Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Täydelliset kotisivut ilmaiseksi

kotisivut-nainen-tietokone

Haluaisitko sinäkin tehdä itse verkkosivut yritykselle? Kevytyrittäjä tai toiminimiyrittäjä voi helposti tehdä itselleen täydelliset kotisivut ilmaiseksi, tai muutaman kympin hintaan. Tässä artikkelissa kerromme, miten!

Millaiset ovat laadukkaat verkkosivut yritykselle? Mitä asioita pitää huomioida verkkosivujen suunnittelussa ja rakentamisessa? Kokosimme tähän kirjoitukseen parhaaksi todettuja ratkaisuja, jotka auttavat verkkosivujen hankkimista tai tekemistä harkitsevaa pienyrittäjää.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Tänä päivänä verkkosivut voi rakentaa useilla eri työkaluilla ilmaiseksi. Voit myös ulkoistaa kotisivujen suunnittelun ja toteuttamisen markkinointitoimistoille, mutta kannattaa aluksi selvittää, kuinka paljon se tulee maksamaan.

Miksi tehdä pienyrittäjän kotisivut?

Tämä on kysymys, jonka kysyin aina ensimmäiseksi asiakkailtani kun tein verkkosivuja tai nettimarkkinoinnin konsultointia. Tämä kysymys paljastaa yleensä monia ajatusvirheitä joita kotisivujen ostajilla on. Yleensä ensimmäinen vastaus oli se, että kotisivujen tarkoitus on kertoa yrityksen toiminnasta tai toimia osana markkinointia. Tämä on varmasti totta, mutta kumpikaan näistä asioista ei ole mitattava asia. Jos sivustolle ostetaan 1000 eurolla liikennettä ja tavoitteena on kertoa yrityksen toiminnasta, on hyödyn osoittaminen hyvin vaikeaa.

Todellisuudessa kaikkien yritysten kotisivujen tarkoituksena on asiakashankinta. Yleensä palveluita ei myydä suoraan verkossa, vaan tavoitteena on hankkia kiinnostuneen asiakkaan yhteystiedot. Eli käytännössä kotisivujen tavoitteena on toimia yhteydenottolomakkeena potentiaalisille asiakkaille. Mitä enemmän yhteydenottoja sivusto tuottaa, sitä paremmin se toteuttaa tehtäväänsä. Kevytyrittäjän tai toiminimiyrittäjän kotisivujen tarkoituksena on siis  tuottaa yhteydenottopyyntöjä.

Seuraavaksi luettelemme parhaaksi todettuja menetelmiä, joilla teet täydelliset pienyrittäjän kotisivut ja saat kaiken hyödyn niistä irti.

Keskity verkkosivujen päämäärään ja toimintakehotukseen

Verkkosivuilla tulee aina olla jokin päämäärä, kuten esimerkiksi rekisteröityminen, lomakkeen täyttäminen, yhteydenotto tai vaikka tuotteen tilaaminen verkkokaupasta. Jos yrität myydä tuotteita verkkosivuilla, yritä vakuuttaa verkkosivuilla oleva kävijä tekemään ostopäätös ja tee ostaminen mahdollisimman helpoksi. Jos taas tarjoat palveluita, kerro mitä tarjoat ja miten kävijä hyötyisi juuri sinun palvelustasi.

Muista myös lisätä sivuille jokin toimintakehotus verkkosivujesi päämäärää tukemaan. Jos verkkosivuilla on liikaa vaihtoehtoja, kävijät eivät tee mitään. Lisää sivuille siis jokin konkreettinen kehotus tai Call-to-action esimerkiksi ”rekisteröidy palveluun” tai ”ota yhteyttä”. Tämä parantaa huomattavasti todennäköisyyttä, että kävijästä saadaan maksava asiakas.

Verkkosivuston ulkoasun suunnittelu

Verkkosivuston ulkoasun tulee olla linjassa kevytyrittäjän tai yrityksen muun brändi-ilmeen kanssa. Ulkoasussa tulee käyttää brändin mukaisia värejä, logon tulee olla esillä ja viestinnän pitää olla samanlaista kuin muussakin toiminnassa. Verkkosivujen tulisi olla houkuttelevat, niin kuin vaikkapa liiketilan tai myymälän ja saada asiakas ostamaan. Ensivaikutelma muodostuu sekunneissa ja se vaikuttaa siihen, jääkö käyttäjä sivulle.   Pyri siis siihen, että sivut kertoisivat välittömästi, mistä on kyse ja herättäisivät luottamusta. Mieti myös antaako etusivu selkeän kuvan tuotteistasi tai palveluistasi? Mikäli ei, saatat menettää sen vuoksi maksavia asiakkaita.

Muuten verkkosivuston tyyliin ja teemaan ei kannata käyttää liian paljon aikaa. Kotisivujen tarkoituksenahan on tuottaa yhteydenottoja. Verkkosivuston ei tarvitse olla taideteos. Katso vaikka maailman parhaiten toimivia verkkokauppoja. Amazon.com, eBay.com tai suomalainen Huuto.net eivät ole kauniita verkkosivustoja, mutta ne toimivat todella hyvin.

Verkkosivuston ulkoasun kanssa ei saa kikkailla liikaa, muuten päädytään helposti tilanteeseen, jossa sivuston käytöstä tulee liian vaikeaa. Muutamia vuosi sitten Flash-pohjaiset sivut olivat todella suosittuja. Flash-tekniikalla on mahdollista toteuttaa näyttäviä sivuja, joissa on paljon liikkuvia ominaisuuksia. Käyttäjien kannalta ne eivät kuitenkaan ole kovin mukavia.

Jos sivustolla on käytetty erikoisia tekniikoita tai tavallisesta poikkeavia asetteluja, joutuu asiakas opettelemaan sivuston käyttöä jodenkin minuuttien ajan. Keskimääräinen verkkosivuston käyttäjä tulisi kuitenkin vakuuttaa alle kymmenessä sekuntissa. Jos käyttäjä ei kymmenen sekunnin aikana ymmärrä sivuston toimintaa, hän siirtyy kilpailijan sivuille.

Ulkoasua suunniteltaessa on hyvä muistaa, että mobiililaitteiden suosio kasvaa koko ajan, jolloin sivujen tulisi toimia moitteettomasti myös kaikilla mobiililaitteilla.

Tee verkkosivustosta helppokäyttöinen ja tavallinen.

Täydellisten kotisivujen malli

Tässä kuvassa on piirretty täydellisten kotisivujen malli. Ylhäällä on sivuston päänavigaatio, josta käyttäjä pääsee nopeasti haluamaansa aihealueeseen. Sivupalkissa oleva toinen navigaatio sisältää linkit kyseisen aihealueen tarkemmat linkit. Esimerkissä olevan 3D-muotoilun alle voidaan lisätä tarkempia palveluita, jotka listataan vasemmassa navigaatiossa.

Täydellisten kotisivujen jokaisella sivulla on selkeästi erottuva yhteydenottolomake.

täydelliset kotisivut ilmaiseksi, mockup malli

Älä koskaan unohda navigointia

Sivuston yksi tärkeimmistä perusedellytyksistä on käyttäjäystävällisyys ja navigointi. Mikäli sivuilla on hyvin vaikea navigoida tai löytää hyödyllistä tietoa, kävijät poistuvat. Tästä syystä onkin tärkeää, että sivuilta löytyy kaikki tarpeellinen tieto nopeasti. Lähtökohtaisesti jos käyttäjälle tarjotaan hyödyllistä tietoa, ei ylimääräiset klikkaukset haittaa. Navigointipalkkiin ei myöskään kannata änkeä liian paljon linkkejä, sillä siinä tulisi olla vain tärkeimmät alasivut. Muita alasivuja voi laittaa muiden pudotusvalikkojen taakse.

Laadukas sisältö on kaiken perusta

Tärkeimpiä asioita verkkosivuilla on laadukas sisältö. Sisällöntuottamisessa tulisi muistaa oikeinkirjoitus, jäsentely ja ymmärrettävyys. On parempi kirjoittaa vaikeista asioista yksinkertaisesti, kuin niin, että lukija ei ymmärrä yhtään mistä on kyse. Tekstisisältöjä kirjoittaessa tulisi huomioida hakusanat ja käyttää niitä sisällöissä, jotta verkkosivu näkyisi parhaalla mahdollisella sijoituksella Googlessa.

Laadukas sisältö edellyttää myös tarkasti valittuja kuvioita ja videoita. Tekstin sekaan kannattaakin sisällyttää kuvia parantamaan lukukokemusta. Varsinkin pidemmissä teksteissä kuvat saavat viihtymään varmemmin tekstin parissa. Älä kuitenkaan unohda kuvien laatua, sillä se on yhtä tärkeä kuin laadukkaat tekstisisällöt

Näin teet täydelliset kotisivut ilmaiseksi

Verkosta löytyy lukemattomia työkaluja, joilla voit tehdä ilmaiset verkkosivut. WordPress on oman kokemukseni mukaan näistä paras. Siihen on saatavilla loputtomasti ilmaisia teemoja ja lisäpalikoita. WordPress on myös valmiiksi varsin nopea ja kohtuullisen hyvin hakukoneoptimoitu. Ei siis ihme, että WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä.

Pienyrittäjän kannalta WordPress on tarpeeksi kattava ja helppokäyttöinen. WordPressin yksi hyöty on myös se, että sinun ei tarvitse osata lainkaan koodata, sillä alusta on hyvin helppokäyttöinen. WordPressiä voi käyttää myös kotisivujen lisäksi verkkokaupan, blogin, gallerian, portfoliosivun, jäsensivujen tai vaikkapa henkilökohtaisen työnhakusivun rakentamiseen.

WordPressistä on tarjolla kaksi vaihtoehtoa. Omalle palvelimelle asennettava versio sekä WordPress.comissa valmiiksi asennettu versio. Oman verkkosivutilan ostaminen ei ole vaikeaa, mutta vie jonkun verran aikaa ja muutaman euron rahaa. Sen vuoksi esittelemme nyt ilmaisten verkkosivujen rakentamisen WordPress.comissa.

WordPress-ohje

1. Siirry osoitteeseen WordPress.com ja luo ilmainen blogi.

luo blogi

2. Täytä tietosi ja valitse blogin nimi.

lisää blogin tiedot

3. Valitse kotisivuille ulkoasu.

valitse wordpress teema

4. Luo jokaiselle palvelulle oma esittelysivu. Klikkaa “Pages” ja “New Page”.

luo tuotesivut

5. Kirjoita jokaiselle palvelulle 200–400 sanan esittelyteksti.

kirjoita esittelytekstit kotisivuille

6. Lisää yhteydenottolomake jokaiselle sivulle. Klikkaa “Add Contact Form”. Valitse myös “Email Notifications”.

lisää kotisivuille yhteydenottolomake

7. Jos kirjoituksen julkaiseminen ei onnistu, sinun täytyy vahvistaa käyttäjätilisi klikkaamalla sähköpostiin saapunutta vahvistuslinkkiä.

vahvista osoite

8. Vaihda järjestelmän kieli halutessasi suomeksi.

wordpressin kielen vaihtaminen

9. Rekisteröi sivullesi oma verkko-osoite (domain maksaa noin 15 euroa/vuosi).

 

Nyt sinulla on täydellinen verkkosivusto, jota voit ruveta markkinoimaan!

WordPress.comissa on mahdollista muokata verkkosivuston ulkoasua ja ominaisuuksia lähes loputtomasti. Voit tutustua tarkempiin ohjeisiin täällä: Customize WordPress.com.

Suomenkielistä opastusta WordPressiin tarjoaa mainio WPOpas.fi.

Kun haluat ostaa kotisivut ammattilaiselta

Jos haluat ostaa kotisivut ammattilaiselta, joka tekee ne kerralla kuntoon, kannattaa etsiä sopiva freelancer tai kevytyrittäjä. Isot verkkosivustoja suunnittelevat mainostoimistot ja tuotantotalot laskuttavat yksinkertaisestakin projektista kymmeniä tuhansia euroja. Suosittelemme tutustumaan verkkosivuston tekijöihin esimerkiksi Nerot.fi:ssä. Nerot.fi:n kautta kotisivujen hinta on yleensä noin 500–3000 euroa.

Katso tarkemmin: Kotisivujen hinta.

Muista vaatia verkkosivuston toteuttajalta tässä artikkelissa esitettyjä asioita. Eli yksinkertainen ja toimiva kokonaisuus, jossa yhteydenottolomake on aina selkeästi esillä!

Kehitä ja seuraa verkkosivujasi Google Analyticsin avulla

Google Analytics on ilmainen työkalu verkkosivujen seuraamiseen, jota suosittelemme käyttämään. Sen avulla saa hyödyllistä tietoa verkkosivujen toiminnasta ja hakukonenäkyvyydestä. Tiedätkö esimerkiksi, mitä kautta kävijät tulevat verkkosivuillesi? Entä mitkä kanavat tuottavat parhaiten uusia asiakkaita? Ilman näitä tietoja kotisivujen parantaminen on melkein mahdoton yhtälö.

Muista päivittää sivuja aktiivisesti

Sivuja tulisi myös muistaa päivittää säännöllisesti, jotta sivuilta ei löytyisi vanhentunutta tietoa tai rikkinäisiä linkkejä. Uutta sisältöä tulisi myös luoda säännöllisesti, sillä mitä enemmän ja useammin päivität sivuja, sen paremmin hakukoneet arvostavat sivustoasi. Yritysblogista on esimerkiksi helppo aloittaa ja tänä päivänä blogin kirjoittaminen onkin monella yrityksellä osana sisältösuunnitelmaa.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Tuntuiko ohjeemme täydeltä heprealta?

Jos ohjeemme tuntuivat hankalilta ja pelkkä WordPress-sanana sai aikaan inhon väristykset, on meillä juuri sinulle sopiva vaihtoehto kotisivujen tekemiseen!

Yhteistyökumppanimme LiquidBlox tarjoaa nimittäin kevytyrittäjille etuhintaan kotisivujen suunnittelutyökalun, jonka avulla voit luoda omat nettisivut ilman teknistä osaamista. Suomalaisessa palvelussa kotisivut voi suunnitella alusta asti itse tai halutessasi voit oikaista käyttäen valmiita sivupohjia. Ja mikä parasta verkkosivut toimivat näppärästi kaikilla laitteilla!

Edun löydät omasta hallintapaneelistasi!

Kaipaatko apua oman osaamisesi markkinointiin? Ei hätää, sillä apu on jo täällä! Olemme kirjoittaneet helppotajuisen markkinointioppaan, josta löydät parhaat vinkit digimarkkinointiin ja uusien asiakkaiden löytämiseen. Klikkaa oppaaseen!

 

Artikkelia on päivitetty 7.1.2021.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Vieraskynä: Kuinka yrittäjä löytää uusia asiakkaita? 4 vinkkiä

    Yrittäjäksi ryhtyminen on asia, joka herättää monenlaisia tunteita. Tunteet vaihtelevat innostuksesta epävarmuuteen, ja lähes jokainen yrittäjä pohtii mielessään yhtä asiaa: miten potentiaaliset asiakkaat löytävät yritykseni tuotteet ja palvelut? Poimi alta vinkit uusien asiakkaiden hankkimiseen! 1. Ole siellä, missä asiakkaat ovat Yrittäjän on tultava löydetyksi, tavalla tai toisella. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjän on oltava siellä missä asiakkaat ovat. Tee itsesi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin kirjoitat parempaa tekstiä verkkosivuille – 8 vinkkiä!

    Haluatko tietää, miten kirjoittaa parempaa tekstiä verkkosivuillesi? Entä haluaisitko markkinoida yritystäsi paremmin verkossa ja saada enemmän asiakkaita? Olet ehkä lukenut jo kirjoituksemme “Blogit tuovat osaamisesi esille” ja “10+1 vinkkiä blogin kirjoittamiseen”, mutta silti jokin epäilyttää? Lue, miten hiot teksteistäsi timanttisia! Viimeinen vinkki edellä mainitussa artikkelissamme oli “Kirjoita, kirjoita ja kirjoita”. Joskus voi silti iskeä tyhjän paperin kammo tai tekstiin on…

    Lue lisää
  • Markkinointi Vieraskynä: Googlesta ja somesta potkua myös kevytyrittäjän myyntiin

    Moni kevytyrittäjä varmasti muistaa ensimmäiset epävarmat kuukaudet oman liiketoiminnan kipparina. Hallinnollinen puoli alkaa olla jotakuinkin selvillä (mahdollisesti UKKO.fi:n suosiollisella avustuksella), mutta huoli myynnin kehityksestä ja yrityksen selviytymisestä kalvaa mieltä. Myynti on vaikea taiteenlaji, joten sama voi tulla helposti vastaan myös myöhemmässä vaiheessa yrityksen elinkaarta. Myynti pitäisi saada kasvuun, mutta mistä tätä kasvua saisi hankittua? Internet ja sosiaalinen media tarjoavat onneksi…

    Lue lisää