Arvioitu lukuaika: 9 minuuttia

Yrityksen graafisen ilmeen luominen – näillä vinkeillä onnistut

ilmeen-suunnittelu

Kuulostaako yrityksen graafinen ilme asialta, josta huolehtiminen kuuluu suurille pörssiyhtiöille ja trendikkäille startupeille? Joltakin etäiseltä brändihaihattelulta, jota harrastavat tiimit täynnä ihmisiä, joilla on päässä silmälasit ilman linssejä ja jotka tunnistavat fontin haistamalla paperia, jolle se on painettu?

Vaikkakin suurilla yrityksillä on enemmän resursseja käytettäväksi heidän ilmeensä luomiseen ja ylläpitoon, niin sitä voi tehdä myös pienellä budjetilla ja ilman kohtuutonta vaivan näkemistä.

Tarvittua vaivaakin tärkeämpänä osa-alueena kannattaa muistaa tämä: Nykyajan kilpaillussa maailmassa varsinkin pienyrittäjien täytyy käyttää kaikki mahdolliset konstit erottuakseen massasta edukseen.

Jos sinulla ja kilpailijallasi on suunnilleen samat hinnat, mutta sinun yrityksesi visuaalinen ilme muistuttaa tokaluokkalaisen kuviksen kotitehtävää, niin potentiaalinen asiakas valitsee todennäköisesti kilpailijasi. Ihmiset ovat yleensä tunnevetoisempia kuin he edes haluavat myöntää, ja kylmän looginenkin persoona valitsisi monesti ammattimaiselta vaikuttavan yrityksen ennen huolimattoman näköistä.

UKKO.fi:n graafisena suunnittelijana haluankin antaa käyttäjillemme työkalut helppoon, mutta tehokkaaseen visuaalisen ilmeen luomiseen ja ylläpitoon. Suosittelen lukemaan kirjoittamani tekstin kokonaisuudessaan ja valitsemaan sieltä muutaman sinulle luontaisimman kohdan toteutettavaksi. Pienetkin muutokset tekevät ihmeitä, ja kun huomaat yrityksesi ilmeen kehittyvän, niin voit sitten halutessasi palata tänne etsimään seuraavia kehityksen kohteita.

Tässä tekstissä käsittelen seuraavia aiheita:

  1. Mitä graafinen ilmeesi kertoo sinusta?
  2. Mitkä ovat graafisen ilmeen kriittisimmät osa-alueet?
  3. Käytännön ohjeita ilmeen luomiseen ja kehittämiseen
  4. Tehokeinoja ilmeen toteuttamiseen

Mitä graafinen ilmeesi kertoo sinusta?

Graafinen ilmeesi on monesti ensimmäinen asia, jonka potentiaalinen asiakkaasi kohtaa. Oli se sitten nettisivusi, heille kulkeutunut käyntikortti tai vaikka jokin mainosmateriaalisi. Ja kuten ihmisten kanssa, niin myös yrityksiä arvioidessa ensivaikutelma on äärimmäisen tärkeä. Tämän takia paljon luottamusta vaativat yritykset, kuten pankit, ovat viimeisen päälle siistejä ja huoliteltuja jo ulkoa käsin.

Koska kuka luottaisi rahansa pankille, jonka roskikset tulvivat yli ja jonka ikkunoissa on reikiä? Samaan tapaan sinä toivot, että saisit mahdollisimman monta asiakasta luottamaan rahansa sinun haltuusi, koska siitähän kaupanteossa on loppujen lopuksi kyse.

kuva liikkeen ulkosivusta

Toinen äärimmäisen tärkeä tehtävä, josta hyvin suunniteltu ilme pitää huolta, on tunnistettavuus.

Sanotaan, että omistat kampaamon keskustasta, ja asiakkaasi lähtee kotiin todella tyytyväisenä. Hän haluaisi suositella sinua tuttavalleen, mutta ei muista yrityksesi nimeä. Yrityksesi lähimaastossa on muitakin kampaamoja, joten ohje kävellä keskustassa olevaan kampaamoon ei siis auta. Mutta jos asiakkaasi muistaa, että kampaamosi julkisivussa oli vaikkapa isoja sinisiä kukkia, niin suosittelu on todella helppoa. Saman asian ajaisi myös asiakkaalle mukaan annettu mainosmateriaali, kuten vaikkapa kynä, käyntikortti tai alennuskuponki.

Tapoja pitää huoli omasta tunnistettavuudestaan on siis monia, joten voit valita sinulle parhaiten sopivan ratkaisun.

Ilmeesi auttaa myös uusia asiakkaita luomaan mielikuvan siitä, millainen yrityksesi on. Esimerkiksi kuntosali, jonka logona on vihainen bulldog, vetää luokseen erilaista asiakaskuntaa kuin mainonnassaan joogaavia ihmisiä käyttävä sali. Molemmat näistä vaihtoehdoista voivat olla toimivia ratkaisuja, mutta kannattaa pitää huoli, että ilmeesi luoma mielikuva vastaa todellisuutta. Valheellisella mainonnalla voi saada asiakkaita kerran, mutta he tuskin tulevat enää takaisin tajuttuaan asioiden oikean laidan.

Mitkä ovat graafisen ilmeen kriittisimmät osa-alueet?

Visuaalisen ilmeen suunnitteluun voi laittaa halutessaan loputtoman määrän aikaa, joten meidän tilanteessamme on tärkeää osata priorisoida. Mielestäni kolme tärkeintä aluetta, joista aloittaa ovat

  • logo
  • värimaailma
  • asenne

Kun saat nämä kolme asiaa haltuusi, niin kaiken muun saat kehitettyä niiden pohjalta. Logosi ei tarvitse olla mitään maailmaa mullistavaa, kunhan se on siisti ja luettavissa, sopii väreiltään värimaailmasi kanssa yhteen ja asenteeltaan yritykseesi. Tavoitteena on luoda paketti, joka tuntuu yhtenäiseltä ja sinulle sopivalta.

Voimme ottaa esimerkiksi UKKO.fi:n graafisen ilmeen: logomme on vain nimemme kirjoitettuna mukavan näköisellä fontilla ja jollain brändiväreistämme tai valkoisena ilman sen kummempia kikkailuja. Värimaailmamme on käyttää samoja värejä kuin logommekin, ja kommunikointimme on värit ja kuvitukset ovat hyväntuulisia ja iloisia. Kyseiset muotokuvat ja kuvitukset ovat enemmän kuin mitä keskiverto pienyrittäjä tarvitsee, mutta ilman niitäkin pienellä vaivalla ja huomion kiinnittämisellä yksityiskohtiin voit luoda jo jotain hyvin ammattimaista.

Alla pieni listaus muista osa-alueista, jotka voivat olla hyödyllisiä sinulle.

  • Fontit: Käytä yrityksesi kommunikoinnissa yhtä tai kahta fonttiperhettä, jotka pysyvät samana. Se luo pysyvyyttä ja tunnistettavuutta ilmeeseesi. Muistathan valita jotain, joka toimii mahdollisimman monessa eri asiayhteydessä. Halutessasi voit välillä revitellä erikoisilla fonteilla, mutta jätä ne harvinaiseksi tehokeinoksi.
  • Nettisivut: Nykyaikana näkyvyys verkossa on hyvin tärkeää. Sivujesi ei tarvitse olla suuret ja monimutkaiset, mutta esimerkiksi WordPressin valmiisiin pohjiin on helppo lisätä yhteystietonsa, muutama kuva ja yksinkertainen kuvaus yrityksestäsi. Näin potentiaaliset uudet asiakkaat voivat etsiä vaikkapa puhelinnumerosi, jos he haluavat palveluitasi.
  • Toimitilat: Jos sinun toimitiloissasi käy asiakkaita, tai jos ajat autoa asiakkaittesi luokse – ovat nämä osa heidän mielikuvaansa sinusta. Pidä ne vähintäänkin siisteinä, ja jos haluat vielä vahvistaa näitä osa-alueita, niin voit lisätä vaikkapa yritystäsi kuvaavia teippauksia tai logosi jonnekin näkyville. Kaikki sinulle käytettävissä oleva ja muille näkyvä pinta-ala voi olla hyödyllistä oikein käytettynä!
  • Oheiskrääsä: Käyntikortit, kynät ja erinäiset lehtiset ynnä muut lappuset saattavat tuntua ylimääräiseltä, mutta ovat monesti hyvinkin kustannustehokas tapa levittää tietoisuutta yrityksestäsi. Pidäthän huolen, että tällaisissa tuotteissa on yrityksesi nimi ja mielellään myös puhelinnumero sekä nettisivujen osoite!

Käytännön ohjeita ilmeen luomiseen ja kehittämiseen

Jos sinulla on varaa, niin ilmeen tilaaminen ammattilaiselta on tietenkin helppo ratkaisu. Eri yritysten ja suunnittelijoiden osaamisella ja hinnalla voi olla suuriakin eroja, joten kannattaa vertailla vaihtoehtoja. Tärkeitä osa-alueita ovat hinta ja heidän aiemmin tekemät työnsä, ja yleensä mukavan suunnittelijan kanssa on myös helpompi miettiä yhdessä hyviä ratkaisuja.

Moderni ja helppo tapa saada logo kohtuuhintaan on sivut kuten Fiverr tai 99Designs, joiden kautta voit tehdä yhteistyötä ympäri maailman löytyvien graafikoiden kanssa. Jos päädyt tilaamaan työtä ulkopuolelta, niin kannattaa silti miettiä alla olevia asioita etukäteen, jotta saat haluamasi lopputuloksen.

Graafinen suunnittelija tekee työtä

Tämän kirjoituksen tarkoituksena on kuitenkin antaa sinulle eväät hoitaa suunnittelu itse, joten käydään asiaan. Kannattaa aloittaa tekemällä hieman pohjatutkimusta. Selaile netistä alasi yrityksiä, ja valitse muutama sellainen, jonka ilmeestä pidät. Sen jälkeen voit miettiä, mikä niissä viehättää sinua ja koittaa yhdistellä eri yrityksien vahvuuksia itsellesi sopivaksi, omanlaiseksi paketiksi.

Tässä vaiheessa on hyvä idea ottaa paperia ja kynä, ja merkitä ajatuksiasi talteen. Kerää ensin niin paljon ideoita kuin vain sinulle tulee mieleen, ja sitten koita karsia niistä pois niin monta, että jäljelle jää yksinkertainen ja toimiva yhdistelmä. Graafisessa suunnittelussa vähemmän on hyvin usein enemmän!

Värit

Hyvä lähtökohta ilmeeseen on valita yksi tai kaksi pääväriä, josta yrityksesi tunnistetaan. Voit käyttää niiden lisäksi mustaa, valkoista ja jotain harmaan sävyä. Jos haluat jotain vähän värikkäämpää, niin voit käyttää apuna Adobe Coloria, josta löytyy valmiita värimaailmoja sekä työkalu, jolla voit luoda omia yhdistelmiäsi, jotka seuraavat väriteorian sääntöjä.

Kannattaa pitää myös huolta siitä, että valitsemasi väriteema sopii alaasi ja yritykseesi. Esimerkiksi lääkärille voisi sopia puhdas ja ammattimaisen näköinen yhdistelmä kuten paljon valkoista ja hieman vihreää, kun taas katutaiteilija voi hyötyä räväkästä värimaailmasta, jossa on paljon erilaisia värejä.

Fontit

Fonttien puolesta riittää, että valitset aluksi yhden yrityksellesi sopivan fonttiperheen kaikelle tekstille. Samaan fonttiperheeseen voi kuulua useita erilaisia fontteja, kuten vaikkapa paksunnettu versio. Näillä erilaisilla versioilla voit luoda vaihtelevuutta kommunikoinnissasi tekemättä siitä kuitenkaan liian sekavaa. Google Fonts on massiivinen kirjasto täynnä ilmaisia fontteja, josta voit valita itsellesi mieluisan. Valitsethan fonttiperheeksesi jotain helposti luettavaa – fontin on hyvä myös olla eri kuin se fontti, jota käytät logossasi.

Logo

Helppo tapa lähestyä logon suunnittelua on valita Google Fontsista jokin heidän ”Display”-luokkansa fonteista, ja yhdistää se yhteen pääväreistäsi. Logoa suunnitellessa kannattaa pitää huoli siitä, että se on erottuva ja helposti luettavissa kauempaakin. Sen takia paksut fontit ovat usein hyviä valintoja logoihin.

Kannattaa kokeilla useita erilaisia yhdistelmiä, ja löydettyäsi mieluisan, voit lisäillä yksityiskohtia halutessasi oman makusi mukaan. Tässäkin kannattaa katsoa toimivia ratkaisuja olemassa olevista logoista, ja muistaa, että sitä pitää pystyä käyttämään useina eri kokoina ja eri muodoissa kuten näytöllä ja printattuna.

Miten tämä sitten tehdään käytännössä?

Logoa tehdessä Adobe Illustrator ja Photoshop ovat suosittuja graafisten suunnittelijoiden keskuudessa, mutta niiden lisensoiminen maksaa jonkun verran. Jos et halua maksaa lisensseistä, niin suosittelen vastaavaan käyttötarkoitukseen tarkoitettua Gimpiä. Adoben ohjelmista löytyy myös ilmaisia kokeiluversioita, mutta niiden käytöstä voi syntyä ongelmia, jos haluatkin tehdä muutoksia kokeiluajan mentyä umpeen.

Mainosten tekeminen on onneksi helpompaa kuin logosuunnittelu, sillä Adobe Spark on selaimessa toimiva ilmainen ohjelma, jonka avulla voit luoda netissä käytettäviä mainoksia ilman aiempaa kokemusta graafisesta suunnittelusta. Voit löytää tekemäni ohjeen, jonka avulla opit Sparkin käytön nopeasti täältä.

Viimeiset viilaukset ja tehokeinoja

Nyt sinulla on kasassa graafisen ilmeen peruspilarit. Mitäs sitten?

Kuten monessa muussakin asiassa, niin työsi jälkeä voi aina hioa eteenpäin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jossain vaiheessa tulee vastaan piste, jossa työhön laittamasi tunnit eivät tee enää mainittavaa eroa. Sen takia kannattaa jossain vaiheessa päättää, että on aika testata työsi toimivuutta näyttämällä se muille ihmisille. Älä kuitenkaan lannistu, jos palaute ei ole pelkkää hehkutusta, sillä kyseessä on kuitenkin makuasia. Olen huomannut toimivaksi tavaksi kuunnella tarkkaan ja avoimin mielin kaikkea palautetta, ja sen jälkeen arvioida, onko palaute muutosten tekemisen arvoista.

Opittuasi graafisen ilmeen luomisen perusasiat, niin voit aina palata tekemään muutoksia tarvittaessa. Siksi työsi ei tarvitse olla vielä täydellistä, vaan tarpeeksi hyvää.

Muistathan silti muutoksia tehdessäsi, että tärkeä osa ilmettä on sen tunnistettavuus.

Siksi muutoksia kannattaa tehdä harkiten ja pieniä asioita kerrallaan. Ketään tuskin häiritsee, jos muutat fonttiasi kahden toisiaan muistuttavan fontin välillä, mutta jos muutat logosi värin punaisesta vihreäksi, niin ihmiset eivät välttämättä tunnista sitä enää.

 

Googlen logon kehitys

Malliesimerkki Googlelta logon päivittämisestä niin, että sen tunnistettavuus ei kuitenkaan kärsi.

Tehokeinoja

Tässä vielä lista erilaisista tehokeinoista, joilla voit hioa visuaalista ilmettäsi entisestään. Muistathan kuitenkin käyttää näitä kohtuudella, sillä jos viestintäsi on täynnä tehokeinoja eikä mitään muuta, niin ne voivat helposti hukuttaa toisensa.

  • Tyhjä tila ei ole pahasta. Jos haluat kiinnittää ihmisten huomion johonkin asiaan, niin jätä sen ympärille reilusti tyhjää tilaa.
  • Kontrasti on hyvä tapa saada asiat erottumaan. Laittamalla tummia ja vaaleita asioita toistensa viereen saat ne korostamaan toisiaan. Sama asia vastaväreillä tai vaikkapa suurilla ja pienillä asioilla.
  • Toistuvat muodot luovat rytmiä ja tunnistettavuutta. Hyvänä esimerkkinä Keskon oranssit plussapallot tai Instagramin neliön muotoiset kuvat.
  • Käyttäessäsi valokuvia, pidä huoli siitä, että niiden laatu on riittävän hyvä. Liian pienen resoluution kuvat näyttävät rakeisilta ja amatöörimäisiltä, ja haalistuneissa väreissä olevat kuvat eivät suostuttele ketään.
  • Internetistä saa nykyään laadukkaita kuvia kohtuuhintaan (Shutterstock) tai jopa ilmaiseksi (Unsplash), tosin niitä valitessa kannattaa pitää huoli, että kuvasi eivät ole liian ilmiselvästi massatuotettuja. Suomalaisille tuttuja maisemia ja kuvakieltä voit löytää ilmaiseksi sivulta Kuvia Suomesta.
  • Itse otetut kuvat luovat monesti luottamusta, joten niitä kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan.
  • Suoraan kameraan katsovat ihmiset ovat tutkitusti tehokkaita huomion kiinnittäjiä.
  • Huumori on hyvästä! Omaa työtään ajatellessa on helppo ryhtyä vakavaksi, mutta jos saat ihmiset hyvälle tuulelle, niin positiiviset mielikuvat yhdistyvät helposti yritykseesi. Pidäthän kuitenkin huolen, että huumorisi on toteutettu hyvällä maulla.
  • Ihmisiä voi saada hyvälle tuulelle myös esimerkiksi kauniilla kuvilla tai vaikkapa söpöillä eläimillä.

Luovissa asioissa kannattaa muistaa, että sääntöjä saa rikkoa tarpeen mukaan, kunhan tiedät, miksi rikot niitä. Joten vaikka olenkin ehdottanut tässä yhtä tapaa lähestyä visuaalisen ilmeen luomista, niin se on vain lähtöpiste. Saatuasi hyvän lähtökohdan, niin kannattaa muutenkin käydä aikaisemmat päätöksesi läpi, ja katsoa, miten ne sopivat yhteen toistensa kanssa. Muutama toistensa kanssa yhteensopiva hyvä idea on monesti tehokkaampaa kuin pari erinomaista yksityiskohtaa, joilla ei ole mitään yhteistä.

Ja ennen kaikkea muista, että tekemällä oppii.

Mukavaa luomista!

PS. Olen tehnyt myös Pikaoppaan mainoksen itse tekemiseen, joka neuvoo tavan tehdä omia mainoksia ilman aiempaa kokemusta ja ilmaiseksi. Jos olet jo valmis aloittamaan kevytyrittäjyyden graafisena suunnittelijana, niin tutustu myös tähän artikkeliin: Graafinen suunnittelija kevytyrittäjänä.

Artikkeli on julkaistu 14.3.2019 ja sitä on päivitetty 22.12.2021.

Lue myös

Näin saat töitä luovalta alalta – Luovan alan työpaikat

Sisäinen yrittäjyys on asenne, joka saa yrityksen kukoistamaan

Luovan alan monitoimityöläinen Anu: “Töitä valitessa täytyy kuunnella vaistoa ja sydäntä!”

Yrittäjät kertovat: Näin pääsin yrittämisen alkuun ensimmäisen vuoden aikana

Tilaa Yrittäjyyskoulun suosituimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi

    Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

    • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

      Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

      Lue lisää
    • Markkinointi Markkinointi on myyntiä

      Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä. Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti: “Markkinointi on sosiaalinen prosessi,…

      Lue lisää
    • Markkinointi Näin kirjoitat parempaa tekstiä verkkosivuille – 8 vinkkiä!

      Haluatko tietää, miten kirjoittaa parempaa tekstiä verkkosivuillesi? Entä haluaisitko markkinoida yritystäsi paremmin verkossa ja saada enemmän asiakkaita? Olet ehkä lukenut jo kirjoituksemme “Blogit tuovat osaamisesi esille” ja “10+1 vinkkiä blogin kirjoittamiseen”, mutta silti jokin epäilyttää? Lue, miten hiot teksteistäsi timanttisia! Viimeinen vinkki edellä mainitussa artikkelissamme oli “Kirjoita, kirjoita ja kirjoita”. Joskus voi silti iskeä tyhjän paperin kammo tai tekstiin on…

      Lue lisää