Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Pokemon Go -pelin hyödyntäminen markkinoinnissa

pokemongo-1

Jos et ole vielä itse pelannut Pokemon Go -hittipeliä, olet varmasti kuullut siitä. Pokemon Go on suositumpi kuin Netflix ja sillä on enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin Twitterillä. Viikko sitten peli oli asennettu jo 6%:iin kaikista Yhdysvalloissa käytössä olevista Anroid-matkapuhelimista. Kasvu on jatkunut rajuna ja kyseessä on ilmeisesti kaikkien aikojen suosituin kännykkäpeli.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Pokemon Go on peli, joka yhdistää reaalimaailmaan ja virtuaalimaailman. Pelaajat liikkuvat oikeassa maailmassa ja peli näyttää pelaajan sijainnin kartalla. Kartalla näkyy myös erilaisia kohteita (Pokestoppeja), joissa vierailemalla pelaaja saa pelissä tarvittavia tavaroita. Silloin tällöin kartalle ilmestyy myös pokemon-otuksia, joita voi kerätä ja kehittää paremmiksi. Pokemoneilla voi hyökätä saleille (Pokegym) ja yrittää ottaa ne oman joukkueensa haltuun. Pelissä on kolme kilpailevaa joukkuetta.

Yksinkertaisuudessaan varsin koukuttavaa. Vielä jää nähtäväksi, kuinka pitkään nykyinen Pokemania kestää. Saattaa olla, että pelaajien määrä romahtaa kuukaudessa, tai voi olla, että pelin toimintalogiikka on kestävä ja sen suosio jatkuu vielä vuosia. Joka tapauksessa on selvää, että lisätyn todellisuuden pelit ovat tulleet jäädäkseen. Pelialalla kaikki hyvät ideat kopioidaan välittömästi. Uskon, että jo lähikuukausien aikana tulemme näkemään ensimmäiset Pokemon Go -kloonit ja vuoden sisällä markkinoilla on lukuisia vakavasti otettavia pelejä, jotka hyödyntävät samaa toimintalogiikkaa.

Omaa työtään tai toimipaikkaansa markkinoivan kannattaa tutustua sen tarjoamiin mahdollisuuksiin jo nyt.

Pokemon Go markkinointi

Pokemon Go:hon ollaan tuomassa maksullisia markkinointiominaisuuksia lähitulevaisuudessa. Monet kekseliäät yrittäjät ovat jo kuitenkin hyödyntäneet pelin suosiota omaksi edukseen. Tässä muutamia esimerkkejä

Hyödynnä lähellä oleva Pokestoppi

Jos sinulla on liiketila, jonka välittömässä läheisyydessä on Pokestoppi, olet varmasti jo huomannutkin, että kännykkä kädessä vaeltavia Pokekouluttajia pörrää ympärillä. Voit koota suuremman joukon Pokemon-kouluttajia ostamalla pelin sisällä houkuttimen (lure). Pokemon-houkuttimet ovat voimassa puolen tunnin ajan ja keräävät viiden minuutin välein kohteeseen uusia Pokemoneja. Tämä toimii erityisen hyvin ravintoloilla ja baareilla, joilla on tarjottavanaan Pokemon-kouluttajille sopivaa syömistä ja juomista. New Yorkissa L’Inizio Pizza oli yksi ensimmäistä yrityksistä, joka hyödynsi lureja. Heidän myyntinsä lähes tuplaantui houkuttimien ansiosta. Suomessa Praha-ravintola tarjoaa viikon shottina Pokemonin mukaan nimettyä Gastlyä. Praha sijaitsee Kaivopihalla, jossa onkin lähes jatkuvasti aktiivisia houkuttimia ja paikalla on kymmeniä Pokemon-pelaajia.

Pokemon houkuttimen hinta on noin euron, joten niiden testaaminen markkinoinnissa on todella halpaa. Kaikkiin kohteisiin Pokemon Go ei kuitenkaan sovi. Esimerkiksi Auschwitzin museo ei ole ollut innoissaan Pokemonia pelaavista turisteista.

On myös selvää, että kaikki Pokemonien jahtaajat eivät osta yrityksen tuotteita. Oheinen twiitti kertoo lontoolaisen yrittäjän turhautumisesta:

 

Siirrä toimintasi Pokestopille

Pokemonstoppien ympärille on alkanut ilmaantua myös pelkästään niiden vuoksi rakennettuja myymälöitä. Oheisessa kuvassa kekseliäs tyttö on ruvennut myymään Pokemon-kouluttajille naposteltavaa ja juotavaa.

Lähde: Imgur

Liikuteltavien ruokakojujen omistajien kannattaisi myös harkita kojunsa siirtämistä Pokestopin läheisyyteen.

Esimerkiksi toimistomme vieressä Helsingin Vanhassa kirkkopuistossa oli tänään lounaan aikaan noin 30 pelaajaa. Pelaajien virta on jatkuvaa, sillä osa jatkaa matkaansa samalla, kun paikalle saapuu lisää pelaajia.

Järjestä oma Pokemon-jahti

Amerikkalainen uudenlaista kanta-asiakasohjelmaa kehittävä yritys FROTH järjesti käyttäjilleen Pokemon-jahdin pubcrawlina. Tapahtuman baarit oli valittu siten, että niiden lähellä on pokestop. Tapahtumaan osallistui satoja ihmisiä. San Fransiscossa ollaan järjestämässä myös Pokemon-kävelyä, johon on tähän mennessä ilmoittautunut jo lähes 30 000 osallistujaa.

Suomessakin järjestettiin ensimmäinen Pokemon Lure -tapahtuma Helsingissä. Osallistujia oli useita satoja, ja tapahtumasta kuvattiin pätkä MTV:n uutisiin.

Kehitä Pokemon Go:n pelaamiseen hyödyllisiä lisätuotteita

Pokemon Go -pelaajia on niin paljon, että heille kannattaa jo kehittää omia erikostuotteita. Alla olevassa kuvassa nuori yrittäjänalku myy kehittelemiään Pokemon-turvalaitteita, jotta pelaajat näkyisivät paremmin pimeässä. Tuotteita voi jo tilata verkosta osoitteesta Pokeglo.com

(Lähde Imgur)

Pokemon Go käyttää valtavasti akkua. Tämän ovat huomanneet elektroniikkamyyjät niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Taloussanomien mukaan lisävirtaa antavien vara-akkujen myynnissä on nähtävillä hurja piikki.

Liity mukaan Pokemaniaan

Pokemon Go on nyt kaikkien huulilla ja mukana keskusteluissa. Jos oma toimintasi ei sovellu markkinoitavaksi edellä mainituin tavoin, kannattaa kuitenkin hypestä ottaa irti se hyöty, joka siitä on otettavissa. Esimerkiksi Israelin presidentti jakoi omalla Facebook-sivullaan kuvan toimistostaan löytyneestä Pokemonista.

Ohessa muutamia Pokemoneja, jotka me täällä UKKO.fi:ssä olemme saaneet pyydystettyä.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Myynti on kevytyrittäjän tärkein taito

    Myynti on taito, joka määrittelee jokaisen kevytyrittäjän menestyksen. Hyvä myyjä menestyy aina, huono myyjä taas tarvitsee avukseen tuuria. Kevytyrittäjänä sinulla on perinteiseen myyntitykkiin verrattuna monta etua puolellasi. Tiedät tuotteesi, voit muokata valikoimaasi lennosta, ja hinnastoakin voit muuttaa kysymättä lupaa esimieheltä. Tässä artikkelissa käydään läpi asioita, joita olen oppinut hyvistä ja huonoista myyjistä sekä ostajana että itse myyntiä tehdessäni. Jokainen myyjä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

    Asiakkaiden hurmaaminen ei käy äkkiä. Useilla yrityksellä on mennyt jopa vuosia, ennen kuin ne ovat saaneet asiakkaiden huomion ja luottamuksen. Hurmaaminen ei tapahdu myöskään itsestään, vaan yrittäjän on paiskittava töitä sen eteen. Heillä on kuitenkin käytössään runsaasti keinoja, joilla yleisön vakuuttaminen onnistuu. Luettelemme tässä muutamia! Karu totuus on, että lähtökohtaisesti yrityksesi ei kiinnosta ketään. Jos mieleesi on siis juolahtanut mahtava…

    Lue lisää
  • Markkinointi Somemarkkinoinnin perusteet – Ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

    Moni pienyrittäjä tunnistaa sosiaalisen median tärkeyden markkinoinnissaan, ja haluaa luonnollisesti ottaa siitä kaiken hyödyn irti. Somemarkkinoinnin perusteet eivät kuitenkaan ole aivan kaikilla hallussa, vaikka nykyään jo suuri osa yrityksistä tekee onnistuneesti myyntiä somen avulla, ja siinä onkin toden totta paljon sitä kuuluisaa potentiaalia. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole; somen hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii panostusta ja työtä, kuten mikä tahansa muukin yritystoimintaan…

    Lue lisää