Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Facebook työpaikat – Työpaikkailmoituksia FB:ssä?

Facebook-työpaikat-artikkelikuva

Facebook julkaisi viime kesänä ”Facebook Työpaikat”- osion suomenkielisille sivuilleen. Osiossa työnhakijat voivat hakutoiminnon avulla etsiä yritysten ja työnantajien julkaisemia avoimia työpaikkoja. Työpaikat-osion löytää Facebookin etusivun vasemmasta palkista.

Hakemisesta on tehtyä helppoa, koska hakemus täyttää perustiedot automaattisesti ja näin työnhakija voi hakea useaa eri työpaikkaa joutumatta täyttämään joka kerta perustietojaan uudelleen. On kumminkin hyvä varmistaa, että Facebook-profiilisi tiedot ovat oikein ja ajan tasalla, jotta hakemusten laatu ei kärsi.

Facebook Työpaikat-sivu

Facebook Työpaikat-sivulta voi etsiä avoinna olevia työpaikkoja eri kriteereillä. Kriteereinä ovat sijainti, työtehtävän tyyppi ja sen toimiala. Voit etsiä avoimia työpaikkoja myös yrityksen nimellä.

Facebook Työpaikkaan hakeminen

Kun olet löytänyt haluamasi työpaikan, niin voit siirtyä hakemuksen tekoon klikkaamalla ”Hae nyt” nappia. Esiin tulee esitäytetty hakemus, jossa on ammatillisia tietoja sinun Facebook-profiilistasi, kuten aiemmat työpaikkasi ja/tai koulutuksesi. Voit muokata näitä tietoja vielä ennen lähettämistä.

Hakemus on yksinkertainen eli siihen tulee perustiedot sinusta (nimi, puhelinnumero, paikkakunta ja sähköposti), sinun aiempi työkokemuksesi ja koulutuksesi. Hakemuksen voi lähettää näiden tietojen jälkeen, jos yritys ei ole erikseen lisännyt kysymyksiä vastattavaksi. Jos kysymyksiä on, niin niihin pitää vastata, koska ne ovat pakollisia. Se on myös hyvä asia, koska riippuen kysymyksistä voit kertoa itsestäsi enemmän rekrytoijalle ja näin erottautua muista hakijoista paremmin. Vastaukset voivat olla maksimissaan 500 merkkiä pitkiä. Lähetettyäsi hakemuksen voit jäädä odottamaan yrityksen yhteydenottoa. Hakemus saapuu Messenger-viestinä työpaikkailmoituksen tehneelle yritykselle.

Facebook Työpaikkailmoituksen tekeminen

Työpaikkailmoitukseen kirjataan perustietoja, kuten tehtävänimike, työpaikan sijainti, palkka (tunnissa, päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vuodessa) ja työn tyyppi (kokopäiväinen, osa-aikainen, harjoittelu, vapaaehtoinen tai urakka).

Perustietojen lisäksi työpaikkailmoituksessa on työn kuvaus, jossa voidaan tarkemmin kertoa työhön liittyvistä tehtävistä ja vaatimuksista. Hakemukseen voi lisätä myös erilaisia kysymyksiä (avoin kysymys, Kyllä/Ei-kysymys ja monivalintakysymys), joihin työnhakija vastaa hakemusta tehdessään. Kysymyksiä voi olla maksimissaan kolme ja kysymykset voivat olla 200-merkkiä pitkiä.

Ilmoitukseen voi myös lisätä kuvan. Kuva voi olla lähes minkälainen tahansa, mutta olisi hyvä, jos kuva kertoisi jotain itse työstä tai yrityksestä. Kuvan pitää olla vähintään 400px leveä ja 208px korkea. Jos olet aiemmin tehnyt ja muokannut kuvista Facebook linkkikuvia (1200×627), niin ne sopivat oikein hyvin myös työpaikkailmoitukseen.

Lopuksi voit lisätä sähköpostiosoitteen, johon työnhakijoiden hakemukset saapuvat. Sähköpostia ei ole pakko lisätä, mutta sen avulla saat heti ilmoituksen, kun joku on tehnyt hakemuksen työpaikkailmoitukseesi.

Kun kokonaisuus näyttää hyvältä, niin voit julkaista työpaikan eli lähettää työpaikkailmoituksen Facebookin tarkistettavaksi. Jos ilmoitus noudattaa Facebookin sääntöjä, kuten työpaikkakäytäntöä ja syrjinnän vastaista käytäntöä, niin ilmoitus julkaistaan. Jos ilmoituksessa on moitittavaa, niin Facebook ilmoittaa siitä ja pyytää muokkaamaan ilmoitusta. Työpaikkailmoitus on voimassa 30 päivän ajan, jonka jälkeen sen voi uudistaa, jos sopivaa tekijää ei ole löytynyt.

Facebook Työpaikkailmoituksen mainonta

Kun olet julkaissut työpaikkailmoituksen, niin voit halutessasi mainostaa sitä ja näin tavoittaa enemmän ihmisiä. Mainonnan voit kohdistaa sijainnin ja kohderyhmän mukaan, jolloin Facebook näyttää mainosta vain kohdistetuille ihmisille.

Kohdentamisen jälkeen määrität mainoksen budjetin ja keston. Facebook kertoo arvioitaan mainonnan kattavuudesta eri budjettimäärillä ja keston mukaan kertoo päivittäiset kustannukset.

Facebook hakemuksen käsittely

Hakemukset kerääntyvät työpaikkailmoituksen tehneen ”Työpaikkahakemukset”- osioon, jossa hakemukset ovat selattavissa työpaikkakohtaisesti. Rekrytoija lukee hakemukset, käsittelee ne ja ottaa yhteyttä.

Ilmoitus uudesta hakemuksesta saapuu viestinä Facebookin Messengerin kautta yritykselle. Rekrytoija lukee hakemuksen, jossa hän näkee hakijan täyttämät tiedot ja vastaukset kysymyksiin. Rekrytoija voi ottaa yhteyttä hakijaan seuraavilla tavoilla: Messengerin kautta viestillä, lähettämällä sähköpostia, soittamalla tai sitten lähettämällä haastattelukutsun.

Yksittäisen hakemuksen tilannetta voi päivitellä, jotta tiedetään, onko hakemus käsitelty ja missä vaiheessa hakuprosessia se on. Valittavana on seuraavat vaihtoehdot: yhteyttä otettu, haastattelu sovittu, haastateltu, palkattu ja hylätty.

Tässä Facebook Työpaikka ominaisuudet nopeasti läpikäytynä. Kuten kuvista voi päätellä, niin meidän työpaikkoja löytyy myös Facebookin Työpaikka-osiosta.

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Hyvä työpaikkailmoitus: miten kirjoitetaan hyvä työpaikkailmoitus?

    Uuden työntekijän palkkaaminen on usein haastavaa. Kun olet päättänyt laittaa paikan julkiseen hakuun, on sinun varmistuttava, että juuri oikeat ihmiset löytävät sen. Hyvällä työpaikkailmoituksella on suuri merkitys sillä, se vaikuttaa kaikkein eniten työnhakijoiden laatuun. Alla on listattuna kahdeksan vinkkiä hyvän työpaikkailmoituksen ja paremman rekryilmoituksen kirjoittamiseen, jotta houkuttelet sopivimmat tyypit hakemaan. 1. Kirjoita suoraan oikealle hakijalle Etsitkö työntekijää, joka on vasta…

    Lue lisää
  • Työelämä Kuumin trendi sitten startup-boomin! Milloin coworking-tiloista tuli juttu?

    Termeihin coworking, yhteistyötila ja toimistohotelli törmää nyt jatkuvasti – kyseessä on pitkään nousussa ollut trendi, joka tuo yhteen ammattilaiset kaikilta aloilta, fyysisesti. Tyylikkäästi sisustettuja, kompaktisti suunniteltuja ja verkostoitumisen trendissä kylpeviä coworking, eli yhteistyötiloja, avataan nyt huimaa vauhtia ympäri Suomen suuria ja pienempiäkin kaupunkeja. Kyseessä onkin ehkä yksi työelämän kuumimmista trendeistä sitten startup-boomin – kerrassaan ihanaa! Kaikki tiivistyy yrittäjämäiseen työntekoon, joka…

    Lue lisää
  • Työelämä Esiintymisasiantuntija Elsa Ervasti neuvoo, miten jännitystä poteva introverttikin selviää lavalla suuren yleisön edessä – 6 vinkkiä paremmaksi puhujaksi

    Pitchauksesta kirjan kirjoittaneelta esiintymisvalmentaja Elsa Ervastilta kysytään usein lavalla jäätymisestä, mutta sitä tapahtuu tosielämässä yllättävän harvoin. Hän antaa kuitenkin parhaat ohjeensa myös jäätymisen varalle. Ihmiset eivät välttämättä ole kauhean tietoisia siitä, miten he puhuvat, sillä he ovat usein niin keskittyneitä itse asiaan. Kun ihminen voi puhua jollekin hänelle hyvin helposta asiasta Ervasti näkee, miten tämä luontaisesti puhuu. Samaa luontevuutta yritetään…

    Lue lisää