Markkinointi on myyntiä
Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä.
Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti:
“Markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa”.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että markkinointi lähtee jo tuotteen suunnitteluprosessista. Yleensä tässä vaiheessa nostetaan esiin Apple. Sen tuotekehityksessä otetaan erityisen hyvin huomioon tuotteen markkinointi. Vastakohtana on Nokia, jonka tuotekehittelyä tehtiin enemmän ominaisuuksien näkökulmasta.
Markkinoinnin teoriassa tuotekehittelyn lisäksi markkinointia on tuotteen jakelukanavien valinta, kauppapaikkojen suunnittelu ja kaikki viestintä ja mainonta jota asiakkaille suunnataan. Markkinointia on siis kaikki mitä yritys tekee ja jokainen yrityksen työntekijä on markkinoija.
Kevytyrittäjän markkinointi
Kevytyrittäjän Markkinointikirja on suunnattu henkilöille jotka myyvät omaa työtään. Tällöin markkinoinnin tärkein tavoite on saada lisää myyntiä. Sama koskee kaikkia pienyrityksiä. Hyvästä brändistä ei ole mitään iloa, jos nälkä kurnii mahanpohjassa. Brändin suunnitteleminen yritykselle, jolla ei ole myyntiä on yhtä tyhjän kanssa.
Pienyritykselle ja kevytyrittäjälle markkinoinnin on aina oltava myyntiä. Jos markkinointi ei tuota uusia asiakkaita, ei siihen voi laittaa rahaa.
Kun kaksi vuotta sitten perustimme UKKO.fi:tä, emme lähteneet suunnittelemaan valtavia brändikampanjoita. Halusimme mahdollisimman paljon asiakkaita, mahdollisimman edullisesti. Kohdistimme markkinointimme sellaisiin henkilöihin, jotka tiesivät mitä yksityishenkilöiden laskutuspalvelut ovat. Tällä hetkellä tavoitamme jokaisen suomalaisen, joka haluaa toimia yrittäjämäisesti ilman omaa yritystä.
Kasvattaaksemme toimintaamme joudumme tekemään myös markkinointia, joka ei tuota voittoa lyhyellä aikavälillä. Nyt kohdistamme markkinointia myös ihmisiin jotka miettivät oman yrityksen perustamista, tai haluavat palkata omaan yritykseensä keikkatyöntekijän. Tällaiset henkilöt eivät liity palvelun jäseniksi heti, eivätkä välttämättä parin ensimmäisen kuukauden aikana. He kuitenkin osaavat tulla verkkosivustollemme, kun omakohtainen tarve syntyy.
Kun liiketoiminta kasvaa tarpeeksi suureksi, tulee keskittyä myös brändin näkyvyyteen. Kevytyrittäjän ei kuitenkaan kannata käyttää rahaa näkyvyyden rakentamiseen. Jos rahaa laitetaan kiinni tänään, tulee sen tuottaa itsensä takaisin vähintään saman viikon aikana. Kevytyrittäjän markkinoinnin tulee aina olla suoraa myyntiä.
Esimerkiksi Adwords-kampanja pitää rakentaa siten, että asiakas on jo valmiiksi kiinnostunut ostamaan kevytyrittäjän palvelun. Tämän vuoksi emme suosittele lehtimainoksia tai näyttöpohjaista verkkomainontaa. Ne voivat lisätä tietoisuutta yrityksestä, mutta eivät tuo suoria asiakkaita.
Tehokas markkinointisuunnitelma
Aloittavan kevytyrittäjän tai toiminimiyrittäjän markkinointisuunnitelma voi käsittää esimerkiksi seuraavat asiat:
- Täydelliset kotisivut, joissa on selkeä yhteydenottolomake
- Tiukasti kohdennetun Adwords-kampanjan
- Omatoimista näkyvyyttä alan medioissa
- Asiakaskontaktointia puhelimitse
- Verkostoitumista
Näillä toimenpiteillä saadaan hankittua ensimmäiset asiakkaat. Ajan myötä voidaan päätyä myös tilanteeseen, jossa mitään maksullista markkinointia ei tarvita. Hyvin tehdyt työt ja laadukas asiakaspalvelua takaavat sen, että sana kiirii eteenpäin. Muutaman vuoden jälkeen ei tarvitse kuin vastata suosittelujen kautta tulleisiin yhteydenottoihin.