Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Pasi Rautio: Harrastellen

Pasi-Rautio

Oletko tavannut ihmistä, joka harrastaa työntekoa? Entä yrittäjää, joka vain harrastaa yrittäjyyttä? Muutamaan näin väittäneen olen kohdannut. Nämä ”harrastajat” olivat saaneet taloutensa yrityksensä myymällä tai jollakin muulla tavalla tilaan, että rahallista pakkoa työn tekemiseen ei enää ole. Ne työt, joita he väittivät harrastavansa, he tekivät kuitenkin todella kovalla asenteella. Siitä oli harrastaminen kaukana.

Erilaiset osuuskunnat ja palvelut mahdollistavat nykyään yrittäjämäisen toiminnan ilman yrittäjyyden riskiä. Palkkatyön ohella voi omaa osaamistaan tuotteiden tai palveluiden muodossa laskuttaa kuten yrittäjä. Tulo tulee tilille palkkana. Joillekin tämä muoto on hyvä tapa kokeilla omia siipiään, saada lisätuloa tai ylipäätään työllistyä. Joskus tämä voi olla tapa jopa harrastaa yrittäjyyttä.

Valitettavasti yrittäjä, joka harrastelee elantonsa eteen on usein tuhoon tuomittu yrittäjä

Tällaisiä yrittäjiä tapaa valitettavan usein luovilta aloilta. Käsityöyrittäjiä, jotka aloittavat omien taideteosten, käsitöiden tai kulutustuotteidenkin myynnin hankkiakseen elantonsa. Polku on usein hyvin suora oman harrastuksen tai intohimon kääntämisestä yritystoiminnaksi.

Ongelma kohdataan juuri lauseessa ”tää lähti vähän niinku harrastuksesta”, joka muuttuu todeksi kun pitäisi ”harrastustaan” myydä ja markkinoida. Usein tuo lause jää elämään jopa verkkosivuille tai myyntipuheisiin messuille ja myyntitilanteisiin.

Harrasteleva yrittäjä

Maksatko saman hinnan harrastajalle tai ammattilaiselle?

Otetaanpa esimerkki. Hitsaat harrastuksena kotisi autotallissa moottoripyörien custom-runkoja. Tuttu tai naapurin Pena haluaa rakentaa itse pyörän ja haluaa sinun tekevän rungon. Hän tietää, että teet niitä iltapuhteina oman työn ohella harrastuksena. Jos et ole vielä maankuulu customrunkoekspertti, minkälaista hintamielikuvaa luulet tuttusi tai naapurin Penan pyörittelevän mielessään. Harrastelijan.

Samalla tavalla valitettavan useat harrastavat ”yrittäjätkin” hinnoittelevat omat työnsä. Liian halvaksi. Juuri sellaiseksi, jolla harrastajat tuotteet myyvät. Ihan vaan siksi, koska mieli ei ole yrittäjyydessä vaan harrastuksessa.

Rakenna tarinaa, rakenna yritys

Yrittäjyys – on se sitten täysipäiväistä tai oman toimen ohella tehtävää – vaatii muokkausta myös omassa mielessä. Tee siis selvä ero sille teetkö asiaa harrastaen vai tosissasi. Siinä ei ole mitään pahaa jos vähän harrastaa, mutta jos haluat harrastuksestasi joskus oikeasti elantosi, tee päätös.

Kyse on yrittäjän uskottavuudesta. Vaikka et sanallisesti sivuillasi kertoisi asiaa, harrastelu näkyy käyttäytymisessäsi vääjäämättä. Asiakkaasi ei maksa harrastelijalle ammattilaisen hintoja.

Oletpa sivutoiminen yrittäjä, sellaiseksi aikova tai juuri aloittanut yrittäjä, joka muutit harrastuksen liiketoiminnaksi, tee päätös. Tämän päätöksen pohjalta rakenna itsestäsi tarina joka myy. Tarkastele kriittisesti antaako se sinusta ammattilaisen vai harrastelijan mielikuvan.Tämän tarinan pohjalta rakenna verkkosivuillesi ja päivittäiseen myyntipuheeseesi runko kestävälle ammattilaisen myyntipolulle. (Jos haluat olla harrastelija, rakenna samanlainen.)

Aseta itsellesi tavoitteet paperille ja mieleesi. Vain näin voit saavuttaa ammattilaisen liksat ja menestyksen; myymällä, markkinoimalla ja käyttäytymällä kuin ammattilainen. Älä anna harrastelun näkyä työssäsi, jos haluat tienata elantosi.

Kirjoittaja
Pasi Rautio on myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Pasi antaa vinkkejä oman työn myyntiin ja markkinointiin,

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miten perustella hinta asiakkaalle?

    Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä. Valmistaudu perustelemaan Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Pokemon Go -pelin hyödyntäminen markkinoinnissa

    Jos et ole vielä itse pelannut Pokemon Go -hittipeliä, olet varmasti kuullut siitä. Pokemon Go on suositumpi kuin Netflix ja sillä on enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin Twitterillä. Viikko sitten peli oli asennettu jo 6%:iin kaikista Yhdysvalloissa käytössä olevista Anroid-matkapuhelimista. Kasvu on jatkunut rajuna ja kyseessä on ilmeisesti kaikkien aikojen suosituin kännykkäpeli. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Pokemon Go on peli, joka yhdistää reaalimaailmaan ja virtuaalimaailman. Pelaajat liikkuvat oikeassa maailmassa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin tuhlasimme 10 000 euroa Twitter-mainontaan

    Aina kannattaa yrittää jotain uutta – niin mekin teemme koko ajan. UKKO kokeilee jatkuvasti uusia juttuja, emmekä me säikähdä, vaikka joku kokeilu ei toimisi täydellisesti. Usein on parempi kokeilla, epäonnistua ja ottaa opit talteen, kuin jättää kokonaan yrittämättä. Hyvä esimerkki tästä työskentelyn tavastamme on vuonna 2014 tekemämme kokeilu, jossa testasimme Twitter-mainontaa. Kokeilu oli lyhyesti kuvattuna epäonnistunut, mutta ei turha: tähän…

    Lue lisää