Somen parhaat yrittäjäyhteisöt – mikä porukka sopii juuri sinulle?
Listasimme somekanavien yrittäjäyhteisöistä parhaimmat, joihin kannattaa liittyä vuonna 2021. Näitä ryhmiä seuraamalla pysyt perillä yrittäjyyden uusimmista tuulista ja avaat itsellesi hyviä verkostoitumisväyliä. Somen parhaat yrittäjäyhteisöt voivat tarjota etenkin uudelle yrittäjälle arvokasta tietoa ja neuvoja.
Aivan erityisesti yrittäjäyhteisöistä hyötyy itsenäinen yrittäjä – vaikka yritykseesi kuuluisit vain sinä, yksin puurtaminen ei ole välttämätöntä!
Someyhteisöjen avulla uusi pienyrittäjä voi rakentaa itselleen omannäköisensä työyhteisön, jonka jäsenten kanssa vaihtaa kuulumisia, jakaa osaamista ja tekee yhteistyötä. Kokeneemmalle tekijälle taas vinkit ja vertaistuki tulevat tarpeeseen toimintaa kehittäessä tai laajentaessa, tai vaikka toimialaa tai omaa liiketoimintaa koskevien muutosten edessä.
Samassa tilanteessa ollut yrittäjä osaa usein neuvoa ja vastata kaikista parhaiten näihin pohdintoihin ja kysymyksiin.
Verkostot usein osoittavat arvonsa, kun sitä vähiten odottaa. Saatat löytää itsesi tilanteesta, jossa etsit yhteistyötahoa projektiin ja sopiva tekijä löytyy someverkostostasi – tai toisin päin: saat verkostosi kautta työtarjouksia ja uusia asiakkaita. Perehdy vielä lisää verkostoitumisen hyötyihin tästä.
Somen parhaat yrittäjäyhteisöt itsenäiselle yrittäjälle vuonna 2021
Tärkeintä itselle sopivien yhteisöjen löytämisessä ovat itseä kiinnostavat ja omaa toimintaa hyödyttävät puheenaiheet. Haluatko kehittää markkinointiasi? Kannattaa keskittyä ryhmiin, joissa keskustellaan markkinoinnin uusimmista ilmiöistä. Tai kiinnostaako sinua erityisesti pienyrittäjää koskettavat yhteiskunnalliset keskustelut? Liity silloin tmi- ja pk-yrittäjien yhteisöihin. Joskus voi olla myös viisainta alkaa rakentaa yhteisöä oman toiminnan ympärille – lue erään kevytyrittäjän tarina verkostojen voimasta täältä.
Facebook-ryhmät
Facebook voi joidenkin mielestä olla jo elämänsä iltapuolelle kääntyvä somekanava, mutta Facebook-ryhmät ja niissä käytävä keskustelu on yhä voimissaan ja jopa aktiivisuutensa huipulla vuonna 2021. Facebookista löytyy nimittäin lukuisia aktiivisia ryhmiä yrittäjille – keskustelualustoista on lähinnä runsaudenpulaa!
Yrittäjät
- Yli 20 000 jäsentä ja aktiivista keskustelua
- Puheenaiheina yrittäjyyden haasteet laidasta laitaan
- Oman tuotteen tai palvelun suosittelu sallittu, kun suosituksia kysytään
Yksi somekentän suurimmista suomenkielisistä someyhteisöistä löytyy Facebookin Yrittäjät-ryhmästä, jossa on jo yli 20 000 jäsentä. Keskustelu tässä ryhmässä on hyvin aktiivista ja uusia keskustelunavauksia julkaistaan useita joka päivä.
Tämä ryhmä on aktiivinen keskusteluareena kaikissa yrittäjyyttä koskevissa aiheissa, aina isoista yritysmaailman uutisista parhaiden tilitoimistojen vertailuun asti. Uudelle yrittäjälle voi olla hedelmällistä liittyä tämänkaltaiseen laajaan yhteisöön, jossa on paljon eri alojen yrittäjiä ja jossa keskustellaan laaja-alaisesti yrittäjäkenttää koskevista ilmiöistä. Ison ja monipuolisen yhteisön keskustelua seuratessa pääsee sisään yrittäjiä yleisesti puhuttaviin asioihin ja voi napata ideoita myös omaan toimintaansa ja sen kehittämiseen. Yksittäisiä toimialoja koskevia keskusteluita taas löytyy erikoistuneemmista yhteisöistä.
Tässä isossa ryhmässä myös tiedustellaan aktiivisesti suosituksia erilaisten palveluiden ja tuotteiden tarjoajista, joten tätä ryhmää silmällä pitämällä ja keskusteluissa omaa yritystään aktiivisesti suosittelemalla voi kasvattaa omaa myyntiään. Suora mainostaminen on ryhmässä kielletty, mutta oman tekemisen suosittelu aiheeseen liittyvissä ketjuissa on sallittua!
Tmi Yrittäjät
- 7 400 jäsentä, aktiivista päivittäistä keskustelua
- Vertaistukea ja vinkkejä pienyrittäjältä toiselle
Tämä suosittu ryhmä on Yritä.fi-sivuston ylläpitämä ja tarkoitettu toiminimiyrittäjien verkostoitumiseen ja vertaistuen tarjoamiseen. Ryhmässä kysytään aktiivisesti neuvoa itsenäistä yrittäjää pohdituttavissa aiheissa ja jaetaan vinkkejä yrittäjältä yrittäjälle. Seitsemän ja puoli tuhatta jäsentä keskustelevat ryhmässä aktiivisesti, ja tämä onkin oivallinen yhteisö juuri Y-tunnuksensa käyttöön saaneelle itsenäiselle yrittäjälle.
Tmi Yrittäjissä nousee usein esiin nimenomaan itsenäistä yrittäjää pohdituttavia aiheita, kuten työn ja vapaa-ajan yhdistäminen, toiminimelle sopivan pankkipalvelun tai tilitoimiston löytäminen ja sopivat markkinointikanavat pienimuotoiselle yritystoiminnalle. Tässä yhteisössä voi myös rohkeasti kysyä itseään pohdituttaneita kysymyksiä ja keskustelukulttuuri on yleensä asiallinen ja vinkkejä jaetaan hyvässä hengessä.
Naisyrittäjät
- Lähes 60 000 jäsentä
- Aktiivista päivittäistä keskustelua ajankohtaisista aiheista
- Oman tekemisen mainostaminen sallittu kerran viikossa / jäsen
Tämä lähes 60 000 naisyrittäjän ryhmä sulkee valitettavasti ulkopuolelleen miesyrittäjät, joille vastaavaa yhtä aktiivista yhteisöä ei vielä löydy. Ryhmä tarjoaa yrittäjänaisille aktiivista vertaistukea yrittäjyyden kiemuroihin ja haasteisiin. Tässä ryhmässä on sallittua mainostaa, markkinoida ja myydä omia tuotteitaan ja palveluitaan kohtuuden ja hyvän maun rajoissa eli verkostoitumisen lisäksi voi tätä ryhmää hyödyntää myös omasta toiminnasta kertomiseen. Suositusten lisäksi keskustelu kaikista yrittäjyyteen liittyvistä aiheista on aktiivista.
Ryhmän jäsenet pyytävät ja antavat suosituksia ahkeraan tahtiin, joten tämä on naisyrittäjälle oiva kanava tuoda omaa osaamistaan esille. Lisäksi ryhmässä keskustellaan aktiivisesti erityisesti naisyrittäjiä puhuttavista ajankohtaisista aiheista. Tässä porukassa voi sekä kysyä rohkeasti kaikesta yrittäjyyteen liittyvästä että avata keskustelua myös yhteiskunnallisista aiheista. Säännöt kieltävät epäasialliset kommentit ja huonon käytöksen, joten pää kylmänä kommentteja kirjoitellessa, vaikka aihe nostattaisi tunteita!
Paikalliset yrittäjäryhmät ja eri toimialojen omat yhteisöt
- Paikallisryhmät sopivat paikallisesti toimivalle yrittäjälle
- Toimialaryhmistä vertaistukea saman alan ammattilaisilta
- Suosittele omaa toimintaa ryhmän sääntöjen mukaan!
Toimitko tietyllä paikkakunnalla? Eri paikkakunnilla on usein somessa, erityisesti Facebookissa, omia yrittäjäryhmiään sekä paikkakunta-, kaupunginosa- ja puskaradioryhmiä. Myös yleisiin paikkakuntaryhmiin voi olla hyödyllistä kuulua yrittäjänä, sillä niitä usein seuraa aktiivisesti iso porukka alueen asukkaita, jotka etsivät muiden keskustelujen ja aiheiden lisäksi paikallisia palveluntarjoajia. Etsi oman alueesi ryhmät, seuraa keskustelua, osallistu aktiivisesti tehden nimesi tutuksi paikallisille – ja suosittele omaa yritystäsi tilaisuuden tullen!
Toimialaryhmistä taas itsenäinen yrittäjä saa helposti juuri oman toimialansa tekijöiden vertaistukea ja neuvoja. Etenkin toimialalla, johon liittyvät omat sääntönsä ja toimintatapansa – esimerkiksi kauneudenhoito- tai rakennusala – voi toimialan yrittäjien omasta ryhmästä saada tarkkoja neuvoja ja kokemuksia erityisesti oman toimialan koukeroissa.
Kevytyrittäjyys
- 2100 jäsentä
- Kevytyrittäjille ja yrittäjyyttä harkitseville
- Muutamia keskustelunavauksia viikottain, ryhmäläiset vastaavat avauksiin aktiivisesti
Erityisesti, jos toimit kevytyrittäjänä, löydät tästä ryhmästä paljon mielenkiintoista keskustelua ja käytännön vinkkejä. Ryhmässä keskustellaan kevytyrittäjyyteen liittyvistä aiheista, pulmista ja niiden ratkaisuista, sekä selvitetään ja selvennetään yhdessä toiminimi- ja kevytyrittäjyyden eroja. Tämä ryhmä on hyvä lähtöpaikka myös yrittäjyyttä vasta harkitsevalle – täällä keskustelua seuraamalla saa kuvaa kevytyrittäjän arjesta ja voi kysellä myös muiden kokemuksia kevytyrittäjyydestä!
Tätä ryhmää ylläpitää Ukko.fi, mikä tarkoittaa, että meidän asiantuntijamme ovat myös ryhmässä läsnä, kuulolla vastaamassa kevytyrittäjyyttä koskeviin kysymyksiin ja pohdintoihin. Jaamme myös säännöllisesti ryhmään hyödyllistä materiaalia ja sisältöä, esimerkiksi uuden Yrittäjyyskoulumme julkaisuja.
LinkedIn-yhteisöt
LinkedInistä löytyy paljon erilaisia, erityisesti englanninkielisiä, kansainvälisiä ryhmiä ja yhteisöjä – jos kielipäätä löytyy, voi näistä yhteisöistä löytää hyviä vinkkejä, mielenkiintoista keskustelua ja kansainvälistä näkökulmaa omaan toimintaan. Koska LinkedIn on nimenomaan ammattilaisten verkostoitumiskanava, ovat täällä käydyt keskustelut usein vähän syväluotaavampia kuin Facebookin puolella.
LinkedInin ryhmissä kannattaa kuitenkin pitää myös mielessä, että tässä somekanavassa on tarkoitus myydä ja mainostaa omaa osaamistaan, eikä ryhmissä ole yleensä yhtä tiukkoja etikettisääntöjä kuin Facebookin yhteisöissä – tämä tarkoittaa, että osa ryhmienkin sisällöistä on ihan puhtaita mainoksia.
Small Business & Independent Consultant Network
- 65 000 jäsentä
- Kansainvälinen verkostoitumisfoorumi pienyrittäjille
Tämä 65 000 jäsenen kansainvälinen yhteisö on keskittynyt tarjoamaan pienyrittäjille foorumin, jossa löytää yhteistyökumppaneita, palveluntarjoajia ja verkostoitua kansainvälisesti. Tämä on mielenkiintoinen ryhmä sekä keskusteluiden seuraamiseen että kansainväliseen pienyrittäjyyteen tutustumiseen. Vaikka omana tavoitteena ei olisikaan, ainakaan vielä, laajentaa toimintaa kansainvälisille markkinoille, on maailman eri kolkkien pienyrittäjien toimintaa mielenkiintoista seurata.
Future Trends
- 700 000 jäsentä
- Keskustelua uusimmista trendeistä yli toimialarajojen
Tähän suosittuun ja aktiiviseen LinkedIn-ryhmään kuuluu jo lähes 700 000 jäsentä ja se pääsee usein parhaiden LinkedIn-ryhmien listausten kärkipäähän. Itsenäisenä yrittäjänä tähän yhteisöön kannattaa kuulua, jos on kiinnostunut seuraamaan yleisesti yritysmaailman suuria trendejä ja tulevaisuuden visioita.
Digital Marketing
- Yli 1 000 000 jäsentä
- Digitaalisen markkinoinnin uusimpia kansainvälisiä tuulia
Tässä ryhmässä on jäseniä yli miljoona ja keskustelu onkin hyvin aktiivista. Ryhmässä pääsee seuraamaan kuumimpia digitaalisen markkinoinnin trendejä maailmanlaajuisesti. Tässä ryhmässä keskustellaan sekä markkinoinnin isoista trendeistä että jaetaan vinkkejä käytännön toimintaan, esimerkiksi somemarkkinointiin ja hyvien digitaalisten sisältöjen luomiseen. Ryhmässä jaetaan välillä myös kutsuja erilaisiin webinaareihin ja tapahtumiin, joita itsenäinen yrittäjäkin voi hyödyntää laajentaakseen osaamistaan.
Miten aloittaa verkostoituminen someyhteisössä?
Verkostoituminen kannattaa aloittaa itselle mukavalta tuntuvalla tavalla: jos viihdyt vapaa-ajallasi Facebookissa keskusteluja lukien ja niihin osallistuen, on sinulle sopivin ensimmäinen someverkostoitumisen askel Facebook-ryhmä – jos taas LinkedIn on sinulle tutumpi ympäristö, voit aloittaa keskustelujen seuraamisen siellä. Verkostoituminen on aina helpointa sinulle luontevassa ympäristössä.
Ensimmäiseksi ryhmiin liityttyään voi keskittyä seuraamaan keskustelua. Kun mielenkiintoisia puheenaiheita nousee esiin, kannattaa keskusteluihin osallistua rohkeasti, kun siltä tuntuu. Sitten kun keskustelu jo sujuu sulavasti ja tuntuu luontevalta, voitkin ryhtyä tekemään omia keskustelunavauksia sinua mietittyvistä aiheista.
Heti ensimmäisenä yrittäjäyhteisöön liityttyään ei itsenäisen yrittäjän välttämättä tarvitse nostaa esiin omaa osaamistaan, vaan aloittaa voi osallistumalla itseään kiinnostaviin keskusteluihin tai vastaamalla hyödyllisin vinkein omaa osaamisaluetta koskeviin kysymyksiin. Rennosti juttelemalla annat hyvän kuvan itsestäsi ja asiantuntevilla vinkeillä tuot esiin ammattitaitoasi. Verkostoitumisesta ei siis tarvitse ottaa paineita, vaan verkosto syntyy usein kuin itsestään, ihan vain kiinnostaviin keskusteluihin omana itsenään osallistumalla.
Somessa voi verkostoitumisen lisäksi markkinoida ja myydä osaamistaan ja tämä tapahtuukin aika pienellä vaivalla ja rahalla, kun sen osaa. Tutustu somemarkkinoinnin perusteisiin täällä.
Muita sometärppejä – ota nämäkin seurantaan!
Verohallinto – verotus on iloinen asia!
Kuka olisi uskonut, että vuoden 2021 someilmiöstä vastaa verottaja? Hauskat Instagram kelat esittelevät Verohallinnon uuden somekasvon, eeppisen Veromiehen, joka joraa harmaassa puvussa ja painii vaikeiden verokysymysten parissa, selvittäen seuraajille verotuksen kiemuroita. Verottaja jakaa somekanavissaan ajankohtaista verotietoa hauskalla otteella ja vastaa myös viesteihin aktiivisesti auttaen itsenäistä yrittäjää verokoukeroissa.
Boss Lady Podcast – vertaistukea yrittäjyyteen
Boss Lady -podista löytyy vinkkejä ja samaistumispintaa niin yrittäjyydestä haaveileville, uusille yrittäjille kuin vanhoille tekijöillekin!
Pomeloyhteisö – vinkkejä oman toiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen
Instagramista löytyy jos jonkinlaista somesparraajaa ja Pomeloyhteisö on yksi näistä. Pomeloyhteisö jakaa julkaisuissaan vinkkejä verkostoitumiseen, markkinointiin ja muuhun yrittäjyyteen liittyvään. Vinkit on suunnattu sekä yrittäjille että yrittäjyydestä kiinnostuneille, joten vasta-alkajakin hyötyy näistä opeista ja vertaistuesta!
Ukko.fi – hyödyllistä tietoa ja apua aloittevalle ja kokeneemmallekin itsenäiselle yrittäjälle
Meidät kannattaa myös ottaa seurantaan kaikissa kanavissa, sillä tarjoamme hyödyllisiä ohjeita, vinkkejä ja tarpeellista tietoa yrittäjyydestä ja kevytyrittäjyydestä! Linkkaamme aina uusia kirjoituksia esimerkiksi täältä Yrittäjyyskoulusta, jotta seuraajamme pysyvät mukana yrittäjyyden uusimmissa tuulissa ja neuvomme niin yrittäjyyden alkutaipaleella kuin toiminnan kehittämisessäkin.