Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Miksi tekisin töitä ilmaiseksi?

surullinen-yrittaja-on-tehnyt-ilmaiseksi-toita

Raha puhuttaa. Teemme kaikkemme auttaaksemme käyttäjiämme hinnoittelemaan oman työnsä kannattavasti: verkkosivuiltamme löytyy tulolaskuri, josta näkee palkan sivukulut, olemme laatineet hallintapaneelista ilmaiseksi ladattavan Hinnoitteluoppaan ja lisäksi olemme kirjoittaneet Yrittäjyyskouluun lukuisia hinnoittelua käsitteleviä juttuja ja artikkeleita.

Oman työn hinnoittelu ei todellakaan aina ole helppoa. Joskus työn hinnasta ei pääse edes puhumaan, sillä työhön pyydetään ilmaiseksi. Erityisesti luovalla alalla työskentelevissä ei varmasti ole montaakaan, jota ei olisi pyydetty valokuvaamaan, piirtämään tai suunnittelemaan kuvaa ilmaiseksi.

Vaikka vastaavaan ovat törmänneet tietysti luovan alan osaajien lisäksi muiden muassa ICT-ammattilaiset, juristit, remontoijat ja kääntäjät, monen mielestä kulttuuri- ja taidealojen työntekijöiden ammattitaitoa vähätellään tarjoamalla työstä vastineeksi rahallisen korvauksen sijasta ruokapalkkaa tai näkyvyyttä.

Älä tyydy ruokapalkkaan

Ehdota toimeksiantajalle, että voit lähettää laskun UKKO Kevytyrittäjänä!
Aloita tästä

Useimmiten tällaiset työtarjoukset sisältävät jonkun seuraavista fraaseista:

  • Tapahtuman luonteeseen eivät kuulu palkkiot puhujille/esiintyjille/kuvittajille/panelisteille.
  • Budjettimme on 0 euroa.
  • Osallistumalla saat mainion tilaisuuden kasvattaa mainettasi.
  • Saat tilaisuuden ansiosta paljon näkyvyyttä sekä kontakteja.
  • Koska olet jumppakaveri/serkku/ex-kollega, autathan minua tässä asiassa…
  • Tämä vie vain hetken.
  • Osallistumalla kerrytät kokemusta ja saat harjoitusta.

Näkyvyys on tietenkin nykypäivänä yhä tärkeämpää kaikille ammattilaisille, mutta kontaktien konkretisoituminen maksaviksi asiakkaiksi vie aikansa eikä pelkällä näkyvyydellä makseta kaupassa ruokaostoksia.

Graffititaitelijalle ei makseta työstä

Monet taitelijat ja luovan työn osaajat tekevät kuitenkin silloin tällöin vapaaehtoisesti ilmaistöitä esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöille tai vapaaehtoisvoimin järjestettäville alan festivaaleille tai tapahtumille. Myös uuden kokeileminen tai itsensä haastaminen saattavat olla motiiveina tarttua työtarjoukseen, josta ei saa palkkaa. Tällainen on tietenkin suotavaa, mutta koska ilmaistyön perinne juurtunut syvälle kulttuuriväkeen, kannattaa ilmaiskeikkoja tehdä harkiten. Näin autat muitakin ymmärtämään, että myös luovan työn arvoa on mitattava rahassa.

Jos sinua pyydetään tekemään työtä ilmaiseksi, etkä ole varma, miten pyyntöön pitäisi vastata, voit saada apua Jessica Hischen suunnittelemasta ajatuskartasta. Hieman kieliposkella vuonna 2011 tehty kaavio kysyy yksinkertaisia kysymyksiä, joiden perusteella saatat löytää vastauksen siihen, kannattaako ilmaistyö tässä tapauksessa. Englanninkielinen ajatuskartta löytyy täältä.

Myös työn tekijää etsivän pitää miettiä tarkoin, millaisen tarjouksen esittää etsimälleen alan ammattilaiselle. Ammattitaitoa vaativasta työstä tulee maksaa ammattilaisen palkka; maksa siis tehdystä työstä asianmukainen korvaus, oli sitten kyse graafikosta tai putkimiehestä. Älä pyydä saada käyttöösi työtä tai teoksia ilmaiseksi ilman todella painavaa syytä, kuten aito hyväntekeväisyys. Vaikka kyse olisi hyväntekeväisyydestä, kannattaa huomoida, että erityisesti taiteen tekijöitä lähestytään näissä asioissa jatkuvasti.

Myös isompi organisaatio saattaa erehtyä vahingossa arvioimaan väärin luovan työn arvon: Palkittu graafinen suunnittelija ja tunnettu bloggaaja Kasper Strömman sai työtarjouksen, josta hän ei voinut muuta kuin kieltäytyä.

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Lue myös:

Näin saat töitä luovalta alalta

Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän

Yrittäjän toimeksiantosopimus, ole hyvä!

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Verkostoidu ja vaurastu: yhteisöt yrittäjän voimavarana

    Verkostoituminen on yksi parhaista tavoista saavuttaa omat unelmansa yrittäjänä. Nappaa tästä artikkelista Insider Society -yhteisön perustajan Katja Presnalin parhaat vinkit siitä, miten vaurastut verkostojen avulla. Mieti henkilöbrändiäsi ensin Jotta saat parhaat edut verkostoista, mieti ensin henkilöbrändiäsi. Osaat varmasti jo hyvin esitellä itsesi ja yrityksesi, mutta henkilöbrändäykseen kuuluu paljon muutakin. Tärkeimpänä on, että tiedät omat pitkän tähtäimen tavoitteesi ja osaat viestiä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen

    Pitchaukselta tai kansanomaisemmin hissipuheiden pitämiseltä ei voi nykymaailmassa välttyä, jos harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa. Koska kohtaamme jatkuvasti ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, pitää kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla olla hyvä, kompakti ja mieleenpainuva hissipuhe. Hissipuhe tulee olla rahoitusta hakevalla idealla, palveluaan myyvällä kevytyrittäjällä ja sijoittajia etsivällä startupilla selkäytimessä. Koskaan ei tiedä, onko juuri kyseinen ihminen potentiaalinen asiakas ja vaikkei olisikaan, saattaa hän…

    Lue lisää
  • Markkinointi Vloggaaja-vaikuttajat ovat Youtuben seurattuja staroja

    Vaikuttajat ovat nopea keino tavoittaa kuluttajia. He ovat trendien suunnannäyttäjiä, jotka korvausta vastaan luovat kiinnostavaa sisältöä uusimmista villityksistä kuluttajille. Tänä päivänä vaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa, etunenässä sosiaalisen median kautta.  Vaikuttajamarkkinointi on kasvava markkinointiviestinnän osa-alue, jota monet yritykset ja yrittäjät hyödyntävät mainonnassaan jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat haluttuja yhteistyökumppaneita, sillä he tuntevat oman yleisönsä ja tietävät miten heidät tavoittaa parhaiten. Yhteistyövideot suosittuja sisältöjä Videoiden…

    Lue lisää