Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Markkinointi on myyntiä

markkinointi-on-myyntia

Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä.

Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti:

“Markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa”.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että markkinointi lähtee jo tuotteen suunnitteluprosessista. Yleensä tässä vaiheessa nostetaan esiin Apple. Sen tuotekehityksessä otetaan erityisen hyvin huomioon tuotteen markkinointi. Vastakohtana on Nokia, jonka tuotekehittelyä tehtiin enemmän ominaisuuksien näkökulmasta.

Markkinoinnin teoriassa tuotekehittelyn lisäksi markkinointia on tuotteen jakelukanavien valinta, kauppapaikkojen suunnittelu ja kaikki viestintä ja mainonta jota asiakkaille suunnataan. Markkinointia on siis kaikki mitä yritys tekee ja jokainen yrityksen työntekijä on markkinoija.

Kevytyrittäjän markkinointi

Kevytyrittäjän Markkinointikirja on suunnattu henkilöille jotka myyvät omaa työtään. Tällöin markkinoinnin tärkein tavoite on saada lisää myyntiä. Sama koskee kaikkia pienyrityksiä. Hyvästä brändistä ei ole mitään iloa, jos nälkä kurnii mahanpohjassa. Brändin suunnitteleminen yritykselle, jolla ei ole myyntiä on yhtä tyhjän kanssa.

Pienyritykselle ja kevytyrittäjälle markkinoinnin on aina oltava myyntiä. Jos markkinointi ei tuota uusia asiakkaita, ei siihen voi laittaa rahaa.

Kun kaksi vuotta sitten perustimme UKKO.fi:tä, emme lähteneet suunnittelemaan valtavia brändikampanjoita. Halusimme mahdollisimman paljon asiakkaita, mahdollisimman edullisesti. Kohdistimme markkinointimme sellaisiin henkilöihin, jotka tiesivät mitä yksityishenkilöiden laskutuspalvelut ovat. Tällä hetkellä tavoitamme jokaisen suomalaisen, joka haluaa toimia yrittäjämäisesti ilman omaa yritystä.

Kasvattaaksemme toimintaamme joudumme tekemään myös markkinointia, joka ei tuota voittoa lyhyellä aikavälillä. Nyt kohdistamme markkinointia myös ihmisiin jotka miettivät oman yrityksen perustamista, tai haluavat palkata omaan yritykseensä keikkatyöntekijän. Tällaiset henkilöt eivät liity palvelun jäseniksi heti, eivätkä välttämättä parin ensimmäisen kuukauden aikana. He kuitenkin osaavat tulla verkkosivustollemme, kun omakohtainen tarve syntyy.

Kun liiketoiminta kasvaa tarpeeksi suureksi, tulee keskittyä myös brändin näkyvyyteen. Kevytyrittäjän ei kuitenkaan kannata käyttää rahaa näkyvyyden rakentamiseen. Jos rahaa laitetaan kiinni tänään, tulee sen tuottaa itsensä takaisin vähintään saman viikon aikana. Kevytyrittäjän markkinoinnin tulee aina olla suoraa myyntiä.

Esimerkiksi Adwords-kampanja pitää rakentaa siten, että asiakas on jo valmiiksi kiinnostunut ostamaan kevytyrittäjän palvelun. Tämän vuoksi emme suosittele lehtimainoksia tai näyttöpohjaista verkkomainontaa. Ne voivat lisätä tietoisuutta yrityksestä, mutta eivät tuo suoria asiakkaita.

Tehokas markkinointisuunnitelma

Aloittavan kevytyrittäjän tai toiminimiyrittäjän markkinointisuunnitelma voi käsittää esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Täydelliset kotisivut, joissa on selkeä yhteydenottolomake
  • Tiukasti kohdennetun Adwords-kampanjan
  • Omatoimista näkyvyyttä alan medioissa
  • Asiakaskontaktointia puhelimitse
  • Verkostoitumista

Näillä toimenpiteillä saadaan hankittua ensimmäiset asiakkaat. Ajan myötä voidaan päätyä myös tilanteeseen, jossa mitään maksullista markkinointia ei tarvita. Hyvin tehdyt työt ja laadukas asiakaspalvelua takaavat sen, että sana kiirii eteenpäin. Muutaman vuoden jälkeen ei tarvitse kuin vastata suosittelujen kautta tulleisiin yhteydenottoihin.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Pokemon Go -pelin hyödyntäminen markkinoinnissa

    Jos et ole vielä itse pelannut Pokemon Go -hittipeliä, olet varmasti kuullut siitä. Pokemon Go on suositumpi kuin Netflix ja sillä on enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin Twitterillä. Viikko sitten peli oli asennettu jo 6%:iin kaikista Yhdysvalloissa käytössä olevista Anroid-matkapuhelimista. Kasvu on jatkunut rajuna ja kyseessä on ilmeisesti kaikkien aikojen suosituin kännykkäpeli. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Pokemon Go on peli, joka yhdistää reaalimaailmaan ja virtuaalimaailman. Pelaajat liikkuvat oikeassa maailmassa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Kahdeksan tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa? - Yrittäjän euro palkansaajaan nähden, eli kuinka paljon yrittäjän tulee ansaita?

    Oletko kuullut väitteen, että yrittäjän tulee tienata ainakin tuplat palkansaajaan nähden kattaakseen kulunsa ja pärjätäkseen yrittäjänä? Yrittäjyyskoulu pureutui asiantuntijan avustuksella yrittäjän euroon ja siihen, mitkä asiat hinnoittelussa on otettava huomioon. Väite siitä, että yrittäjän tulisi tienata tuplat palkansaajaan nähden on kieltämättä hurja. Voisiko vähempikin riittää? Digimarkkinoinnin kouluttaja sekä Bisneskoulun ja Mamaonbis-yhteisön perustaja Anja Kadziolkan mukaan yrittäjän tulisi tienata vähintään 1,7…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

    Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä, mitä se oikeasti on. Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa. Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään…

    Lue lisää