Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

ALV-muutos: infopaketti pienyrittäjälle ja kevytyrittäjälle

ALV-muutos-kampaaja

Yleinen arvonlisäverokanta nousee tämän vuoden syyskuun alusta 25,5 prosenttiin. Tähän asti yleinen arvonlisävero on ollut 24%. Mitä ALV-muutos tarkoittaa pienyrittäjälle ja kevytyrittäjälle? Miten muutokseen tulisi varautua ja mitä toimia se vaatii?

Tässä tekstissä käymme läpi arvonlisäverokannan muutoksen vaikutukset kevytyrittäjälle ja pienyrittäjälle.

Mikä ihmeen ALV-muutos?

Arvonlisäverokantoja on Suomessa käytössä useita ja nyt tehtävä ALV-muutos koskee yleistä kantaa: eli niitä toimialoja, joilla on tähän asti käytetty 24% arvonlisäveroa. Alennetut ALV-kannat eli ruuan 14% sekä kirjojen, kulttuurin ja lääkkeiden 10% pysyvät ennallaan.

Muutos astuu voimaan 1.9.2024, jolloin siis siirrytään 24:n prosentin ALV-kannasta uuteen 25,5:n prosentin kantaan. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa, että siinä missä laskullasi on ennen näkynyt ALV 24%, syyskuusta eteenpäin samassa kohdassa näkyykin ALV 25,5%.

Siis mikä ihmeen ALV? Arvonlisävero on kulutusvero, joka lisätään yleensä kaikkien tuotteiden ja palveluiden hintaan, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Voit lukea tarkemmin arvonlisäverosta artikkelistamme: Mikä ihmeen arvonlisävero?

Miten ALV-muutos vaikuttaa hinnoitteluusi yrittäjänä?

Arvonlisäveron korotus koskee yrittäjää ja kevytyrittäjää, jonka tuotteet tai palvelut kuuluvat yleisen ALV-kannan piiriin. Käytännössä se siis koskee useimpia suomalaisia pienyrittäjiä: esimerkiksi parturikampaajia, kosmetologeja, rakennusalan ammattilaisia, konsultteja, markkinoinnin freelancereita ja monia muita.

ALV on vero, joka lisätään aina tuotteen tai palvelun hintaan. Siinä missä tähän mennessä hintoihisi on lisätty 24% arvonlisäveroa, lisäät jatkossa veroa 25,5% – hintoihisi tulee siis pieni korotus.

Jos omat asiakkaasi ovat muita yrityksiä tai yrittäjiä, ei ALV-kannan nousu todennäköisesti vaikuta myyntiisi tai asiakassuhteisiisi kovin paljoa: yritysasiakkaat saavat yleensä vähentää yritystoimintaansa varten hankkimiensa tuotteiden ja palveluiden arvonlisäverot omassa verotuksessaan, oli ALV-kanta mikä tahansa.

Myydessäsi palveluita tai tuotteita kuluttajille, siirtyy ALV:n nousu kuitenkin suoraan asiakkaidesi maksamiin hintoihin. Moni pienyrittäjä pohtiikin nyt, miten hintojen nousu vaikuttaa asiakkaisiin ja heidän kulutusvalintoihinsa. Saako hintojen nousu asiakkaita vähentämään tai lykkäämään ostoksia? Katsotaan seuraavaksi, miten hintojen noususta voi viestiä asiakkailleen!

 

Kuvituskuva: rakentaja mittaa muuria. ALV-muutos.

 

Miten viestiä asiakkaille uudesta ALV-kannasta?

ALV-kannan muutoksen tuoma hinnannousu voi tuntua asiakkaille ajatuksena suuremmalta summalta kuin se todellisuudessa onkaan. Siksi asiakkaille voikin olla hyvä idea viestiä muutoksesta jo hyvissä ajoin selkein sanankääntein ja konkreettisin luvuin.

Vaikkapa kampaamoyrittäjä voi jo ennen kuin ALV-muutos tulee voimaan tarjota asiakkaiden näkyville selkeästi vanhan ja uuden hinnaston. Näin asiakkaat osaavat varautua hintojen nousuun ja näkevät selvästi, minkä verran uusi ALV nostaa hintoja.

Esimerkiksi:

  • Keskipitkien hiusten leikkaus 30.8.2024 asti: 80e (sis. ALV 24%)
  • Keskipitkien hiusten leikkaus 1.9.2024 lähtien: 81e (sis. ALV 25,5%)

Moni yrittäjä pohtii nyt sitä, miten veisi uuden ALV-kannan omiin hintoihinsa, ja pyöristääkö hintoja ylös tai alaspäin. Vaikkapa esimerkin kampaamokäynnin hinta olisi uuden ALV-kannan kanssa tarkalleen 80,97 euroa. Tämä on kuitenkin kömpelö ja erikoinen hinta asiakkaallesi: siksi voi olla hyvä pyöristää hinnat tasaeuroihin.

Jokainen yrittäjä voi päättää itselleen sopivan tavan tuoda uusi arvonlisävero omaan hinnoitteluunsa ja viestiä siitä asiakkailleen. Sopivan lähestysmistavan valinnassa on hyvä pohtia omaa asiakaskuntaa ja miettiä, miten he suhtautuvat uutiseen hintojen pienestä noususta. Asiakkaat voivat ymmärrettävästi olla harmissaan hintojen noususta, mutta yrittäjän on hyvä muistaa, että kyseessä on yrittäjästä itsestään riippumaton veron korotus.

Mikä ALV-kanta valitaan, jos toimitat palvelun tai tuotteen elokuussa, mutta lähetät laskun vasta syyskuussa?

Tuotteen toimitushetki ja palvelun suorittamisen ajankohta ratkaisee, tuleeko maksuun soveltaa uutta vai vanhaa ALV-kantaa. Otetaanpa pari käytännön esimerkkiä havainnollistamaan, miten ALV:t käytännössä toimivat muutoksen ollessa käynnissä.

Esimerkki 1:

Käsityöyrittäjä saa tilauksen korvakoruista elokuussa 2024. Yrittäjä valmistaa tuotteen ja se valmistuu 2.9.2024. Hän postittaa tuotteen asiakkaalle, joka saa sen itselleen syyskuun ensimmäisellä viikolla. Korvakorujen hintaan lisätään uusi ALV 25,5%, koska asiakas saa tuotteen syyskuun puolella.

Esimerkki 2:

Markkinointialan freelancer on tehnyt sopimuksen kuukausittaisesta somesisällön tuottamisesta asiakkaalleen. Lähettäessään laskun elokuun somesisällöistä tavalliseen tapaan seuraavan kuun ensimmäisenä arkipäivänä 2.9.2024, hän lisää hintaan vanhan ALV-kannan 24%, sillä palvelu on suoritettu elokuun puolella. Syyskuun somesisältöihin puolestaan sovelletaan uutta ALV-kantaa 25,5%.

 

UKKO-yrittäjänä alvit ovat selvää kauraa

UKKO-yrittäjänä lähetät laskut sekä vanhalla että uudella ALV-kannalla helposti. Ja jos mielessä on kysymyksiä, asiakaspalvelumme auttaa aina!
Tutustu UKKO-yrittäjyyteen

ALV-muutos käytännössä urakkatyössä, ennakkomaksuissa ja osamaksuissa

Jos laskutat isomman urakan useassa eri osassa, määrää ALV-kannan jälleen palvelun suorittamisen ajankohta. Eli jos urakkaa työstetään sekä ennen ALV-muutoksen voimaantuloa että sen jälkeen, laskutetaan ennen 1.9.2024 suoritettu osa vanhalla ALV-kannalla, sen jälkeen suoritettu puolestaan uudella.

Jos tuotteesta tai palvelusta on maksettu ennakkomaksu – vaikkapa osa markkinointikampanjan tai uuden auton hinnasta – sovelletaan sitä ALV-kantaa, joka on ollut voimassa maksuhetkellä. Jos siis olet myynyt ison markkinointikampanjan asiakkaallesi ja veloittanut siitä ennakkomaksun elokuussa 2024, sovelletaan ennakkomaksuun vanhaa ALV-kantaa 24%.

Osamaksukaupassa tavaran toimituksen ajankohta ratkaisee sen, mitä ALV-kantaa sovelletaan. Jos myyt vaikkapa työkoneen osamaksulla elokuussa 2024, sovelletaan koko kauppasummaan vanhaa ALV-kantaa 24%, vaikka maksuerät jatkuvat syyskuun 2024 jälkeenkin – sillä työkone on toimitettu ostajalle vanhan ALV-kannan voimassaollessa.

 

Kuvituskuva: käsityöyrittäjä. ALV-muutos.

 

Mitä huomioida laskutuksessasi: näin uusi ALV-kanta tulee käyttöön UKKO-palvelussa

UKKO.fi pitää huolen, että laskulle on mahdollista valita sopiva ALV-kanta maanantaista 2.9.2024 alkaen. Käytännössä huomaat muutoksen lähettäessäsi ensimmäisen laskun UKKO-palvelusta syyskuussa 2024: pääset valitsemaan uuden yleisen arvonlisäverokannan 25,5%. Siirtymäkaudella voit tarvittaessa vielä valita myös vanhan ALV-kannan laskullesi: laskuttaessasi ennen 1.9. suoritettua työtä tai toimitettuja tuotteita, käytä vielä vanhaa ALV-kantaa.

Y-tunnuksellisten yrittäjien on hyvä huomata, että siirtymäkaudella kirjanpitoon voi tulla samalla ajanjaksolla kuitteja sekä uudella että vanhalla ALV-kannalla: myös hankintojen ja muiden yrittäjyyden kulujen ALV-kanta määräytyy tuotteen tai palvelun toimitusajankohdan mukaan. Ole siis tarkkana, kun lisäät kuluja UKKO-palveluun ja valitse jokaiselle kululle kuitilla näkyvä ALV-kanta.

Huomioi omassa UKKO-yrittäjyydessäsi seuraavat asiat:

  • Jos palvelu on suoritettu tai tuote toimitettu ennen 1.9.2024, valitse laskulle vanha ALV-kanta 24%
  • Valitse laskulle uusi ALV-kanta 25,5% kun työ on suoritettu tai tuotteet toimitettu 1.9.2024 jälkeen
  • Merkitse kullekin kirjanpitoon lisäämällesi menolle kuitilla näkyvä ALV-kanta (koskee Y-tunnuksellisia UKKO-yrittäjiä)

Y-tunnuksellisten UKKO-yrittäjien ALV-ilmoitukset laaditaan tavalliseen tapaan myös ALV-muutoksen tiimellyksessä.

Voit lukea ALV-muutoksesta lisää Verohallinnon sivuilta. Jos sinulla herää kysymyksiä ALV-muutoksen vaikutuksista omaan laskutukseesi tai kulujen lisäämiseen UKKO-palveluun, voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

 

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Muita artikkeleita aiheesta Ajankohtaista:

  • Ajankohtaista Näin pääset alkuun Youtubessa – poimi tästä vinkit videon tekemiseen

    Edellisessä Youtube-aiheisessa blogissa Älä pelkää Youtubea annoimme askelmerkit videomarkkinoinnin aloittamiseen. Olet ehkä jo ehtinyt luoda Google-tilin ja Youtube-profiilin itsellesi – hyvä, nyt voidaan ryhtyä tuumasta toimeen. Jaamme tässä blogipostauksessa vinkkejä, miten pääset alkuun Youtubessa. Myös videoiden tekemisessä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Taustatyöhön kannattaa käyttää aikaa, jotta lopputulos erottuu edukseen. Ensimmäiset stepit Alkuun päästäkseen on hyvä miettiä, kenelle video suunnataan,…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista UKKO.fi kannanotto: Lähetit eivät saa joutua laskutuspalveluyritysten piittaamattomuuden maksajiksi

    Tänään on uutisoitu laajasti läheteille virheellisesti maksetuista kulukorvauksista ja niiden veroseuraamuksista (KL 10.11.). Tämä ikävä tapahtuma korostaa laskutuspalveluiden vastuuta siitä, että ne hoitavat asiakkaidensa palkanmaksun, verotuksen ja muut velvoitteet oikein. UKKO.fi haluaa painottaa luotettavuuden ja vastuullisuuden merkitystä laskutuspalveluiden ja taloushallinnon toiminnassa. UKKO.fi korostaa, ettei se ole millään tavoin liittynyt julkisessa keskustelussa mainittuun toimintaan. Olemme huolehtineet, että asiakkaamme eivät saa meidän…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista UKKO.fi:tä luotsaamaan tullut Sami Ranta uskoo talouden nopeaan elpymiseen pandemian jälkeen – voittajina itsenäiset yrittäjät

    UKKO-konsernin uusi toimitusjohtaja Sami Ranta aloitti huhtikuussa uudessa pestissään. Tuore toimitusjohtaja on jo ehtinyt tutustumaan sekä toimialaan että UKKO.fi:hin. Pitkän uran erilaisten digitaalisten palveluiden parissa tehnyt Sami Ranta näkee UKKO.fi:n yhteiskunnallisesti mielenkiintoisena yrityksenä, joka on ollut aktiivinen toimija jo yhdeksän vuoden ajan suomalaisessa yrityselämän muutoksessa. – Suomi tarvitsee entistä enemmän yrittäjiä, ja valitettavasti olemme edelleen merkittävästi jäljessä Yhdysvaltoja, Britanniaa ja…

    Lue lisää