UKKO Yrittäjä -palvelu uusille asiakkaille nyt 3 kk -50 %. Tarjous voimassa 31.3. asti.  Lue lisää ja hyödynnä etu
Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Miten perustella hinta asiakkaalle?

lowest-price-ever_800

Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä.

Valmistaudu perustelemaan

Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä kaikkea asiakas saa hinnalla ja mitä kuluja työhön liittyy, mikä on yleinen hintataso ja miksi olet kalliimpi.

Varaudu siis etukäteen vastaamaan siihen, miksi asiakas ostaisi sinulta kun joku muu tekisi halvemmalla. Tämä on ihan looginen kysymys ottaen huomioon, että asiakkaan täytyy käyttää budjettinsa mahdollisimman fiksusti.

Yritysasiakkaille voit myös perustella ja laskea hinnan sen mukaan, mikä on sen tuoma hyöty asiakkaan liiketoiminnalle. Esim. mainoksen myötä asiakas saa x määrän uusia asiakkaita, jotka tuottavat yritykselle x määrän rahaa. Näin palvelu maksaa itsensä takaisin. Tällainen hinnoittelumalli toimii parhaiten sellaisissa tapauksissa, jossa asiakas saa suoraa hyötyä, eli esimerkiksi tietyn määrän uusia asiakkaita. Jos taas myyt vaikka mainontaa, joka ei suoraan johda myyntiin tai jonka tuloksia ei voida mitata, ei hintaa ole niin helppo perustella.

Koska matala hinta saattaa herättää epäilyksiä laadusta, on myös sen perusteleminen tärkeää. Matala hinta perustellaan kertomalla, miksi pystyn tekemään näin alhaisella hinnalla eli miksi pystyn olemaan muita kilpailijoita tehokkaampi ja tuottamaan saman palvelun näin edullisesti.

Rakenna tarjous budjetin pohjalta

Tärkeää on siis kertoa mistä hinta koostuu ja pyrkiä löytämään asiakkaan budjettiin sopiva ratkaisu. Voit myös kysyä suoraan mikä on asiakkaan budjetti ja rakentaa tarjouksen siltä pohjalta eli mitä sillä hinnalla voidaan tehdä. Tämä on fiksumpaa kuin tehdä aivan liian kallis tarjous.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Haluatko lisää vinkkejä oman työn hinnoitteluun?

Lataa tästä Kevytyrittäjän Hinnoitteluopas!

Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Oman osaamisen tuotteistaminen – näillä vinkeillä pääset alkuun osaamisesi myynnissä!

    Oletko joskus haaveillut oman yrityksen perustamisesta tai vaikkapa vaan sivutulojen hankkimisesta asiantuntijana oman vakituisen työn ohella? Monilla meistä on taitoja, joilla voisimme työllistää itsemme. Oman osaamisen tuotteistaminen voi kuitenkin olla kompastuskivi, jonka vuoksi pöytälaatikkoideat eivät lähde lentoon. Oman osaamisen tuotteistaminen on freelancerin ja kevytyrittäjän tärkein taito. Saat lisää asiakkaita, kun ihmiset tietävät kuka olet ja mitä osaat. Tässä artikkelissa kerromme…

    Lue lisää
  • Markkinointi Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

    Tässä artikkelissa puhutaan yritysten ja yrittäjien äänibrändäyksestä; mitä se on ja mitä se ei ole? Termin ovat monet jo kuulleet, mutta sen sisältö saattaa silti olla hähmän peitossa. Taas on se aika vuodesta, kun kauppakeskuksissa ja marketeissa soi jouluiset sävelmät ja tonttu-ukot hyppivät. Monelle (allekirjoittanut mukaan lukien) joululaulujen kuuleminen kauppareissuilla on yhtä tuskaa, mutta iso osa ei ainakaan tietoisesti kiinnitä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin siirryt helposti uuteen Google Analytics 4 -versioon – 5 vaihetta

    Suosittu Google Analytics koki täyden muodonmuutoksen heinäkuussa 2023, kun uusi Google Analytics 4 korvasi vanhan version. Google Analytics -kouluttaja Santeri Kallio kokosi pienyrittäjiä ajatellen viiden kohdan ohjeen siitä, kuinka Google Analytics 4:n käyttöönotto käy helposti! Pakollinen siirtymä Google Analytics 4:ään on herättänyt yrittäjille paljon kysymyksiä. Uuteen versioon vaihtaminen ei kuitenkaan onneksi ole lainkaan niin vaikeaa kuin etukäteen voisi olettaa. Google…

    Lue lisää