Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!
Jos haluat hankkia uusia asiakkaita, sinun pitää luultavasti lähettää potentiaalisille asiakkaille tarjouksia. Hyvin laadittu ja selkeä tarjous parantaa mahdollisuuksiasi saada kyseinen työsuorite, joten älä missään nimessä hutaise tarjousta vasemmalla kädellä!
Me olemme huomanneet moneen kertaan toimistollamme, että myyjät lähettävät todella sekavia tarjouksia. Hyvin monet media-alan yritykset yrittävät myydä meille erilaisia kampanjoita, mutta jo pelkästään huonosti laaditun tarjouksen perusteella moni näistä on hylätty saman tien.
Älä jätä työtarjousta hyödyntämätttä toiminimen puutteen vuoksi!
UKKO.fi:n kautta voit laskuttaa työkeikat helposti kevytyrittäjänä.Tarjous on tärkeä osa myyntiputkea
Tarjouksen luonti ja lähetys on tärkeä osa myyntitapahtumaa ja siksi siihen pitää käyttää aikaa. Kerromme alla muutamia vinkkejä tarjouksen tekemiseen. Osa näistä voi tuntua itsestäänselvinä, mutta kun olet tuonut kaikki tiedot esiin selkeästi, se vähentää ongelmatilanteita.
Voit myös aina viitata lähettämääsi tarjoukseen, jos asiakkaasi rupeaa hankalaksi.
1. Ole selkeä
Tämä on yksi tärkeimmistä asioista. Jos asiakkaasi joutuu tarkentamaan tarjouksesi sisältöä, on homma menossa pahasti metsään. Mikäli tarjouspyynnössä on esitetty kysymyksiä, muista vastata niihin tarjouksessasi.
Luo selkeä ja yksinkertainen tarjous, mistä selviää kaikki tarvittava tieto. Älä turhaan tee tarjouksesta liian pitkää. 1-2 sivun tarjoukset ovat yleensä parhaimpia. Visiot ja muut omakehut voi jättää muihin keskusteluihin.
2. Muokkaa jokainen tarjous omanlaiseksi
Iso virhe on lähettää samanlaisia tarjouksia eri asiakkaille. Yritä sen sijaan saada jokaisesta tarjouksesta yksilöllinen. Se kertoo asiakkaallesi, että olet kiinnostunut työsuoritteesta.
3. Mitä asiakas on sinulta ostamassa?
Kerro tarjouksessa selkeästi mitä kaikkea tarjouksen sisältöön kuuluu. Jos teet esimerkiksi hääkuvauskeikkoja, sinun tulee avata, mitä kaikkea kuvauskeikkaan sisältyy.
Asiakkaita kiinnostaa muun muassa seuraavat asiat:
- Saako asiakas kaikki kuvat itselleen?
- Missä muodossa kuvat lähetetään ja minne?
- Monta tuntia/monta kuvaa kuvauskeikkaan sisältyy?
- Milloin hääkuvat saa itselleen?
- Paljonko kuvat maksavat?
- Tarjous on laadittu hyvin, jos asiakas ymmärtää mitä olet hänelle tarjoamassa.
4. Kuinka paljon työsi maksaa?
Yleisimmät tavat laskuttaa ovat tuntihinta tai urakkahinta. Tuntihinnat määräytyvät tehtyjen tuntien mukaan, mutta urakkahintaan sisältyy vain yksi kiinteä hinta huolimatta tehdystä tunneista.
Asiakkaiden on yleensä helpompi ymmärtää urakkahinta, koska se kertoo nopeammin työn kokonaissumman. Jos laskutat tuntien mukaan, asiakkaan on hankalampi hahmottaa kuinka paljon tehty työ tulee kokonaisuudessaan maksamaan.
Lue täältä lisää oman työn hinnoittelusta.
5. Tarjouksen voimassaoloaika
Sinun kannattaa ehdottamasti ilmoittaa mihin asti tarjouksesi on voimassa. Yleensä on hyvä antaa 1-2 viikkoa aikaa päätökselle. Tämän enempää ei ole järkevää antaa, koska muutoin asia voi unohtua ja kauppa jää saamatta.
Jos asiakas toivoo pidempää voimassaoloaikaa, hän ottaa varmasti sinuun yhteyttä ja pyytää jatkoaikaa.
6. Maksuehto ja maksutavat
Ilmoita tarjouksessasi selkeästi mikä on laskujesi maksuehto. Jos työsuoritteen voi maksaa useassa osassa, tuo se myös esille. Sinun kannattaa ilmoittaa millä tavalla laskusi voi maksaa. Vähennät laskunmaksuun liittyviä ongelmia, kun maksuehdoista ja maksutavoista sovitaan ennen töiden aloittamista.
7. Työn aikataulutus
Varsinkin suuremmissa projekteissa on tärkeätä ilmoittaa työn tarkempi aikataulutus milloin työ on tarkoitus tehdä ja milloin kaikki on valmista. Lyhyemmissä keikoissa aikataulutus on hyvä tapa varmistaa, että päivämäärät ovat varmasti oikein.
8. Älä tee turhia kielioppivirheitä tarjouksessasi
Selkeä oikeinkirjoitettu tarjous antaa sinusta luotettavan ja varman kuvan. Jos tarjous on täynnä kielioppivirheitä, antaa se sinusta huolimattoman kuvan. Voit antaa tarjouksesi ystävällesi oikoluettavaksi ennen lähetystä.
9. Älä ole näkymätön tarjouksen lähettämisen jälkeen
Tarjouksen lähettämisen jälkeen on tärkeä pitää yhteyttä asiakkaaseen eikä antaa asian unohtua. Lähetyksen jälkeen voi myös varmistaa, että tarjous on varmasti tullut perille. Kun tarjouksen voimassaoloaika on loppumassa, voit ottaa yhteyttä ja kysyä onko päätöstä syntynyt.
Juttu on julkaistu ensi kerran 4.9.2015 ja sitä on päivitetty 25.10.2021.
Lue myös
Asiakashankinta on yritystoiminnan edellytys – näin teet sen oikein!
Kuinka kohdata haastava asiakas ammattimaisesti?
Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!
Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa
Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat Y-tunnuksen heti käyttöösi.Kirjoittaja: Taneli Pasanen