Arvioitu lukuaika: 8 minuuttia

Puuttuuko yritykseltäsi sosiaalisen median strategia ja somevuosikello? Ota somen tekeminen haltuun!

sosiaalisen-median-vuosikello-yrittaja-tekee-suunnitelmaa-tietokoneella

Sisällön tekeminen oman yrityksen somekanaville on hauskaa – mutta jos sinulta puuttuu sosiaalisen median strategia, sen hyödyt jäävät usein pieniksi. Kerron tässä kirjoituksessa matalan kynnyksen vinkit somestrategian laatimiseen ja siihen, kuinka sosiaalisen median vuosikello tehdään. Niiden kautta saat sometoimistasi enemmän irti!

Sosiaalinen media on nykyisin olennainen osa yrityksen markkinointia. Sen kautta on mahdollista tavoittaa suurikin yleisö kätevästi ja kustannustehokkaasti; siksi some on oivallinen markkinointikanava myös yksinään toimivalle pienyrittäjälle.

Sosiaalisen median strategia hukassa?

Vaikka some tarjoaakin yrittäjille paljon mahdollisuuksia, moni valitettavasti hukkaa ne. Useimmiten se johtuu näistä syistä:

  1. Vähäiset resurssit. Someen liittyvien toimien suunnitteluun ja tekemiseen ei jätetä riittävästi aikaa; sen sijaan sitä hoidetaan muiden tehtävien ohessa lähinnä silloin, kun aikaa jää. Ilman kunnollista somesuunnitelmaa tekeminen jää vain satunnaisiksi postauksiksi tai reaktioiksi.
  2. Julkaisuja tehdään vain julkaisemisen vuoksi. Toisin sanoen somea on päätetty tehdä siksi, että siellä ”kuuluu olla ja julkaista”, jolloin postaukset jäävät helposti ilman syvällistä sisältöä, tarkoitusta ja tavoitteita.

Tähän tarjoaa keinon sosiaalisen median strategia; sen avulla yritys voi määritellä itselleen oman kohderyhmänsä, tavoitteensa, äänensä ja aikataulunsa sosiaalisessa mediassa. Ilman selkeää strategiaa yrityksen on vaikea toimia somessa tehokkaasti ja viestiä siellä kohderyhmälleen.

Kätevä tapa suunnitella aikataulua on luoda sosiaalisen median vuosikello, joka kartoittaa toimenpiteet koko kuluvan vuoden ajaksi.

Me UKKO.fillä rummutamme jatkuvasti suunnitelmallisuuden puolesta, ja olemmekin jo aiemmin julkaisseet itsenäisen yrittäjän liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman. Nyt neuvon sinua luomaan suunnitelman myös sosiaaliseen mediaan. Älä kuitenkaan huoli, sillä mitään kovin monimutkaista suunnitelmaa sinun ei tarvitse pienyrittäjänä lähteä laatimaan; näillä muutamalla vinkillä saat sometekemiseesi kuitenkin jo ryhtiä ja helpotusta!

Tämän artikkelin opit on jaettu 4 steppiin. Kohdissa 1 ja 2 annan simppelit ohjeet yrityksen sosiaalisen median strategian luomiseen; jos siis olet aivan uusi tekijä someasioissa, voit perehtyä myös niihin. Kohdassa 3 opastan sinut somen vuosikellon suunnittelun pariin ja kohdassa 4 kerron, kuinka voit seurata tuloksia.

1. Sosiaalisen median suunnitelman alkukartoitus

Aivan ensimmäiseksi sinun kannattaa lähteä miettimään, mitä oikeastaan tavoittelen somen tekemisellä. Millä tavalla yrityksesi hyötyy siellä näkymisestä – ja millaisten tekojen kautta tämä onnistuisi parhaiten?

Pohdi myös kohderyhmääsi; jos voit todeta siihen kuuluvien ihmisten käyttävän paljon sosiaalista mediaa, kannattaa sinunkin ehdottomasti ottaa se haltuusi. Mieti sitten tarkemmin seuraavia: keitä asiakaskuntaasi kuuluu, eli kenelle tulet somesisältöä tuottamaan? Millä kanavilla nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi ovat? Entä millaisista sisällöistä arvelet heidän olevan kiinnostuneita?

Kun olet tällä tavalla luonut raamit sometekemisellesi, voit seuraavaksi hypätä suunnittelemaan tarkemmin varsinaisia toimenpiteitä.

Sosiaalisen median strategian alkukartoitus

2. Toimenpiteet: mitä tehdään ja missä?

Tässä kohdassa sinun kannattaa miettiä yksityiskohtaisemmin seuraavia asioita:

  • Mitä sosiaalisen median kanavia käyttäisit?
  • Millaiset resurssit sinulla on käytössäsi?
  • Kuka tekee ja mitä?
  • Millainen on julkaisujesi tyyli ja "ääni"?
  • Mikä olisi sopiva julkaisutahti?

Somekanavien valinta

Siihen, millä kanavilla yrityksen kannattaa olla esillä, ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan jokaisen yrittäjän tulee miettiä tätä omalla kohdallaan.

Sosiaalisen median kanavia riittää: on Facebook, TikTok, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest – ja paljon muita. Yrityksesi ei kuitenkaan tarvitse olla läsnä näissä kaikissa, eikä se ehkä kannatakaan. Jos luot tilin jokaiseen palveluun ja ryhdyt tehtailemaan jokaiseen julkaisuja väkinäisesti, ei yrityksestäsi välttämättä välity ulospäin kovin ammattimainen kuva.

Somekanavien määrässä vähemmän on oikeastaan enemmän!

Pienyrittäjän kannattaakin ottaa ainakin alussa haltuunsa vain yksi tai kaksi somekanavaa ja panostaa niiden sisältöihin. Katso asiaa jälleen kerran kohdeyleisösi kannalta ja mieti, miltä kanavilta todennäköisimmin tavoitat sen. Myöhemmin voit toki siirtyä useampiin kanaviin, jos toteat sen kannattavaksi. Tähän tietysti vaikuttavat käytössäsi olevat resurssit.

TikTok on yksi merkittävimmistä sosiaalisen median kanavista

Resurssit

Laadukkaan sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan säännöllisesti vaatii oman aikansa. Millaisia resursseja sinulla itselläsi on käytössä – hoidatko somen itse, onko se jonkun työntekijäsi vastuulla vai tekeekö jokin ulkoinen taho sitä yrityksesi puolesta?

Mikäli käytössäsi on riittävästi resursseja ja taitoa sisältöjen luomiseen löytyy, on yrityksesi tietysti hyvä olla mukana kaikilla sopivilla kanavilla ja julkaista sisältöä aktiivisesti. Näin yrityksesi saa näkyvyyttä ja asiakkaat voivat löytää sen pariin helposti. Jos resursseja ei kuitenkaan ole riittävästi, kannattaa sinun panostaa hyvin ainakin yhteen tai kahteen tärkeimpään kanavaan.

Julkaisujen tyyli

Millainen on brändisi ääni, ja kuinka tämän tulisi välittyä somejulkaisujen kautta? Haluaisitko panostaa mieluummin teksteihin, vai voisitko esitellä tuotettasi tai palvelujasi paremmin visuaalisten julkaisujen – eli kuvien ja videoiden – kautta? Mieti julkaisujen tyyliä sen mukaisesti, onko brändisi ääni enemmän asiallinen ja hillitty vai räväkkä ja leikkisä.

Muista, että vaikka sosiaalinen media toimiikin markkinointikanavana, ei julkaisujesi tulisi koostua pelkästään mainoksista eikä tyylin tulisi muutenkaan olla liian myyvä. Somessa tällaisesta ei välitetä, vaan käyttäjät kokevat jatkuvat mainosmaiset julkaisut lähinnä spämminä; tällä tyylillä tilisi tuskin tulee saamaan kovinkaan paljon innokkaita seuraajia.

Ihmiset tulevat someen pääasiassa viihtymään, inspiroitumaan ja etsimään tietoa: ota tämä huomioon julkaisuissasi. Toki myös mainokset kuuluvat sometileilläsi asiaan – mutta tee niiden lisäksi myös julkaisuja, jotka tarjoavat apua, tietoa tai viihdettä kohdeyleisöllesi.

Sosiaalisen median julkaisujen suunnittelu on tärkeää

Esimerkki: Sinulla on yritys, joka tarjoaa vaatteiden korjauspalveluja. Tällöin voisit hyvin julkaista somessasi tietoa siitä, kuinka erilaisia vaatemateriaaleja hoidetaan, sekä kuvia tai videoita vaatteista ennen tekemiäsi korjauksia ja niiden jälkeen. Siinä, missä Facebook ja LinkedIn ovat tyypillisesti kirjoittamiseen painottuneita kanavia, ovat Instagram ja TikTok ovat erinomaisia kuva- ja videomuotoisten julkaisujen tekemiseen.

Pyri myös pitämään huolta siitä, että julkaisusi ovat kielellisesti kunnossa.

Kirjoitusvirheet silloin tällöin tehtynä eivät tietenkään haittaa – itseltänikin pääsee niitä lipsahtamaan sekä somepäivityksiin että artikkeleihin vähän väliä – mutta jos niitä on julkaisuissasi jatkuvasti, ne vaikuttavat negatiivisesti yrityksesi uskottavuuteen. Oikeakielisyyden lisäksi kirjoitettujen julkaisujesi tulisi olla myös selkeitä ja ymmärrettäviä. Voit pyytää alaistasi tai jotakuta tuttavaasi tarkistamaan ainakin pidemmät tekstisi ennen julkaisemista, sillä omista kirjoituksista on usein vaikea bongata virheitä.

Muista lisäksi, että somessa toimiminen vaatii aktiivisuutta – ei pelkästään julkaisutahdin, vaan myös viestinnän suhteen. Älä siis unohda vastailla kommentteihin, joita saat seuraajiltasi julkaisuihisi. Ota tämän lisäksi kiinnostavia profiileja seurantaan ja käy tykkäilemässä sekä kommentoimassa myös heidän somepostauksiinsa!

3. Sosiaalisen median vuosikello – miksi sen tekeminen kannattaa?

Vuosikello auttaa sinua huomioimaan tärkeät ajankohdat ja miettimään kampanjoita sekä muita sisältöjä ennakkoon. Sen avulla voit rakentaa sisältöjä jo hyvissä ajoin ennen niiden varsinaista julkaisua ja sijoittaa kunkin julkaisun juuri sopivaan ajankohtaan. Vuosikello aiheuttaa sen, että et julkaise mitä vain sattuu ja milloin sattuu, ilman selkeää tarkoitusta.

Näin luot somevuosikellon

Vuosikello kannattaa luonnostella jo edeltävän vuoden loppupuolella (me UKKO.fillä esimerkiksi suunnittelimme viestinnän vuosikelloa ahkerasti vielä aatonaattona) tai vuoden alussa. Tässä vaiheessa se voi toki olla vielä karkea suunnitelma, ja voit tehdä siihen paljonkin muutoksia sekä lisäyksiä vielä myöhemmin.

Kun mietit yrityksesi somen vuosikellon sisältöä, huomioi seuraavat asiat:

  • Mitä tärkeitä päiviä, kausia tai tapahtumia kyseisenä vuotena on tulossa?
  • Kuuluuko omaan yritystoimintaasi tärkeitä päivämääriä tai tapahtumia – joko sellaisia, joita aiot järjestää tai joihin aiot osallistua?
  • Muista yrityksesi mahdolliset kampanjat
  • Katso, että saat varattua somen tekemiselle tarpeeksi aikaa
  • Merkitse lomasi vuosikelloon

Mieti erikoispäivien ja teemaviikkojen suhteen sitä, mihin niistä haluat somessasi tarttua ja ottaa kantaa. Huomioi tässä jälleen kohdeyleisösi laadun ja yrityksesi arvot. Jos et tunne voivasi liittää vaikkapa Pride-viikkoa tai naistenviikkoa omaan liiketoimintaasi (vaikka jakaisitkin niihin liittyvät arvot), ei sinun tarvitse väkisin miettiä julkaistavaa niihin liittyen.

Sosiaalisen median vuosikellon suunnittelu vaihe vaiheelta

Muista myös varata somen toimenpiteille tarpeeksi aikaa; erilaisten julkaisujen ideointi ja toteutus vievät oman aikansa. Muista varata siis myös riittävästi tätä, jotta et joudu tekemään kaikkea viime hetkellä ja kiireessä. Huomioi, että sisältöjen versiointi eri kanaville vie oman aikansa sekin.

Kun merkitset vuosikelloon myös ne ajat, jolloin olet suunnitellut pitäväsi lomaa, osaat varautua kyseisiin pausseihin jo hyvissä ajoin. Voit siis suunnitella näihin kohtiin julkaisuja ja ajastaa ne: näin somekanavasi pysyvät aktiivisena myös lomasi aikana.

Jos haluat hahmottaa vuosikellosi paremmin, voit esimerkiksi piirtää sen. Tyypillisesti vuosikello visualisoidaan ympyränä, mutta voi yhtä hyvin piirtää vaikka aikajanan. "Raamien" piirtämisen jälkeen voit alkaa sijoitella sille tapahtumia vaikkapa tässä järjestyksessä:

  1. Sellaiset erikoispäivät ja sesongit, jotka koskevat yleisesti kaikkia, ja jotka haluat ottaa somessasi jollain tavalla huomioon (kuten pääsiäinen, juhannus, joulu tai itsenäisyyspäivä)
  2. Tapahtumat ja teemaviikot, joihin olet suunnitellut osallistuvasi – ne, joiden ajankohdat ovat jo suurin piirtein tiedossa (kuten Slush, Pride tai Helsingin kirjamessut)
  3. Yrityksesi syntymäpäivät tai muut merkkipaalut, joiden ajankohta on jo tiedossa
  4. Mahdolliset tuotteesi tai palvelusi lanseeraukset, joiden ajankohta on mietittynä jo alustavasti
  5. Suunnitellut loma-aikasi
  6. Toimenpiteet, joita olet suunnitellut vuoden aikana tekeväsi – kuten asiakaskyselyt tai vuosikatsaus

Somevuosikello esimerkki

Tämän jälkeen vuosikellosi karkea hahmotelma voi näyttää esimerkiksi tältä:

Tältä voi näyttää sosiaalisen median vuosikello

Kuten mainittu, voit tietysti vielä muokata vuosikelloasi jälkikäteen erilaisten päivämäärien tai aikataulujen tarkentuessa. Voit esimerkiksi kerran kuussa pitää aina katsauksen tulevaan kuukauteen, ja tehdä siihen lisäyksiä sekä täsmennyksiä.

4. Seuraa tuloksia ja opi niistä

Seurannan tekeminen voi helposti unohtua! Kun pienyrittäjä on tehnyt somessa jonkin toimenpiteen, saattaa hän kiireesti siirtyä muiden vastuiden ja uusien suunnitelmien pariin; varsinkin yksittäiset postaukset unohtuvat julkaisun jälkeen kokoaan, ja ne hukkuvat sometilin syövereihin. Tällöin tulosten tarkastelu saattaa jäädä kokonaan.

Tulosten seuraaminen ja mittaaminen on kuitenkin aivan yhtä tärkeää kuin sisällöntuotanto someen; sen kautta opit, mitkä toimet ovat toimineet ja mitkä eivät, ja onko somen tekeminen ylipäänsä hyödyllistä yrityksellesi. Jos et tarkastele tuloksia, et pääse myöskään kehittämään toimiasi somessa. Pahimmassa tapauksessa käytät kallista aikaasi yhä uudelleen ja uudelleen asioihin, joista ei ole mitään hyötyä.

Sosiaalisen median vuosikellon toimien seuranta on myös tärkeää

Seurantaan on monia työkaluja. Yksinkertaisimmillaan voit kuitenkin seurata tuloksia kustakin somekanavasta. Tarkkaile ainakin seuraavia:

  • Paljonko yleisöä julkaisusi ovat tavoittaneet
  • Millainen on julkaisujen engagement rate eli sitoutuneisuusaste (= paljonko niissä on tykkäyksiä, kommentteja ja muita reaktioita)
  • Paljonko verkkosivuillesi on tullut liikennettä somen kautta

Jos havaitset tietynlaisten kampanjoiden, julkaisujen tai muiden toimien keräävän selvästi paljon yleisöä ja sitoutumista, kannattaa sinun todennäköisesti tehdä vastaavaa jatkossakin. Mieti myös, voisitko parantaa niitä entisestään! Mikäli jotkut sometoimet taas eivät saa juurikaan huomiota, kannattaa sinun unohtaa ne ja jättää aikaa muille asioille.

Käytä luomaasi vuosikelloa sometoimintasi suunnittelussa myös jatkossa. Jokaiselle vuodelle tulee toki tehdä oma yksilöity suunnitelmansa aikatauluineen ja tapahtumineen – mutta pohja on jo luotu, joten jatkossa suunnittelu käy helpommin ja nopeammin. Todennäköisesti osa vuosikellosi sisällöstä on myös sellaista, että se toistuu joka vuosi.

Kun seuraat näitä vinkkejä, on toimintasi sosiaalisessa mediassa jo huomattavasti harkitumpaa ja tavoitteellisempaa. Näin saat kätevästi yhteyden asiakkaisiisi – ja he puolestaan sinuun!

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Lue myös

Somemarkkinoinnin perusteet – ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

Parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen

Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä kannattaa aloittaa?

Asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä LinkedInissä pitää hoksata

Asiakashankinta on yritystoiminnan edellytys – näin teet sen oikein!

Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

Milla-Maria Karvinen

Milla on teräväkynäinen sisällöntekijä, joka innostuu uuden ideoinnista, vanhan kehittämisestä ja vaikuttavasta viestinnästä. Vapaa-ajalla hän rentoutuu lenkkeilemällä lähimetsässä hyvä podcast tai musiikki kuulokkeissa.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Esittelyteksti itsestä – Mitä kannattaa kertoa?

    Mitä itsestä ja omasta yritystoiminnasta kannattaa kertoa asiakkaille? Mitkä ovat tärkeimmät asiat sinun ja asiakkaan kannalta? Millaisen mielikuvan haluat herättää? Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä, kun mietitään esimerkiksi kotisivujen tekstejä tai ihan perinteistä myyntitilannetta. Käännä ominaisuudet hyödyiksi Saman kilpailun kohtaa toki aina asiakashankinnassa. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä mitä esittelytekstiinsä kirjoittaa. Eli mitkä ovat ne oman toiminnan kannalta suurimma hyödyt asiakkaalle.…

    Lue lisää
  • Markkinointi Pieni koko on etu – myös asiakkaissa

    Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienet yrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa esittelen muutaman esimerkin siitä, miten pienen koon voi kääntää voitoksi. Tee asiat uudella tavalla Kevytyrittäjän ei kannata alkaa kilpailla isoja yrityksiä vastaan heidän omilla keinoillaan. Hintakilpailu ja samoista asiakkaista taisteleminen eivät yleensä koskaa tuota hyvää lopputulosta. Itsensä työllistäjän tulisi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää