Arvioitu lukuaika: 5 minuuttia

LinkedIn-profiili kuntoon – Näin tuot osaamisesi esiin ja herätät kiinnostusta

hyva-linkedin-profiili

LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin, jotka on täytetty huolellisesti. Jos haluat yrittäjänä lisää asiakkaita tai kaipaat parempaa työpaikkaa, on tämä kirjoitus sinua varten.

Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli ja esittelyteksti. Perusasioiden lisäksi profiilista olisi hyvä löytyä työkokemus, koulutustiedot, suositukset sekä taidot.

LinkedIn on yksi käytetyimmistä sosiaalisen median kanavista ja tehokas paikka verkostoitumiseen. Se auttaa kasvattamaan tunnettuutta, rakentamaan asiakassuhteita potentiaalisen kohdeyleisön kanssa sekä tavoittamaan mahdollisia yhteistyökumppaneita.

Monet saattavat tuskailla liiallisesta somepöhinästä tai ajan puutteesta omaan henkilöbrändäykseen. Kilpailu on kuitenkin kovaa ja erottautuminen tärkeää, siksi näkyvyyteen eri kanavissa tulisi panostaa.

Seuraavaksi muutama yksityiskohtainen vinkki, joiden avulla luot vaikuttavan LinkedIn-profiilin.

LinkedIn on kevytyrittäjällekin hyödyllinen kanava!

LinkedInissä on helppo verkostoitua, ja potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksiä sen kautta. Siksi kevytyrittäjänkin kannattaa ottaa se haltuun.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Miten rakennan hyvän profiilin?

LinkedIn ei ole vain työnhakijoita varten, vaan myös hyvä alusta laajemman ammatillisen imagon rakentamiseen. Profiilia rakentaessa kannattaa asettua toisen kenkiin: mikä kiinnostaisi sinua mahdollisen asiakkaan näkökulmasta?

Mahdollisimman tarkasti täytetty LinkedIn-profiili kohentaa sijoitustasi LinkedInin hakutuloksissa. Ammattimaisessa profiilissa on laadukas kuva, napakka esittely, työhistoria ja ydinosaamisalueesi. Tavallisen CV:n lisäksi LinkedIn tarjoaa loistavan mahdollisuuden kerätä suosituksia esimerkiksi olemassa olevilta asiakkailta tai aiemmilta työnantajilta.

Pidä myös omien taitojen paletti ajan tasalla. Mieti, mitä uusia työkaluja osaat käyttää tai mitä työmarkkinoilla kaivattuja taitoja hallitset, ja kirjaa nämä ylös. Pyytämällä suosituksia näihin teet profiilistasi entistä vahvemman.

Muista sekin, että myös harrastuksissa kerätyt taidot voivat olla työprofiilillesi hyvin merkityksellisiä. Mikäli sinulla on kokemusta esimerkiksi vapaaehtoistyöstä, muista kirjata se LinkedIniin ja kertoa, mitä opit.

Tuo persoonasi esiin

Esiinny LinkedInissä oikealla nimelläsi, nimimerkit kuuluvat muihin kanaviin. Profiilikuvana suositellaan käytettävän selkeää, tunnistettavaa ja hyvälaatuista otosta. Kuvallisia profiileita katsotaan LinkedInin mukaan 21 kertaa todennäköisemmin kuin kuvattomia.

Nimesi alapuolella oleva headline-teksti kertoo, kuka olet työelämässä ja mitä teet. Tämä kohta kannattaa muokata vastaamaan nykyistä tehtävänimikettäsi. Varmista myös, että linkität itsesi oikeaan yritykseen.

LinkedInissä voit hyvin tuoda oman persoonasi esiin!

Summary-tekstiin eli lyhyeen esittelytekstiin kannattaa panostaa, sillä se antaa ensivaikutelman profiilistasi. Se on lyhyt myyntipuheesi ja sen tulisi herättää kiinnostus koko profiilin lukemiseen. Hyvä teksti tarjoaa pilkahduksen sinua, joten anna persoonasi näkyä.

Romaanin tärkein virke on se ensimmäinen – sama pätee myös esittelytekstiin. Kirjoita ydinasiat heti tiivistelmän alkuun. Kuvausta kannattaa päivittää heti kun on aihetta, muuten se saattaa jäädä unholaan.

Tuo kehityksesi esiin monin tavoin

Profiilia on syytä täydentää työkokemuksella ja koulutuksella. Kerro selkeästi, mistä asioista vastaat nykyisessä tehtävässäsi. Mieti myös, mitä asiakkaidesi tulisi tietää, jotta he innostuisivat olemaan sinuun yhteydessä.

Kuvaile tehtävänimikettäsi ja kokemustasi tarkasti, jotta tehtäväsi keskeiset osa-alueet käyvät ilmi. Huolehdi myös, että kuvaukset aiemmista työtehtävistäsi tukevat tarinaa ja luovat lisäarvoa sille, mitä nykyisin teet.

Työkokemuksen ja persoonan lisäksi koulutus on hyödyllistä lisätä profiiliin. Opinahjon lisäksi on hyvä listata opintojen fokusalue ja esimerkiksi lopputyön aihe, mikäli koet sen korostavan omaa osaamistasi. Järjestötoiminta ja kansainväliset kurssit ovat myös fiksu lisä, ne antavat lisätietoa kompetensseistasi ja kiinnostuksen kohteistasi.

Profiili on hyvä olla ensisijaisesti englanniksi, sillä LinkedInin perushaut tehdään useammin sillä kielellä.

Suomen kielen käyttö englannin ohella on kuitenkin hyvä lisä vahvistamaan löydettävyyttä hakutuloksissa, etenkin jos kohdeyleisönä on suomalaiset. LinkedIn käyttäjät suosivat usein englantia kommunikointikielenä, joten se kannattaa pitää ykkösvaihtoehtona.

Älä nuukaile suositusten kanssa

Ensiluokkaisessa LinkedIn-profiilissa hienosäätö on ehdottoman paikallaan. Lisää taitojasi näkyville, joita ihmiset verkostossasi voivat käydä suosittelemassa. Lisäksi voit pyytää julkisia suosituksia nykyisiltä tai entisiltä kollegoilta ja esimiehiltäsi. Aktiivisuutta osoittaa se, että käyt antamassa olennaisia suosituksia myös kontakteillesi.

Muista asiasanat, koska haluat löytyä hauissa. Joku saattaa etsiä juuri jotain tiettyä ominaisuutta tietyllä sanalla, ja haluat epäilemättä tulla löydetyksi.

Yrittäjä pyytää suosituksia

Osaatko koodata? Oletko järjestänyt isoja tapahtumia? Onko sinulla kokemusta tekoälyn tai palvelumuotoilun käytöstä? Merkitse nämä kaikki ylös.

Jos kirjoitat perinteistä blogia tai pidät videoblogia, nämä sisällöt kannattaa jakaa profiilissa. LinkedIn tarjoaa mahdollisuuden videolinkkien lisäämiseen, jolloin profiilistasi pääsee suoraan tuottamaasi sisältöön.

Nyt profiilisi on enää pientä viilausta vailla. Käy vielä lyhentämässä profiilillesi kustomoitu verkko-osoite eli URL tyyliä etunimisukunimi. Tässä kohtaa hauskat lempinimet ja käyttäjänimet kannattaa jättää käyttämättä. Muista kuitenkin olla rohkeasti sellainen kuin olet, sillä persoonallisuudellasi erotut joukosta!

Osallistu keskusteluun ja kasvata tunnettuuttasi

Linkedin ei ole vain staattinen osaamispankki vaan tänä päivänä myös hyvin monipuolinen keskustelukanava. Siksi siellä kannattaa olla aktiivinen. Ajankohtainen, visuaalinen ja kiinnostava sisältö houkuttaa myös LinkedInissä. Parhaimmat mahdollisuudet verkostoitumiseen saat liittymällä oman alasi ryhmiin, ja osallistumalla keskusteluun tarjoamalla hyödyllistä tietoa muille. Kommentoi, jaa ja tykkää mielenkiintoisista julkaisuista. Tuo myös esiin persoonasi ja uskalla olla oma itsesi.

Vaikka tässä kirjoituksessa käsittelimmekin Linkediniä työelämän ja verkostoitumisen kanavana, kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että Facebook on kasvattanut merkitystään verkostoitumisen välineenä myös työelämäkontekstissa. Myös Facebookista löytyy loputtomasti eri alojen ammattilaisille tarkoitettuja ryhmiä, joissa voi verkostoitumisen lisäksi kysyä vinkkejä omiin pulmiin tai saada vertaistukea kollegoilta.

Linkedin-vinkit pähkinänkuoressa

  • LinkedIn eroaa tavallisesta CV:stä siinä, että muut palvelut käyttäjät kertovat kuinka hyvä sinä olet jossakin työssä. Voit saada suosituksia esimiehiltäsi tai vanhoilta työkavereilta. Nämä suosittelukirjeet ovat tekstinpätkiä, jossa kerrotaan yleensä suoriutumisesta kyseisessä työtehtävässä.
  • LinkedIn-kuvan valinta on yllättävän tärkeää. Kuva näkyy aina nimesi vieressä, osallistuessasi keskusteluihin, kirjoittaessasi artikkeleja tai antaessasi suosituksia. Hyvä kuva on sellainen, josta sinut tunnistaa ja näytät omalta itseltäsi. Ajattele, että kuva edustaa sinua työhaastattelussa.
  • Voit kirjoittaa omaksi otsikoksesi esimerkiksi nykyisen työtehtävän. Vielä parempi on, jos pystyt luomaan itsellesi vielä kuvaavamman myyntitekstin. Voit kirjoittaa otsikkoon esimerkiksi: “Luovien myyntitekstien moniosaaja”, “Kansainvälisesti palkittu valokuvaaja”, “Monipuolinen graafisen suunnittelun ammattilainen”.
  • Esittelytekstin maksimipituus on 2 000 merkkiä. Pyri käyttämään koko tämä tila, sillä näin saat kerrottua itsestäsi laajasti.
  • Älä myöskään unohda täyttää koko opiskeluhistoriaasi. Lisää mukaan myös luottamustehtävät, kerhot ja projektit joiden toteuttamisessa olet ollut mukana!
  • LinkedIn on verkostoitumiseen perustuva palvelu. Monet menevät tässä vikaan. LinkedInin tarkoituksena ei ole maksimoida kontaktien määrää. Ei ole mitään hyötyä pyytää tuntemattomia ihmisiä ystävikseen. LinkedInissä verkostoituminen tapahtuu tehokkaimmin erilaisten keskusteluryhmien kautta. Liity omaan alaasi liittyviin ryhmiin ja osallistu aktiivisesti keskusteluun. Tällä tavalla saat vahvistettua omaa asiantuntija-asemaasi kyseisen ryhmän sisällä. Tästä on oikeasti apua!

Lue lisää

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon

Huolehdi asiakassuhteistasi sosiaalisen median avulla – 3 vinkkiä sinulle!

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Kirjoittajat: Piia Peiponen ja Olli Kopakkala

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

    Keitä ovat TikTokin miljoonat aktiiviset käyttäjät? Mitkä ovat parhaita tapoja tavoittaa TikTokkaajat? Tästä artikkelista löydät TikTok-markkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit TikTok-markkinointiin itsenäiselle yrittäjälle. Somekanavat ovat tänä päivänä tärkeä osa-alue jokaisen yrittäjän markkinoinnissa. Jos kohderyhmääsi kuuluu alle 30-vuotiaita, kannattaa ehdottomasti panostaa myös somekentän uusimpiin tulokkaisiin, kuten TikTokiin. (Tutustu tästä muihin somemarkkinoinnin perusteisiin.) TikTokilla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja suosio…

    Lue lisää
  • Markkinointi Parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen

    Pitchaukselta tai kansanomaisemmin hissipuheiden pitämiseltä ei voi nykymaailmassa välttyä, jos harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa. Koska kohtaamme jatkuvasti ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, pitää kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla olla hyvä, kompakti ja mieleenpainuva hissipuhe. Hissipuhe tulee olla rahoitusta hakevalla idealla, palveluaan myyvällä kevytyrittäjällä ja sijoittajia etsivällä startupilla selkäytimessä. Koskaan ei tiedä, onko juuri kyseinen ihminen potentiaalinen asiakas ja vaikkei olisikaan, saattaa hän…

    Lue lisää
  • Markkinointi Pokemon Go -pelin hyödyntäminen markkinoinnissa

    Jos et ole vielä itse pelannut Pokemon Go -hittipeliä, olet varmasti kuullut siitä. Pokemon Go on suositumpi kuin Netflix ja sillä on enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin Twitterillä. Viikko sitten peli oli asennettu jo 6%:iin kaikista Yhdysvalloissa käytössä olevista Anroid-matkapuhelimista. Kasvu on jatkunut rajuna ja kyseessä on ilmeisesti kaikkien aikojen suosituin kännykkäpeli. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Pokemon Go on peli, joka yhdistää reaalimaailmaan ja virtuaalimaailman. Pelaajat liikkuvat oikeassa maailmassa…

    Lue lisää