Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Joulupukin keikat voi laskuttaa helposti kevytyrittäjänä – näyttelijä Janne Mattila kertoo, miten Korvatunturin päähenkilön esittäminen onnistuu

Joulupukkikeikka_Janne_Mattila

Joulupukki on joulun odotetuin vieras, jonka saapumiselle riittää kysyntää aina pikkujoulusesongista jouluaattoon asti. Freelancer-näyttelijä Janne Mattila tietää, miten satumaisen hahmon läsnäolo pidetään todentuntuisena yllä erilaisissa tilanteissa.

Kun yleisönä ovat lapset, täytyy olla henkisesti valmistautunut vastaamaan kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Lapset kun olettavat, että kyllä joulupukki tietää.

Mattila kuitenkin kuvailee tilanteen, jossa omat kyvyt selviytyä tilanteesta viedään välittömästi äärirajoille. Se on se tilanne, jossa Turun torilla kolme eri järjestäjätahoa on tilannut toisistaan tietämättään paikalle kolme eri joulupukkia, jotka sitten pyörivät lasten edessä lyhyen näköyhteyden päässä toisistaan.

”Siinä sitä sitten onkin selittämistä”, hän naurahtaa.

Mattilan keikkavarusteisiin kuuluu joulupukin asu, valkoinen kiharainen parta, tonttulakki, saapikkaat ja ehdottomasti kävelykeppi. Lahjasäkki on aina varattu valmiiksi sekä tapahtumissa että yksityiskeikoilla. Tänä vuonna Mattila on jo ennättänyt vetää joulupukin asun päälle päiväkodissa, tavarataloissa ja yksittäisissä pikkujoulutapahtumissa.

”Tosin yhdellä pikkujoulukeikalla olin juuri hiljattain poliisina.”

Janne Mattila päivysti joulupukkina kauppakeskuksessa Espoossa.

Joulupukin pelisilmä on tärkein

Erityisesti yksityiskeikalla hyvä joulupukki tekee vaikutuksen ja hänet halutaan kotiin usein myös seuraavanakin vuonna. Palveluun tytyväisimmät perheet varaavat joulupukkinsa uudelle keikalle jo lokakuussa, jotta hyvä mieli lapsille on taattu.

Jo vuosikaudet joulupukkina keikkaillut Mattila kuvailee, että isoissa kaupungeissa jouluaattoon on mahdollista mahduttaa jopa 12 keikkaa, mikä on tilanteena ”ihan unelma”. Kaikki riippuu kuitenkin siitä, miten kaukana toisistaan kohteet ovat ja voiko esimerkiksi välimatkat taittaa kävellen.

”Asun itse Turussa, mutta 95 prosenttisesti kaikki keikat ovat Helsingissä. Ei siinä ole muuta vaihtoehtoja kuin tulla.”

Keikalle mennään aina hyvin valmistautuneena, mutta kaikista tärkeintä on pelisilmä ja terävä tilannetaju, jossa lapsen ehdot on otettu parhaalla tavalla huomioon. Jotkut lapset jännittävät joulupukkia paljon, jopa pelkäävät. Silloin lapselle on annettava tilaa asettua uuteen tilanteeseen.

”Palveluuni kuuluu se, että kysyn lasten kuulumiset perheeltä aina etukäteen. Niinpä joulupukki osaa sitten kysellä vaikkapa menestyksestä koulussa tai harrastuksissa ja kavereista", hän sanoo ja lisää.

”Olin juuri lastentarhassa keikalla, jossa lapset olivat ensin hyvin rauhallisia ja odottavaisia, mutta sitten kun tilanne tuli tutuksi kaikille, niin sitten päästiin vauhtiin.”

Janne Mattila näyttelee joulupukkia.

Tältä joulupukki Janne Mattila näyttää siviilissä. Hän on myös tunnettu UKKO-mainosmallina!

Satumainen hahmo ei voi räplätä kännykkää

Yksityinen keikka kotona poikkeaa hyvin paljon kauppakeskuskeikasta, jossa joulupukki on jatkuvasti valokeilassa. Ostoskeskusten repertuaariin usein kuuluu, että lapset voivat valokuvauttaa itsensä joulupukin kanssa. Se taas tietää kuumia spottivaloja, joten roolin vetäminen on usein tukalan kuumaa puuhaa.

Mutta vaikka hiki virtaa, valkoista partaa ei voi missään vaiheessa riisua. Roolia on vedettävä tuntikaupalla loppuun asti. Usein keikka saattaa kestää neljästä kuuteen tuntia.

”Joulupukki on myös satumainen hahmo, joka ei voi vain vetää kännykkää esiin, alkaa näpyttelemään ja ottaa selfieitä. Ja jos tulee kuuma, ei vaan voi alkaa hörppiä vettä kaikkien edessä, vaan sekin on hoidettava piilossa.”

Mattila kertoo kevytyrittäjyyden tulleen mukaan kuvioon, kun osa asiakkaista pyysi häntä laskuttamaan. UKKO.fin kevytyritäjänä joulupukkikeikkailun laskut ovatkin lähteneet matkaan vaivattomasti.

”Se on vain niin helppoa. Teen keikkaa kevytyrittäjänä, mutta myös joissakin tuotannoissa verokortilla”, myös tv-puolella ja oopperassa esiintyvä näyttelijä kertoo.

Tämän jouluaaton Mattila on päättänyt antaa tilaa muille keikkailijoille ja hän rauhottuu vaihteeksi itse perheen parissa.

Lue lisää: Laskuta joulupukin keikat kevytyrittäjänä

Lue myös

Joulukulut verotuksessa – mitä saa vähentää ja mitä ei?

Yrittäjän joulu – näin hyödynnät hiljaiset päivät tai vietät rentouttavan joululoman!

Kaipaatko lisätuloja? —30 konkreettista vinkkiä

Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

Tilaa Yrittäjyyskoulun suosituimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi

    Jenna Heino

    Jenna kirjoittaa runsaasti sekä työkseen että huvikseen. Vapaa-ajallaan hän ideoi käsikirjoituksia, juo liikaa kahvia ja nauttii mökkeilystä. Jenna päätoimittaa Yrittäjyyskoulua.

    Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

    • Yrittäjyys Yrittäjäisä, tahdotko enemmän vapaa-aikaa ja lyhyemmät työpäivät?

      Koetko, että aikasi ei riitä kaikkeen, mitä haluaisit tehdä päivän aikana? Suunnilleen puolet pienyrittäjistä kamppailee jatkuvasti oman jaksamisensa sekä ajanhallintansa kanssa. Pitäisi ehtiä markkinoida omaa yritystä ja ehtiä tehdä asiakashankintaa, toisaalta myös pitäisi kehittää yritystä ja sen toimintoja. Lisäksi aikaa kuluu myös nykyisten asiakkaiden palvelemiseen. Unohtamatta tietysti niitä paperitöitä, lakisääteistä kirjanpitoa, alv- ja veroilmoituksia ja muita yrittäjän velvollisuuksia. Kuulostaako tutulta?…

      Lue lisää
    • Yrittäjyys Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

      Asiakkaiden hurmaaminen ei käy äkkiä. Useilla yrityksellä on mennyt jopa vuosia, ennen kuin ne ovat saaneet asiakkaiden huomion ja luottamuksen. Hurmaaminen ei tapahdu myöskään itsestään, vaan yrittäjän on paiskittava töitä sen eteen. Heillä on kuitenkin käytössään runsaasti keinoja, joilla yleisön vakuuttaminen onnistuu. Luettelemme tässä muutamia! Karu totuus on, että lähtökohtaisesti yrityksesi ei kiinnosta ketään. Jos mieleesi on siis juolahtanut mahtava…

      Lue lisää
    • Yrittäjyys Yrittäjä, oletko pohtinut muuttuvaa maailmaa ja palvelusi tarjoamista kotioloissa? Herää asiakaspotentiaaliin nyt!

      Serhood-yrittäjät loivat markkinapaikan visiolleen. He uskovat, että tulevaisuudessa yhä useampi asiakas haluaa yrittäjän palvelut suoraan omaan kotiinsa. Muutos asiakasrajapinnassa kytee jo ja sille on Terhi Wirenin mukaan useita syitä. Hän aloittaa Suomen ikääntyvästä väestöstä, joka haluaa ja tarvitsee jatkuvasti enemmän erilaisia palveluita kotiinsa. ”Asiakkaissa keihäänkärki ovat seniorit. Meidän palvelutalot eivät tule vetämään sitä määrää ihmisiä, mikä on koko ajan kasvussa,”…

      Lue lisää