UKKO Yrittäjä -palvelu uusille asiakkaille nyt 3 kk -50 %. Tarjous voimassa 31.3. asti.  Lue lisää ja hyödynnä etu
Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Vuorovaikutustaidot työelämässä – Miksi ne ovat tärkeitä ja miten niitä voi kehittää?

vuorovaikutus-tiimityo

Vuorovaikutus on mielenkiintoinen ala, jota on viime vuosina tutkittu todella paljon – ja monesti nimenomaan työelämäkontekstissa. Erilaiset vuorovaikutussuhteet tiimeissä sekä johtaja-alainen-suhteet ovat saaneet myös paljon näkyvyyttä mediassa.

Mitä vuorovaikutus oikein on ja miksi se on niin kiinnostavaa?

Erityisesti 2010-luvulla on työelämässä ja johtamisessa korostettu avoimen ja vuorovaikutteisen työyhteisön ideaalia. Vuorovaikutuksella tarkoitetaan kahden tai useamman asian vaikutusta toisiinsa. Suomen kielen sana vuorovaikutus antaakin jo viitteitä siitä, mitä sanalla tarkoitetaan. Kyseessä on siis molempiin suuntiin tapahtuva vaikutussuhde.

Vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä työelämätaitoja ja monen tahon mielestä ne korostuvat tulevaisuudessa vielä entisestään.

Vuorovaikutus vaikuttaa positiivisesti muun muassa urakehitykseen, motivaatioon, työtyytyväisyyteen, työpaikan tulokseen sekä hyvinvointiin. Hyvä vuorovaikutus näkyy myös vähentyneenä stressinä yksilötasolla ja organisaatiotasolla organisaation kehittymisenä.

Tiimityössä vuorovaikutus korostuu

Työtä tehdään nykyisin lukuisin erilaisin apuvälinein hyvinkin monenlaisissa tiimeissä ja suomalaisista reilusti yli 60 % tekee jonkinlaista tavoitteellista tiimityötä.

Jotkut tiimit eivät tapaa lainkaan kasvotusten, vaan viestivät ja kokoontuvat ainoastaan pikaviestinten ja alustojen välityksellä. Toiset tiimit taas tekevät työtä fyysisesti samasta paikasta. Tiimien kokoonpanojen pysyvyys myös vaihtelee; joillakin tiimi saattaa vaihtua päivittäin tai projekteittain, toisilla tiimejä on yhtä aikaa useita, mutta ne ovat pysyviä.

Tarkemmin ajatellen vuorovaikutus näyttäytyykin erittäin oleellisena työn onnistuneen suorittamisen kannalta, sillä vain vuorovaikutuksen avulla voidaan päästä tavoitteeseen. Psykoterapeutti ja viestintätieteilijä Paul Watzlawickin kuuluisan lausahduksen mukaan ihminen ei voi olla viestimättä (one cannot not communicate).

Vuorovaikutuksen relationaalisuus jää harmittavan usein kuitenkin sivurooliin: Vuorovaikutus vaikuttaa nimittäin työn tekemisen lisäksi myös tiimin henkilöiden välisiin suhteisiin. Olisikin hienoa, jos tiimeissä voitaisiin (muulloinkin kuin kehityspäivinä) ottaa tavoitteeksi jonkin projektin maaliin saattamisen lisäksi myös tiimin vuorovaikutussuhteiden kehittämisen ja toimivuuden varmistamisen.

Vuorovaikutus työpaikalla

Vuorovaikutus on myös kuuntelemista

Monella saattaa olla synnynnäisesti sellaisia ominaisuuksia, jotka tekevät hänestä hyvän viestijän. Mutta ei hätää, jos et kuulu tähän joukkoon! Vuorovaikutustaitoja voi myös oppia ja kehittää.

Mitä sitten ovat hyvät vuorovaikutustaidot? Kun kerran kaikki viestivät koko ajan, miten niin kaikki eivät muka osaa viestiä?

Vuorovaikutus on paljon muutakin kuin puhumista ja esiintymistä. Sulavasanainen ekstrovertti saattaa olla vuorovaikuttajana huonompi kuin hiljainen kollegansa. Hyvä viestijä sopeutuu sekä työssä että arjessa erilaisiin eteen tuleviin tilanteisiin. Hän osaa ottaa huomioon erilaiset persoonat ja viestiä kunkin keskustelukumppanin tai tiimin kanssa sopivalla tavalla.

Osaavalla vuorovaikutuksella saavutetaan tavoitteet tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ilman, että ketään loukataan viestimisen aikana.

Se, oletko hyvä viestijä ja osaava vuorovaikuttaja ei ole sinun päätettävissäsi. Ihmiset ympärilläsi määrittävät sen, kuinka hyvin viestit. Vuorovaikutustaitojen kehittämisessä onkin avainasemassa itsetarkkailu ja saamasi palaute: Osaatko kuunnella oikeissa paikoissa? Tavoittaako viestisi vastaanottajan halutulla tavalla? Kiinnitä siis näihin asioihin huomiota, niin sinustakin voi tulla parempi viestijä (ja parempi kollega, kumppani, toimeksiantaja ja johtaja).

Inspiraatio tähän postaukseen tuli HY+:n tällä viikolla pitämästä aamukahviseminaarista, jonka teemana oli tällä kertaa vuorovaikutus. Tilaisuudessa alustajana toimi tohtori Tessa Horila.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Kirjoittaja: Piia Peiponen

 

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Naisen euro on vuonna 2021 Suomessa 84 senttiä – se ei ole naisten vika, mutta naisten yrittäjyydellä eroa voidaan kuroa umpeen

    Vain kolmasosa suomalaisista yrittäjistä on naisia ja naiset päätyvät miehiä useammin matalapalkkaisille aloille. Perhevapaajärjestelmä kannustaa nimenomaan naisia jäämään kotiin lasten kanssa, mikä pienentää naisten elinikäistä palkkakertymää ja samalla kertyvää eläkettä entisestään. Kysyimme Elinkeinoelämän valtuuskunnan ensimmäiseltä naisjohtajalta Emilia Kullakselta, miten naisten asemaa työelämässä ja yrittäjinä voidaan parantaa. Suomi on kansainvälisessä vertailussa tasa-arvon mallimaa, mutta tekemistä riittää vielä paljon. Nyt naistenviikolla on…

    Lue lisää
  • Työelämä Opas maahanmuuttajille Suomen työmarkkinoiden syövereihin

    Työpaikan löytäminen ja työn tekeminen Suomessa ei ole aina helppoa. Verohallinnon, TE-toimistojen, Kelan ja muiden työmarkkinoilla operoivien tahojen kanssa puljaaminen vaatii paljon hiljaista tietoa, jota esimerkiksi maahanmuuttajilla ei suoraan ole. Helpottaaksemme maahanmuuttajien itsensä työllistämistä tilasimme yhdysvaltalaiselta Gregory Pellechiltä oppaan, joka antaa tarvittavat pohjatiedot maassamme työskentelyyn ja UKKO.fi:n hyödyntämiseen. Oppaan ensimmäinen versio tehtiin jo vuonna 2017 ja se päivitettiin tammikuussa 2022.…

    Lue lisää
  • Työelämä Kuinka kohdata haastava asiakas ammattimaisesti?

    Monelle yrittäjälle tulee joskus vastaan vaativa tai epäystävällinen asiakas. Asiakas voi yrittää ottaa yhteyttä sopimattomaan aikaan, kiukustua syystä tai toisesta tai vaatia sellaista, mitä et ole valmis tarjoamaan. Miten hankala asiakas olisi paras kohdata? Yrittäjän etu on pitää kohtaaminen asiallisena ja ammattimaisena, ja tässä artikkelissa neuvomme, miten se onnistuu. Kaikessa liiketoiminnassa on kyse myynnistä. Ja myynti onnistuu parhaiten, kun keskiössä…

    Lue lisää