Yrittäjänä pieni koko on etu | UKKO.fi
Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Yrittäjänä pieni koko on etu

nainen_parturi_sakset-1024x648

Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan, kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienyrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa muutama syy siihen, miksi yrityksen pieni koko on hyvä asia.

Pienet ovat ketteriä

Pienet muutaman henkilön yritykset tai isensä työllistävät kevytyrittäjät ovat todella ketteriä. Suuret ja keskikoisetkin yritykset joutuvat kierrättämään ja hyväksyttämään uudet ajatukset ja päätökset lukuisten päälliköiden ja johtajien kautta ennen niiden käyttöönottamista. Päätöksenteko on siis byrokraattista ja paikoin hidastakin asioiden kulkiessa edestakaisin hierakkiatasojen yli.

Yksin toimiva itsensä työllistäjä voi tehdä muutoksia toimintaansa milloin tahansa sen ollessa tarpeellista. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaille on aina mahdollista tarjota juuri sitä palvelua, jota he haluavat saada. Suuremmilla yrityksillä on yleensä valmiiksi mietitty ja paketoitu palveluvalikoima, josta palveluita voidaan tarjota. Nämä palvelut eivät koskaan voi vastata kaikkien yrityksen asiakkaiden tarpeisiin. Kevytyrittäjä voi tarjota asiakkailleen aina räätälöityä tarjoomaa.

ketterä parkour

Nykyisen digitalisaation avulla onkin mahdollista tasoittaa isojen ja pienten yritysten mahdollisuuksia löytää ja tavoittaa erilaisia kohderyhmiä, jolloin myös erikokoisten yritysten asema ja voimasuhteet markkinoilla tasaantuvat. Digikypsyydeksi nimitetty tilanne antaa arvokkaan mahdollisuuden tasoittaa suurten ja pienten yritysten välistä kilpailua. Tämä tarkoittaa, että organisaatio sitoutuu teknologian käyttämiseen osana eri prosesseja ja parantaa suorituskykyään näillä edistyksellisillä työkaluilla.

Henkilökohtainen palvelu valttina

Suurissa yrityksissä myyjä on yleensä asiakkaan tärkein kontaktihenkilö. Myyjä ei kuitenkaan voi koskaan olla yhtä hyvä asiantuntija kuin työn suorittaja. Pahimmassa tapauksessa tästä seuraa niin sanotun rikkinäisen puhelimen efekti. Asiakas haluaa tilata jonkin palvelun, jonka myyjä käsittää väärin. Myyjä vie sanoman eteenpäin lopullisen työn tekijälle, joka ymmärtää tilatun palvelun vielä hieman omalla tavallaan. Loppujen lopuksi toivotun palvelun ja toteutetun palvelun ero on niin suuri, että asiakas pettyy pahasti.

Työn myyjän ja työn toteuttajan ollessa sama taho tällaista ei pääse käymään. Kevytyrittäjä on oman työnsä paras asiantuntija. Hän tietää, miten palvelu kannattaa toteuttaa ja osaa kertoa sen myös asiakkaalle. Kun viestintä asiakkaan ja työn suorittajan välillä toimii, saa asiakas juuri sen palvelun, minkä hän halusikin. Lisää vinkkejä henkilökohtaiseen asiakaspalveluun löydät aiemmasta kirjoituksestamme.

Omalla panoksella toiminta kehittyy

Pienessä yrityksessä ja itsensä työllistäjänä työskentelyssä on monia muitakin etuja. Työ on tällöin yleensä monipuolista, sillä se koostuu monista erilaisista työtehtävistä varsinaisen ydinosaamisen lisäksi. Omaa osaamista pitää myydä ja markkinoida ja työstä pitää kirjoittaa laskuja ja pitää huolta menoista ja tuloista. Toki jos paperityöt eivät miellytä, voi ne ulkoistaa joko laskutuspalvelulle tai kirjanpitäjälle.

Yrityksen tai liiketoiminnan kehittyminen ja kehittäminen on itsensä työllistäjän ja pienessä yrityksessä työskentelevän vastuulla mitä suuremassa määrin. Omalla panoksella voi vaikuttaa liiketoiminnan muuttumiseen suuntaan tai toiseen ja oman työpanoksen vaikutus on helposti nähtävissä osana kokonaisuutta.

nainen pitää kauppaa

Lue myös

Yritysmuodot vertailussa – Katso mikä yritysmuoto sopii sinulle parhaiten

Kevytyrittäjän ja yrittäjän velvollisuudet ja vastuut – mitä niihin kuuluu?

Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – Muista nämä asiat!

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Kun yrittäjä ei jaksa – näin voit välttää työuupumuksen

    Suurin osa meistä kohtaa elämämme aikana työrintamalla erilaisia haasteita. Myös itsensätyöllistäjillä voi tulla vastaan hankalia ja stressaavia tilanteita, ja pitkään jatkuvina nämä voivat aiheuttaa uupumusta. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka työuupumuksen välttäminen onnistuu, ja kuinka sen oireisiin voi saada apua. Burnout eli työuupumus on stressin laukaisema tila. jossa työkyky on heikentynyt tai mennyt kokonaan. Kyseessä on mielenterveysongelma, vaikka Kela ei pidäkään…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Miten hyödyntää hiljainen heinäkuu? Kokosimme vinkit kaikenlaisille yrittäjille!

    Juhannuksena kymmenettuhannet suomalaiset suuntaavat mökkimaisemiin ja aloittavat samalla loman vieton. Kesälomakausi on Suomessa perinteisesti startannut juhannuksesta ja heinäkuussa yksi jos toinenkin yritys, virasto ja palvelu on kesälaitumilla kirmaamisen vuoksi suljettu – kun mökkikunnissa ja kaikenkirjavissa kesätapahtumissa taas riittää säpinää. Heinäkuu onkin monelle yrittäjälle haastavaa aikaa – laittaako lappu luukulle, jos ei asiakkaita kuitenkaan näy ja lomailla itse, vai voisiko hiljaisemman…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Sankariyrittäjä ei ole Supermies tai Ihmenainen – hyvinvointi on yrittäjän salainen ase

    Sankariyrittäjä herää puoli neljältä aamulla, joogaa tunnin ja käy tämän jälkeen töihin. Töitä tehdään yhdeksään asti illalla ja sitten nukutaan tehokkaasti. Onko tämä järkevää? Sankariyrittäjä taitaa olla samanlainen fiktiivinen hahmo kuin Supermies tai Ihmenainen. Kuulostaahan tuo monelle varmasti todella houkuttelevalta konseptilta, mutta ei ikävä kyllä inhimilliselle ihmiselle onnistu muuten kuin lyhyitä aikoja kerrallaan. Vaikka työ olisi kuinka innostavaa tahansa, perustuu…

    Lue lisää