Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Vieraskynä: Saat paljon tunnettuna asiantuntijana

pressi_lehdet_uutiskynnys

Kun haluat tehostaa yritystoimintaasi ja siirtyä seuraavalle tasolle verkostoitumisessa, tee osaamisesi näkyväksi netissä ja medioissa.

Verkostoitumisen alussa sinä yleensä otat ihmisiin yhteyttä ja tarjoat heille palveluksiasi. On mukavaa, kun sitten jossain vaiheessa ihmiset alkavat tulla sinun luoksesi ja osaavat itse kysyä apua, kun voit auttaa heitä. Yrittäjälle on nautinnollista, kun kiinnostuneet asiakkaat ottavat itse yhteyttä.

Tässä postauksessa kerron vinkkini siihen, kuinka teet itsestäsi tunnetun asiantuntijan. Olen itse tehnyt seitsemän vuotta töitä sen eteen, että ihmissuhdetaidot tuovat monelle ihmiselle mieleen Jäänmurtajat ja Karla Niemisen.

Tunnettuudessa on muuten myös se hyvä puoli, että tunnetun henkilön apua usein arvostetaan tuntemattoman apua enemmän. Epäreilua? Ehkä, mutta se ei tee siitä vähemmän totta.

Tykkää muista somessa: kiinnostunut on kiinnostava

Yksinkertaisin tapa pitää yhteyttä ja tehdä itsensä näkyväksi on nykypäivänä someaktiivisuus. Huolehdi ensimmäisenä, että someprofiilisi (esimerkiksi Facebook, LinkedIn ja Twitter) ovat ajantasalla, yrityksesi tiedot linkkeineen ovat näkyvissä ja kuvasi ovat laadukkaita. Opettele kertomaan usealla lauseella itsestäsi ja siitä, mitä teet. Videot erottuvat, jäävät mieleen ja luovat tuttuuden tunnetta vielä paremmin kuin valokuvat.

Somessa kannattaa panostaa erityisesti omaa alaansa koskeviin ryhmiin liittymiseen ja muiden postauksista tykkäämiseen sekä niiden kommentointiin, ei vain oman sisällön hiomiseen. Se on yllättävän vaikuttavaa, kun aktiivisesti tykkää muiden jutuista ja osallistuu yritystoiminsaansa liittyviin somekeskusteluihin. Jokainen pienikin muistutus sinusta edistää sinuun tutustumista ja verkostoitumistasi.

Erilaiset yhdistykset ja tapahtumat ovat hyviä paikkoja sekä livetutustumiseen että someaktiivisuuteen. Kannattaa tavata avoimin mielin hyvinkin erilaisia ihmisiä. Oman alan kollegoista ei löydy yleensä uusia asiakkaita eikä heiltä opi eniten uutta.

Medianirsous ei kannata: heti et pääse Hesariin

Hyvä tapa päästä esille mediaan on kirjoittaa blogia tai tehdä videoita yrityksesi alasta. Toimittajat googlailevat ja voivat päätyä blogisi kautta ottamaan sinuun yhteyttä. Toinen hyvä tapa on ottaa itse yhteyttä toimittajiin. Tätä kannattaa tehdä riittävän paljon ja riittävän pienillä kriteereillä. Kun esimerkiksi olet aloittanut uuden tuotteen myynnin tai olet tehnyt jonkun uudistuksen, voit tarjota juttua aiheesta. Läheskään aina toivomasi lehti/radio/nettimedia ei tartu juttuaiheeseesi.

Kannattaa olla valmis näkemään vaivaa medianäkyvyyden eteen ja ottaa yhteyttä aluksi myös pienempiin medioihin. Kun sinusta on ollut jonkin verran juttuja pienemmillä radiokanavilla ja paikallislehdissä, isommat tahot voivat huomata ne ja kiinnostua sinusta.

Lopuksi varoituksen sana: googlaa itsesi

Mikäli yhteistyökumppanisi ja asiakkaasi toimivat ammattimaisesti, he tekevät taustatyötä mm. googlaamalla sinut.

Kannattaa tarkastaa, mitä sinusta Googlen hausta löytyy, ja tarvittaessa huolehtia pois epäilyttävät osumat.

Todella vanhat sivut voi pyytää poistettavaksi kyseisen sivun ylläpitäjältä ja taas täysin nimeesi liittymättömät asiattomat sivut voi pyytää poistamaan hakutuloksista Googlen lomakkeella. Kun sisältöä sinusta ja yrityksestäsi kertyy nettiin tarpeeksi, yksittäinen vähän oudompi hakuosuma tai lehtijuttu ei haittaa eikä niistä kaikista kannata stressata. Itse olen pyytänyt poistamaan mm. yläasteikäisenä tekemiäni koulutöitä, todella vanhoja kuvia ja vahingossa julkiseen jakoon laitettua kurssimateriaalia.

Varmista siis, ettei Google-haku nimelläsi aiheuta asiakkaallesi kuvankaltaista fiilistä.

Verkostoituminen ja asiantuntijuuden rakentaminen vaativat aluksi jonkin verran työtä, mutta myöhemmin säästävät valtavasti aikaa. Mitä aiemmin aloitat, sitä aiemmin pääset nauttimaan tuloksista. Mukavia yhteistyökuvioita!

Erinomaiset ihmissuhdetaidot tekevät elämästä mukavaa töissä & vapaalla, ja kukaan ei ole näissä taidoissa liian hyvä. Lisää vinkkejä verkostoitumiseen ja ihmissuhdetaitoihin löydät Olet hyvä tyyppi -kirjasta ja Jäänmurtajat-blogista.

Kirjoittaja: Karla Nieminen

Karla Nieminen

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Yrittäjän verkostoituminen – 5 hyödyllistä vinkkiä

    Verkostoituminen on yrittäjän etu! Niiden kautta hän saa yhteistyökumppaneita, työtarjouksia ja urasparrausta. Lisäksi ne tarjoavat tukea haastaviin tilanteisiin, joita liiketoiminnassa saattaa tulla vastaan. Tässä kirjoituksessa annamme 5 oivallista vinkkiä siihen, missä ja miten pääset kehittämään verkostoasi. 1. Verkostoidu sosiaalisessa mediassa Some on luotu nimenomaan verkostointia varten. Sillä on nykyisin myös keskeinen rooli oman itsen ja osaamisen markkinoinnissa. Somessa voit näkyä,…

    Lue lisää
  • Työelämä Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

    Olipa yrityksen tarjoama tuote tai palvelu kuinka loistava tahansa, se ei vielä yksinään riitä yrityksen menestymiseen. Myös asiakaspalvelun tulisi olla kaikin puolin kunnossa, sillä se on monelle asiakkaalle ainoa henkilökohtainen kosketus yritykseen. Hyvä asiakaspalvelu on myös yrityksen valttikortti, jolla se erottuu edukseen kilpailijoista. Mutta mitä hyvä asiakaspalvelu oikeastaan on? Mitä taitoja asiakaspalvelija tarvitsee voidakseen hoitaa työnsä moitteettomasti? UKKO.fissä toimii 14-henkinen…

    Lue lisää
  • Työelämä TES eli työehtosopimus: mikä on työehtosopimus?

    Työehtosopimus eli lyhenteeltään TES on ammattiliiton ja työnantajaliiton välinen sopimus alalla noudatettavista työehdoista. Työntekijäyhdistyksen tarkoitus on valvoa työntekijöiden etua ja työnantajayhdistyksen tarkoituksena on valvoa työnantajien etua työsuhteissa. Työehtosopimus on oikeudelliselta muodoltaan normisopimus eli velvoiteoikeudellinen sopimus, joka ohjaa muiden tulevaisuudessa solmittavien sopimusten sisältöä, kuten esimerkiksi säännökset palkasta, korvauksista, työajasta, lomista ja muista eduista. Työehtosopimuksen tärkeimpiä tavoitteita on neuvottelu- ja sopimustasapainon edistäminen…

    Lue lisää