Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Insinööri Risto hyppäsi pyörän selkään ja kohti kokonaan uutta uraa

Sääksmäellä syntynyt ja Valkeakoskella asuva sähköalan diplomi-insinööri Risto Viitanen on 53-vuotias, ja teki aiemmin työuraansa muun muassa UPM-Kymmenellä ja Empowerilla. Palkkatöissä hän ehti olla 28 vuotta ennen oman yrityksen perustamista.

– Käännekohta elämässäni tuli työuupumuksen myötä. Olin pitkällä sairauslomalla, jolloin ajattelin asioita uudestaan. Se johti siihen, että vuonna 2017 irtisanouduin töistäni ja aloin tehdä sitä, missä oma intohimoni on, Risto kertoo.

Vuonna 2015 Risto aloitti harrastuksensa innoittamana vloggaajana, eli videobloggaajana. Oma harrastus kantoi Velogi Media -nimiseksi yritykseksi neljä vuotta myöhemmin.

– Velogi-kanavalla on YouTubessa yli 27 000 tilaajaa, ja sillä olevia videoita on katsottu yli 6 miljoonaa kertaa. Kanava on valittu maailman maastopyöräilykanavien TOP-100 listalle. Kaikki alkoi oman intohimoni innoittamana kokeiluna, ja pieni liiketoiminta oman vlogin ympärillä kasvoi ja kasvoi vuosien mittaan yrityksen kokoiseksi toiminnaksi, Risto hehkuttaa.

Risto muistelee, että oman harrastuksen muuttaminen yritystoiminnaksi tapahtui ensimmäisen nettiin ladatun videon jälkeen asteittain.

– Oikeastaan ensimmäisen videokokeilun jälkeen hoksasin koko jutun. Lamppu syttyi, kun näin ne kommentit ja keskustelun, joka syntyi ensimmäisen videon jälkeen.

– En ollut mikään ammattilainen, mutta huomasin, että kokemukseni olivat merkityksellisiä muille. Oma syyni pyöräilyn aloittamiseen oli aikanaan oman kunnon kohottaminen. Aloitin lääkärin kehotuksesta pyöräilemään 3,5 kilometrin mittaiset työmatkani ja siitä se sitten kehittyi vuosien myötä omaksi lempiharrastukseksi.

Alku videobloggaajana oli hidasta. Oman yleisön ja katsojien löytyminen tapahtui vaiheittain.

– Ajan myötä ilmiö oikeastaan alkoi sitten itse ruokkia itseään. Alusta asti pyrin kuitenkin tekemään toiminnasta mielekästä myös kaupallisesta näkökulmasta. Taka-alalla oli ajatus siitä, että teen tätä tosissani ja hyvin, mutta toki omissa rajoissani. Pikkuhiljaa yleisön kasvaessa yritykset kiinnostuivat enemmän ja enemmän toiminnastani. Minulla oli kuitenkin koko ajan hyvin realistinen kuva yrittäjyydestä ja selvitin paljon asioita etukäteen. Kevytyrittäjyys oli nopea tapa lähteä liikkeelle yritystoiminnan osalta, Risto kertoo.

Oman yritystoiminnan käynnistämiseen liittyi myös pelkoja.

– Aluksi pelkäsin, että heitänkö tässä nyt koulutukseni ja aiemman työurani roskiin. Kannusteena oma terveys painoi kuitenkin paljon vaakapuntarissa. Mietin myös, että pilaanko harrastukseni tällä. Totuus on kuitenkin se, että nyt saan tehdä töitä sen asian ympärillä, joka on intohimoni. Pelko oli turhaa.

Kahden vuoden kevytyrittäjyyden jälkeen Risto perusti y-tunnuksella toimivan yrityksen vuonna 2019.

– Hienointa tässä on ollut se, kun ihmiset tulevat antamaan palautetta, että ovat saaneet videoiltani omaan pyöräilyharrastukseensa apua, tai että ovat jopa aloittaneet pyöräilyn minun videoideni ansiosta.

Tämän vuoden alku herätti Ristossa ristiriitaisia tunteita.

– Mainostulot putosivat koronapandemian alussa 25-30 prosenttia yhdessä hetkessä. Kevään edetessä katsojamäärissä oli kuitenkin huikeita nousuja. Videot löysivät yleisönsä ja lopputuloksena tämä kesä on ollut paras kaikista. Ihmiset ulkoilevat entistä enemmän ja ovat kiinnostuneita lajista. Halu päästä liikkumaan on ollut suuri, Risto iloitsee.

Riston tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle-kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.

Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys

Leena Honkajuuri

Leena on kokenut viestijä, joka innostuu tarinoista ja auttaa itsenäisiä yrittäjiä saamaan äänensä esille. Vapaa-ajalla Leenan löytää hevosten parista tallilta tai joogasta ja yöpöydällä on aina vähintään kolme keskeneräistä kirjaa.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Bloggaaja Nina

    Olen Nina, ja kirjoitan blogia nimeltä Tunnetila. Mitä teet? Työskentelen pääasiallisesti median parissa, mutta vaatimattomana harrastuksena alkaneesta lifestyle-blogistani on tullut vuosien saatossa tärkeä osa elämääni. Olen kirjoittanut Tunnetila -blogiani jo yli kahdeksan vuotta. Kirjoitan blogissani arkea ilahduttavista asioista hyvinvoinnista matkusteluun ja kosmetiikasta omaan tyyliin. Miten päädyit kevytyrittäjäksi? Blogini on minulle pääasiassa harrastus, mutta vuosien saatossa olen saanut paljon yhteistyöehdotuksia blogini…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Kerttu Jaatinen perusti Noita Digitalin ja löysi yrittäjyydestä itselleen sopivan tavan tehdä töitä

    Nimeni on Kerttu Jaatinen ja olen digitaalisten juttujen moniosaaja. Teen nettisivuja, editoin videoita ja huolehdin elokuva- ja TV-tuotannoissa materiaalin hallinnasta, eli teen DIT:nä töitä (Digital Imaging Technician). Nykyisin olen myös päätoiminen yrittäjä – eli teen kaikkea samaa kuin tein aiemmin freelancerina ja kevytyrittjänä, mutta nyt kaikki on yrityksenä. Yritykseni Noita Digital Oy tekee tyylikkäitä ja responsiivisa nettisivuja ja minä siinä…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Näin lähdin yrittäjäksi

    Teemu Laulajainen, 39, oli miettinyt yrityksen perustamista jo aiemmin, mutta vaihtoehtoja mietittäessä Teemu halusi kuitenkin vielä hankkia itselleen enemmän kokemusta ja valmiita asiakkaita ennen virallista yrittäjyyttä. Teemu oli myös käynyt aiemmin yrittäjyyskurssin ja hän päätti myös hankkia itselleen valokuvaukseen liittyvän tutkinnon. Teemu on kevään aikana saamassa Turun aikuiskoulutuskeskuksesta valokuvaajan ammattitutkinnon, joten valmiudet yrittäjyydelle olivat Teemulla hyvin hallussa. Miten kaikki alkoi?…

    Lue lisää