Yrittäjänä pieni koko on etu
Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan, kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienyrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa muutama syy siihen, miksi yrityksen pieni koko on hyvä asia.
Pienet ovat ketteriä
Pienet muutaman henkilön yritykset tai isensä työllistävät kevytyrittäjät ovat todella ketteriä. Suuret ja keskikoisetkin yritykset joutuvat kierrättämään ja hyväksyttämään uudet ajatukset ja päätökset lukuisten päälliköiden ja johtajien kautta ennen niiden käyttöönottamista. Päätöksenteko on siis byrokraattista ja paikoin hidastakin asioiden kulkiessa edestakaisin hierakkiatasojen yli.
Yksin toimiva itsensä työllistäjä voi tehdä muutoksia toimintaansa milloin tahansa sen ollessa tarpeellista. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaille on aina mahdollista tarjota juuri sitä palvelua, jota he haluavat saada. Suuremmilla yrityksillä on yleensä valmiiksi mietitty ja paketoitu palveluvalikoima, josta palveluita voidaan tarjota. Nämä palvelut eivät koskaan voi vastata kaikkien yrityksen asiakkaiden tarpeisiin. Kevytyrittäjä voi tarjota asiakkailleen aina räätälöityä tarjoomaa.
Nykyisen digitalisaation avulla onkin mahdollista tasoittaa isojen ja pienten yritysten mahdollisuuksia löytää ja tavoittaa erilaisia kohderyhmiä, jolloin myös erikokoisten yritysten asema ja voimasuhteet markkinoilla tasaantuvat. Digikypsyydeksi nimitetty tilanne antaa arvokkaan mahdollisuuden tasoittaa suurten ja pienten yritysten välistä kilpailua. Tämä tarkoittaa, että organisaatio sitoutuu teknologian käyttämiseen osana eri prosesseja ja parantaa suorituskykyään näillä edistyksellisillä työkaluilla.
Henkilökohtainen palvelu valttina
Suurissa yrityksissä myyjä on yleensä asiakkaan tärkein kontaktihenkilö. Myyjä ei kuitenkaan voi koskaan olla yhtä hyvä asiantuntija kuin työn suorittaja. Pahimmassa tapauksessa tästä seuraa niin sanotun rikkinäisen puhelimen efekti. Asiakas haluaa tilata jonkin palvelun, jonka myyjä käsittää väärin. Myyjä vie sanoman eteenpäin lopullisen työn tekijälle, joka ymmärtää tilatun palvelun vielä hieman omalla tavallaan. Loppujen lopuksi toivotun palvelun ja toteutetun palvelun ero on niin suuri, että asiakas pettyy pahasti.
Työn myyjän ja työn toteuttajan ollessa sama taho tällaista ei pääse käymään. Kevytyrittäjä on oman työnsä paras asiantuntija. Hän tietää, miten palvelu kannattaa toteuttaa ja osaa kertoa sen myös asiakkaalle. Kun viestintä asiakkaan ja työn suorittajan välillä toimii, saa asiakas juuri sen palvelun, minkä hän halusikin. Lisää vinkkejä henkilökohtaiseen asiakaspalveluun löydät aiemmasta kirjoituksestamme.
Omalla panoksella toiminta kehittyy
Pienessä yrityksessä ja itsensä työllistäjänä työskentelyssä on monia muitakin etuja. Työ on tällöin yleensä monipuolista, sillä se koostuu monista erilaisista työtehtävistä varsinaisen ydinosaamisen lisäksi. Omaa osaamista pitää myydä ja markkinoida ja työstä pitää kirjoittaa laskuja ja pitää huolta menoista ja tuloista. Toki jos paperityöt eivät miellytä, voi ne ulkoistaa joko laskutuspalvelulle tai kirjanpitäjälle.
Yrityksen tai liiketoiminnan kehittyminen ja kehittäminen on itsensä työllistäjän ja pienessä yrityksessä työskentelevän vastuulla mitä suuremassa määrin. Omalla panoksella voi vaikuttaa liiketoiminnan muuttumiseen suuntaan tai toiseen ja oman työpanoksen vaikutus on helposti nähtävissä osana kokonaisuutta.
Lue myös
Yritysmuodot vertailussa – Katso mikä yritysmuoto sopii sinulle parhaiten
Kevytyrittäjän ja yrittäjän velvollisuudet ja vastuut – mitä niihin kuuluu?
Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – Muista nämä asiat!
Kirjoittaja: Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.