Kuukauden yrittäjämme Tarja Kapp järjestää kotisi kuntoon
Kuka olet ja mitä teet työksesi?
Olen Tarja Kapp. Olen toiminut palvelualan yrittäjänä, ammattijärjestäjänä, nyt viiden vuoden ajan. Ammattijärjestäjänä teen työtäni ihmisten kodeissa, yleensä yhdessä asiakkaideni kanssa. Autan ihmisiä karsimaan ja vähentämään kotiensa tavaroita ja järjestämään huoneita ja tiloja. Voimme järjestellä yhdessä asiakkaan kanssa vaikka keittiön, olohuoneen, tai varastoksi muuttuneen kodin ”romuhuoneen”. Järjestämisen kohteena voivat olla vaatteet ja vaatesäilytys, kirjahylly tai mikä tahansa kodin tila, jossa epäjärjestys vaivaa ja stressaa kodin asukkaita. Autan ihmisiä myös muuttamaan kodista toiseen; voin pakata muuttolaatikot vanhassa kodissa ja purkaa laatikot uudessa järjestäen samalla tavarat loogisille ja mahdollisimman helppokäyttöisille uusille paikoilleen.
Miten päädyit yrittäjäksi?
Olen koulutukseltani myös lastensairaanhoitaja ja olenkin työskennellyt yli 15 vuotta lasten erikoissairaanhoidossa. En voi sanoa, että olisin aina unelmoinut yrittäjyydestä; pikemminkin ajauduin siihen. Työ sairaalassa oli erittäin mielenkiintoista, haastavaa ja merkityksellistä, mutta silti aloin kokea jossain vaiheessa tarvetta isolle muutokselle työelämässäni. Mietin, olisiko jotain muuta merkityksellistä työtä, jossa voisin kohdata ihmisiä ja auttaa. Ammattijärjestäjänä nuo kaikki – auttaminen, ihmisten kohtaaminen ja työn merkityksellisyys – yhdistyvät mitä suurimmassa määrin. Nautin myös yrittäjän itsenäisyydestä ja vapaudesta, joka toki sisältää myös paljon vastuuta ja velvollisuuksia.
Millainen on tavallinen työpäiväsi?
Tavallinen työpäiväni alkaa asiakkaan luona aaamulla klo 10. Pyrin tekemään työni hyvin asiakaslähtöisesti ja joustavasti, siksi työskentelen tarvittaessa myös iltaisin ja usein myös lauantaisin. Välillä teen koko työpäiväni yhden asiakkaan kotona. Toisinaan taas saatan yhden päivän aikana käydä kolmenkin eri asiakkaan luona; kahdessa kodissa tekemässä 3-4 h järjestämistyötä ja vielä yhden asiakkaan luona tutustumiskäynnillä suunnittelemassa tulevia työprojekteja. Työpäivääni kuuluu paljon ajamista ympäri pääkaupunkiseutua ja laajemminkin Uudenmaan alueella. Liikun pakettiautolla ja koska palveluuni kuuluu tavaroiden poiskuljetus, piipahdan usein eri hyväntekeväisyyskohteissa viemässä asiakkaiden lahjoittamia tavaroita. Käyn myös Sortti-asemilla viikoittain ja pääkaupunkiseudun kaikki Sortti-asemat ovatkin tulleet tutuiksi.
Miten UKKO Pro on auttanut sinua?
Olen käyttänyt UKKO Pron laskutusohjelmaa yrittäjyyteni alusta saakka ja olen siihen tosi tyytyväinen. Ohjelma on helppo ja nopea käyttää. UKKO Pro lähettää laskut puolestani ja näin ollen vapauttaa minun aikaa muuhun tekemiseen, mikä on itselleni hyvin tärkeää.
Hiljattain otin käyttöön myös UKKO Pron kirjanpitopalvelun. Myös se on paketoitu helppokäyttöiseksi. Kirjanpitopalvelu auttaa minua pysymään hyvin perillä oman yritykseni taloushallinnosta. Palvelu on myös vakiohintainen; arvostan tätä ennakoitavuutta. Lisäksi olen saanut UKKO Prosta aina hyvää palvelua, vastauksia ja neuvoja myös puhelimitse.
Mikä on hienointa omassa työssäsi?
Hienointa työssäni on erilaisten, mielenkiintoisten ihmisten kohtaaminen ja mahdollisuus auttaa heitä. Haluan koko ajan kehittyä työssäni, asiakaspalvelussa ja siinä, miten kohtaan ihmiset. Ja haluan tietenkin myös kehittää yritykseni toimintaa ja oppia yrittäjänä uutta koko ajan. Opiskelen parasta aikaa työn ohessa sisustussuunnittelua. Sisustussuunnittelun lisäksi minua kiinnostavat monenlaiset asiat matkailusta ja kielistä taidehistoriaan. Uskon elämänpituiseen, jatkuvaan oppimiseen – enkä usko ihmisenä olevani koskaan valmis – aina on uutta ja mielenkiintoista opittavaa!
Tutustu Tarjan toimintaan:
Kotisivut: https://kodinkevennys.fi/
Instagramista hänen toimintaa voi seurata nimimerkillä @kodin_kevennys
Haluatko sinä kuukauden yrittäjäksi?
Kuukauden yrittäjä on UKKO Pro:n blogisarja, jossa nostamme esiin eri alojen yrittäjiä. Onko sinulla oma tarina yrittäjyydestä? Me tahdomme kuulla sen!
Kirjoittaja Suvi Kylmälä