Oman osaamisen tuotteistaminen – näillä vinkeillä pääset alkuun osaamisesi myynnissä!
Oletko joskus haaveillut oman yrityksen perustamisesta tai vaikkapa vaan sivutulojen hankkimisesta asiantuntijana oman vakituisen työn ohella? Monilla meistä on taitoja, joilla voisimme työllistää itsemme. Oman osaamisen tuotteistaminen voi kuitenkin olla kompastuskivi, jonka vuoksi pöytälaatikkoideat eivät lähde lentoon.
Oman osaamisen tuotteistaminen on freelancerin ja kevytyrittäjän tärkein taito. Saat lisää asiakkaita, kun ihmiset tietävät kuka olet ja mitä osaat. Tässä artikkelissa kerromme miten voit tuotteistaa oman osaamisesi, jotta saat palvelusi myytyä asiakkaille.
- Miksi tuotteistaminen kannattaa?
- Miten laaditaan arvolupaus?
- Mitä ovat palvelutodisteet?
- Miten todistat asiantuntijuutesi?
Mitä tuotteistaminen tarkoittaa?
Oman osaamisen tuotteistaminen kuulostaa vaikealta. Termin tuotteistaminen määritelmä on edelleen mysteeri monelle liiketoiminnan ammattilaisellekin. Mitä tuotteistaminen tarkoittaa? Tuotteistamisen tavoite on pohjimmiltaan yksinkertainen: helpottaa palvelun ostamista ja myyntiä. Tuotteistaminen ei siis ole sama asia kuin markkinointiviestintä, eikä se ole pelkästään palvelupakettien laatimista. Tuotteistaminen on palveluiden kehittämistä ja pitää sisällään palveluiden määrittelyä, muotoilua ja vakiointia helpommin ymmärrettävään ja ostettavaan muotoon toiminnan tehostamiseksi ja asiakkaan kokeman arvon maksimoimiseksi.
Tuotteistamisen hyödyt näkyvät katteessa
Ai miksi oman osaamisen tuotteistaminen kannattaa? Lopulta sen huomaa parantuneesta katteesta, mutta syitä on monia:
- asiakkaan ostamisen esteet vähentyvät
- ajankäyttö tehostuu
- markkinointiviestintä helpottuu
- kannattavuus paranee
- toiminnan kehittäminen systemaattista
- asiakastyytyväisyys kasvaa
Palvelun tuotteistaminen helpottaa sekä ostajaa, että myyjää. Tuotteistettuasi palvelusi, ovat perusasiat kuten hinnoittelu kunnossa. Näin sinulla jää aikaa enemmän tuottavaan työhön ja palvelun kehittämiseen. Myydessäsi voit olla varma kaupan kannattavuudesta, etkä tule tehneeksi huonoja sopimuksia. Kun sinun ei tarvitse jokaista asiakasta varten miettiä kaikkea alusta asti ja laskeskella hintoja, myyminen nopeutuu, eivätkä tarjouspyynnöt enää jää roikkumaan.
Koska ajankäyttösi tehostuu, näkyy oman osaamisen tuotteistaminen myös kannattavuudessa, sillä voit keskittyä täysillä laskutettavaan työhön. Säästetyn ajan voit käyttää myös palvelusi systemaattiseen kehittämiseen valitsemalla yhden osan palvelustasi tarkemman tarkastelun alle kerrallaan. Palvelun laatu pysyy myös tasaisena, kun ennalta huolella mietitty palvelu voidaan skaalata. Kun perusasiat ovat kunnossa, on myös markkinointiviestinnän tekeminen helpompaa.
Tuotteistamisen myötä asiakastyytyväisyys paranee, kun asiakkaalle vastataan nopeasti ja palvelun laatu on vakioinnin ja kehittämisen myötä parempi. Asiakkaan ostopäätöksen teko helpottuu, kun asiakas ymmärtää hinnoittelun ja palvelun arvon.
Oman osaamisen tuotteistaminen palvelupaketeiksi
Oman osaamisen tuotteistaminen tarkoittaa käytännössä asiakkaan ostamisen helpottamista. Asiakkaan tulee voida ostaa haluamansa asiantuntijapalvelu ilman, että hänen täytyy itse perehtyä kyseisen toimialan kiemuroihin ja asiantuntijaslangiin.
Jos asiakas ei tunne alaa, hän ei välttämättä itse edes tiedä mitä tarvitsee tai haluaa. Tällöin ei pidä kysellä asiakkaalta mitä hän tarvitsee, vaan selvittää mikä ongelma asiakkaalla on ja ratkaista se. Toisaalta myyjän työtä helpottaa, kun palvelua ei tarvitse joka kerta räätälöidä.
Asiakkaalle ei tule tarjota liikaa vaihtoehtoja, vaan muutaman erilaista valmiiksi hinnoiteltua vaihtoehtoa – siis pakettia, joista asiakas voi valita itselleen sopivan. Palvelupakettiin voi ydinpalvelun ohella kuulua tukevia palveluita ja lisäpalveluita. Tärkeää on, että moduuleita on helppo yhdistellä ja ne ovat valmiiksi hinnoiteltu.
Kuvitellaanpa hetki, että olet juuri perustanut oman yrityksen ja tarvitsisit yrityksellesi nettisivut. Et tiedä nettisivujen tekemisestä yhtään mitään, joten päätät ostaa sen palveluna. Kirjoitat Googlen hakuun “nettisivut yritykselle” ja selaat palveluntarjoajien sivuja. Sivuja selatessa tunnet kuitenkin syvää hämmennystä: mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, minkälaiset sivut ja mitä palveluita tarvitsen? Onko sivusto responsiivinen ja sisältyykö palveluun hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto, entä sähköpostiosoite omalla päätteellä tai ylläpito? Entä verkkotunnus? Tässä tilanteessa olisi varmasti helpotus, jos myyjällä olisi tarjota esimerkiksi kolme erilaista pakettia, joista voisit vain valita omaan tarpeeseesi sopivan vaihtoehdon.
Tuotteistamaton palvelu voi olla oston este. Jos et pysty tehdä ostamisesta asiakkaallesi helppoa, kaupat jäävät tekemättä. Sinun tulee ammattilaisena pystyä viestimään alaan perehtymättömälle asiakkaalle selkeästi mitä palvelusi maksavat, mitä ne sisältävät ja mitä arvoa asiakas niistä saa, jotta asiakas voi tehdä ostopäätöksen.
Arvolupaus tiivistää, miksi ostaa
Asiakkaan on usein vaikea ymmärtää, mikä on palvelun lopullinen hinta ja mitä hän käytännössä saa maksamallaan hinnalla. On erittäin tärkeää korostaa palvelun arvoa, koska aineettoman ja vaikeasti hahmotettavan palvelun hinta voi tuntua kalliilta, kun asiakas vertaa sitä kilpailijan tarjoukseen tai vaikka omaan palkkaansa.
Voit helpottaa asiakkaan ostamista paitsi paketoimalla palvelusi, myös esittämällä mahdollisimman konkreettisia hyötyjä ja laskelmia siitä kuinka paljon arvoa palvelusi tuottaa asiakkaalle. Esimerkiksi SEM-konsultti voisi esittää kuinka paljon mainontaan investoitu euro tuottaa takaisin tai UKKO.fi-laskutuspalvelu voi kertoa, että 86 % kokee palvelun helpottavan yrittäjäksi siirtymistä.
Miten sitten konkretisoida hyöty muutamassa sekunnissa ymmärrettävään muotoon ja ottaa se mukaan käytännön toimintaan? Laadi palvelullesi arvolupaus, joka vastaa yhteen virkkeeseen tiivistettynä kysymykseen, miksi asiakas ostaisi juuri sinulta.
Huomaathan, että arvolupaus on eri asia kuin slogan. Arvolupausta pohtiessasi mieti kuka on asiakkaasi, mikä on asiakkaan ongelma, miten palvelusi ratkaisee ongelman ja mitkä ovat niitä arvoa tuovia tekijöitä, joilla erotut muista palveluntarjoajista? Syitä tai esteitä palvelusi käyttöön voit löytää myös käyttäjäkokemusta tutkimalla, ja kysymällä miltä palvelusi käyttäminen tuntuu ja mitä ostamisen esteitä asiakkaalla on. Ota arvolupaus käyttöön ja muista testata se, esimerkiksi verkkosivuilla A/B-testinä!
Asiakkaan kokeman arvon lisäksi hintaan vaikuttavat toki kilpailu ja tuotantokustannukset, joihin voit onneksi vaikuttaa juuri tuotteistamisella. Koska asiantuntijapalveluiden kohdalla hinta vaikuttaa myös koettuun arvoon, on syytä ymmärtää ettei tuotteistamisen tavoitteena ole ainoastaan mahdollisimman kilpailukykyisen hinnan myöntäminen, vaan prosessien tehostaminen ja katteen parantaminen. Muistathan myös, että hinnoittelu tulee olla selkeää ja hinnan tulee kattaa kaikki tarvittava ilman ikäviä lisäkuluja.
Konkretisoi mitä myyt
Asiakkaan on vaikea ostaa palvelu – koska sitä ei voi etukäteen nähdä, koskea tai muuten havaita. Tämän vuoksi on tärkeää esittää asiakkaalle fyysisiä palvelutodisteita, kuten esitteitä ja referenssejä siitä mitä olet tehnyt muille asiakkaille aiemmin.
Ajattelepa, että olisit vihdoin saanut kovalla työllä säästettyä sievoisen summan ja haluaisit ostaa perheellesi pitkäaikaisen kodin. Mietit kovasti millaisen asunnon haluaisit, mutta sinun on silti vaikea hahmottaa miltä talo näyttäisi valmiina ja kenen varaan ylipäätään uskaltaisit laskea yhden elämäsi suurimmista päätöksistä.
Tässä kohtaa palvelutodisteet kuten esitteet, pohjapiirrokset, 3D-mallinnus auttavat konkretisoimaan, miltä asunto näyttäisi valmiina. Nettisivut ja referenssit ovat myös tärkeässä roolissa kun ostaja miettii onko rakennuttaja luotettava.
Todista asiantuntijuutesi
Asiantuntijapalveluita tarvitessaan ihmiset yleensä käyttävät heille entuudestaan tuttua asiantuntijaa tai kysyvät kollegoiltaan suosituksia. Jos ketään ei tule mieleen, mennään nettiin. Asiantuntijaa valitessa tärkeitä kriteereitä ovat asiantuntijan kokemus sekä asiakasreferenssit. Lisäksi on etua jos sinulla on tuntemusta asiakkaasi toimialasta. Saadaksesi konkreettisia suosituksia, pyydä niitä asiakkailtasi tai kollegoiltasi, ja huolehdi, että ne ovat esillä käyttämissäsi kanavissa kuten nettisivuillasi, LinkedInissä ja esitteissä.
Miten voit vakuuttaa asiakkaalle olevasi alan asiantuntija? Ei riitä, että olet hyvä ja itse tiedät sen. Sinun on pystyttävä vakuuttamaan myös asiakas. Kirjoita kirja, tai jos se on liikaa, kirjoita opas tai pidä blogia, vieraile puhujana alasi tilaisuuksissa ja ota kantaa alaasi liittyvään keskusteluun mielipidekirjoituksella tai sosiaalisessa mediassa.
Olemalla esillä voit vähitellen saavuttaa top of mind-aseman, jossa tulet kaikille ensimmäisenä mieleen kun alastasi puhutaan ja saatat saada haastattelupyyntöjä. Antamalla haastatteluja lehtiin tai muihin medioihin, kasvatat edelleen tunnettuuttasi asiantuntijana ja saatat tavoittaa suuren määrän potentiaalisia asiakkaita täysin ilmaiseksi.
Osallistu alaasi liittyvään keskusteluun
Verkossa keskustellaan lähes kaikesta. Varsinkin sosiaalisessa mediassa pienenkin alan ympärillä pyörii yleensä aktiivista keskustelua. Etsi paikat joissa kollegasi keskustelevat ja osallistu! Esimerkiksi Twitterissä on helppo etsiä ns. hashtagien mukaan johonkin alaan liittyvää keskustelua. Katso vaikka millaista keskustelua näillä hashtageilla käydään juuri nyt: #valokuvaus, #graafinensuunnittelu tai #journalismi. Kevytyrittäjien kannattaa tietenkin seurata myös UKKO.fi:tä Twitterissä: @UKKO_fi.
Suomen suurin keskustelupalsta Suomi24.fi tarjoaa keskusteluja lähes kaikista mahdollisista aiheista. Keskustelu on kuitenkin anonyymin luonteensa takia varsin villiä. Omaan alaan liittyviä Suomi24 keskusteluja kannattaa kuitenkin seurata silloin tällöin ja vastata apua tarvitsevien kirjoittajien kysymyksiin. Kertomalla hyviä vinkkejä muille, annat itsestäsi asiantuntevan kuvan.
Facebook, LinkedIn ja alakohtaiset keskusteluareenat ovat myös hyviä paikkoja vaikuttaa. Tärkeintä on kuitenkin löytää oikea kanava. Älä mene mainostamaan itseäsi keskustelupalstoille, jotka eivät liity omaan alaasi. Se on röyhkeää ja hyvin ärsyttävää.
Ammattilaisten kirjoittamien blogien seuraaminen on helpoin tapa pysyä kärryillä oman työnsä uusimmista tuulista. Jos sinulla ei ole aikaa kirjoittaa omaa blogia, niin ota ainakin tavaksesi kommentoida mielenkiintoisiin blogeihin. Näin olet mukana keskustelussa.
Oman osaamisen tuotteistaminen – miten päästä alkuun?
Kun lähdet tuotteistamaan omaa osaamistasi, mieti seuraavia asioita:
- Kuka olet ja mikä on tarinasi? Nimeä palvelusi ja mieti graafinen ilme ja imago. Kirjoita tarinasi.
- Miten erotut kilpailijoista eli mitä kilpailuetuja sinulla on? Palvelu, brändi, prosessit, vastuullisuus, kustannustehokkuus, markkinointiviestintä – keinoja on monia. Mieti miten juuri sinä voit erottautua?
- Mitä palvelu sisältää ja mihin hintaan? Määrittele ja hinnoittele palvelupakettisi ja niiden osat
- Miten palvelu toimitetaan asiakkaalle? Millaisia ovat sisäiset prosessit, työnjako ja menetelmät joiden avulla palvelu tuotetaan?Miten kuvaat palvelun tuotantoprosessin vaiheet asiakkaalle? Muista myös tuoda esille missä kohtaa asiakkaan tulee osallistua prosessiin.
- Mikä on palvelun arvo asiakkaalle? Laadi arvolupaus
- Mitä todisteita sinulla on palvelustasi? Pyydä suosituksia, tee verkkosivut, tee esite, kirjoita opas, mielipidekirjoitus, blogipostaus tai kuvaa vaikka video!
Oman osaamisen myyminen ei ole rakettitiedettä
Sanasta myynti tulee ensimmäisenä monelle mieleen ikäviä asioita kuten tyrkyttäminen ja puhelinmyyntityöt provisiopalkalla. Kuitenkin nykyisin myyntiä ajatellaan paljon asiakaslähtöisemmin.
Myynnissä on ennen kaikkea kyse asiakkaan tarpeiden tunnistamisesta, asiakkaan auttamisesta ja ostopäätöksen tiellä olevien esteiden poistamisesta.
Myynti ei ole rakettitiedettä vaan vuorovaikutusta ja palvelemista. Oman osaamisen myynti voi tuntua vaikealta ja jopa epämiellyttävältä, mutta siitä tulee huomattavasti helpompaa kun mietit aluksi mitä olet myymässä. Myyntitaidot ovat itsensätyöllistäjälle elintärkeitä, mutta itseasiassa myyntitaidot ovat työelämän jokamiestaitoja.
Myy hyötyjä, älä ominaisuuksia
Älä siis lähde tekemään kylmäsoittoja ja tyrkyttämään, vaan mieti aluksi mikä olikaan kohderyhmäsi ja tee sitten OEH-analyysi. OEH-analyysissa listataan aluksi palvelusi ominaisuudet sekä niiden edut ja pyritään sitten löytämään hyöty asiakkaalle. Asiakasta ei nimittäin kiinnosta kuinka hienot tekniset ominaisuudet vaikka autolla on (lukuunottamatta tietysti autoista erittäin kiinnostunutta insinööriä). Sen sijaan asiakasta kiinnostaa, mitä hyötyä ominaisuuksista on. Myy siis aina asiakkaalle hyötyjä, älä ominaisuuksia.
Ominaisuus | Etu | Hyöty |
---|---|---|
adaptiivinen vakionopeuden säädin | vakionopeuden säädin hiljentää automaattisesti esteen havaitessaan ja säilyttää asetetun turvavälin | työmatka aamuruuhkassa sujuu mukavammin ja turvallisesti |
Taulukko: OEH-analyysi
Varaudu asiakkaan vasta-argumentteihin
Ennen varsinaista myyntitilannetta on hyvä myös jo etukäteen miettiä, mitä mahdollisia vasta-argumentteja asiakkaalla saattaisi olla palvelusi ostamiseen. Mieti etukäteen, miten vastaat asiakkaan argumentteihin ja saat hänet vakuuttumaan. Yksi argumentti, johon hyvin todennäköisesti tulet törmäämään on palvelusi kallis hinta. Perustele siis mikä on palvelusi arvo asiakkaalle ja mitä hyötyä siitä on.
Kartoita tarpeet ja poista esteet
Ostamisen esteenä voi myös olla ettei asiakas ”osaa ostaa” palvelua tai ei tiedä mitä tarvitsee tai ei luota myyjään. Tiedäthän sen tutun lauseen ”mä oon vaan katselemassa”. Tosiasiassa asiakkaalla saattaa olla ajatuksena ostaa perehdyttyään asiaan tarkemmin.
Myyjä voi parhaimmillaan auttaa asiakasta eteenpäin niin, että asiakas tuleekin ostamaan samalla kerralla, vaikka ei olekaan lähtenyt ostoksille ”ostohousut jalassa”. Älä ole liian painostava ja anna asiakkaalle tilaa, mutta ole palveleva ja asiakkaan saatavilla.
Ajatellaanpa vaikka autoliikettä. Asiakas ei tiedä autoista kovinkaan paljoa, mutta tarvitsee itselleen menopelin ja on etukäteen miettinyt millaista autoa tulee katselemaan. Myyjä voi olla liian tyrkyttävä ja ajaa asiakkaan pois, tai toisaalta liian välinpitämätön, jos asiakas katselee autoa eikä myyjä tule kyselemään millainen tilanne asiakkaalla on, voiko olla avuksi tai haluaisiko kenties mennä koeajelulle.
Kysyvä ei tieltä eksy!
Monesti onkin hyvä aloittaa keskustelu asiakkaan tilannetta kartoittavalla kysymyksellä, jonka myötä voi saada paljon hyödyllistä tietoa asiakkaan tarpeista ja mahdollisista syistä miksi asiakas ei ole tähän mennessä saanut ostettua. Kun haluat tietää millä perusteella asiakas tekee ostopäätöksen, älä arvaile vaan kysy! Jos myynnissä eteneminen takkuaa, kysy asiakkaalta, mitä vaadittaisiin, että päästäisiin etenemään asiassa. Mikäli asiakas ei ole juuri nyt valmis tekemään päätöstä tarjoa yhteystietosi ja soita myöhemmin perään ja kysy onko asiakas ehtinyt miettimään. Kaupan mennessä sivu suun, kysy palautetta eli miksi asiakas ei ostanut tai päätyi kilpailijaan ja opi seuraavaa kertaa varten.
Miten päästä eroon luurikammosta ilman sijaistoimintoja?
Entä miten sitten toimia kun pitäisi soittaa asiakkaalle ja päälle iskee kenties nuoruuden kesätöistä puhelinmyynnissä syntynyt trauma ja luurikammo? Haluat yllättäen keittää vielä yhden kupin kahvia tai vastata siihen viikko sitten tulleeseen sähköpostiin? On tärkeää tiedostaa, että vaikka torjutuksi tuleminen tuntuu ikävältä, se ei ole maailmanloppu. Olet hengissä vielä huomennakin. Muista, että yleensä yksi onnistuminen vaatii useita epäonnistumisia. Epäonnistuminen on ihan ok. Jos epäonnistut, mieti onko jotain mitä voisit parantaa seuraavalla kerralla. Vähitellen luurikammo helpottaa. Aivomme toimivat sillä tavoin, että kun altistamme itseämme ikäville asioille opimme vähitellen sietämään tilannetta paremmin ja se ei tunnu enää niin merkitykselliseltä.
Älä aliarvioi asiakasta
Loppupeleissä tärkeää on, että itse uskot tuotteeseen, jota myyt. Jos et itse usko palveluusi, etkä osaa kuvata sen hyötyjä, voit olla varma ettei asiakaskaan vakuutu. Älä siis myy palveluita, joihin et usko. Jos olet yrittäjä, jolla on työntekijöitä, varmista, että myös työntekijäsi uskovat palveluusi. Sellaisten palveluiden myynti, joihin et itsekään usko on asiakkaan aliarvioimista.
Ole löydettävissä – tee verkkosivut
Omien palveluiden myynti on haaste sinänsä, mutta tärkeää on myös löydettävyys. Ole siis esillä. Omat nettisivut ovat nykyään elinehto. Ei riitä, että sinulla on Facebook-sivut tai jokin muu somekanava käytössä. Ne toki ovat hyvä lisä oman osaamisen markkinointiin, mutta nettisivut tuovat tiettyä uskottavuutta ja ovat pohja palveluidesi löydettävyydelle.
Tee verkkosivut, joissa esittelet itsesi ja tarjoamasi palvelut. Verkosta löytyy lukemattomia palveluita, joissa voit tehdä omat kotisivut. Hyviä ulkomaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi WordPress sekä Blogger. Molemmat ovat blogialustoja, jotka toimivat mainiosti myös henkilökohtaisina kotisivuina. Kotimaisista vaihtoehdoista kannattaa tutustua Kotisivukoneeseen. Kotisivukoneen käyttö maksaa halvimmillaan neljä euroa ja sisältää suomenkielisen asiakaspalvelun. Katso myös artikkelimme: Täydelliset kotisivut ilmaiseksi.
Mieti sivustosi rakenne etukäteen
Kotisivujen rakennetta kannattaa suunnitella tarkasti. Esimerkiksi valokuvaajan on hyvä esitellä omia valokuviaan mahdollisimman näyttävästi. Yrityskonsultin kotisivuilta taas tulee löytyä tarkat palvelukuvaukset omilta esittelysivuiltaan.
Muista myös lisätä sivuille yhteydenottolomake tai ainakin suora puhelinnumero. Sivujesi tarkoituksena on tuoda uusia asiakkaita, joten yhteystietojen tulee olla esillä mahdollisimman näkyvästi.
Varmista hakukonenäkyvyys oikeilla sanoilla
Hakukonenäkyvyyden kannalta paras vaihtoehto on otsikoida jokainen palvelu aina omalle sivulleen. Tuo myös selkeästi esiin, jos teet työtä vain tietyllä paikkakunnalla. Näin hakukoneet osaavat nostaa sivusi esiin vaikkapa “Graafinen Suunnittelu + Salo”-tyylisillä hakusanoilla. Näillä hakusanoilla on vähemmän kilpailua kuin yleisillä hakusanoilla.
Oman osaamisen markkinointi Freelancer-palveluissa
Verkkosivujen ohella löydettävyys kannattaa varmistaa myös erilaisissa freelancer-palveluissa ja listauksissa. Verkossa on monia palveluita, joissa Freelancerin ja omien alojensa asiantuntijat voivat esitellä omia taitojaan. Muutamassa palvelussa voi suoraan osallistua tilausten kilpailutuksiin, toisissa taas keskitytään oman portfolion rakentamiseen. Tässä listattuna muutama suomalaisille freelancereille ja asiantuntijoille suunnattu palvelu
Freelancerille töitä-verkkosivustot
- Tyontekijoita.fi
– UKKO.fi:n kevytyrittäjiä varten tehty palvelu, jossa voit ilmaiseksi luoda oman profiilisivun yritysasiakkaita varten. - Nerot.fi – Tarjouspyyntöpalvelu, jonne freelancerit voivat tehdä oman esittelysivunsa, sekä osallistua kilpailutuksiin.
- Freelanceri.info
– Freelancereiden avoimet keikat. Mahdollisuus luoda oma esittelysivu. - Asiantuntijahaku.fi
– Palvelu jossa asiantuntijat voivat luoda oman profiilin. Tällä hetkellä siirtymässä osaksi YritysSuomi.fi palvelua.
Järjestöjen jäsenille
- TV-Friikulle töitä Facebook-ryhmä
– Aktiivinen Facebook-ryhmä, jossa paljon työtarjouksia - Freeluettelo.fi
– Suomen journalistiliiton jäsenille suunnattu palvelu - Grafian tekijät
– Grafia ry:n Löydä tekijä-palsta
Kaipaatko lisää vinkkejä markkinointiin?
Kevytyrittäjän ongelmana on yleensä rajallinen markkinointibudjetti. Mainos hesarin etusivulla on liian kallis, eikä flaijereiden jakaminen kaupungilla oikein nappaa. Lue Itsenäisen yrittäjän markkinointioppaasta vinkit, joiden avulla markkinoit omaa osaamistasi ilmaiseksi!
Lue myös
Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle
Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon!
Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?
Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta
Aloita kevytyrittäjänä!
Älä jätä työtilaisuutta käyttämättätoiminimen puutteen vuoksi!
– Kevytyrittäjänä voit laskuttaa ilman omaa yritystä ja keskittyä toiminnan kehittämiseen!