UKKO Yrittäjä -palvelu uusille asiakkaille nyt 3 kk -50 %. Tarjous voimassa 31.3. asti.  Lue lisää ja hyödynnä etu
Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Kehu työkaveria – parannat luottamusta ja lisäät sitoutumista

peukut_ylös

Myönteistä palautetta annetaan työpaikoilla liian vähän, vaikka sitä kyllä usein kaivataan. Työkaverilta saatu positiivinen palaute heijastuu keskinäiseen luottamukseen ja sitä kautta koko työyhteisön toimivuuteen. Jokainen tietää, että kehut, kiitollisuuden ja huomion osoittaminen herättävät lämpimän tunteen, joka saattaa nostaa korviin asti ulottuvan hymyn.

Työkaverilta saatu positiivinen palaute, kiitos tai kehu tuntuu tutkimusten mukaan paremmalta kuin asiakkaalta tai esimieheltä saatu. Tämä johtuu siitä, että työkaveri jakaa sen saman arjen työpaikalla, joten hän todella tietää, mistä kiittää.

Suomessa ei ole koskaan ollut sellaista tapaa, että kiitetään tai kehutaan. Kulttuuri on tässä muuttumassa, mutta tällainen historia selittää sen, miksi positiivisen palautteen antaminen tuntuu monesti niin vaikealta. Kukapa ei tietäisi sananlaskua kissa kiitoksella elää, joka kuvaa hyvin perinteistä suomalaista suhtautumista kiittämiseen ja kehumiseen.

On myös mahdollista, että koska kiitoksen sanoja ei tiedä, kuinka kiitos otetaan vastaan, hän ei halua tai uskalla päästää kehua suustaan. Jos aiemmin kiitoksen saanut onkin kysynyt, että mitä kehuja on oikein vailla tai tarvitseeko hän jotakin, saattaa palaute jäädä antamatta.

Kiitokset sitouttavat ja innostavat

Hyvä johtaja jakaa kiitosta työpaikan arjessa. Tunteiden johtaminen on kuitenkin monesti numeroihin ja tuottavuuteen keskittyneille haastavaa. Kiitos on kuitenkin erinomainen toteutusvoima, sillä se saa aikaan sitoutumista ja innostumista. Ja näillä sanoillahan usein kuvataankin menestyvien yritysten henkilöstöä; he ovat sitoutuneita ja innokkaita, jopa innostavia.

Hyvät sosiaaliset suhteet, mutta myös työtoverien ja esimiehen tuki ovat tärkeitä siinä, kuinka työntekijät säilyvät terveinä ja selviävät stressaavasta työelämästä.

Ansaittujen kiitosten ja kehujen jakamisella on myös muita vaikutuksia; kun myönteisen palautteen saamiseen on totuttu, on myös kehittävän palautteen vastaanottaminen helpompaa. Myönteinen ajatusmalli on ennestään tavattu usein tyrmätä työpaikoilla, koska silloin on saatettu ajatella, että silloin ei saisi lainkaan antaa muuta kuin positiivista palautetta. Tällainen ajatusmalli on kuitenkin väärä, eikä myönteinen ajattelutapa sulje pois kriittistä palautetta.

Kiitoksilla terveyttä

Kiitoksia ei välttämättä kannata jaella vain tavan vuoksi, sillä suomalaisessa kulttuurissa on tavallisesti huomattu herkästi epäaitous ja sitä ei katsota lainkaan suopeasti. Aito kiitos myös avartaa näkökulmia sekä lisää kykyä selviytyä vaikeuksista.

Kiitos vaikuttaa ihmiseen sekä psyykkisesti että fyysisesti. Kun myönteinen tunne koetaan tunteen tasolla, saa se aikaan terveyttä ja hyvinvointia vahvistavia vaikutuksia. Keho taas muistaa korostaa kielteisiä tunteita, koska menneisyydessä ne ovat olleet selviytymisen kannalta tärkeämpiä.

Harjoittele kiittäminen luontevaksi

Kehumista ja kiittämistä voi myös opetella. Tässä muutama vinkki, joilla kehumisessa voi päästä alkuun, jos se tuntuu kovin vieraalta, vaikealta tai luonnottomalta.

  1.  Kirjoita ylös positiivisia asioita.
    Voit aloittaa miettimällä tuttuja ihmisiä ja asioita, joista pidät heissä. Mieti asioita, jotka saavat sinut hymyilemään ja kirjoita näitä ylös ja sano niitä myös ääneen. Jokaisessa ihmisessä on jotakin positiivista, yritä löytää se, niin oma mielikuvasi saattaa muuttua.
  2. Mieti, millaiset kehut tekivät sinulle hyvän mielen.
    Kiinnitä huomiota kehuihin, joita saat itse. Millaiset kehut tuntuvat hyviltä? Entä millaiset aiheuttavat negatiivisia tunteita? Kiinnittämällä huomiota saamiisi kehuihin voit oppia ymmärtämään sitä, mitkä kehut tuntuvat aidoimmilta ja mistä se johtuu.
  3. Kehu joka päivä.
    Lausu kehu tai kohteliaisuus kerran päivässä. Aloittaa voit arkisisissakin tilanteissa, jos se tuntuu helpommalta. Kiitä vaikka kaupan kassaa tai tarjoilijaa hyvästä palvelusta. Voit myös sopia läheisen ystävän tai kollegan kanssa, että harjoittelette yhdessä kehumista ja palautteen antamista.

Lue myös

 

Etätyöskentely kotoa käsin: näin hoidat sen tehokkaasti ja pidät huolta yhteishengestä!

Onnistuneen yhteistyön ainekset – näin loistat tiimeissä!

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Työnteko eläkkeellä — ajanvietettä ja lisätuloja

    Osa suhtautuu niin intohimoisesti työhönsä, että ei osaa lopettaa. Toisen elämä tuntuu tyhjältä ilman työn tuomaa rutiinia, eikä hän osaa istua kotona tekemättä mitään. Monella motivaationa toimii mahdollisuus parempiin tuloihin. Moni eläkeläinen haluaisi tehdä töitä eläkkeellä. Taustalla voi olla pitkä kokemus, minkä kautta voi tehdä vaikka tuurauskeikkoja silloin tällöin. Satunnainen keikkailu ei ole yhtä raskasta kuin kokoaikainen työ, parhaassa tapauksessa se tuo päiviin…

    Lue lisää
  • Työelämä Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

    Olipa yrityksen tarjoama tuote tai palvelu kuinka loistava tahansa, se ei vielä yksinään riitä yrityksen menestymiseen. Myös asiakaspalvelun tulisi olla kaikin puolin kunnossa, sillä se on monelle asiakkaalle ainoa henkilökohtainen kosketus yritykseen. Hyvä asiakaspalvelu on myös yrityksen valttikortti, jolla se erottuu edukseen kilpailijoista. Mutta mitä hyvä asiakaspalvelu oikeastaan on? Mitä taitoja asiakaspalvelija tarvitsee voidakseen hoitaa työnsä moitteettomasti? UKKO.fissä toimii 14-henkinen…

    Lue lisää
  • Työelämä Vieraskynä: Etätyö – Haasteet ja mahdollisuudet

    Etätyö on ollut pinnalla jo jonkin aikaa ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat saaneet yhä useammat yritykset vähintäänkin kokeilemaan sen käyttöä. Eikä turhaan, sillä onhan etätyö oikein johdettuna tehokas vaihtoehto tarkasteltuna ihan millä mittarilla hyvänsä. Parhaimmillaan se nostaa tehokkuutta, parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä ja pienentää toiminnasta koituvia kustannuksia. Aivan kaikilla yrityksillä etätyömahdollisuutta ei vielä ole, vaikka suoranaista estettä sille ei olisikaan. Yleisiä…

    Lue lisää