Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta
Markkinointi ja uusien asiakkaiden löytäminen on monelle pienyrittäjälle kinkkinen pähkinä purtavaksi. Itsenäinen yrittäjä on ammattilainen omalla osaamisalueellaan, mutta oman osaamisen esiin tuominen oikealle kohderyhmälle sopivissa kanavissa ei tule luonnostaan, vaan sitä pitäisi pohtia ja opetella ajan kanssa.
Erityisesti suomalaiselle on usein vaikea sanoa ääneen olevansa hyvä jossain. Uusien asiakkaiden löytämiseksi se pitäisi usein kuitenkin osata kertoa.
Nytkin joku etsii sinun tarjoamaasi palvelua, mutta löytääkö hän sinut?
Asian korjaamiseksi keräsimme tähän artikkeliin viisi helppoa harjoitusta, joilla pienyrittäjä pääsee liikkeelle markkinoinnin aloittamisessa ja löytyy helpommin potentiaalisen asiakkaan etsinnöissä. Käy siis ensimmäisenä nämä harjoitukset läpi, varaa niihin riittävästi aikaa ja pohdi, mikä tuntuu juuri sinulle luontaisimmalta tavalta markkinoida omaa osaamistasi. Voit tehdä vaikka yhden harjoituksen viikossa – näin ne eivät vie liikaa aikaa ydintyöltäsi.
Harjoitus 1: Listaa 5 asiaa, joissa olet kilpailijoitasi parempi
Tämän harjoituksen tarkoitus on pohtia sitä, millä asioilla voit ryhtyä markkinoimaan omaa tuotettasi tai palveluasi. Markkinoinnissa tärkeää on ensimmäisenä pohtia, mitkä asiat teet paremmin kuin muut.
Ensimmäinen askel tämän harjoituksen suorittamiseen on pohtia, ketkä ovat kilpailijoitasi.
Kilpailijat saattavat olla sinulla jo selkeinä mielessä tai voi olla, että joudut etsimään vähän tietoa netistä. Jos toimit paikallisesti, voivat kilpailijasi olla naapurikorttelin saman alan yrittäjät, jos sinulla taas on vaikkapa verkkokauppa tai toimit konsulttina, ovat kilpailijasi myös verkossa ja tarjoavat saman tyyppisiä tuotteita tai palveluita kuin sinä.
Etsi esimerkiksi neljä tai viisi kilpailijaa, joihin perehdyt tarkemmin. Tarkastele, mitkä ovat heidän tarjoamansa tuotteet tai palvelut ja vertaa niitä omiisi. Ovatko omasi laadukkaampia, monipuolisempia tai muulla tavoin parempia? Tarkastele lisäksi myös hintaa.
Tarjoatko samaa palvelua edullisemmin kuin kilpailijasi – vai oletko ehkä hinnoitellut tuotteesi kalliimmaksi, koska käytät kotimaisia, laadukkaita materiaaleja?
Asiat, joissa olet kilpailijoitasi parempi voivat liittyä palvelusi sisältöön, tuotteidesi materiaaleihin, varmempiin tai nopeampiin toimituksiin, kattavampaan osaamiseesi tai parempaan asiakaspalveluusi. Asetu asiakkaasi asemaan ja mieti, mitä asiakkaasi arvostavat eniten. Jos pohdinta tuntuu vaikealta, voit vaikka soittaa parille asiakkaallesi ja kysyä, miksi he valitsivat sinut.
Listaa konkreettisesti paperille tai tekstinkäsittelyohjelmaan viisi asiaa, joissa olet kilpailijoitasi parempi. Näitä hyödynnät seuraavissa harjoituksissa, joten pidä ne esillä!
Harjoitus 2: Laadi some- tai hakukonemainos
Toisessa harjoituksessa pääsemme kokeilemaan mainontaa. Moni pienyrittäjä voi ajatella, että mainostaminen on kallista ja sitä voivat tehdä vain isot firmat. Se saattoi pitää paikkansa silloin, kun mainostaminen tapahtui vain sanomalehdissä, tv:ssä ja isoina ulkomainoksina. Nyt tilanne on kuitenkin toinen, ja pienyrittäjänkin kannattaa mainostaa!
Sosiaalinen media ja hakukoneet tarjoavat edullista mainostilaa myös pienyrittäjälle. Idea some- ja hakukonemainonnassa on se, että se tavoittaa juuri niitä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Tarvittavat investoinnit eivät näissä kanavissa päätä huimaa ja sijoittamalla vaikkapa viisi euroa päivässä, voit saada jo monta uutta kävijää nettisivuillesi tai someprofiiliisi. Kävijät taas ovat aina mahdollisia uusia asiakkaita.
Aloita tämä harjoitus pohtimalla, haluatko mainostaa sosiaalisessa mediassa vai hakukoneessa. Se voi riippua omista kiinnostuksenkohteistasi sekä siitä, millainen verkkonäkyvyys yritykselläsi on nyt.
Osalla pienyrittäjistä on verkkosivut, osan verkkonäkyvyys taas on rakennettu yhden tai useamman somekanavan pariin. Molemmat ratkaisut ovat yhtä hyviä, mutta vaikuttavat siihen, millaista mainontaa tässä harjoituksessa kannattaa lähteä treenaamaan: jos sinulla on nettisivut, mutta ei somea, valitse hakukonemainos, jos taas olet panostanut someen, valitse somemainonta siinä kanavassa, jossa olet aktiivisin.
Some- ja hakukonemainoksessa tärkeitä ovat samat asiat. Tekstin tulee olla lyhyt ja ytimekäs ja mainoksen kohdennettu tarkasti. Nyt pääsemmekin hyödyntämään edellisessä harjoituksessa pohdittuja pointteja siitä, missä olet kilpailjoitasi parempi. Seuraa näitä askeleita:
- Valitse edellisen harjoituksen pointeista yksi. Muotoile se mainoslauseeksi kohderyhmäsi huomioiden ja lisää mukaan kehote tilaukseen tai yhteydenottoon. Pidä lause lyhyenä ja keskity kertomaan yksi asia!
Esimerkiksi: ”Etsitkö persoonallista lahjaa? Tilaa kotimaisesta kierrätysmetallista valmistetut käsityökorut verkkokaupasta.” tai ”Hääkampauksiin erikoistunut hiusalan ammattilainen Helsingin keskustassa. Katso työnäytteet ja varaa aika tästä!”. Somekanavissa voit valita myös mainokseen sopivan kuvan.
- Luo mainos valitsemaasi kanavaan. Varaa aikaa siihen, että ehdit tutustua kanavan mainostyökalun toimintaan ja pohtia kohderyhmän huolella.
Somekanavat ja hakukoneet tarjoavat yleensä itse kattavat ohjeet mainosten luomiseen ja niitä kannattaakin hyödyntää. Kohdentaminen oikeille henkilöille tapahtuu eri kanavissa hiukan eri tavalla. Esimerkiksi Facebookissa ja Linkedinissä voit luoda kohdeyleisön heidän kiinnostuksenkohteidensa, ammattinsa ja koulutuksen, tai fyysisen sijainnin perusteella. Hakukoneissa taas määritellään tiettyjä hakutermejä, joilla hakiessaan henkilö näkee mainoksesi.
Valitse huolellisesti myös linkki, joka mainostasi klikkaamalla aukeaa. Tee yhteydenotto tai tilaaminen mahdollisimman helpoksi mainostasi klikanneelle.
- Tarkastele vielä lopuksi mainoksesi tehokkuutta.
Vertaa käyttämääsi rahamäärää siihen, kuinka monta vierailijaa sait sometilellesi tai verkkosivuillesi mainoksen kautta. Ota muistiin myös, kuinka monta tilausta tai yhteydenottoa sait. Kannattiko mainos tehdä? Keksitkö, miten mainoksen menestystä olisi voinut parantaa?
Aina somemainontakaan ei mene nappiin. Lue tästä, miten me tuhlasimme itse kymppitonnin Twitter-mainontaan.
Harjoitus 3: Kirjoita 3 lyhyttä blogitekstiä
Hyvän markkinoinnin perusta on hyvä sisältö. Kirjoittamalla blogitekstejä tai vaikka kuvaamalla videoita, esittelet itsesi asiakkaillesi. Tutulta, tai somen kautta tutun oloiselta yrittäjältä on helpompi tilata kuin kasvottomalta yritykseltä. Siksi tässä harjoituksessa kirjoitamme vähän.
Palataan tässäkin kohtaa niihin viiteen asiaan, jotka teet kilpailijoitasi paremmin. Nyt valitsemme niistä kolme ja kirjoitamme pienet blogitekstit siitä, miten asiat näkyvät päivittäisessä toiminnassasi.
Tekstien pituus voi olla tässä vaiheessa (vähintään) 500 sanaa. Jos kirjoittaminen tuntuu sinulle sopivalta tavalta kertoa osaamisestasi, voit yrittää kirjoittaa jatkossa vielä pidempiä tekstejä ja parantaa samalla hakukonenäkyvyyttäsi. (Lue enemmän pienyrittäjän hakukoneoptimoinnista).
Nyt, kun olet valinnut itsellesi kolme aihetta kirjoita niistä kolme tekstiä. Voit hyödyntää tekstien ideoinnissa esimerkiksi seuraavanlaisia näkökulmia:
- Tällä tavoin teen töitä – yrittäjän työviikon esittely
- Näin kouluttauduin ammattiini / näin olen kehittynyt alani asiantuntijaksi
- Ideasta asiakkaan käyttöön – tuotteen / palvelun syntytarina
Keskity kertomaan teksteissäsi tuotteesi, palvelusi tai itsesi taustoista ja yksityiskohdista – älä myy, vaan yritä tarjota lukijalle hyödyllistä tietoa oli hän sitten asiakkaasi tai ei. Näin saat lukijan viihtymään sivuillasi ja tutustumaan sinuun ja palveluihisi pikkuhiljaa. Jos hän ei ole vielä asiakas, jäät hänen mieleensä ja olet ensimmäinen yrittäjä, jota hän ajattelee kun tarvitsee tarjoamaasi palvelua tai tuotetta!
Tekstit valmiina, mitä sitten? Sitten ne on aika julkaista! Voit julkaista tekstit joko verkkosivuillasi tai somekanavissasi. Esimerkiksi Linkedinissä voi julkaista myös pidempiä artikkeleita lyhyiden päivitysten lisäksi. Jos sinulla ei ole verkkosivuja, blogia tai Linkedin-tiliä, pistä luovuus peliin – tekstin voi julkaista myös vaikkapa videomuodossa tai useampana lyhyenä somejulkaisuna.
Tärkeintä tässä harjoituksessa oli kuitenkin kokeilla, miltä omasta työstä kirjoittaminen tuntuu. Oliko se helppoa vai vaikeaa? Tuntuiko se mukavalta vai uuvuttavalta? Jos pidit kirjoittamisesta, voit harkita oman blogin perustamista kirjoitusten julkaisua varten – jos taas vaikkapa videoiden tekeminen olisi sinulle luontaisempaa, kokeile seuraavaksi samaa harjoitusta kolmella videolla!
Harjoitus 4: Soita 20 potentiaaliselle asiakkaalle
Äsken pistimme luovuuden peliin, mutta seuraavaksi tarvitaan vain istumalihaksia ja järjestelmällistä työotetta. Soitamme potentiaalisille asiakkaille ja tiedustelemme, tarvitsevatko he tuotteitasi tai palveluitasi.
Tämä harjoitus alkaa yhteystietojen etsinnällä. Kuka on tyypillinen asiakkaasi? Ovatko he yrittäjiä, yrityspäättäjiä vai yksityishenkilöitä? Määrittele ensin tarkkaan, minkälaisiin henkilöihin sinun kannattaa ottaa yhteyttä: pohdinta kannattaa aloittaa miettimällä, millainen ihminen tarvitsee tuotettasi tai palveluasi ja olisi valmis maksamaan siitä. Kerää listaa vaikkapa YTJ:n yrityshausta tai oman paikkakuntasi numeropalvelusta.
Varaa seuraavaksi yksi työpäivä puheluiden soittamiseen. Ota muistiinpanovälineet valmiiksi esiin. Kysy puhelun aikana ensin potentiaalisen asiakkaan tarvetta tuotteellesi tai palvelullesi. Jos hän haluaa ostaa: loistavaa! Jos taas ei, kysy tarkemmin, miksi.
Kuulostaako tuntemattomille soittelu vaikealta? Ammenna inspiraatiota huippumyyjien vinkeistä!
Kirjaa huolellisesti ylös kuulemasi perustelut sille, miksi tuotteesi tai palvelusi ei kiinnosta tai ole ajankohtainen. Mieti päivän lopuksi, mitä voisit tehdä kirjaamiesi syiden poistamiseksi. Kirjaa myös nämä huomiot ylös.
Mitä opit tästä harjoituksesta? Lopputuloksena sinulla voi olla päivän soittelun jälkeen yksi tai useampi uusi asiakas tai lista toimenpiteitä, joilla parannat omaa toimintaasi.
Harjoitus 5: Kerro osaamisestasi yrittäjäyhteisössä
Viimeinen harjoituksemme on esittäytyä jossain sosiaalisen median yrittäjäyhteisössä. Yrittäjäyhteisöissä verkostoidutaan muiden yrittäjien kanssa, kysytään neuvoa ja esitellään omaa toimintaa. Ne ovat mahdollisuus luoda uusia kontakteja myös pienyrittäjälle ja mukaan pääsee pienellä vaivalla.
Miksi verkostoituminen on yrittäjälle tärkeää? Ota selvää.
Ensimmäinen askel tässä harjoituksessa on löytää itsellesi sopiva yhteisö. Siihen löydät apua artikkelistamme, jossa listaamme yrittäjän tärkeimmät someyhteisöt.
Kun sopiva yhteisö on mielessä, tarkista vielä säännöistä, millä tavalla yhteisössä on sopivaa esittäytyä. Joissain voit mainostaa matalalla kynnyksellä omia tuotteitasi, mutta toisissa on mainostaminen kielletty ja silloin kannattaakin tavoitella muuta kuin suoraa myynnin lisäämistä.
Tavoitteen määrittely onkin tässä harjoituksessa tärkeää. Sosiaalisessa mediassa kannattaa yrittäjänä olla esillä, mutta pelkkä läsnäolo ei itsessään riitä – julkaisuilla on aina oltava jokin tarkoitus, päämäärä, jota kohti ne sinua vievät.
Tavoitteenasi voi olla yhteydenottojen saaminen kiinnostuneilta yhteisön jäseniltä tai myynnin lisääminen, mutta myös vaikkapa löytää uusia yhteistyökumppaneita tai lisätä näkyvyyttäsi ja tunnettuuttasi yrittäjäpiireissä.
Kerro esittelyssäsi kuka olet ja mitä teet. Samalla kannattaa kysyä jokin kysymys tai pyytää muiden yrittäjien mielipidettä johonkin asiaan – näin saat toivonmukaan aikaan keskustelua ja jäät paremmin yhteisön jäsenten mieleen. Keskustele jostain, mistä olet oikeasti kiinnostunut ja joka liittyy yritystoimintaasi. Vastaa julkaisusi alla muiden esittämiin kysymyksiin ja mahdollisesti saamiisi yksityisviesteihin.
Ota itsellesi ylös uusien kontaktiesi nimet ja se, mitä he tekevät ja missä roolissa toimivat. He voivat olla uusia potentiaalisia asiakkaita tai yhteistyökummpaneita. Jatka yhteydenpitoa: kartoita jokaisen uuden kontaktisi kanssa ystävällisen keskustelun merkeissä, ovatko he kiinnostuneita tekemään tilauksen, ostamaan palveluitasi tai aloittamaan yhteistyön ja vie kauppa tai yhteistyösopimus loppuun asti, vaikka se vaatisi pitkääkin keskustelua vaikkapa somen yksityisviesteillä.
Mitä seuraavaksi? Näin hyödynnät harjoitusten opit
Miltä harjoitusten tekeminen tuntui? Erottuiko jokin harjoituksista muita mukavampana puuhana? Se voi olla juuri sinulle sopivin markkinoinnin tapa – jatka siis sitä!
Jokaisen pienyrittäjän ei tarvitse tehdä kaikenlaista markkinointia, vaan voit kokeilemalla etsiä juuri sinulle sopivimman tavan löytää jatkuvasti uusia asiakkaita.
Voit vapaasti yhdistellä erilaisia keinoja tai keskittyä yhteen mieluisimpaan ja tehokkaimpaan. Näiden harjoitusten tarkoituksena on nimenomaan auttaa sinua testamaan erilaisia markkinoinnin tapoja ja löytämään sinulle sopivin.
Miten sitten saat markkinoinnista jatkuvaa ja tehokasta? Suosittelemme kirjaamaan ajatuksesi ja ideasi ylös ja laatimaan itsenäisen yrittäjän markkinointisuunnitelman. Näin saat laitettua paperille, mitä keinoja haluat markkinoinnissasi käyttää, mitä haluat niillä saavuttaa ja miten seuraat onnistumistasi. Markkinointi voi tuntua pienyrittäjälle haastavalta ja suuritöiseltä, mutta kun sen palastelee suunnitelman avulla pieniin osiin ja keskittyy ensin yhteen tai kahteen itselle helpoimman tuntuiseen keinoon, muodostuu siitä pikkuhiljaa rutiini.
Jos markkinointi rupesi näiden harjoitusten myötä kiinnostamaan enemmän, lataa myös Itsenäisen yrittäjän markkinointikirjamme, jossa sukelletaan vähän syvemmälle markkinoinnin periaatteisiin ja toimenpiteisiin.
Juttu julkaistu ensi kerran 23.8.2021.
Lue myös
Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?
Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon!
Somen yrittäjäyhteisöt – mikä porukka sopii juuri sinulle?
Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle