Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Sosiaalinen media työnhaussa

sosiaalinen-media-tyonhaussa

Suomen työllisyystilanteesta lukeminen ei ole mukavaa puuhaa. Päivittäin tulee joka kulmasta tietoja uusista yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Samalla lehdistä voi lukea vastavalmistuvien työllistymisongelmista. Ensimmäiset oman alan työpaikat ovat kiven alla. Nuorisotakuun toimivuudestakin voidaan olla montaa eri mieltä. Mikäli uuden työpaikan haku on mielessä tai haussa, kannattaa muistaa myös sosiaalinen media.

Sosiaalisesta mediastahan kaikki puhuvat nykyään. On Twitteriä, Facebookia, LinkedIniä, blogeja ja Pinterestiä. On hyvin ymmärrettävää, että sosiaalisen median palveluiden määrä voi helposti herättää monenlaisia tunteita suuntaan ja toiseen. Pelottava asia sosiaalinen media ei kuitenkaan ole.

Mitä hyötyjä sosiaalinen media tuo?

Hyvä uutinen sosiaalisen median suosiossa on se, että se avaa täysin uudenlaisia ovia työnhaussa ja itsensä brändäämisessä. Brändäys sanana voi särähtää korvissa, joten voimme puhua neutraalimmin myös oman osaamisen esille tuomisesta. Monella meistä voi olla hyvin samanlaista osaamista, joten voit miettiä kannattaako sinun tuoda osaamisesi paremmin esille, jos työnhakijakaverisi ei sitä tee. Erottuminen muista voi tapahtua näin helposti.

Omaa persoonaa ei myöskään kannata peitellä sosiaalisessa mediassa. Jokaisella meistä on oma persoonansa ja se voi nostaa sinut näkyväksi. Jos olet piilossa, sinua voi olla hankala löytää. Tärkeintä on olla oma itsensä, tässäkin asiassa.

Toinen hyvä uutinen on se, vaikka sosiaalisen median palveluita löytyy jokaisesta nurkasta, ei kaikkia palveluita ole pakko käyttää. Tärkeintä on löytää omaan toimintaan sopivat palvelut ja käyttää niitä. Myöhemmin voi sitten laajentaa repertuaariaan, mikäli tilanne sitä vaatii. Tärkeämpää on käyttää mieluummin vähemmän palveluita ja panostaa niihin kunnolla kuin yrittää käyttää jokaista palvelua vasemmalla kädellä.

Mitä nyt kannattaisi tehdä?

Kolmas hyvä uutinen on se, ettet ole vielä myöhässä. Ehdit hyvin vielä mukaan, jos vain haluat. Hyviä apuvälineitä työnhaussa ovat esimerkiksi blogin kirjoittaminen, Twitter ja LinkedIn. Blogissa kirjoittaja voi luoda tekstejä itselle tärkeistä aiheista ja niitä voi jakaa muissa sosiaalisen median palveluissa, esim. Twitterissä, LinkedInissä ja Facebookissa.

Twitterin hienous on käyttäjien avoimuudessa ja halussa jakaa tietoa eteenpäin. Twitterissä usein juuri blogikirjoituksia jaetaan paljon. Twitterissä voit myös seurata mistä oman alasi asiantuntijat keskustelevat ja pysyt näin perillä asioista. LinkedInissä puolestaan voit luoda oman CV:n. Joitain työpaikkoja voi hakea nykyään hakea jo LinkedInin avulla, joten oma LinkedIn-profiili on hyvä pitää ajan tasalla.

Loppuun on myös tärkeätä muistaa se, että kenenkään ei ole tietenkään pakko käyttää sosiaalista mediaa työnhaussa. Jokainen tekee omat päätöksensä siitä mikä itselle sopii parhaiten. Mikäli kiinnostusta löytyy, on olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Vuosi vaihtui, mikä työaikalaissa muuttui? – Työaikalaki 2020

    Suomen työaikalaki on pääosin 25 vuotta vanhaa, mutta vihdoin nyt vuodenvaihteessa se koki paljon muutoksia. Koska työelämä muuttuu, oli nyt aika myös uudistaa työaikoja koskevia lakeja. Työaikalaki 2020 on maltillinen uudistus tuoda työaikalainsäädäntöä nykypäivään ja helpottaa erityisesti koko ajan yleistyvää etätyötä. Listaamme tässä artikkelissa pykäliä, jotka muuttuivat ja kerromme, mitä muutokset oikein tarkoittavat. Uudet työaikalakimuutokset koskevat perinteistä työsuhteessa tehtävää työtä.…

    Lue lisää
  • Työelämä Toimialojen muutokset – missä mennään, mitä odotettavissa?

    Työelämä muuttuu ja kehittyy alinomaa, ja erityisen kiihkeiltä muutokset tuntuvat nyt, kun neljäs teollinen vallankumous velloo ympärillämme. Valtavia muutoksia ovat saaneet aikaiseksi myös internet ja digitalisoituminen. Kukin toimiala kehittyy omalla tavallaan ja muutokset näkyvät niissä eri tavoin; alati kehittyvällä teknologialla on kuitenkin vaikutusta niistä jokaiseen. Automatisaatio, digitalisaatio, globalisaatio, robotisaatio… Siinä muutama termi, joita kuulee nykyisin jatkuvasti käytettävän työelämästä puhuttaessa. Näiden…

    Lue lisää
  • Työelämä Video-CV:n tekeminen – Mitä pitää ottaa huomioon?

    Tubettajat ja vlogaajat kasvattavat suosiotaan ja trendi kuvata videoita on siirtynyt myös työnhakuun. Tavallisten hakemuksen rinnalle on tullut video-CV. Rekrytoijana videot kiinnittävät välittömästi huomion. Tällainen CV vaatii paljon enemmän työtä, kuin tavallisen ansioluettelon kirjoittaminen, mutta palkintona saattaa olla unelmiesi työpaikka. Video-CV:n avulla erotut useiden hakijoiden joukosta. Videon kautta pystyt tuomaan esiin omaa osaamistasi ja persoonasi. Työn hakeminen videolla tuleekin varmasti…

    Lue lisää