Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Kuukauden yrittäjämme Terhi Lahti on markkinoinnin monitaituri

Terhi-Lahti-kuukauden-yrittaja-1360x500

Kuka olet ja mitä teet työksesi?

Olen Terhi Lahti, 35-vuotias Kalliossa asuva yksinyrittäjä. Yritykseni Heartive Marketing tarjoaa erilaisia markkinoinnin palveluja. Suurin osa työajastani kuluu tuottaessa sisältöä asiakkaiden sosiaaliseen mediaan ja muihin markkinointikanaviin. Teen myös monipuolisesti muita markkinointitöitä, kuten tuotan markkinointimateriaaleja ja sparrailen asiakkaitani markkinoinnin kokonaisuuden suunnittelussa.

Miten päädyit yrittäjäksi?

Ajattelin aina ennen, että minusta ei tule koskaan yrittäjää. Mieleen oli porautunut kuva 24/7 työskentelevistä yrittäjistä, jotka tekevät niin raivokkaasti oman intohimonsa parissa töitä, että muulle ei jää aikaa ja sydänkohtaus uhkaa viimeistään viisikymppisenä. Toisin sitten kuitenkin kävi ja viihdyn yrittäjänä nyt todella hyvin. Asennemuutokseen vaikutti se, että viime vuosien aikana olen kuitenkin tutustunut enemmän muihin yrittäjiin ja mielikuvat yrittäjyyteen liittyen ovat muuttuneet. Muutama vuosi sitten irtisanouduin silloisesta pitkästä työsuhteestani ja olen viettänyt paljon aikaa matkustellen ja oman elämän suuntaa etsien. Tässä välissä olin myös yhdessä lyhyemmässä työsuhteessa, jossa työnteko oli omalla tavallaan yrittäjämäistä ja tuon työvuoden aikana päätös yrittäjyydestä alkoi kypsymään. Yrittäjyys antaa vapautta luoda elämästä juuri oman näköistäni.

Millainen on tavallinen työpäiväsi?

Päivät eroavat melkoisesti toisistaan, joten tavallista työpäivää ei ole. Aamuisin ensimmäiseksi kurkkaan yleensä mitä hallinnoimissani somekanavissa tapahtuu ja vastailen sähköposteihin. Suunnittelen yleensä päivän työtehtävät etukäteen, mutta suunnitelmat muuttuvat toki lennosta usein, jos joltain asiakkaalta tulee akuutimpi pyyntö.

Tällä hetkellä olen pääsääntöisesti tiistaista torstaihin erään asiakkaani toimistolla. Tämä on itselleni huippuratkaisu, sillä saan päiviini sosiaalisia kontakteja, pääsen olemaan osa mahtavaa tiimiä ja toki tällainen jatkuvampi yhteistyö tuo myös taloudellista turvaa. Näinä päivinä keskityn ko. asiakkaan töihin ja hoidan vain aamulla tai illalla kiireisimmät työt muille. Maanantaisin ja perjantaisin teen töitä yleensä kotoa käsin. Muita asiakkaitani tapaan satunnaisesti ja hoidamme paljon yhteydenpitoa sähköpostilla ja puhelimitse. Viikonloput pyrin pitämään vapaana, mutta aina se ei tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa onnistu.

Miten UKKO Pro on auttanut sinua?

UKKO Pro:n palvelua on helppo käyttää ja helpottaa yrityksen talouden suunnittelua, kun kuukausimaksu on kiinteä. Ei tarvitse huolehtia, että tuleeko jokaisesta toimitetusta lipusta ja lapusta oma maksunsa. Asiakaspalvelu toimii ja UKKO Pro:n kirjanpitotiimi vastaa todella nopeasti kaikkiin kysymyksiin.

Mikä on hienointa omassa työssäsi?

On mahtavaa päästä tekemään töitä eri organisaatioiden ja ihmisten kanssa. Siinä oppii paljon ja saa uusia näkökulmia. Arvostan myös työn vaihtelevuutta ja yrittäjyyden suomaa tietynlaista vapautta.

Mitä asioita haluaisit kehittää itsessäsi?

Yrittäjänä useiden asiakkaiden kanssa toimiessa rajojen asettaminen on välillä haastavaa. Tässä haluaisin kehittyä, kuitenkin pystyen palvelemaan asiakkaitani laadukkaasti. Lisäksi markkinoinnin ja etenkin sosiaalisen median parissa työskennellessä on välttämätöntä koko ajan kehittää omaa osaamistaan, sillä ala muuttuu jatkuvasti.

Terveisiä ja vinkkejä muille yrittäjille?

Itselläni tulee pian vuosi yrittäjyyttä täyteen. Olen oppinut paljon ja lista vinkeistä olisi pitkä, mutta omat tärkeimmät oivallukseni liittyvät ehkä kuitenkin työn hinnoitteluun, verkostojen voimaan ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Ensimmäinen vinkki on siis – hinnoittele oikein! Varsinkin projekteja ja kokonaisuuksia hinnoitellessa helposti aliarvioi työn määrää. Kannattaa kysellä muilta samalla alalla työskenteleviltä, miten he ovat työnsä hinnoitelleet. Muutenkaan ei kannata kuvitella, että itse pitäisi osata ja tietää kaikki, vaan reippaasti kysellä omilta verkostoiltaan vinkkejä, jos jokin mietityttää. Ja kaikista tärkein asia on huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Etenkin yksinyrittäjänä ainoa, joka työt voi hoitaa olet sinä itse, joten älä hukuta itseäsi töihin vaan pidä hyvää huolta jaksamisestasi ja yrityksesi tärkeimmästä resurssista!

Kotisivujen osoite, Facebook-sivut yms:

Jälleen kerran sanonta ”suutarin lapsilla ei ole kenkiä” pitää paikkansa – yritykselläni ei vieläkään ole nettisivuja, sillä töitä on onnekkaasti riittänyt ja oma markkinointi on siitä syystä hieman nolostuttavasti täysin retuperällä.

Verkostoidun mielelläni aina muiden yrittäjien kanssa ja vaihdan ajatuksia yrittäjyyteen liittyen. LinkedIn profiiliini löytyy täältä sekä Instagramista minua voi seurata tämän linkin takaa. 

Haluatko sinä kuukauden yrittäjäksi?

Kuukauden yrittäjä on UKKO Pro:n blogisarja, jossa nostamme esiin eri alojen yrittäjiä. Onko sinulla oma tarina yrittäjyydestä? Me tahdomme kuulla sen!

Klikkaa ja täytä lomake.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Tuija Vaittinen on luontaishoitojen ammattilainen

    Moikka! Olen Tuija Vaittinen – vyöhyketerapeutti, kosmetologi ja lähihoitaja. Kotoisin olen Pohjois-Karjalasta, mutta sittemmin muutin Hattulaan, Hämeenlinnan kupeeseen. Mitä teet? Olen työskennellyt aiemmin kosmetologina sekä myynnillisissä että hoidollisissa tehtävissä ja lähihoitajana vanhusten parissa. Useiden sattumien (ja omasta mielestäni myös kohtalon) kautta päädyin opiskelemaan vyöhyketerapeutiksi, joksi valmistuin marraskuussa. Koin, että UKKO.fi on helppo tapa ottaa askel kohti omia unelmia! Vyöhyketerapialla voidaan…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Tarmo Majasaari: ”Yrittäjä tuulettaa isommin”

    Joensuulainen Tarmo Majasaari on kokenut mainonnan suunnittelija ja visuaalinen suunnittelija. Alalle hän päätyi graafisen viestinnän opintojen kautta jo 2000-luvun alkupuolella. Tarmo valmistui Kuopiosta medianomiksi ja kääri heti hihat mainosalan töissä. Työurallansa Tarmo on ehtinyt työskennellä useassa eri mainosalan toimistossa. Toisten toimistossa työskentelyn Tarmo on nyt vaihtanut yrittäjyyteen: ”Itse olen tietoisesti pyrkinyt välttämään termin mainostoimisto käyttämistä, koska teen töitä yksin. Näen…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat A growth ace forging his way to success with kindness while teaching the importance of embracing failure

    In the world of modern business, entrepreneurship is a dynamic force that fuels innovation and change. Rémy Bertoli is a digital and growth consultant whose journey is a great example of determination, creativity, and dedication needed to succeed today. Since embarking on his entrepreneurial journey in 2016, Rémy has been committed to helping brands enhance their online presence and reputation.…

    Lue lisää