Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Älä pelkää YouTubea – videot ovat kätevä tapa päästä lähelle asiakkaita

mies-kuvaa-youtube-videota-kameralla

Tiesitkö, että Youtube on Googlen omistama ja käytännössä katsoen maailman toiseksi käytetyin hakukone? Oletko miettinyt videomarkkinointia, jolla löydyt myös hakukonetuloksissa?

Videot ovat selvässä nousussa ja niitä kulutetaan tänä päivänä paljon. Etenkin nuorten keskuudessa Youtube on erittäin suosittu ja käytetty sosiaalisen median kanava. Käyttäjät voivat ladata palveluun videoita, sekä katsella ja jakaa niitä.

Tämä on Youtube-blogisarjan ensimmäinen osa, jonka tarkoituksena on madaltaa kynnystä videomarkkinoinnin aloittamiseen.

Videot jäävät paremmin mieleen

Youtube on loistava keino kasvattaa näkyvyyttä. Sinne ladataan joka minuutti satoja videoita ja niitä katsellaan koko ajan kasvavalla vauhdilla. Ei siis ihme, että Youtube-videot on huomattu tehokkaaksi markkinoinnin tavaksi.


Videot ovat sisältöä, johon törmätään silloin, kun sitä eniten kaipaa. Se ei myöskään vanhene muutamassa viikossa. Videon kautta pääset tuomaan esille oman alasi asiantuntijuutta, saat näkyvyyttä ja tavoitat ihmisiä. Ja vielä ilmaiseksi!

Youtubessa on suuri ja aktiivinen yleisö, jonka ansiosta siinä paljon potentiaalia ja mahdollisuuksia oman osaamisen markkinointiin.

Visuaalinen sisältö jää myös usein tekstisisältöä paremmin mieleen, ja sitä katsotaan keskimääräisesti pidempään kuin tekstipohjaista sisältöä.

Youtube-kanavan luominen on helppoa

Oman tilin luominen ja videoiden lataaminen Youtubeen on helppoa. Jos sinulla ei ole vielä Google-tiliä, aloita luomalla sellainen. Tämän jälkeen pääset rakentamaan oman profiilisi Youtubeen.

Kanavan profiili kannattaa hioa kuntoon, jotta se on kutsuvan näköinen. Anna kanavallesi nimi ja keksi sille tiivis, mutta informatiivinen kuvaus. Profiilikuvaan ja banneriin kannattaa myös panostaa, sillä visuaalisuus herättää uteliaisuutta. Selkeä kuva ja omaa aihealuettasi kuvaava banneri tuovat varmemmin katsojan takaisin.

Nainen ottaa kameralla valokuvaa

Lopuksi on suositeltavaa lisätä avainsanoja, jotka kuvaavat parhaiten asiantuntijuuttasi ja videoidesi aiheita. Avainsanat auttavat ihmisiä löytämään videon ja nousemaan korkeammalle hakutuloksissa.

Kokeileminen ei maksa mitään

Videomarkkinointi on nyt kovassa nosteessa. Se on entistä nopeampi, tehokkaampi ja hakukoneystävällisempi tapa tavoittaa oikea kohderyhmä. Videot ovat myös kustannustehokas tapa ratkoa asiakkaiden usein kysyttyjä kysymyksiä.

Tämä markkinointitapa avaa uusia mahdollisuuksia etenkin yrittäjille sosiaalisen median yhtenä työkaluna. Videoihin on helppo palata ja niiden hyöty oman osaamisen markkinoinnissa voi olla pitkällä tähtäimellä etu muuhun markkinointiin nähden. Tartu rohkeasti kameraan ja kokeile kuinka yleisösi reagoi!

Seuraavassa artikkelissa kerromme tarkemmin Youtube-videoiden tekemisestä, ja annamme vinkkejä oikean kohdeyleisön tavoittamiseksi. Pysy siis kuulolla!

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Brändin kirkastus on paljon enemmän kuin sokeria vanhan päälle ja uudet värit – Parhaimmillaan yrittäjä löytää innostuksen yritykseensä uudelleen

    Yrittäjällä saattaa monta syytä uudelleen brändätä yrityksensä ja hyvä niin, sillä uudistumalla saa automaattisesti huomiota. Mutta mistä yrittäjä tunnistaa säästämisen ja luopumisen arvoiset elementit? Vai olisiko sittenkin syytä rysäyttää kaikki kerralla uusiksi? Brändi syntyy, halusi yrittäjä sitä sitten tai ei. Siihen kietoutuu visuaalisia muotoja, viestejä tai mainoksia, jotka asiakkaat saattavat tunnistaa. Todellisuudessa yrityksen brändi haarautuu kuitenkin paljon pintaa syvemmälle. Sen…

    Lue lisää
  • Markkinointi Markkinointi on myyntiä

    Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä. Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti: “Markkinointi on sosiaalinen prosessi,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Itsenäisen yrittäjän markkinointiopas – Lisää asiakkaita ja rahaa

    Kuukausien urakka on saatu päätökseen. Julkaisimme tänään Itsenäisen yrittäjän markkinointioppaan. Kirjan alaotsikko kuuluu seuraavasti: Näin saat parempia asiakkaita ja enemmän rahaa. Tämä kuvaa kirjan sisältöä täydellisesti. Kirjan lukemisen jälkeen osaat hankkia uusia asiakkaita, jotka maksavat työstäsi enemmän. Lataa kirja tästä! Kyselytutkimustemme mukaan markkinointi on kevytyrittäjien suurin ongelma. Meiltä on usein pyydetty apua asiakashankintaan. Yrityksemme ideana on kuitenkin luoda mahdollisimman helppokäyttöinen…

    Lue lisää