Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Fintech, alustatalous ja jakamistalous – mitä ne tarkoittavat?

fintech-alustatalous-jakamistalous

UKKO.fi on esitelty monessa tapahtumassa Fintech-yrityksenä. Mitä ihmettä se Fintech sitten oikein tarkoittaa? Ja mitä tarkoittavat usein juhlapuheissa esiintyvät alustatalous ja jakamistalous? Kerron tässä artikkelissa selvällä suomen kielellä, mitä nämä trendisanat oikeasti tarkoittavat.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Fintech-yritykset ovat nyt kuumia

Fintech tulee sanoista Financial Technology eli suoraan suomeksi käännettynä finanssiteknologia. Fintech-yritykset ovat siis yrityksiä, jotka toimivat aloilla, joissa käsitellään rahaa. Fintech-yritykset ovat juuri tällä hetkellä kuumia, koska pankkiala on selkeästi murroksessa. Kuluttajat ovat alkaneet vaatia pankeilta muutakin kuin pelkkiä konttoripalveluita. Samaan aikaan monet innovatiiviset startupit ovat luoneet uudenlaisia finanssialan palveluita.

Bank Norwegian tarjoaa lainoja, luottokortteja sekä talletuksia pelkästään verkossa. Suomalaisten perustama Jolt Bank tähtää samoille konttorittoman pankin markkinoille. Fintech-yrityksiin lasketaan myös erilaiset kirjanpitopalvelut, maksupalvelut, laskutuspalvelut, sijoituspalvelut sekä muut rahankäyttöön liittyvät palvelut.

Fintech-yritykset ovat siis yrityksiä, jotka kehittävät uusia teknologisia innovaatioita rahan käyttöön. Tämän vuoksi UKKO.fi:kin on määritelmän mukaisesti Fintech-yritys. Kehitämme palvelua yksityishenkilöiden laskutukseen, palkanmaksuun ja rahan siirtoihin.

Alustatalous ja yrittäjä

Alustatalous – me tarjoamme alustan, sinä teet sitä mitä rakastat

Alustatalous tarkoittaa uutta talouden alaa, jossa jokin yritys tarjoaa alustan, jonka päällä yksityishenkilöt tai yritykset voivat tehdä jotain lisäarvoa tuottavaa. Esimerkiksi Uber tarjoaa alustan, jonka avulla auton omistavat voivat tarjota kyydityspalvelua. Huuto.net ja Tori.fi tarjoavat alustan, jossa ihmiset voivat myydä ja ostaa tavaroita. Tinki.com ja Työntekijöitä.fi sekä lukuisat muut yritykset tarjoavat mahdollisuuden ostaa ja myydä työtä heidän omalla alustallaan.

Alustatalouden yritykset siis tarjoavat alustan, jonka päällä käyttäjät voivat myydä tuotteita tai palveluita. Osoituksena alustatalouden kasvusta on se, että Uber on maailman isoin taksiyritys, joka ei kuitenkaan omista lainkaan omia takseja. AirBnB on maailman isoin “hotelliketju”, vaikka se ei omista lainkaan vuokrattavia huoneita. Ja Facebook on yksi maailman isoimmista mediayrityksistä, vaikka se ei tuota itse sisältöjään.

Myös UKKO.fi on alustatalouden toimija, sillä me tarjoamme palvelun, joka mahdollistaa käyttäjillemme kevytyrittäjyyden. Meillä on siis lähes 30 000 “työntekijää”, vaikka emme tarjoakaan töitä. Tarjoamme myös alustamme ulkopuolisten yritysten kehittämien palveluiden käyttöön API-rajapintamme kautta.

Jakamistalous – yhdessä olemme enemmän

Jakamistalous on hyvin lähellä alustataloutta. Jakamistaloudella tarkoitetaan sitä, että ihminen jakaa jotakin omistamaansa muille korvausta vastaan. Uber ja AirBnB ovat jakamistalouden suurimpia yrityksiä. Uberin tapauksessa maksetaan myös auton kuljettajalle, eikä ainoastaan autonvuokrauksesta.

Yhdysvalloissa autojen jakaminen on huomattavasti suositumpaa kuin täällä. Esimerkiksi autojen yhteiskäyttöön erikoistunut Zipcar myytiin 500 miljoonan dollarin hinnalla. Jakamistaloutta on myös esimerkiksi Wikipedia ja erilaiset kirjojenvaihtoklubit. Jakamistalouden lähtökohtana on se, että jokin kallis tai vähälle käytölle jäävä asia voidaan “omistaa” yhteisesti, jotta siitä aiheutuvat kustannukset voidaan minimoida.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Video-CV:n tekeminen – Mitä pitää ottaa huomioon?

    Tubettajat ja vlogaajat kasvattavat suosiotaan ja trendi kuvata videoita on siirtynyt myös työnhakuun. Tavallisten hakemuksen rinnalle on tullut video-CV. Rekrytoijana videot kiinnittävät välittömästi huomion. Tällainen CV vaatii paljon enemmän työtä, kuin tavallisen ansioluettelon kirjoittaminen, mutta palkintona saattaa olla unelmiesi työpaikka. Video-CV:n avulla erotut useiden hakijoiden joukosta. Videon kautta pystyt tuomaan esiin omaa osaamistasi ja persoonasi. Työn hakeminen videolla tuleekin varmasti…

    Lue lisää
  • Työelämä LinkedIn-profiili kuntoon – Näin tuot osaamisesi esiin ja herätät kiinnostusta

    LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin, jotka on täytetty huolellisesti. Jos haluat yrittäjänä lisää asiakkaita tai kaipaat parempaa työpaikkaa, on tämä kirjoitus sinua varten. Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli ja…

    Lue lisää
  • Työelämä Miksi asiantuntija jakaa sisältöä somessa?

    Sosiaalisen median luonteeseen kuuluu avoimuus sekä sisältöjen ja tiedon jakaminen. Erityisesti Twitter on tähän oiva kanava: siellä asiantuntijat jakavat linkkejä blogeihinsa ja esityksiinsä, yritykset jakavat tietoa ja vinkkejä toimialaansa liittyen ja käyttäjät jakavat kokemuksiaan käyttämistään tuotteista ja palveluista. Avoimuus perustuu yhteistyön, auttamisen ja vastavuoroisuuden ideologiaan, joka tuntuu osalle ihmisistä luontevalta, mutta ei kuitenkaan kaikista. Jos kerran yritykset ja yksityiset ihmiset…

    Lue lisää