Arvioitu lukuaika: 5 minuuttia

Hankkisinko oman yrityskummin? Sparraavat konkariammattilaiset pitävät pienyrittäjän liikesalaisuudet

yrityskummi-neuvoo-yrittajaa

Tiesitkö, että Suomen Yrityskummit ry:n riveissä toimii valtakunnallisesti yli tuhat kummia, jotka auttavat pienyrittäjiä hyvää hyvyttään? Yrityskummit ovat kokeneista yrittäjistä, yritysjohtajista ja liike-elämän asiantuntijoista koostuva henkilöverkosto, joka jakaa osaamistaan eteenpäin täysin ilmaiseksi. Yrittäjyyskoulu selvitti, keitä kummit ovat ja mitä he tarkalleen ottaen tekevät.

Yrityskummilla on monta nimeä. Hän on sparraaja, keskustelija ja haastaja, sekä vihkiytynyt keskittymään autettavan yrityksen eduksi. Lisäksi yrityskummi kirjoittaa yrittäjän kanssa aina sopimuksen, jossa hän sitoutuu pitämään salassa kaikki tietoonsa tulleet liike- ja ammattisalaisuudet.

Yrityskummilta vaaditaan aina hyvää liikemiestapaa ja Suomen lakien noudattamista. Näin ollen yrityskummi ei voi samanaikaisesti olla autettavan yrityksen alihankkijan tai liikekumppanin palveluksessa.

Mitä yrityskummit sitten eivät tee? He eivät täytä yrittäjien puolesta vaikeita lomakkeita, toimi myyntimiehinä, hanki yrittäjälle asiakkaita tai rahoita heidän toimintaansa.

Yrityskummi ei myöskään voi toimia mentoroitavan yrityksen hallituksessa.

”Usein toimintaamme liittyy väärinkäsitys, jossa yrittäjä haluaa kummista henkilön tekemään sellaisia asioita hänen puolestaan, joita hän ei itse osaa tai halua tehdä. Tarkoituksena on kuitenkin se, että kummi auttaa yrittäjää keskustelun kautta ratkaisemaan ongelmat itse. Kummi tukee häntä yrittäjyydessä, ei yritä hänen puolestaan”, pääkaupunkiseudun aluekummi Peter Schulman kiteyttää.

Päivittäistavarakaupasta kannuksensa hankkinut Schulman käy ajallaan läpi yrittäjien hakemuksia ja välittää niitä eteenpäin oman alueensa kummiverkostolleen. Hän edesauttaa sitä, että yrittäjästä ja mentoriksi ryhtyvästä kummista tulee mahdollisimman ”paras match”.

Yrityskummeilta vaaditaan asiantuntijuutta ja näkemystä, joten heitä yhdistää lähes poikkeuksetta aina pitkä työura.

hankkisinko oman yrityskummin? yrityskummi tapaa nuoren yrittäjän.

Yksin suunta on vaikea hahmottaa

Itsenäisillä pienyrittäjillä saattaa olla yrittämisessä monenlaisia haasteita ja Schulman tietää harvinaisen hyvin, mitä ne ovat.

Yksi hyvin tyypillinen haaste on se, että myynti ei vedä ja kulut karkaavat käsistä, mutta samaan aikaan yrittäjä ei osaa päästää irti pinttyneistä toimintamalleista. Toinen haaste liittyy usein asiakkaisiin. Yrittäjä ei tiedä keitä he ovat ja mistä heidät tavoittaa, joten hän harhautuu panostamaan itselleen tärkeään sektoriin aitojen asiakastarpeiden sijaan.

Kun ongelmia ratkoo yksin, yrittäjä ei välttämättä edes hahmota kokonaisuutta ja sitä, mitä hänen pitäisi tehdä toisin.

”Hyvin tyypillistä on myös se, että yrittäjällä on monta rautaa tulessa. Hän sinkoilee uusiin ideoihin tai liikeidea ei kanna, minkä johdosta hänellä on käynnissä useita projekteja yhtä aikaa.”

Itsenäisiä yrittäjiä kannustetaan Suomessa verkostoitumaan, jotta he eivät jäisi liiketoimissaan yksin. Kuitenkin liian moni itsenäinen pienyrittäjä puskee omatoimisesti eteenpäin ja yrittää ratkoa ongelmiaan ilman apuja.

Tai ei oikeastaan aivan yksin, mutta silloin sparrailukaverit ovat usein vääriä, Schulman tietää.

”Jos yrittäjällä ei ole yrittäjäkaveria, hän päätyy usein hakemaan tukea aviopuolisostaan, siskostaan tai muista perheenjäsenistä, eikä se aina ole välttämättä hyvä ratkaisu. Olisi hyvä, että yrittäjällä ja sparraavalla yrittäjäkaverilla olisi selkeästi eri roolit, eikä suhteessa olisi toisesta ennakko-oletuksia.”

Usein yrityskummit kuulevatkin mentoroitavalta yrittäjältään, että tämä on ensimmäistä kertaa päässyt kunnolla juttelemaan yrittäjyydestä jonkun kanssa.

Hakijoilla tulee olla kokemusta

Yrityskummiksi tai yrityskummin mentoroivaksi yrittäjäksi ei pääse kuka tahansa, vaan molempiin asemiin haetaan jättämällä hakemus.

Etenkin pääkaupunkiseudulla hakijoita yrityskummien suojatiksi on muuta maata enemmän, jolloin seula on hieman tiukempi.

Lähtokohtaisesti Uusyrityskeskuksen opastavat aloittelevia yrittäjiä alkuun ja kummit tulevat apuun siinä vaiheessa, kun yrittäjä on jo ehtinyt kartuttaa jonkin verran kokemusta liiketoimistaan.

Schulman kertoo tämän tarkoittavan yleensä sitä, että y-tunnuksen omaavalla hakijalla soisi olevan kokemusta yrittämisestä noin vuoden verran, mutta mukaan saatetaan kelpuuttaa esimerkiksi henkilö, joka on kokeillut yrittämisen alkua vaikkapa kevytyrittäjänä ja päässyt hyvin ammattimaiseen vireeseen.

Yrityskummit mentoroivat nuoria yrittäjiä. Kiipeilijä auttaa toista.

Luottamus kaiken perusta

Kummitoiminnassa hakijoiden täytyy voida luottaa sataprosenttisesti yrityskummiinsa, jotta yhteistyö voi kantaa hedelmää.

”Hakijoilta vaadimme avoimuutta ja rehellisyyttä, koska kummitoiminnassa mennään hyvin syvälle yrityksen asioihin. Yksinyrittäjissä yrittäjyys ja yrittäjä itse kietoutuvat toisiinsa, jolloin pintaan nousee taseen ja tuloksen ohella usein henkilökohtaisiakin asioita”, Schulman sanoo.

Mentoroitavan yrittäjän on hyvä ymmärtää, että vaikka yrityskummi kulkee rinnalla tukien ja neuvoen, varsinainen päätöksenteko on aina yrittäjän tehtävä. Kummi rohkaisee, tukee ja antaa asioista rehellisen mielipiteensä, mutta toimenpiteet jäävät aina yrittäjän vastuulle.

”Yrityskummin kanssa voi punnita vaihtoehtoja, analysoida tilannetta ja asettaa tavoitteita, mutta hän on kuitenkin mentori, eikä asiantuntija tai konsultti.”

Kummitoiminnassa on myös tyypillistä, että mentori ja autettava voivat työskennellä eri toimialoilla. Tämä on koettu toiminnassa hyväksi.

”Jos yrittäjällä ja kummilla on yhteinen liiketoiminnan viitekehys, sama kieli ja teesit ja näkemykset kaikesta, ei uusille ajatuksille aukene välttämättä ovia.”

Mentoroitavana taikuri

Imatralainen Juha Puhakka on yrityskummina mentoroinut noin parikymmentä yrittäjää viimeisen seitsemän vuoden aikana. Terästehtaan johtotehtävissä työskennellyt koneinsinööri sai maistaa yrittäjämaailmaa työuransa toisella puoliskolla, kun hän työskenteli Innotiimin toimitusjohtajana ja konsulttina.

”Yrittäjänä näin millaista kokeilua ja hapuilua varsinkin alkuvaiheen yrittäminen on. Koin, että itse keräsin tuona aikana niin arvokasta kokemusta, että autan nyt mielelläni nuorempia yrittäjiä pärjäämään.”

Lähtokohtaisesti mentori pyrkii olemaan yrittäjän apuna noin vuoden ajan, mutta Puhakan mukaan suhde mentorin ja mentoroitavan välillä voi muuntautua jopa vuosien mittaiseksi ystävyydeksi.

”Kerran luokseni tuli taikuripoika, joka halusi elää tekemällä taikatemppuja. Siinä sitten lähdettiin miettimään, miten toimintaa voisi kehittää. Hän tekee taikuutta työkseen nykyisinkin ja tuli myöhemmin esiintymään 70-vuotisjuhliini Tallinnaan.”

Kolme tukijalkaa yritystoiminnan perustana

Useimmiten yrityskummi ja yrittäjä ovat yhteydessä noin parin kuukauden välein, mutta kerran Puhakka oli yhteydessä autettavaan yrittäjään lähes päivittäin, kun tämä valmisteli intensiivisesti yrityskauppaa.

”Sitten on ollut tapauksia, joissa ydintekeminen on ollut vielä niin kateissa, että olen pannut mentoroitavan miettimään sitä, pystyykö yrittämällä todella elättämään itsensä.”

Jokaisen mentoroitavan kanssa Puhakka lähtee kartoittamaan yrittäjän heikkouksia, jotka yleensä löytyvät hänen kuvailemasta kolmesta tukijalasta. Ensimmäinen tukijalka liittyy tuotteeseen tai palveluun ja niiden tuotantoon, joiden tulee olla erinomaisessa kunnossa.

Toinen tukijalka on myyntiä ja markkinointia eli yrittäjän on löydettävä ne tahot, jotka häneltä haluavat ostaa.

”Kolmas tukijalka on kahden ensimmäisen jatkuva kehittäminen, jonka kanssa täytyy olla koko ajan jotakin menossa. Tuote voi menestyä nyt, mutta jos mitään kehittämistä ei tehdä, se ei enää välttämättä kiinnostaa asiakkaita viiden vuoden päästä. Jos joku kolmesta tukijalasta ontuu, se heijastuu heti yrittäjän talouteen.”

Erityisesti Etelä-Karjalassa yrityskummitoimintaan on oltu kyselyissä erityisen tyytyväisiä. Puhakka muistelee yhä asiakaskyselyn palautetta, joka sai lämmön läikähtämään. Siinä kirjoitettiin seuraavaa.

Emme osaa sanoin kuvailla hänen osaamistaan ja asiantuntemustaan yrityksemme toiminnasta ja niistä pienistäkin nyansseista, mitkä eivät heti aloittelevalle nuorelle yrittäjälle aukea.

Lue lisää Yrityskummit ry:n toiminnasta tästä.

Lue myös!

Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – muista nämä asiat!

Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

Yrityksen nimi – millainen on hyvä nimi?

Starttiraha alkavalla yrittäjälle – näin sitä saadaan!

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

 

Jenna Heino

Jenna kirjoittaa runsaasti sekä työkseen että huvikseen. Vapaa-ajallaan hän ideoi käsikirjoituksia, juo liikaa kahvia ja nauttii mökkeilystä. Jenna päätoimittaa Yrittäjyyskoulua.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Female Founders Suomi -perustaja: Naisilla on yrittäjinä ohjakset omissa käsissään ja mahdollisuus muuttaa maailmaa

    Anna Pyykkö, 38, halusi naisille oman verkoston. Nyt sadat naiset puhuvat hänen foorumeillaan bisneksestä ja sparrailevat toisiaan kohti kasvua. Toki miehetkin ovat tervetulleita mukaan. Pyykkö on omien sanojensa mukaan junan tuoma helsinkiläinen. Hän opiskeli Vaasassa pääaineenaan aluetiede, joka on sekoitus maantietoa ja kauppatieteitä. Pyykkö luki itsensä lopulta hallintotieteiden lisensiaatiksi asti, mutta ei koskaan halunnut tehdä sen alan töitä, sillä virastossa…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Onko media kiinnostunut sinusta yrittäjänä? Varmasti on, kun toimit tällä tavalla!

    Jos yhä luulet, ettei juuri sinun yrittäjätarinassasi ole mitään mediaa kiinnostavaa, olet erehtynyt pahemman kerran, kirjoittaa UKKO.fi:n Yrittäjyyskoulun päätoimittaja Jenna Heino blogissaan. Kun yrittäjä pääsee kertomaan itsestään ja työstään medialle, tilaisuudesta tulee ottaa kaikki irti. Ensimmäiseksi on kuitenkin päästettävä irti uskomuksesta, ettei oma työ ja asiantuntijuus ole tarpeeksi kiinnostavaa. Tavallinen onkin erikoista Mitä kiinnostavaa minä tavallinen yrittäjä olen muka tehnyt?…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Vieraskynä: Verkossa käy yrittäjän kauppa

    Verkkokaupan avulla myydään enemmän kuin koskaan, ja myynti on noussut tasaisesti vuodesta toiseen. Ennustus seuraaville vuosille on myös myönteinen. Tämä tarkoittaa, että verkkokaupan helppo perustaminen ja pyörittäminen tulee mahdollistaa myös pienyrittäjille. Verkkokaupan asiakkaista noin 80 % on tyytyväisiä ostoprosessiin. Tämä on 16 % enemmän kuin fyysisessä liikkeessä asioivien ostotyytyväisyys. Kaupankäynti siirtyy siis entistä enemmän verkkoon, joten myös pienyrittäjien tulee päästä…

    Lue lisää