Miltä näyttää UKKO.fin asiakaspalvelijan työviikko? Milka piti Yrittäjyyskoululle päiväkirjaa
Miltä näyttää UKKO.fin Toiminimiyrittäjiä asiakaspalvelussa auttavan Milkan työviikko? No ei ainakaan tylsältä! Sukella mukaan Milkan arkeen ja ylläty siitä, miten monipuolista asiakaspalvelijan työ voikaan kaikissa erilaisissa tilanteissa olla. Tällä viikolla vietetään kansainvälistä asiakaspalveluviikkoa.
Maanantai / Kirjanpidon kiemuroiden selvittelyä
Aamu alkaa teekupillisen keittämisellä ja aamupalaverilla, jossa pidetään pikakatsaus sekä oman tiimin viime viikon kuulumisiin että alkavan viikon tuleviin juttuihin. Katsauksen jälkeen edetäänkin jo reippaasti markkinoinnin workshoppiin, jossa kartoitamme asiakkaiden tarpeita viestinnän näkökulmasta.
Iltapäivä kuluu sähköposteihin vastaillessa ja asiakkaiden kysymyksien kanssa erityisesti kirjanpidon kiemuroissa. Päivän päätteeksi pidetään vielä oman tiimin pidempi viikkopalaveri, jossa käydään läpi meidän koko jengin viikon aikatauluja ja prioriteetteja.
Tiistai / Parilla klikkauksella paljon hyvää
Tänään vaihdan aamuteen kahviin ja etätyöpisteeni sohvalta työpöydän ääreen. Aamulla ehdin tarkistaa vielä eilisen päivän tapahtumat rauhassa ja katsoa asiakkaiden sähköposteja läpi.
Aamupäivällä käydään viikkokatsausta isommalla kokoonpanolla läpi eli mukana on myös muita tiimejä. Lounaan jälkeen katson palaveritallenteen tulevista uudistuksista. Jännittävää, mitä kaikkea sieltä onkaan tulossa!
Muutaman asiakkaan myyntilasku ei ole lähtenyt oikein järjestelmästä, joten nämä selvittelyt kilahtavat minun työpöydälleni. Onneksi syy löytyy nopeasti: vastaanottajan osoitteen tilalle on vahingossa lipsahtanut vastaanottajan verkkolaskujen välittäjätunnus. Pari klikkausta verkkolaskutusosoitteistosta ja nämäkin laskut löytävät oikeisiin koteihin.
Tänään viestejä kilahtelee muutenkin paljon ja vastailen niihin sormet sauhuten. Tohinaa riittää muutenkin kaikilla tiimeillä, sillä tällä viikolla palveluhinnastomme uudistuu. Onneksi asiakaspalvelumme on varautunut ja valmiina vastaamaan kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Päivä loppuu palaveriin, jossa käymme läpi kokemuksia ja uusia käytäntöjä uudesta puhelinjärjestelmästä, johon siirryimme viime viikolla. Nyt onkin selkeät sävelet taas jatkaa eteenpäin!
Keskiviikko / Vuosi hupenee, veroilmoitukset pohdituttavat
Tänään juon taas vaihtelun vuoksi aamulla teetä. Aamu alkaa pikapalaverilla asiakaspalvelutiimin kesken siitä, mitä asioita tänään nostetaan pöydälle markkinoinnin palaverissa. Koska tänään ei ole minun vuoroni osallistua palaveriin, listaan terveiset tiimikaverille, joka vie ne eteenpäin keskusteluun.
Meille on tullut paljon kyselyitä nyt veroilmoituksiin ja verovähennyksiin liittyen, joten nämä asiat nostetaan puheeksi. Nyt markkinoinnissakin tiedetään, mitä tietoa asiakkaamme tällä hetkellä kaipaavat ja siellä osataan nostaa tärkeitä aiheita mukaan seuraavaan uutiskirjeeseen. Tänään riitelen myös tietokoneeni kanssa päivityksistä, mutta onneksi löydämme yhteisymmärryksen jo iltapäivästä.
Loppu päivästä menee jälleen asiakkaiden sähköposteihin vastaillessa. Paljon tulee kysymyksiä veroilmoituksista, koska vuosi alkaa kääntyä loppupuolelle. Asiasta meillä on jo tietoa nettisivuillamme, mutta kannattaa lukea myös tulevat uutiskirjeet huolella (vink, vink!).
Päivän viimeisessä palaverissa ollaan oman tiimin kesken. Keskustelun aiheena ovat omat tavoitteet seuraavalle vuodelle.
Torstai / Paperinen yllätys työpöydällä
Pitkästä aikaa tulen toimistollemme Helsinkiin! Kahvia kuppiin ja kohti työpöytää. Tänään ollaankin tohistu menemään viimeisiä silauksia hinnoittelumuutoksesta, joka astuu pian voimaan.
Työpöydälleni on ilmestynyt myös parin asiakkaan kirjanpitomateriaalia paperisessa muodossa. Emme pääsääntöisesti ota vastaan paperista materiaalia, mutta käyn materiaalit huolella läpi ja tarkistan, että tiedot täsmäävät saamiimme raportteihin. Tarkistuksen jälkeen paperiniput lähtevät pakettina takaisin asiakkaille säilytykseen.
Tänään työpäiväni sisältää myös asiakkaiden alkusaldojen kirjauksia edellisten tilitoimistojen tekemistä raporteista. Tiimissämme on myös hetki sitten aloittanut uutta porukkaa, joten tänään tehtävänäni on olla iltapäivänä heidän tukenaan eli valmiina vastailemaan kysymyksiin puhelimitse. Työkaveria täytyy aina jeesata!
Perjantai / Jännittävä päivä asiakaspavelussa!
Aamun ensimmäisenä tehtävä on käydä läpi uusien asiakkaiden listaa, joiden edelliset tilitoimistot vaativat irtisanomista. Asiakkaiden allekirjoittamalla valtakirjalla ilmoitamme edelliselle tilitoimistolle asiakkaan vaihtavan palvelun meille, ja pyydämme kirjanpidonraportteja, jotta voimme jatkaa sujuvasti kirjanpidon tekoa. Asiakkaalta tämä ei vaadi muuta kuin tilitoimiston tietojen ilmoittamista. Tänään on myös jännittävä päivä, koska hinnoittelumuutos astuu voimaan.
Työ asiakkaiden auttamisessa jatkuu ja tänään ilmeneekin paljon tarkempaa selvitystä vaativia juttuja. Mutta ei se mitään, sitten selvitetään! Muutava haastavampi kysymys ennakkoveroista ja veroilmoituksista, mutta päivän päätteeksi vastauksetkin löytyvät.
Ja sitten viikonlopun viettoon. Ja hei, kupissa oli tänäkin aamuna kahvia!
Kirjoittaja: Milka, UKKO.fin Toiminimen asiakaspalvelu
Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa
Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat Y-tunnuksen heti käyttöösi.Lue myös
Asiakashankinta on yritystoiminnan edellytys – näin teet sen oikein!
Kuinka kohdata haastava asiakas ammattimaisesti?
Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!