Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

aanibrandays

Tässä artikkelissa puhutaan yritysten ja yrittäjien äänibrändäyksestä; mitä se on ja mitä se ei ole? Termin ovat monet jo kuulleet, mutta sen sisältö saattaa silti olla hähmän peitossa.

Taas on se aika vuodesta, kun kauppakeskuksissa ja marketeissa soi jouluiset sävelmät ja tonttu-ukot hyppivät. Monelle (allekirjoittanut mukaan lukien) joululaulujen kuuleminen kauppareissuilla on yhtä tuskaa, mutta iso osa ei ainakaan tietoisesti kiinnitä automarketin biisikatalogiin mitään huomiota.

Myös suomalaisissa kauppakeskuksissa on viime vuosina alettu miettiä ostoselämyksiä äänimaiseman kautta. Tarkoitus on tuoda ostosparatiiseihin, kauppoihin ja ravintoloihin sellaista ääntä, joka saa asiakkaan viihtymään paremmin ja ostamaan enemmän. Huolellisesti tehty äänimaiseman muutos voikin lisätä asiakasviipymää ja tuoda jopa useita prosentteja lisää myyntiä.

Äänibrändäys on osien summa

Kun äänibrändäyksestä aletaan puhua, tulee ainakin monelle ei-markkinointi-ihmisille ensimmäisenä mieleen tutut äänisloganit tai äänilogot, jotka sisältävät erilaisia yhdistelmiä puhetta, musiikkia ja muuta ääntä.

Kukapa ei välittömästi tunnistaisi esimerkiksi pikaruokaketjun rytmikästä I’m lovin’ it -tunnussävelmää?

Äänibrändäys on kuitenkin paljon kokonaisvaltaisempi asia kuin kaupan taustamusiikki, ravintolan optimoitu biisilista tai mainosvideoissa kuuluva ytimekäs melodinen kiteytys. Kaikki nämä ovat ilman muuta äänibrändäyksen osasia, mutta puhuttaessa äänibrändäyksestä sen koko merkityksessä tarkoitetaan paljon muutakin.

Ääntä käytetään tai voidaan käyttää erilaisissa kanavissa ja kohtaamispisteissä asiakkaan kanssa. Edellä mainitun äänilogon ja taustamusiikin lisäksi äänielementtejä voivat olla erilaiset mainokset ja mainoslaulut verkossa tai analogisissa mainoskanavissa, orgaanisten videojulkaisujen äänet sosiaalisen median kanavissa, puhelinvaihteen jonotusmusiikki, äänimaisemat konttorilla tai odotustiloissa, messuilla tai esimerkiksi palvelun mobiilisovelluksessa. Ääni on siis yksi tapa johtaa yrityksen brändiä. Kuulostaa melko monipuoliselta, eikö vain?

Koska äänibrändi koostuu useista erilaisista osista, kannattaa yrityksen huolella kartoittaa eri kohtaamispaikat, joissa ääntä on mahdollista käyttää. Jos yritys sitten haluaa käyttää systemaattisesti näitä erilaisia äänimaisemia osana brändi-identiteettiään, pitää sen oma ääni-ilme luoda ja kuvata tarkasti. Aivan samaan tapaan kuin yrityksen visuaalinen ja graafinen ilme ja sen käyttöohjeet voidaan kuvata ymmärrettäviksi ohjeiksi, myös ääni-identiteetti voidaan kirjata ylös. Manuaaliin tulee kirjata se, miltä brändi kuulostaa, ja se, miten ääntä erilaisissa tilanteissa ja yhteyksissä käytetään.

Miksi luoda yritykselle oma äänibrändi?

Miksi tällaista äänibrändäystä oikein pitäisi tehdä? Yksinkertainen vastaus tietysti on, että kuuloaistin kautta tehtävä kohtaaminen asiakkaan kanssa on muutettavissa euroiksi.

Äänen vaikutuksia ihmisten käyttäytymiseen tutkitaan jatkuvasti ja uutta tietoa on koko ajan saatavilla. Se kuitenkin tiedetään jo nyt, että ääni on erittäin voimakas väline, jonka hyödyntämättä jättäminen olisi melkoisen hölmöä. Äänen systemaattinen käyttö on kuitenkin Suomessa vielä melko vähäistä, joten tämän aistin haltuunotto tuo monelle yritykselle eräänlaisen etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden.

Ääntä ei usein hyödynnetä yrityksen tai palvelun brändi-identiteettiä luodessa, koska sen eduista ja hyödyistä ei tiedetä tai sen vaikuttavuutta ei ymmärretä.

Voiko yrittäjäkin hyötyä omasta ääni-identiteetistä? Vastaus on kyllä voi. Vaikka sinulla ei olisi omaa kivijalkakauppaa tai muuta liiketilaa, jonka äänimaisemaa voisit miettiä, pohdi kuitenkin tilanteita, joissa oma asiakkaasi kuulee sinut. Mieti esimerkiksi voisitko luoda yhtenäisen ja sinulta kuulostavan äänimaiseman somepostauksiisi tai tutorial-videoihisi? Entä miltä puhelimella sinulle soittaminen kuulostaa? Kirjaa havainnot ylös ja ala suunnitella!

Artikkeli julkaistu ensi kerran joulukuussa 2020.

Lue myös

Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän

Joulukulut verotuksessa – mitä saa vähentää ja mitä ei?

Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

Tilaa Yrittäjyyskoulun suosituimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi

    Olli Kopakkala

    Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

    Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

    • Markkinointi Pasi Rautio: Harrastellen

      Oletko tavannut ihmistä, joka harrastaa työntekoa? Entä yrittäjää, joka vain harrastaa yrittäjyyttä? Muutamaan näin väittäneen olen kohdannut. Nämä ”harrastajat” olivat saaneet taloutensa yrityksensä myymällä tai jollakin muulla tavalla tilaan, että rahallista pakkoa työn tekemiseen ei enää ole. Ne työt, joita he väittivät harrastavansa, he tekivät kuitenkin todella kovalla asenteella. Siitä oli harrastaminen kaukana. Erilaiset osuuskunnat ja palvelut mahdollistavat nykyään yrittäjämäisen…

      Lue lisää
    • Markkinointi Asiantuntijatyön hinnoittelu - Paljonko maksaa asiantuntijan työ – ja kuka hinnan lopulta päättää?

      Suurin osa asiakkaista esittää aina saman kysymyksen ennen ostopäätöksen tekemistä: Paljonko maksaa ostaa tämä työ? Tämä on tietysti aivan luonnollista, jos puhutaan taskurahaa suuremmista ostoksista. Mutta kuinka monella kevytyrittäjällä on tähän selvä vastaus valmiina? Itsensä työllistäjien ja freelancereiden ikiaikainen ongelma nimittäin on vastauksen miettiminen tähän kysymykseen; kuinka se oma työpanos tulisi hinnoitella? Hinnoitteluniksien omaamisen lisäksi oman työnsä hinnoittelusta päättävän on…

      Lue lisää
    • Markkinointi Älä alihinnoittele

      Kenties tärkein sääntö oman työn hinnoittelussa on ‘’Älä alihinnoittele’’.  Alennuksen perässä olevat asiakkaat eivät halua maksaa ja vaihtavat palvelun tarjoajaa heti kun saavat muualta alhaisemman tarjouksen. Sinä kuitenkin tarvitset asiakkaita, jotka ovat valmiita myös maksamaan tekemästäsi työstä. Mieti, keitä haluat asiakkaiksi Valitettavan usein omaa työtään myyvät henkilöt päätyvät laskemaan hintojaan saadakseen asiakkaan. Tarkoituksena on hankkia uusi asiakassuhde, joka tuottaa pitkällä…

      Lue lisää