Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Vieraskynä: Googlesta ja somesta potkua myös kevytyrittäjän myyntiin

kevytyrittäjä-hakukoneoptimoi

Moni kevytyrittäjä varmasti muistaa ensimmäiset epävarmat kuukaudet oman liiketoiminnan kipparina. Hallinnollinen puoli alkaa olla jotakuinkin selvillä (mahdollisesti UKKO.fi:n suosiollisella avustuksella), mutta huoli myynnin kehityksestä ja yrityksen selviytymisestä kalvaa mieltä.

Myynti on vaikea taiteenlaji, joten sama voi tulla helposti vastaan myös myöhemmässä vaiheessa yrityksen elinkaarta. Myynti pitäisi saada kasvuun, mutta mistä tätä kasvua saisi hankittua? Internet ja sosiaalinen media tarjoavat onneksi näkyvyyden hankintaan lukuisia erilaisia väyliä.

Käsittelen tässä kirjoituksessa hakukonemarkkinointia ja maksettua sosiaalisen median mainontaa. Toivottavasti löydät kirjoituksesta hyödyllisiä vinkkejä itsellesi!

Hakukonemarkkinointi – mitä se oikein on?

Hakukonemarkkinointi käsittää sekä hakusanamainonnan että hakukoneoptimoinnin.

Etsiessäsi Googlesta jotain tuotetta näet ensimmäisenä linkkejä, joiden vieressä lukee “Mainos”. Nämä ovat hakusanamainontaa – yritys on ostanut Googlesta mainostilaa tuotteelleen ja maksaa jokaisesta klikkauksesta Googlelle rahaa. Mainosten alapuolella olevat niin sanotut luonnolliset hakutulokset liittyvät taas hakukoneoptimointiin. Yritys voi tehdä verkkosivuilleen hakukoneoptimointia, jonka ansiosta sivut nousevat luonnollisten hakutulosten kärkeen.

Hakukonemarkkinointi on erityisen tehokasta, koska Googlesta tietoa hakevista osa etsii informaatiota juuri ostopäätöksensä tueksi – näkymällä tähän aikaan hakutuloksissa voit saada heidät omiksi asiakkaiksesi.

Näkymällä siis sekä mainoksissa että luonnollisissa hakutuloksissa samanaikaisesti maksimoit näkyvyytesi.

Monelle yritykselle sopiikin molempien markkinointikeinojen käyttö yhtä aikaa.

Hakusanamainonta vaatii perehtymistä, mutta on myös tehokasta

Hakusanamainontakampanja luodaan Google AdWordsin hallintapaneelin kautta. Täältä määritetään muun muassa mainoksissa näkyvät tekstit, halutut budjetit sekä mainosten maantieteellinen ulottuvuus. Erilaisia asetuksia on runsaasti, minkä lisäksi taitava käyttäjä voi laajentaa kampanjansa asetuksia myös javascript-koodin avulla.

Google-mainoksia ei kannata luoda ilman asiaan perehtymistä, sillä oletusasetuksilla luotu kampanja on optimoitua kampanjaa kustannustehottomampi. Ensinnäkin mainokset näkyvät liian monipuolisilla hakusanoilla, jolloin osa mainosta klikanneista etsii sellaista tuotetta tai palvelua, johon yrityksesi ei voi tarjota ratkaisua. Tällaiset hakusanat pitää rajata pois kampanjan piiristä.

Toisekseen mainosten klikkihinnat ovat korkeampia, jos ei huomioida eri tekijöiden, kuten laatupisteiden, vaikutusta mainoskampanjaan. Googlen monimutkaisten algoritmien laskemat laatupisteet muodostuvat muun muassa:

  • mainosten klikkausprosentista (eli siitä, kuinka moni mainoksen nähneistä ihmisistä klikkaa mainostasi),
  • hakusanojen osuvuudesta mainosten teksteihin (mainitaanko hakusanoja mainosten teksteissä),
  • laskeutumissivun käyttökokemuksesta ja relevanttiudesta (yrityksen verkkosivun, jolle mainoksen linkki johdattaa, pitää käsitellä riittävän vahvasti mainostettavia asioita).

Perehtymällä oikeanlaiseen tekniikkaan saat siis parempia klikkejä alhaisemmalla hinnalla!

Hakukoneoptimointi voi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita tehokkaasti

Hakukoneoptimointi on erityinen tekniikka, jossa verkkosivujen rakennetta, sisältöä ja lähdekoodia muokkaamalla vaikutetaan sijoitukseen Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnin avulla saavutetuista klikkauksista ei tarvitse maksaa Googlelle rahaa, joten Google ei juurikaan tarjoa tietoa tai resursseja hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimointi on kuitenkin mahdollista oppia, kunhan on valmis käyttämään runsaasti aikaa tiedonhankintaan.

Hakukoneoptimoinnin avulla voi tavoittaa tehokkaasti potentiaalisia asiakkaita kirjoittamalla esimerkiksi oppaita omaan toimialaan liittyvistä asioista. Kävijöiden etsiessä Googlesta ratkaisua näihin ongelmiin yrityksesi saattaa toimia tämän ongelman ratkaisijana. Tällä tavalla herätät luottamusta tiedonhankintaa suorittavan kuluttajan silmissä ja kerrot luontevasti osaamisestasi.

Hakukoneoptimointi vaatii kärsivällisyyttä: hyvän hakukonenäkyvyyden saavuttamiseen menee vähintäänkin useampi kuukausi. Vastapainona nämä tulokset myös säilyvät pitkään, joten kerran saavutetuista tuloksista pääsee myös nauttimaan pitkään.

Maksettu some-mainonta tavoittaa tarkasti

Sosiaalisen median kanavissa tapahtuva mainonta eroaa hakusanamainonnasta siinä, että mainoksen näkymiseksi ei tarvitse kirjoittaa hakusanaa. Some-mainonta on hyvä tapa levittää tietoisuutta yrityksestä ja sen tuotteista. Sosiaalisen median mainoskanavia ovat muun muassa Facebook, Instagram ja YouTube.

Maksetun some-mainonnan etuna on hyvin tarkka segmentointi: voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi tietystä Facebook-ryhmästä tykänneille tai tietyn YouTube-kanavan tilaajille. Tilitoimisto voisi kohdentaa mainontaa Facebookissa yrittäjistä koostuvalle ryhmälle, kun taas lasten leluja tai pelejä myyvä yritys voisi kohdentaa mainontaa jollekin lasten suosiossa olevan tubettajan videoille.

Uudelleenmarkkinointi on tehokkaimpia markkinoinnin keinoja

Uudelleenmarkkinointi on tutkimusten mukaan ehdottomasti vaikuttavimpia digitaalisen markkinoinnin keinoja, mutta sen toteuttaminen on teknisesti hieman haastavampaa ja saattaa vaatia ammattilaisen apua. Uudelleenmarkkinoinnin tarkoituksena on kohdentaa mainontaa sellaisille henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi. Mainontaa kohdennetaan sosiaalisessa mediassa ja mainonnan sallineiden sivustojen sivupalkeissa (Google Display-verkosto).

Esimerkiksi henkilö, joka on käynyt vaatteita myyvän verkkokaupan sivuilla tutkimassa kenkiä, on mitä todennäköisemmin etsimässä itselleen uusia kenkiä. Kohdentamalla kengistä kertovaa mainontaa juuri tälle henkilölle voit vaikuttaa hänen ostopäätökseensä. Tällainen mainonta on todella vaikuttavaa, sillä yrityksesi sivuilla käynyt ihminen kiinnittää näihin mainoksiin paljon helpommin huomionsa kuin sellaisiin, joihin hänellä ei ole minkäänlaista kiinnekohtaa.

Laadukas sisältö herättää luottamusta

Mainonnan avulla saat ohjattua kävijöitä verkkosivuillesi, mutta tämän jälkeen vierailijat pitää vakuuttaa siitä, että yrityksesi kanssa kannattaa käydä kauppaa. Pelkkä mainonta ei siis riitä, vaan myös yrityksen verkkosivujen sisällön on oltava laadukasta. Hyvä sisältö herättää kävijässä luottamusta ja vahvistaa yrityksesi asiantuntijakuvaa.

Verkkosivujen ulkonäkö ja toimivuus ovat ensimmäisiä kävijän mielikuviin vaikuttavia seikkoja. Varsinkin verkkokaupoissa ostoympäristön on herätettävä luottamusta. Verkkosivujen rakenteen lisäksi esimerkiksi asiakasarviot, case-studyt ja kattavat tuote- tai palvelukuvaukset auttavat luottamuksen synnyttämisessä. Syvällistä informaatiota ja aitoa lisäarvoa tuottavat blogiartikkelit ovat myös oiva tapa esitellä yrityksesi asiantuntijaosaamista.

Mitä tämä tarkoittaa kevytyrittäjälle?

Hakukonemarkkinointi ja maksettu some-mainonta tarjoavat kaikille yrittäjille mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen.

Asioihin kannattaa perehtyä aina ennen kampanjoiden luontia, sillä tällä tavoin mainonnasta saadaan monin verroin kustannustehokkaampaa. Kenenkään markkinointibudjetti ei ole rajaton, joten käytössä olevista euroista kannattaa ottaa kaikki teho irti.

Hakukonemarkkinointia aloittelevan kevytyrittäjän onkin hyvä seurata kampanjoidensa ja tekemänsä optimointityön tuloksia.

On tärkeää muistaa, että hakukonemarkkinoinnin ja sosiaalisen median mainonnan tehtävänä on ohjata kävijöitä yrityksen verkkosivuille. Verkkosivujen sisällön on oltava laadukasta, jotta kävijä saa kuvan luotettavasta ja asiantuntevasta yrityksestä. Näin mahdollisimman moni kävijä kääntyy kevytyrittäjän asiakkaaksi.

Kirjoittaja:  Mikko Lintunen

Lintunen on intohimoinen digimarkkinoija, joka rakastaa tarinoiden kertomista joko ykkösillä ja nollilla tai selkokielisellä tekstillä. Perustajaosakas muun muassa hakusanamainontaa ja Google-optimointia tarjoavassa Nostamo Oy:ssä.

Lue myös

Vieraskynä: Kuinka monta somekanavaa on tarpeeksi ja mitkä kanavat valitsen yritykselleni?

TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Verkostoidu ja vaurastu: yhteisöt yrittäjän voimavarana

    Verkostoituminen on yksi parhaista tavoista saavuttaa omat unelmansa yrittäjänä. Nappaa tästä artikkelista Insider Society -yhteisön perustajan Katja Presnalin parhaat vinkit siitä, miten vaurastut verkostojen avulla. Mieti henkilöbrändiäsi ensin Jotta saat parhaat edut verkostoista, mieti ensin henkilöbrändiäsi. Osaat varmasti jo hyvin esitellä itsesi ja yrityksesi, mutta henkilöbrändäykseen kuuluu paljon muutakin. Tärkeimpänä on, että tiedät omat pitkän tähtäimen tavoitteesi ja osaat viestiä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Markkinointi on myyntiä

    Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä. Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti: “Markkinointi on sosiaalinen prosessi,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Asiantuntijatyön hinnoittelu - Paljonko maksaa asiantuntijan työ – ja kuka hinnan lopulta päättää?

    Suurin osa asiakkaista esittää aina saman kysymyksen ennen ostopäätöksen tekemistä: Paljonko maksaa ostaa tämä työ? Tämä on tietysti aivan luonnollista, jos puhutaan taskurahaa suuremmista ostoksista. Mutta kuinka monella kevytyrittäjällä on tähän selvä vastaus valmiina? Itsensä työllistäjien ja freelancereiden ikiaikainen ongelma nimittäin on vastauksen miettiminen tähän kysymykseen; kuinka se oma työpanos tulisi hinnoitella? Hinnoitteluniksien omaamisen lisäksi oman työnsä hinnoittelusta päättävän on…

    Lue lisää