Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Asiakashankinta on yritystoiminnan edellytys – näin teet sen oikein!

asiakashankinta-on-yritystoiminnan-edellytys-yrittajamies-etsii-uusia-asiakkaita

Asiakashankinta on edellytys yrityksen toiminnalle. Ei siis vielä riitä, että itse tuote tai palvelu olisi kaikin puolin erinomainen. Yrittäjän on tehtävä ahkerasti jalkatyötä ja oltava yhteydessä asiakkaisiin. Tärkeää on myös tehdä toimivaa markkinointia ja näkyä ja kuulua muutenkin.

Ilman asiakkaita yritystoiminta ei yksinkertaisesti pyöri. Niinpä yrittäjän on varsinkin yrityksen alkuvaiheessa tehtävä ahkerasti töitä heidän hankkimisekseen – ja toki myös säilyttämisekseen, mutta se onkin jo toisen artikkelin aihetta.

Tässä kirjoituksessa avaamme, millä keinoilla asiakkaiden hankkiminen muun muassa onnistuu. Nappaa parhaat vinkit itsellesi!

Näy ja kuulu!

On sanomattakin selvää, että näkyvyys on firmaa perustaessa ja asiakkaita hankkiessa tärkeää. Tällä ei tarkoiteta vain näkyvyyttä mainonnassa tai sosiaalisessa mediassa, vaan myös fyysistä esillä oloa.

Osallistu siis erilaisille messuille ja muihin kyseessä olevan alan tapahtumiin! On upea mahdollisuus, jos saat messuille oman ständisi – ja jos sinulla vain suinkin on uskallusta, ilmoittaudu myös puhujaksi. Hyödynnä nämä mahdollisuudet parhaasi mukaan.

Mielikuvitusta ja persoonallisuutta saa hyödyntää!

Tämän teet muun muassa rakentamalla ständistäsi sellaisen, että se osuu ihmisten silmiin ja herättää heidän mielenkiintonsa; mielikuvitusta ja persoonallisuutta saa siis hyödyntää. Jos taas pääset tapahtumaan puhujaksi, kerro liikeideastasi tai muusta aiheestasi niin, että intosi todella näkyy ja kuuluu.

Näin ihmiset mitä todennäköisimmin haluavat tietää sinusta ja toiminnastasi lisää, ja tulevat juttelemaan. Parhaassa tapauksessa sinusta ja yrityksestäsi halutaan tehdä jopa uutisjuttu!

Toimiva markkinointi tukee asiakashankintaa

Tämä on näkyvyyden toinen puoli. Sen lisäksi, että yrittäjä liikeideoineen on näkyvillä fyysisesti, on myös tehokas ja erottuva markkinointi olennaista!

Sosiaalinen media on hyvä paikka aloittaa, sillä ”alkeistason” markkinointi on siellä maksutonta. Hyödynnä siis Facebookia, Twitteriä ja Instagramia – jälkimmäisessä sekä feediä että storyja. Myöhemmin voit siirtyä myös maksulliseen mainontaan.

Markkinointi mobiililaitteella

Pohdi markkinointia aloitellessasi tarkkaan, millainen kohderyhmäsi tarpeineen oikeastaan on. Markkinointisi tyyliä ja kanavia suunnitellessa tämä kannattaa ottaa huomioon. Jaa asiakkaasi myös ryhmiin; tämän voi tehdä esimerkiksi iän, palvelujen, tuotteiden, toimialojen tai sijainnin perusteella.

Ota markkinointia suunnitellessasi huomioon kohderyhmäsi ja sen tarpeet.

Markkinointia suunnitellessa kannattaa huomioida myös kilpailijat. Kartoita siis, mitä muut yritykset alallasi markkinoivat, missä he sitä tekevät ja miten. Tavoitteena tässä ei suinkaan ole jäljitellä toisia, vaan ottaa selvää, millaiset asiat vaikuttavat toimivan ja mitkä eivät. Inspiraatiota voi toki aina ottaa, mutta tarkoitus on, että keksit sen oman juttusi ja erotut muiden joukosta.

Muista jälleen käyttää luovuutta ja persoonallisuutta! Tee markkinoinnistasi ja mainonnastasi niin kielellisesti kuin visuaalisesti sellaista, että se kiinnittää ihmisten huomion ja saa heidän tarpeensa heräämään.

Käytä myös inbound-markkinointia

Inbound-markkinointi on tehokas keino uusasiakashankinnassa. Sen tähtäimenä on, että ostaja hakeutuu oma-aloitteisesti yhteyteen markkinoijan kanssa. Tämä saadaan aikaan sillä, että markkinoija on helposti löydettävissä; näin vastausta tarpeeseensa etsivä asiakas löytää markkinoijan tarjoaman tuotteen tai palvelun nopeasti, ja tarttuu tilaisuuteen.

Inbound-markkinoinnin keskeisimpiä keinoja ovat hakukoneoptimointi ja markkinointiautomaatio. Yleisimmin käytettyjä kanavia ovat yrityksen omat verkkosivut ja blogi sekä sosiaalisen median verkostot.

Keskustele aktiivisesti

Puhu, juttele, ota kantaa! Osallistu tapahtumissa rohkeasti keskusteluihin ja juttele ihmisille oma-aloitteisesti. Tämä tuntuu varmasti jännittävältä, jos vieraille puhuminen ja verkostoituminen ovat sinulle uusia asioita.

Alan tapahtumissa keskustelu on helppo aloittaa, sillä ihmiset ovat todennäköisesti tulleet paikalle nimenomaan verkostoituakseen. Näin ollen he ovat vastaanottavaisempia!

Kerro keskusteluissa rohkeasti, kuka olet, mitä teet, miksi olet tullut paikalle ja mitkä ovat tavoitteitasi. Ikinä ei tiedä, millaisen henkilön kanssa juttelet tai kuka sattuu kuulemaan puheesi. Saatat näin napata itsellesi hyviä asiakkaita tai kiinnittää jonkun sellaisen henkilön huomion, joka voi auttaa sinua niiden hankinnassa. Verkostointi on olennaista, kun tavoitteena on saada myyntiä aikaiseksi.

Markkinointimies luennoi

Ole aktiivinen myös sosiaalisessa mediassa, etenkin LinkedInissä; se on tarkoitettu verkostoitumiseen, ja yleisesti ihmisille voi lähettää siellä kontaktipyyntöjä ilman sen kummempia epäröintejä. Kun silmiisi osuu LinkedInissä mielenkiintoisia keskusteluja, osallistu niihin rohkeasti, jos sinulla vain suinkin sanottavaa on. Mikäli mielessäsi on jokin kiinnostava aihe, aloita uusi keskustelu tekemällä siitä julkaisu.

Muillakin sosiaalisen median kanavilla kannattaa ehdottomasti kommentoida ja osallistua keskusteluihin. Muista tämä ehdottomasti myös, jos saat kysymyksiä tai muita kommentteja verkkosivuillesi, blogiisi, sosiaalisen median profiiliisi tai mainoksiisi. Osallistu keskusteluun ja vastaile avoimesti kysymyksiin! Kritiikkikin on hyvä ottaa vastaan vilpittömästi ja asiallisesti.

Kun käyt keskustelua näkyvästi ja olet tällöin innostava ja helposti lähestyttävä, löytävät asiakkaat helpommin luoksesi!

Artikkeli on julkaistu alun perin 23.10.2019 ja sitä on päivitetty 18.10.2021.

Lue myös

Kuulakärkikynän käyttöohjeet ja mykkä asiakaspalvelija – kokosimme asiakaspalveluviikon kunniaksi netin oudoimmat tarinat tiskin molemmilta puolilta

Miltä näyttää UKKO.fin asiakaspalvelijan työviikko? Milka piti Yrittäjyyskoululle päiväkirjaa

Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

Näyttelijä Hannele Lauri on UKKO.fin tuore kevytyrittäjä: Osaamistaan ei saa myydä liian halvalla, eikä toisaalta saa olla ylihintainen

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Älä alihinnoittele

    Kenties tärkein sääntö oman työn hinnoittelussa on ‘’Älä alihinnoittele’’.  Alennuksen perässä olevat asiakkaat eivät halua maksaa ja vaihtavat palvelun tarjoajaa heti kun saavat muualta alhaisemman tarjouksen. Sinä kuitenkin tarvitset asiakkaita, jotka ovat valmiita myös maksamaan tekemästäsi työstä. Mieti, keitä haluat asiakkaiksi Valitettavan usein omaa työtään myyvät henkilöt päätyvät laskemaan hintojaan saadakseen asiakkaan. Tarkoituksena on hankkia uusi asiakassuhde, joka tuottaa pitkällä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Miksi tekisin töitä ilmaiseksi?

    Raha puhuttaa. Teemme kaikkemme auttaaksemme käyttäjiämme hinnoittelemaan oman työnsä kannattavasti: verkkosivuiltamme löytyy tulolaskuri, josta näkee palkan sivukulut, olemme laatineet hallintapaneelista ilmaiseksi ladattavan Hinnoitteluoppaan ja lisäksi olemme kirjoittaneet Yrittäjyyskouluun lukuisia hinnoittelua käsitteleviä juttuja ja artikkeleita. Oman työn hinnoittelu ei todellakaan aina ole helppoa. Joskus työn hinnasta ei pääse edes puhumaan, sillä työhön pyydetään ilmaiseksi. Erityisesti luovalla alalla työskentelevissä ei varmasti ole montaakaan, jota…

    Lue lisää