Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Onko media kiinnostunut sinusta yrittäjänä? Varmasti on, kun toimit tällä tavalla!

media-kiinnostuu-yrittajasta-sanomalehtia

Jos yhä luulet, ettei juuri sinun yrittäjätarinassasi ole mitään mediaa kiinnostavaa, olet erehtynyt pahemman kerran, kirjoittaa UKKO.fi:n Yrittäjyyskoulun päätoimittaja Jenna Heino blogissaan.

Kun yrittäjä pääsee kertomaan itsestään ja työstään medialle, tilaisuudesta tulee ottaa kaikki irti. Ensimmäiseksi on kuitenkin päästettävä irti uskomuksesta, ettei oma työ ja asiantuntijuus ole tarpeeksi kiinnostavaa.

Tavallinen onkin erikoista

Mitä kiinnostavaa minä tavallinen yrittäjä olen muka tehnyt? Herään aamulla seitsemältä, menen töihin, teen työt ja palaan kotiin? Mitä kerrottavaa siinä on? Vastaus on, että hyvinkin paljon. Ehkä et vain osaa katsoa itseäsi tarpeeksi etäältä.

Median edustajalla on nimittäin paljon kysyttävää. Missä asteessa leipomon leivät paistetaan? Kuinka monta mehiläisen pistosta hunajantuottaja saa kesän aikana? Miten kauan kestää sukeltaa kymmenen golfpalloa lammen pohjasta? Yrittäjä harvemmin aavistaa, miten hänelle tuiki tavalliset yksityiskohdat työssä sisältävätkin ulkopuolisille harvinaista dataa. Ja juuri tämä harvinainen data kiinnostaa. Kun tuttuus ja arki valtaa kauttaaltaan oman työtontin, sen pienet nyanssit saattavat kadota jopa siinä määrin, ettei niitä enää ajattele, saati muista edes mainita. Älä siis yrittäjänä ajattele, ettei työssäsi ole mitään kiinnostavaa, kun se todellisuudessa on täynnä kiehtovia palasia jonkun toisen mielestä.

Intohimo herättää kunnioitusta

Työskentelit yrittäjänä millä alalla tahansa, intohimoinen suhtautuminen työhön saa sinut säihkymään tavalla, jota median on vaikea vastustaa. Rakkaus työhön, ammattimaiset otteet ja laadun vaaliminen tulevat kyllä ilmi, jos otat toimittajan mukaan matkallesi ja olet valmis selostamaan kaiken sen, mikä erottaa ensiluokkaisen keskinkertaisesta. Näytä, selitä ja havainnollista, miten kaikki kova työ helpolta näyttävän lopputuloksen taakse kätkeytyy. Lopputulos palkitaan ja saatat saada nimesi etuliitteeksi sanan asiantuntija tai guru.

Miten media kiinnostuu yrittäjästä? Toimittaja työssään.

Mokat kiinnostavat!

Kassapöytävirheeseen paloi viisi miljoonaa euroa ja toimitusjohtajaa se vain nauratti. Siinäpä vasta asennetta kertoa pienestä mokasta, joten ei ihme, että Helsingin Sanomien uutinen Lidlistä vuodelta 2014 muistuu yhä elävästi mieleen – ja vieläpä positiivisesti! Artikkelissa toimitusjohtaja lisäsi vielä vettä kiehuvaan öljyyn kertoessaan, miten suomalaiset yritettiin opettaa käyttäytymään marketeissa keskieurooppalaisten tavoin piirtämällä jalankuvia lattiaan. Eihän siitä mitään tullut. Lyhyet kassapöydät muutettiin pidemmiksi, kun virhe suostuttiin lopulta myöntämään kuuden vuoden jälkeen. Aikamoista sekin, mutta kerrassaan niin ihailtavan totuudellista, aitoa ja hyvällä asenteella kehystettyä.

Ihmisellä on taipumusta muistaa negatiiviset asiat, mutta väitän myös, että juuri mokat tekevät elämästä kiinnostavaa. Vai muistatko sinäkin sen tarinan yrityksestä, joka aloitti toimintansa ja saavutti tasaista keskivauhtia tavoitteensa? Luultavasti et, sillä täydellisyys on tylsää. Sen sijaan me haluamme kuulla harhapoluista, kompuroinnista, oppia toistemme virheistä ja huvittua kaikkien maailmassa tehtyjen erheiden äärellä voidaksemme todeta itsellemme, ettei elämä ehkä sittenkään ole niin vakavaa? Jos siis joskus olet yrittäjänä mokannut, sen ääneen sanominen ei välttämättä ole niin vaarallista kuin olet luullut. Se voi tehdä sinusta paljon kiinnostavamman.

Tarinat jättävät jäljen

Muistan haastatelleeni nuorta kultaseppämestaria, joka kertoi tehneensä Siipi-nimisen korusarjan joutsenpariskunnan innoittamana. Hän kertoi huomanneensa, miten sama joutsenpariskunta palasi aina keväisin ruukkialueen järvelle. Joutsenten innoittamana korusarja symboloi hänelle itselleen kevään tuloa, uuden syntymistä ja ”voimaa lentää omin siivin”. Vau, siinäpä vasta tarina! Kultaseppämestari olisi yhtä hyvin voinut näyttää korvakoruja ja todeta vaatimattomasti, että ”tässä on vaan tämmöiset joutsenet”. Siitäpä olisikin ollut jo piirun verran vaikeampi kirjoittaa mitään kiehtovaa. Jokaisen tuotteen tai palvelun takana on jokin tarina. Selvitä ensin itsellesi, mikä se on, ja jaa se tämän jälkeen asiakkaittesi ja median edustajien kanssa. Hyvät tarinat jättävät sinusta takuulla muistijäljen, ja toimittajat rakastavat kirjoittaa niitä ylös. Lue myös artikkelimme Tarina markkinoinnin lähtökohtana.

Miten media kiinnostuu yrittäjästä? Korvat kuulolla.

Ammattitaidon jakaminen kannattaa

Koko vuosien varrella kertynyttä vinkkipajatsoa ei tarvitse kerralla tyhjentää, mutta tarjoa maistiainen sieltä ja toinen täältä. Kun jaat ammattitaitoasi ja kerrot toimittajalle erityisesti itse opituista nikseistä, osoitat näin olevasi alasi ehdoton asiantuntija. Vinkkien jakaminen myös lisää uskottavuuttasi, koska silloin näytät todella tietävän mitä teet. Jos vain mahdollista, kirjoita myös yritysblogia aiheen tiimoilta. Tätä kautta voit tulla löydetyksi. Lue myös artikkelimme Näin kirjoitat timanttisen blogin ja Saat paljon tunnettuna asiantuntijana.

Houkuttele uutisella

Olet nyt oppinut, että sinussa ja yrityksessäsi on paljon kerrottavaa. Tiedät myös, mitä keinoja kohtaamisen hetkellä käyttää. Nyt tarvitaan enää koukku ja varsinainen uutinen, jolla median edustajan saisi kylään. Jos huomaat alallasi jonkin uuden ilmiön orastavan, tartu puhelimeen ja kerro tästä toimittajalle. Hän kyllä arvostaa yhteydenottoasi.

Ilmiöt ja uutuudet, eli todelliset uutiset, kiinnostavat aina. Meneekö kaupaksi jokin erikoinen tuote, jonka logiikka ihmetyttää sinua itseäsikin? Onko asiakkaiden toiveissa ja käytöksessä tapahtunut viime aikoina muutosta? Onko alallasi jokin selvä epäkohta, johon kaipaisit muutosta? Sinä tiedät itse parhaiten, mitä työssäsi on meneillään. Voi myös olla, että sinun yrittäjätarinasi sellaisenaan on jo tarpeeksi kiinnostava ja riittävä. Mieti huolella, mikä juuri sinun tarinassasi tarjoaa samaistumispintaa ja inspiroi muita. Aina kannattaa yrittää!

Hei, kevyt- tai toiminimiyrittäjä! Haluamme kuulla sinun tarinasi. Yrittäjyyskoulu etsii jatkuvasti uusia yrittäjiä haastateltavaksi Yrittäjyyskouluumme. Kerro meille oma tarinasi tai vinkkaa kaverista. Ilmoittaudu mukaan laittamalla sähköpostia: markkinointi@ukko.fi

Haastattelut saavat näkyvyyttä verkkosivuillamme ja Ukko.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi tarjoamme haastateltaviamme säännöllisesti muille medioille, joten oman tarinan jakaminen kannattaa aina. #ainakannattaayrittaa

Lue myös

Uuden yrityksen markkinointi – mistä lähteä liikkeelle

Mitä itsestä kannattaa kertoa? Ohjeet esittelytekstin kirjoittamiseen

Haluatko huolehtia asiakassuhteisstasi somen avulla? Tässä 3 vinkkiä sinulle

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat Y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö
Jenna Heino

Jenna kirjoittaa runsaasti sekä työkseen että huvikseen. Vapaa-ajallaan hän ideoi käsikirjoituksia, juo liikaa kahvia ja nauttii mökkeilystä. Jenna päätoimittaa Yrittäjyyskoulua.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Ennakkoperintärekisteri: Mikä on ennakkoperintärekisteri?

    Ennakkoperintärekisteri tulee monelle tuoreelle yrittäjälle vastaan viimeistään yrityksen perustamisen yhteydessä. Mikä on ennakkoperintärekisteri ja onko siihen pakko liittyä? Selvitämme tässä artikkelissa ymmärrettävästi, mistä on kyse ja milloin ennakkoperintärekisteriin hakeutuminen on tarpeen. Mikä on ennakkoperintärekisteri? Ennakkoperintärekisteri tarkoittaa sitä, että rekisteriin liittynyt yritys maksaa itse verot liiketoimintansa tuloista suoraan verottajalle. Rekisteriä ylläpitää Verohallinto. Palkkatyöstä yrittäjäksi siirtyvälle tuloveron ennakkoperintä on tuttua – veroprosentti…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Oikeinkirjoitus - 7 tärppiä yrittäjälle

    Tässä kirjoituksessa annamme vinkit seitsemään kielioppikysymykseen, jotka usein nousevat esiin työelämän teksteissä!  Vaikka otsikossa mainitaankin tärppien olevan yrittäjille, voi niistä hyötyä kuka tahansa, jonka työ sisältää kirjoittamista. Miksi oikeinkirjoitukseen ja hyvään kieliasuun oikein kannattaa panostaa – pääasiahan on, että itse asia menee perille, eikö niin? Tosiasia kuitenkin on, että oikeinkirjoituksen ja tekstin siisteyden kautta yrittäjä voi erottua myönteisesti. Kielioppivirheitä täynnä…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Kun yrittäjä ei jaksa – näin voit välttää työuupumuksen

    Suurin osa meistä kohtaa elämämme aikana työrintamalla erilaisia haasteita. Myös itsensätyöllistäjillä voi tulla vastaan hankalia ja stressaavia tilanteita, ja pitkään jatkuvina nämä voivat aiheuttaa uupumusta. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka työuupumuksen välttäminen onnistuu, ja kuinka sen oireisiin voi saada apua. Burnout eli työuupumus on stressin laukaisema tila. jossa työkyky on heikentynyt tai mennyt kokonaan. Kyseessä on mielenterveysongelma, vaikka Kela ei pidäkään…

    Lue lisää