuksia kerralla. Kyllähän niistä jonkun on pakko kiinnostua. Leikkaa-liimaa-systeemillä hakemusten lähettämisessä ei kauaa nokka tuhise.

Vieläkään ei tärppää. Päätät lähettää hakemuksen kaikkiin alan työpaikkoihin, jotka vain löydät. Kyllä nyt joku varmasti ottaa yhteyttä.

Saat vihdoin kutsun haastatteluun!

Stressaat haastattelusta etukäteen niin paljon, ettet saa yöllä lainkaan unta. Aamulla työhaastatteluun saapuu uupunut varjosi, joka maanittelee työpaikkaa työnantajalta.  Ei kukaan sellaista luuseria halua palkata.

Turhauttaa ja masentaa.

Ansiosidonnainen kuluu loppuun. Käyt kolme kertaa työkkärin järjestämällä CV-kurssilla, mutta ei siitäkään tunnu olevan hyötyä. Toteat kyynistyneenä, ettei CV:llä saada työpaikkoja, vaan suhteilla!

Hävisit työllistymispelin – miten sen oikein voi voittaa?

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Käynnistä työllistymispeli uudelleen – sinun säännöilläsi

Tämän artikkelin luettuasi sinulla on tarvittavat eväät työllistymispelin voittamiseen. Itsestään se ei tapahdu, eikä se missään nimessä ole helppoa. Työelämän realiteetteihin on vaikea vaikuttaa. Ne tarjoavat pelikentän, mutta sinä päätät, millä säännöillä pelataan.

Voit jäädä voivottelemaan huonoa tuuria, voit luottaa TE-toimiston etsivän sinulle sopivan työpaikan, tai voit mennä Populukseen laulamaan karaokea. Se on nykyään vuorokauden ympäri auki!

Voit myös jatkaa copy-paste-hakemusten lähettelyä työnantajille, jotka eivät todellakaan ole kiinnostuneita sinusta. Tämäkin on eräs tapa luoda työllistymispeliin omat säännöt. Jos lähetät tarpeeksi monta turhaa työhakemusta, voit saada nimesi Iltapäivälehtien high score -listaan. Työn löytämisessä tässä ei tietenkään ole mitään apua, mutta pääseepähän jakamaan omaa kohtaloaan koko kansalle. Lähetettyjen työhakemusten määrä ei ole mikään mittari työnhaun aktiivisuudelle.

Ota uudenlainen asenne työnhakuun. Metsästä itsellesi paras työpaikka. Se ei ole nopeaa, se ei ole kovin hauskaa eikä missään nimessä helppoa. Harvoin mikään hyvä asia tapahtuu itsestään ja ilman vaivaa.

Tässä kirjoituksessa kerron miten:

  • teet itsestäsi potentiaalisen palkattavan
  • kartoitat itsellesi sopivat työtehtävät ja yritykset
  • saat ohituskaistan ihmisiin, jotka päättävät palkkauksesta
  • varmistat, että olet aina paras vaihtoehto

Tervetuloa uudenlaisen työnhaun oppaan pariin!

Perusasiat kuntoon – tee itsestäsi palkattava

"Kravatti kuntoon ja työhaastatteluun!" Petri muisti laittaa vaatteet päälle.

Perusasiat tarkoittavat niitä juttuja, jotka mahdollistavat sen, että rekrytoija voi palkata sinut. Näitä ovat ne iänikuiset CV:t, LinkedIn-profiilit ja työhakemukset.  Niiden on oltava kunnossa alusta lähtien.

Hyvin laadittu CV ja hakemus ovat vähän samaa kategoriaa kuin se, että mennessäsi työhaastatteluun sinulla on vaatteet päällä. Siitä harvoin saa suoraan lisäpisteitä, mutta niiden puuttuminen huomataan kyllä.

Jos nyt mietit, mitä kunnollisessa CV:ssä pitäisi olla, niin tarkista asia tästä artikkelista, jossa käymme läpi hyvän ansioluettelon sisällön. Tai jos CV:si on jo ihan hyvässä mallissa, voit viedä homman uudelle tasolle panostamalla visuaalisuuteen.

  1. LinkedIn

Jos haet mitä tahansa työtä, jossa ollaan jonkinlaisen näyttöpäätteen tai toimiston lähellä, sinulla tulee ehdottomasti olla LinkedIn-profiili. LinkedIn on kerännyt kaiken mahdollisen työelämädatan yhteen paikkaan. Lue tästä asiantuntijan vinkit LinkedInin hyödyntämiseen.

Lähtökohtana on kuitenkin se, että sinulla on LinkedIn-tili, tilille täydennettynä koko työhistoriasi, hyvä profiilikuva, tiivis kuvaus sinusta persoonana sekä omat osaamisalueesi listattuna. Lisää kontakteiksi vanhat työ- ja opiskelukaverit.

  1. Omat verkkosivut

LinkedIn on perusvaatimus. Jos haluat saada unelmiesi työpaikan, se ei riitä. Sinun pitää tehdä enemmän. Seuraava vaihe on tehdä yksinkertainen verkkosivusto, jossa kerrot mitä osaat ja mitä haluat tehdä.

Verkko on pullollaan erilaisia palveluita, joissa voit tehdä ilmaiset nettisivut. Jos serkkusi on hyvä tekemään nettisivuja, pyydä häneltä apua. Jos hän pyytää pari sataa vaivanpalkaksi, maksa se ilolla.  Muutama satanen on pieni hinta työpaikasta.

Verkkosivuille kootaan kaikki sinun työuraasi liittyvä tieto. Se mitä olet tehnyt, mitä haluat tehdä, mitä osaat, mitä haluat oppia jne. Mitä enemmän positiivista sisältöä kokoat, sen parempi.

  1. Twitter-tili

Twitter-tilin voi tehdä muutamassa minuutissa. Voit siis tehdä sellaisen pelkästään työnhakua varten. Ota seurantaan oman alasi merkittävimpiä asiantuntijoita, retwiittaa oman alan uutisia ja jos haluat, niin kirjoita vaikka jotain omia mielipiteitäsi.

Twitter-tilin ideana on, että voit näyttää olevasi kiinnostunut alastasi. Jos sinulla on omat verkkosivut, LinkedIn-profiili ja Twitter-tili täynnä oman alan keskustelua, vaikutat jo todella varteenotettavalta ammattilaiselta, ehkä jopa edelläkävijältä tai sisäpiiriläiseltä.

Jos aloitat tyhjästä, saat nämä kolme tehtyä yhdessä tai kahdessa illassa. Mutta jos sinulla ei ole töitä juuri nyt, on sinulla onneksi hyvin aikaa ja voit panostaa vaikka kokonaisen viikon näiden perusasioiden viimeistelyyn!

Fakta: Työpaikat saadaan suhteilla

Keijo, Janne ja Petri luovat ihmissuhteita ja parantavat rekrytoinnin todenänköisyyttä.

Perusasiat ovat kunnossa, nyt voidaan vetää pelikentän rajat. Ensimmäinen fakta on se, että työpaikat saadaan suhteilla. Tähän voisi keksiä jonkun sopivan prosentin, vaikkapa 78,2 % työpaikoista täytetään suoraan suhteilla.

Se ei pidä tietenkään paikkaansa, koska keksin luvun itse. Mutta fakta on kuitenkin, että melkein kaikki työpaikat täytetään suhteilla. Ne voivat olla piilotyöpaikkoja tai julkisessa haussa olevia työtehtäviä, yhtä kaikki.

Luotatko itse enemmän tuttuihin vai tuntemattomiin? Tämä on syy, jonka vuoksi työpaikat täytetään yleensä suhteilla. Työnantajat kyselevät ensimmäisenä omista verkostoista sopivia tekijöitä ja jos sopivaa henkilöä ei löydy, avataan julkinen haku tai palkataan rekrytointikonsultti.

Headhunterit ja rekrykonsultit etsivät taas ihmisiä omista verkostoistaan ja tuttavapiiristään.

Tässä kohtaa taas monen valveutuneen lukijan kädet nousevat pystyyn. ”Miten epäeettistä! Hyväveli-kerhoja! Vapaamuurarit taas työssään! En ala!” Tilanne ei ole välttämättä reilu, mutta näin tämä maailma nyt toistaiseksi toimii. Jos haluat hyviä töitä, sinun tulee tuntea oikeita ihmisiä.

Tässä on taas valinnan paikka. Oletko valmis näkemään vaivaa unelmatyösi löytämiseksi, vai lopetatko homman tähän, koska sinun pitääkin pyytää apua muilta ihmisiltä? Jos lopetat, niin ole ainakin rehellinen itsellesi ja myönnä, ettet ole valmis tekemään tarvittavia asioita. Jos päätät jatkaa, niin tiedät seuraavan tehtävän: Tunne ihmiset jotka päättävät työpaikkojen jakamisesta.

Todennäköisesti et vielä tiedä, keitä nämä ihmiset ovat. Jos tietäisit, olisit jo saanut uuden työn. Ennen kun voit tavoittaa oikean ihmisen, tulee sinulla olla selkeä kuva siitä, millainen unelmien työpaikkasi on.

Täydellisen työpaikan löytäminen

"Minkäs työpaikan sitä tänään valitsisi", mietti Katri ja listasi kaksikymmentä parasta työnantajaa.

Kun tiedät mitä haluat, osaat myös etsiä sitä. Nyt on aika avata Oikotie, MOL, Duunitori ja Google. Selaile työtehtäviä ja yrityksiä, joista olet kiinnostunut. Listaa muistiin sopivat tehtävänimikkeet sekä unelmayritykset.

Kun löydät uusia titteleitä, jotka kiinnostavat sinua, kirjoita ne ylös ja katso hakeeko jokin muukin yritys työntekijää samalla työnimikkeellä. Firmoilla tuntuu olevan keskinäinen kilpailu siitä, miten oudon nimikkeen jollekin tavalliselle työlle saa keksittyä. Tämä hankaloittaa työnhakua, koska samalla tehtävällä voi olla viisikymmentä eri titteliä.

Selaile LinkedInissä kiinnostavia työtehtäviä sekä yrityksiä, joissa tuttavasi ovat töissä. Tsekkaa Facebookin ryhmät ja Twitter, jos niistä löytyisi vielä lisää ideoita.

Ole avoimin mielin ja listaa ylös jokainen työtehtävä ja yritys, josta olet kiinnostunut. Tavoitteenasi on tehdä mahdollisimman kattava lista töistä, joita haluaisit tehdä.  Voit myös päivittää listaa vaikka viikon välein ja katsoa, onko uusia työpaikkoja ilmaantunut työnhakupalstoille.

Älä myöskään supista listaa niihin yrityksiin, jotka julkisesti ovat ilmoittaneet avoimista työpaikoista. Muista, että työpaikat saadaan suhteilla ja suuri osa työpaikoista ei koskaan päädy julkiseen hakuun. Tämä on sinun etusi, sillä me metsästämme sinulle ne paikat, joita muut eivät osaa vielä edes hakea.

Pyydä apua oikeilta ihmisiltä

Maria tiesi, että vain pyytämällä voi saada apua.

Kuten aiemmin jo kävi selväksi; työpaikat saadaan usein suhteilla. Perinteinen tapa pyytää apua ystäviltä on ilmoittaa LinkedInissä tai Facebookissa: ”Etsin töitä, suositelkaa minua”. Tällainen harvoin johtaa mihinkään. Jos itse näen tällaisen viestin, mieleen yleensä juolahtaa yksi tai kaksi firmaa, jotka voisivat olla potentiaalisia työnantajia tuttavalleni.

Jos muistan ehdottaa näitä paikkoja työtä etsivälle kaverilleni, saan yleensä kielteisen vastauksen. Jotakin tähän tyyliin: ”Ihan hyvä, mutta minä en tee lainkaan näitä hommia. Olen erikoistunut tähän ja tähän asiaan, en tähän.” Kiva kuulla.

Tämän olisi tietysti voinut kertoa jo etukäteen, ennen kuin tuhlasin omaa aikaani. Suurin osa tällaisista avunpyynnöistä menevät feedissä ohi. Astetta parempi tapa on tehdä sometyöhakukampanja.

Tällaisessa kampanjassa työhakija tekee omat nettisivut ja sinne videohakemuksen. Kavereita pyydetään auttamaan työnhakusivuston jakamisessa. Parhaimmillaan tällaiset kamppikset toimivat oikein mainiosti. Jos sivusto ja video ovat korkealaatuisia, niitä jakaa mielellään. Ihmiset haluavat auttaa, mutta kynnys on matalin silloin, kun avun tarjoaminen on helppoa, jos auttaakseen tarvitsee esimerkiksi vain jakaa somepostaus tai linkki omalle verkostolle.

Tee suosittelusta helppoa

Koska sinulla on jo valmiina lista parhaista yrityksistä ja työpaikoista, on hyvin helppoa stalkata LinkedInistä sellaiset kaverit, jotka ovat joko töissä näissä firmoissa tai tuntevat jonkun, joka on jo firmassa töissä.

Suosittelusta pitää tehdä mahdollisimman helppoa. Jos kyselet kaveriltasi näin: ”Satutko tuntemaan ketään Nokialta, haluaisin sinne töihin”, joutuu kaverisi pähkäilemään omaa sosiaalista verkostoaan ja miettimään löytyykö sieltä sopivia henkilöitä. Ihmiset vaihtavat myös jatkuvasti työpaikkoja, joten on hankala muistaa missä kukakin on.

Helpota verkostosi työtä. Selvitä etukäteen, kuka ystävistäsi tuntee sen Nokian HR-pomon, jonka kanssa haluaisit tekemisiin. Ota yhteyttä tähän kaveriisi ja pyydä palvelusta. Kaikkein varmimmin onnistut, kun teet kaverillesi valmiin pohjan introa tai suosittelua varten.

Esimerkkiviesti voisi olla vaikka tällainen:

Hei Mikko!

 

Kuten olet ehkä huomannut, olen metsästämässä itselleni uutta työtä.

 

Tunnet LinkedInin perusteella Maria Könösen. Haluaisitko tehdä pienen palveluksen ja yhdistää hänet minuun? Olen todella kiinnostunut heidän yrityksestään.

 

Esimerkiksi näin:

 

”Terve Maria,
vanha opiskelukaverini Pertti olisi kiinnostunut keskustelemaan potentiaalisista työtehtävistä yrityksessänne. Ehtisitkö vaihtaa hänen kanssaan pari sanaa. Pertin puhelinnumero on 040 xxxx xxx ”

Kiitos paljon jo etukäteen!

 

Terveisin
Pertti

 

Miten itse reagoisit, jos saisit tällaisen viestin? Muutaman minuutin kuluttaminen toisen auttamiseen ei ole paha rasti, varsinkin kun auttaminen tarjoillaan tällä tavalla avaimet käteen -pakettina nenän eteen.

Voi olla, että kaikki eivät tähän tarjoukseen tartu, mutta todennäköisesti suurempi osa kuitenkin.

Muista myös, ettei kannata laittaa kaikkia munia yhteen koriin, vaikka olisit kuinka innoissasi yhdestä työpaikasta. Hae aina useampaa tehtävää. Käy läpi listaltasi ainakin kymmenen yritystä tai positiota, joihin haluaisit hakea ja pyydä niihin esittelyä, suositusta tai introa.

Tapaa jatkuvasti uusia ihmisiä

Åke on iloinen, koska hänen kaverinsa Matti lähti käymään kahvilla rennoissa merkeissä.

Työttömällä työnhakijalla on muutama vaaranpaikka. Ensimmäinen on se, että jää kaikkien sosiaalisten ympyröiden ulkopuolelle ja toinen se, että oma ammattitaito heikkenee vähä vähältä ja lopulta katoaa kokonaan. Kun nämä kaksi ikävää kohtaloa osuvat samalle ihmiselle, muuttuu työnhaku valtavasti vaikeammaksi.

Masennus, turhautuminen ja ahdistus odottavat kulman takana ja töihin pääseminen muuttuu lopulta käytännössä mahdottomaksi.

Onneksi molemmat vaaranpaikat voi välttää hyvin helposti! Panosta siihen, että tapaat ihmisiä, jotka ovat kiinteästi työn syrjässä kiinni. Käy lounaalla tai kahvilla vanhojen tuttujen, opiskelukavereiden, harrastustuttujen, naapureiden tai pikkuserkkujen kanssa. Tapaa ihmisiä, jotka ovat töissä sellaisissa paikoissa, joissa itse haluaisit olla. Pyydä heitä tutustuttamaan sinut muihin saman alan ihmisiin. Käy tapaamassa muiden ystäviä, tutustu uusiin ihmisiin ja verkostoidu.

Pikkuhiljaa tunnet suurimman osan niistä ihmisistä, jotka voivat vaikuttaa työllistymiseesi.

Verkostoituminen voi estää syrjäytymistä, mutta työnhaussa siitä ei ole hyötyä, ellet tee sitä järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti. Jos haluat töihin markkinointialan yritykseen, ei ole mitään hyötyä käydä rakennusinsinöörien vuosittaisella seminaariristeilyllä.

Taktinen verkostoituminen positiivisessa valossa alan oikeiden ihmisten kanssa moninkertaistaa mahdollisuutesi työllistyä.

Oletko jo identifioinut itsesi työttömäksi työnhakijaksi? Silloin töissä olevien ihmisten tapaaminen voi tuntua nololta. He kun usein kysyvät mitä teet? On inhottavaa myöntää olevansa työttömänä, se sisältää vahvan stigman. Kannattaa mielummin esitellä itsensä jollain muulla tittelillä.

Esimerkiksi kevytyrittäjä on hyvä termi. Kuka tahansa voi olla kevytyrittäjä. Riittää, että rekisteröidyt UKKO.fi-palveluun. Se on ilmaista eikä velvoita mihinkään. Rekisteröitymisen jälkeen voit kuitenkin hyvillä mielin sanoa olevasi kevytyrittäjä.

Kevytyrittäjyys voi olla myös avain työkeikkojen löytämiseen, mikä puolestaan pitää sinut aktiivisena ja kerryttää myös kokemusta. Rekisteröidy siis heti ja ota täältä haltuun oppaidemme avulla kevytyrittäjyyden perusteet hinnoittelusta oman työsi myyntiin ja markkinointiin.

Vaihtoehtoisesti voit myös aloittaa mielenkiintoisia ja osaamista ylläpitäviä uusia projekteja ja kertoa niistä, kun ystävät ja tutut kysyvät, mitä puuhailet nykyään.

Ylläpidä ja kehitä omaa osaamistasi

Tiina on ahkera oppija. Hän tekee muistiinpanot jopa E-learning-sivuston logosta.

Digitalisaatio, robotisaatio, tekoäly, keinoäly, AI, R2D2, Apinoiden planeetta. Tulevaisuudessa kenelläkään ei ole töitä ja kaikki osaaminen on turhaa.

Eipä ihan näinkään, mutta tulevaisuus näyttää muuttuvan yhä kiihtyvällä tahdilla. Vanhoilla taidoilla ei enää tehdä kymmenien vuosien uraa eteenpäin. On tärkeää kehittää omia taitoja opiskelemalla uusia asioita, mutta myös konkreettisesti tekemällä töitä.

Työttömälle tämä on tietysti vähän vaikeaa, koska, noh, ei ole töitä. Ja jos ei pääsee konkreettisesti tekemään hommia, niin sitten on taas huonompi todennäköisyys saada töitä.

Työttömänä työnhakijana kannattaakin pyrkiä tekemään oma-aloitteisesti projekteja, jotka ovat lähellä omaa ydinosaamistasi. Voit esimerkiksi tehdä mielenkiintoisia projektitöitä freelancerina – vaikka UKKO Kevytyrittäjänä, kuten äsken totesimme. Koska tarkoitus on lähinnä pysyä aktiivisena ja ylläpitää osaamistasi, voit tarjoutua töihin hiukan tavallista edullisemmin.

Jos projektitöitä ei ole tarjolla, kokeile vapaaehtoistyötä tai kehitä jokin oma projekti, jossa saat oppia uutta ja päivittää osaamistasi omalla alallasi.

Tällaisista projektitöistä on sellainenkin etu, että on mukavampi sanoa uusille tuttavuuksille, että ”minulla on työn alla tällainen projekti, koska se on niin voimaannuttavaa ja on upeaa opetella uusia asioita”, kuin että ”olen työtön”. Eikä olisi ensimmäinen kerta, että tällaisista harrastusprojekteista syntyisi ihan oikea yritys, joka johdattelisi sinut uudelle uralle.

Joko rekisteröidyit kevytyrittäjäksi ja nyt etsit hyviä projekteja, joihin lähteä mukaan? Katso tästä 5 markkinointiharjoitusta, joilla myyt oman osaamisesi.

Tunge mukaan sellaisiin projekteihin joissa osaamistasi arvostetaan, hanki CV:hen merkintöjä. Älä mieti, kuinka paljon rahaa tienaat, vaan kuinka paljon hyötyä jostakin hommasta on työllistymisesi eteen.

Hyödynnä verkkokursseja

Verkosta löytyy tuhansia huippulaatuisia kursseja, aina alkaen MIT:n ilmaisista kursseista, maksullisiin webinaareihin, masterclasseihin ja ties mihin. Tarkista avoimen yliopiston kurssit ja kurkista myös kansanopistojen tarjontaa.

Mitä opiskelisit? Aiemmin selasimme työnhakuilmoituksia: oliko unelmatyöpaikkasi ilmoituksessa mainittu jokin taito, jota sinulta ei vielä löydy? Hyödynnä väliaikaisesti lisääntynyt vapaa-aika ja opettele jotain, mitä työnantajat arvostavat.

Suorittamalla oman alan koulutuksia, pidät oman osaamisesi tuoreena. Lisäksi annat työnantajalle kuvan itsestäsi kehittymishaluisena ja motivoituneena tekijänä.

Erotu eduksesi hakijoiden joukosta

Heimo päätti henkilöbrändätä itsensä ötökkäasiantuntijaksi.

Samaa työpaikkaa hakee todennäköisesti satoja hakijoita. Näistä puolet on yleensä sellaisia, joiden ominaisuudet, kokemus ja osaaminen riittäisi periaatteessa työpaikan saamiseen. Lähtökohtaisesti kilpailet siis aina vähintään sataa kanssahakijaa vastaan.  Sinun on erotuttava eduksesi tästä nimettömästä massasta.

Tässä kirjoituksessa on mainittu perusjuttuja, joihin kaikki pystyvät, mutta suurin osa ei viitsi käyttää niihin aikaan. Esimerkiksi oman verkkosivuston tekeminen ei ole iso juttu, mutta harva sitä jaksaa tehdä. Voit siis erottautua positiivisesti ihan perusjutuillakin. Jos hakemasi tehtävä on kuitenkin todella kilpailtu, tai motivaatiosi työllistyä on oikeasti kova, niin voit käyttää vielä seuraavia erottautumiskeinoja.

Henkilöbrändää itsesi alan kovimmaksi asiantuntijaksi

Tämä on todella tehokas keino silloin, kun tiedät täsmälleen minkä erikoisalan tehtävään haluat päästä. Sanotaan että haluat vaikkapa ötököistä elintarvikkeita valmistavan yrityksen viestintäpäälliköksi.

Ötökkäfirman viestintäpäällikön haku on auki ja viimeinen hakemuksenjättöpävä on kolmen viikon päästä. Kolmessa viikossa brändäät itsesi helposti ötökkäalan kovimmaksi viestintäguruksi. Kas näin:

1 Perusta blogi nimeltä ”Hyönteisiä ruokapöytään”. Kirjoita sinne kymmenen lyhyttä artikkelia, joissa nostat esiin kansainvälisiä ötökkäuutisia. Laita joukkoon vielä muutaman tieteellinen tutkimus, joiden sisällön avaat lyhyesti suomeksi.

2 Vaihda titteliksesi LinkedInissä ”Visionary Edible Insect Expert”. Jos tarvitset apua oman tittelin keksimiseen, tsekkaa Jargonaattori. Etsi LinkedInistä jokainen hyönteisalalla työskentelevä henkilö ja lisää heidät yhteyksiksi.

3 Ota yhteyttä lähialueen oppilaitoksiin ja kysele haluaisivatko he sinut kertomaan ötököiden syömisestä. Jos saat sovittua lyhyenkin puheenvuoron, voit vaihtaa Linkedin-titteliksesi ”Visionary Edible Insect Expert and Public Speaker”

4 Ota yhteyttä tuttuihin tai puolituttuihin jotka ovat jossakin lehdessä töissä. Kysele haluaisivatko he tehdä jutun syötävistä hyönteisistä. Voit ottaa samaan juttuun mukaan tietysti myös muita alan toimijoita tai yritysten edustajia. Erityisesti pienemmissä maalaislehdissä on yleensä aina tilaa hyville juttuideoille. Kun juttu julkaistaan, voit jakaa sen kaikissa sosiaalisen median kanavissasi ja lisätä omille verkkosivullesi.

5 Osallistu alan keskusteluun. Aina, kun jossakin keskustellaan syötävistä hyönteisistä, liity mukaan keskusteluun. Kommentoi aina positiivisesti ja omalla nimelläsi. Muista, että ei ole tärkeää ei ole oikeastaan mitä sanot, vaan se, että nimesi näkyy jokaisessa aiheesta käytävässä keskustelussa.

Ei kuulosta kovin pahalta? Teet helposti nämä viisi asiaa seuraavan viikon sisällä. Jos aikaa on kolme viikkoa, voit loput kaksi viikkoai syventää omaa asiantuntija-asemaa jatkamalla kommentointia sosiaalisissa medioissa.

Edellä mainitut vinkit tuntuvat varmasti esittämiseltä, huijaamiselta, yli-yrittämiseltä tai muuten ikävältä ja epäeettiseltä toiminnalta. Keksit varmasti kymmeniä syitä, miksei mitään kannata tehdä. Kyllä kai työnantaja sinut palkkaa, riippumatta millainen henkilöbrändi sinulla on.

Mutta ajatellaanpa nyt vielä työnantajan näkökulmasta. Hakijoita on sata, näistä kymmenen on oikeasti hyviä. Joukossa on erilaisissa firmoissa ja julkisella puolella toimineita viestinnäin huippuosaajia. Tekijöistä muutama on ollut aiemmin elintarvikealalla töissä ja yksi selkeästi alaan täysin erikoistunut osaaja.

Tottakai työnantaja haluaa ainakin kutsua haastatteluun sen jolla täysin työtä vastaava kokemus. Parista lehtijutusta ja puhekeikasta ei varmasti ole mitään haittaa.

Erotu persoonallisella videolla

Työhakemuksen tekeminen videomuodossa on nykyaikaa ja tulevaisuutta! Videohakemus kyllä ihan oikeasti kiinnittää rekrytoijan huomion, joko hyvässä tai pahassa. Videot ovat sen verran harvinaisia, että jokainen palkkausta miettivä henkilö katsoo videon.

Valitettavasti suurin osa videoista on laadultaan kelvottomia. Pääsääntöisesti ongelmia on kaksi: Liian pitkä kesto ja huono laatu.

Älä jaarittele

Ainoa, jota kiinnostaa kuunnella viisitoista minuuttia omakehua on ehkä äitisi. Ja hänkin kehuu videota, vain koska hänen on pakko. Videon tärkein anti on se, että rekrytoija näkee vähän minkälainen ihminen olet ja nopeasti kuulee mistä olet kiinnostunut.

Hyvä työnhakuvideo voi olla kestoltaan helposti alle minuutin. Henkilökohtaisen vaikutuksen teet jo sillä, että lähetät itse kuvaamasi parin kymmenen sekunnin pätkän, joka on selkeästi kohdennettu juuri hakemaasi työtä varten.

Hyvän videohakemuksen käsikirjoitus voisi olla esimerkiksi tällainen:

Hei Keijo!

 

Sinä vastaat teillä ilmeisesti tästä X rekrystä?

Ajattelin lähettää tällaisen nopean työhakemusvideon.

Olen Kaija, innokas ja motivoitunut Y-alan osaaja. Olen erityisen kiinnostunut yrityksestänne, koska Z. Minusta olisi teille hyötyä, koska Q.

 

Kerron mielelläni lisää itsestäni haastattelussa.

Ainiiin, Huomasitko muuten CV:stäni tämän asian Ö?

Panosta äänen nauhoittamiseen

Videossa on kaksi asiaa. Ääni ja kuva. Nykyiset älykännykät pystyvät jo nauhoittamaan aivan riittävän hyvää videokuvaa. Jos et nyt laita kameraa osoittamaan suoraan aurinkoon tai leukasi alle, niin todennäköisesti kuva ei tuota ongelmaa.

Äänen kanssa pitää olla kuitenkin tarkempana:

Älä kuvaa videota tuulessa. Älä kuvaa videota väkijoukossa. Älä kuvaa videota autossa. Älä kuvaa videota paikassa jossa kuuluu huminaa, surinaa, tärinää tai rätinää.

Kuvaa video hiljaisessa sisätilassa. Parhaan lopputuloksen saat, kun lainaat tai ostat kännykkään kiinnitettävän nappimikin. Esimerkiksi Roden nappimikrofonin saat ostettua 50 eurolla. Se on jo lähes ammattitason mikki, jonka saat kytkettyä suoraan kännykään.

Jos teet videon, tee se kunnolla. Käytä ylimääräinen 50 euroa, koska sen avulla saat unelmiesi työpaikan. Kiinnitä mikki paidan kaulukseen, ei suoraan nenäsi alle, jolloin saat aikaan tuhinaa, vaan vähän oikealle tai vasemmalle.

Pidemmän video-cv:n tekemiseen löydät ohjeet täältä: Video-CV:n tekeminen, mitä pitää ottaa huomioon.

Kuluta rohkeasti tarpeeksi aikaa työnhakuun

Kuinka paljon aikaa työnhakuun tulisi käyttää? Vastaus riippuu siitä, kuinka kovasti haluat saada itsellesi työpaikan. Jos kotona on ihan kivaa, eikä töihin ole mikään kiire, niin ei silloin työnhakuun kannata panostaa yhtään sen enempää kuin työkkärin täti pakottaa.

Jos taas olet motivoitunut löytämään uuden työpaikan nopeasti, niin käytät tietysti kaikki mahdolliset keinot työn etsimiseen. Jo pelkästään tämän yhden blogikirjoituksen vinkeissä pitäisi olla riittävästi hommaa täysipäiväiseen aktiiviseen työnhakuun. Ja sinä olet kuitenkin aikuinen täysvaltainen ihminen eli etköhän keksi vielä hurjan määrän muita tapoja löytää sopiva työpaikka.

Ajankäytöllisesti työhakemusten lähettäminen on hyvin hyvin pieni osa työnhakuprosessia. Suurin osa ajastasi tulisi mennä oman osaamisen esilletuomiseen ja verkostoitumiseen.

Aikaasi kuluu siihen, että tutustut ihmisiin, jotka päättävät saatko töitä. Siihen, että käyt lounailla, kahvilla ja illanvietoissa mahdollisimman monen oman alan ihmisen kanssa. Siihen, että autat oman alan ihmisiä heidän pulmissaan. Tarjoat osaamistasi ja osallistut projekteihin. Tunget itsesi mukaan joka paikkaan.

Työnhakuun voit käyttää saman verran aikaa, kuin sinulla kuluisi viikossa kokoaikaiseen työhön – kaikki aika ei tosiaan kulu työhakemusten kirjoitteluun, vaan aikaa menee myös moneen muuhun. Kuten tästä kirjoituksesta huomasit, tehokasta työnhakua voi olla myös somen selailu, kahvittelu vanhojen tuttujen kanssa, kursseilla käyminen ja monenlainen muu taustatyö.

Sinä et ole laiskiaismato. Sinä olet ihminen, joka on pian unelmiensa työpaikassa. Onnea matkaan!

Tämä artikkeli on julkaistu 25.8.2018 ja sitä on päivitetty 14.9.2021.

Lue myös:

Varaudu vastaamaan näihin työhaastattelukysymyksiin

Avoin työhakemus – mikä se on?

Vältä nämä 10 virhettä työhakemuksessa

Rekrytoija paljastaa, millainen CV kiinnittää huomion

Miten valita sopiva suosittelija?

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Pimeää työtä on tarjottu joka toiselle

    Me haluamme tietää, mitä käyttäjillemme kuuluu ja millaisia mielipiteitä heillä on kevytyrittäjyydestä ja sen vaikutuksista yhteiskuntaan. Tämän vuoksi teimme heinäkuussa kyselytutkimuksen, jonka tarkoituksena oli selvittää kevytyrittäjyyden yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä UKKO.fi-laskutuspalvelun käyttäjien mielipiteitä harmaasta taloudesta, yrittäjyydestä ja työttömyysturvasta. Kyselyn perusteella harmaa talous on vahvasti läsnä suomalaisten elämässä, sillä joka toinen on saanut tarjouksen, jossa työt on pyydetty tekemään pimeänä. UKKO.fi:ssä olemme…

    Lue lisää
  • Työelämä Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

    Olipa yrityksen tarjoama tuote tai palvelu kuinka loistava tahansa, se ei vielä yksinään riitä yrityksen menestymiseen. Myös asiakaspalvelun tulisi olla kaikin puolin kunnossa, sillä se on monelle asiakkaalle ainoa henkilökohtainen kosketus yritykseen. Hyvä asiakaspalvelu on myös yrityksen valttikortti, jolla se erottuu edukseen kilpailijoista. Mutta mitä hyvä asiakaspalvelu oikeastaan on? Mitä taitoja asiakaspalvelija tarvitsee voidakseen hoitaa työnsä moitteettomasti? UKKO.fissä toimii 14-henkinen…

    Lue lisää
  • Työelämä Yhteisöllinen työpaikka on hyvä työpaikka – myös yksinyrittäjä kaipaa yhteisöä ympärilleen

    Töissä pitää nykyisin olla kivaa. Työpaikan yhteisöllisyys ja hyvä ilmapiiri ovat nykyisessä työelämässä jo lähes itsestäänselvyyksiä, jos organisaatioon halutaan houkutella alan huippuosaajia. Jos työntekijä ei viihdy töissä, saa kaipaamaansa tukea tai pääse riittävällä tavalla vaikuttamaan itseään ja työyhteisöään koskeviin asioihin, hän vaihtaa työpaikkaa tai ryhtyy yrittäjäksi, vaikka työn sisältö itsessään olisikin mielekästä ja sopivan haastavaa. Yksi työpaikan isoimmista vetovoimatekijöistä on…

    Lue lisää