Arvioitu lukuaika: 5 minuuttia

TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

TikTok-markkinointi-älypuhelin

Keitä ovat TikTokin miljoonat aktiiviset käyttäjät? Mitkä ovat parhaita tapoja tavoittaa TikTokkaajat? Tästä artikkelista löydät TikTok-markkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit TikTok-markkinointiin itsenäiselle yrittäjälle.

Somekanavat ovat tänä päivänä tärkeä osa-alue jokaisen yrittäjän markkinoinnissa. Jos kohderyhmääsi kuuluu alle 30-vuotiaita, kannattaa ehdottomasti panostaa myös somekentän uusimpiin tulokkaisiin, kuten TikTokiin. (Tutustu tästä muihin somemarkkinoinnin perusteisiin.)

TikTokilla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja suosio jatkaa kasvuaan. TikTokin käyttäjistä suurin piirtein kaksi kolmannesta ovat alle 30-vuotiaita – ja alle kaksikymppisiä yleisössä on kaikista eniten. Kanava onkin sopiva markkinoinnin työkalu yritykselle, jonka kohderyhmään kuuluu erityisesti Z-sukupolvi eli tällä vuosituhannella syntyneet.

TikTokin ideana on kuvata ja editoida 15 tai 60 sekunnin nopeatempoisia ja nopeaa viihdettä tarjoavia videoita omien seuraajien sekä muiden käyttäjien nähtäväksi. TikTok mahdollistaa nopean ja näppärän videoklippien leikkaamisen, yhdistämisen ja muokkaamisen. Sovellus tarjoaa mahdollisuuden liittää videoon myös tekstiä, efektejä ja filttereitä – sekä tietenkin taustamusiikin. Taustamusiikki on olennainen osa TikTok-videoita.

TikTokissa käyttäjä voi seurata erilaisia tilejä, mutta TikTok myös tarjoaa mahdollisuuden selata jokaiselle käyttäjälle yksilöllisesti räätälöimäänsä For you -syötettä. Tähän syötteeseen TikTokin algoritmi kerää varsin taitavasti sisältöä, josta arvelee käyttäjän pitävän hänen aiempien tykkäystensä, jakojensa ja seuraamistensa perusteella. Tämä syöte on markkinoijille loistava mahdollisuus tavoittaa kohderyhmäänsä hyvinkin laajasti.

Merkittävää TikTokissa on se, että yksittäinen video kerää siellä huomattavasti enemmän katsojia, tykkäyksiä ja kommentteja, kuin missään muussa kanavassa. Markkinoijien kielellä TikTokin sitoutumisluvut ovat moninkertaiset muihin somekanaviin verrattuna. TikTokissa voikin hyvin suunnitelluilla, laadukkailla sisällöillä tavoittaa ison joukon uutta yleisöä, joka on valmis kiinnostumaan ja ottamaan seurantaan tilin, joka tuottaa mielenkiintoisia videoita myös jatkossa.

TikTok-markkinointi. Tyttö katsoo puhelinta.

TikTok-tili yritykselle – mitä ottaa huomioon?

Kun yrittäjänä harkitset TikTokin käyttöä markkinointiin, pohdi ensin, tavoitatko TikTokista oman kohderyhmäsi. Kuuluuko kohderyhmääsi alle kolmekymmpisiä? Entä alle kaksikymppisiä? Jos vastasit molempiin kyllä, TikTok on epäilemättä sopiva kanava sinulle. (Lue tästä myös, miten laadit itsellesi markkinointisuunnitelman.)

TikTokissa pärjää samoille periaatteilla kuin muissakin somekanavissa. Kanava on kuitenkin nopeatempoisen luonteensa vuoksi hektisempi kuin esimerkkiksi perinteiset Facebook, Twitter ja Instagram. Jos kanava on yrittäjälle uusi, kannattaakin sinne luoda ensin henkilökohtainen tili ja seurailla menoa vaikka pari viikkoa, jotta pääsee sisään kanavan tyyliin.

Kun kanava on tullut vähän tutuksi, on aika perustaa yrityksellesi tili. TikTokissa tärkeää on johdonmukaisuus ja tehokas sisällöntuotanto. Hyvällä, mietityllä sisällöllä voit tavoittaa hyvinkin isoja yleisöjä nopeasti. Ennen kuin perustat yrityksellesi TikTok-tilin, kannattaakin laatia hyvä suunnitelma.

TikTok-profiilille on hyvä laatia visuaalisesti yhtenäinen ilme: hyödynnä siis vaikkapa brändivärejäsi niin profiilikuvassasi kuin videoiden kansikuvissakin. Videoiden sisällöissä kannattaa ainakin alkuun pysyä yhdessä rajatussa teemassa. Uudet seuraajasi päättelevät ensimmäisten videoidesi perusteella, millaista sisältöä tulet tuottamaan: tarjoa heille siis sitä, minkä vuoksi he ryhtyivät sinua seuraamaan –  nähdessää lisää odottamaansa sisältöä, he jatkavat seuraamistasi.

Kun tili on perustettu, kannattaa se päivittää vielä Pro-tiliksi, jotta saat käyttöösi analytiikkatyökaluja. Pro-tili on täysin ilmainen, mutta tarjoaa yrittäjälle mahdollisuuden seurata menestystään vähän tarkemmin.

TikTokin algoritmi on aloittelijalle suotuisa: toisin kuin muissa somekanavissa, algoritmi ei arvota sisältöä julkaisevia tilejä seuraajamäärän mukaan. Se pyrkii tarjoamaan jokaiselle käyttäjälle hänen omassa For you -syötteessään sellaista materiaalia, jollaiseen hän on aiemmin ilmaissut kiinnostusta, eli tykännyt, seurannut, jakanut tai kommentoinut. Sinunkin ihkaensimmäinen videosi näytetään näissä syötteissä 100-500 käyttäjälle.

Ensimmäisen videosi päädyttyä käyttäjien syötteisiin, on kuitenkin tärkeää saada mahdollisimman moni myös reagoimaan julkaisemaasi sisältöön esimerkiksi tykkäämällä ja jakamalla sitä tai ottamalla tilisi seurantaan. Silloin TikTok tulkitsee sisältösi mielenkiintoiseksi ja näyttää seuraavia videoitasi yhä useammille uusille käyttäjille.

Huolehdi siis, että tiedät keitä kohderyhmääsi kuuluu ja millainen sisältö ja hashtagit ovat heille relevantteja, jotta ensimmäiset videosi saavat mahdollisimman hyvän vastaanoton.

TikTokin sisällöt eivät ole tyypillisesti yhtä siloiteltuja kuin muissa somekanavissa, eikä yrittäjäkään tarvitse sisällöntuotantoon kännykkää hienompia laitevirityksiä. Videon voi hyvin kuvata omalla puhelimella, ja editointi tapahtuu TikTokissa, jossa lisätään musiikki, tekstit ja muut tarvittavat elementit. Pieni kolmijalka kännykälle voi tulla tarpeeseen, jotta saat kameran tukevasti paikalleen videota kuvatessasi.

TikTok-markkinointi. Pariskunta kuvaa ruuanlaitto-videota.

Millaista sisältöä TikTokissa kannattaa jakaa?

TikTokin suosituimmat hashtagit eli aihemerkinnät ovat #dance ja #entertaiment, mikä kertoo siitä, millaista sisältöä käyttäjät kanavasta etsivät: viihdettä, musiikkia ja tanssia.

Muita suosittuja aihepiirejä ovat esimerkiksi erilaiset tee-se-itse-projektit, kauneudenhoito ja ruuanlaitto. Minuutin videolle tiivistetty ruokaohje kuulostaa aika näppärältä, vai mitä? Niin TikTokkaajienkin mielestä.

Kevyen viihteen lisäksi nuori sukupolvi hyödyntää TikTokin sisältöjä myös uusien asioiden oppimiseen sekä oman hyvinvointinsa edistämiseen. Esimerkiksi personal trainerit, lääkärit ja psykologit ovat keränneet valtavia seuraaja- ja tykkäysmääriä jakamalla vinkkejä ja ohjeita siihen, miten pitää huolta itsestään.

Aiheesta riippumatta TikTokin sisällöt perustuvat siihen, että sekuntiakaan ei heitetä hukkaan. Suosittu video menee suoraan asiaan ja viihdyttää alusta loppuun.

TikTok-sisällössä merkittävässä roolissa on musiikki. Suosituimmissa TikTok-videoissa käytetään usein taustamusiikkina Spotifyn listaykkösiä, ja videot, joissa taustamusiikkia hyödynnetään luovasti, saavat paljon katsomiskertoja.

Hyvä esimerkki musiikin roolista TikTokin suosituimmissa sisällöissä ovat tanssihaasteet. Näissä videoissa haastetaan omat seuraajat ja muut käyttäjät opettelemaan lyhyt tanssi ja julkaisemaan oma versionsa. Tanssivideoissakin hyödynnetään yleensä sen hetken hittibiisejä ja suosituimmat saavat aikaan jopa maailmanlaajuisia ilmiöitä.

TikTok-markkinointi. Tyttö kuvaa videota.

TikTok-ideoita yrittäjälle

Yrittäjänä TikTok-sisältöjä kannattaa lähteä pohtimaan oman kohderyhmäsi vinkkelistä. Mitä tarpeellista tietoa tai neuvoja voisit tarjota heille? Entä mikä omaan palveluusi liittyvä voisi viihdyttää heitä? Keksitäämpä muutama esimerkki.

Sanotaan, että teet käsityönä koruja, joita myyt verkkokaupassasi. Voisit vaikkapa tehdä videoita, joissa esittelet, miten korut vaikuttavat asukokonaisuuden ilmeeseen: sama asukokonaisuus, eri korut. Ensin korut toimistopäivään, sitten illalliselle, viimeiseksi baari-iltaan kavereiden kanssa. Tällainen sisältö viihdyttää, etenkin kun sen pakkaa nopeatempoiseen TikTok-muotoon hittibiisin soidessa taustalla – ja samalla antaa tyylivinkkejä seuraajillesi ja, mikä tärkeintä, esittelee tuotteitasi.

Jos taas olet vaikkapa hiusalan ammattilainen, voisit luoda tutoriaalivideoita helpoista kampauksista. Myös videot, joissa luot asiakkaallesi uuden tyylin, ovat varmasti suosittuja ja tuovat samalla sinun ammattiosaamisesi valokeilaan.

Siivoupalveluita tarjoava yrittäjä voisi tiivistää hyviä siivousniksejä TikTok-videoihin. Tarjoat katsojillesi näin ratkaisuja arkisiin ongelmiin, tuoden samalla esiin omaa ammattitaitoasi ja asiantuntemustasi. Tai mikset viihdyttäisi seuraajiasi tanssimalla siivousvälineiden kanssa hittibiisien tahtiin. Luo oma siivoustanssihaasteesi!

Kun olet ideoinut pienen listan videoideoita yrityksellesi ja ehkä kuvannutkin jo muutaman, kannattaa vielä kiinnittää erityistä huomiota hashtageihin. Voit selvittää omalla toimialallasi suosittuja aihemerkintöjä selaamalla TikTokia ja etsimällä sisältöjä eri hakusanoilla. Katsele videoita sillä silmällä, mistä asiakkaasi pitäisivät ja mikä hyödyttäisi tai kiinnostaisi heitä, ja laita tällaisten videoiden hashtageja ylös omaa käyttöäsi varten.

TikTok-markkinointi. Mies kuvaa selfie-videota.

Mainokset TikTokissa

Mainonta TikTokissa kehittyy koko ajan, mutta ei ole vielä päässyt yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa. Tämä tarkoittaa, että mainostusmahdollisuudet ovat hiukan rajallisemmat, mutta myös, ettei kanava ole vielä niin pullollaan mainoksia kuin muut – eivätkä käyttäjät siis vielä lopen kyllästyneitä mainoksiin.

TikTok tarjoaa viisi erilaista vaihtoehtoa mainostajille. Mainokset näkyvät valitun vaihtoehdon mukaan käyttäjän syötteessä tai syötteen keskeyttävinä mainoksina. Lisäksi brändit voivat luoda TikTokissa sponsoroituja hashtag-haasteita ja luoda omia efektejään, joita käyttäjät voivat lisätä omiin videoihinsa. Lue TikTokin sivuilta lisää mainosvaihtoehdoista.

TikTokissa mainostaakseen on yrittäjän luotava TikTok Business -tili, jonka kautta pääset luomaan ja hallinnoimaan mainoksiasi. Pääset luomaan tilin sovelluksen asetuksista (kolme pistettä profiilisi oikeassa yläkulmassa) Creator Portal -kohdasta, tai TikTokin verkkosivuilta.

 

Kiinnostuitko videotuotannosta markkinoinnin apuna? Katso tästä, miten saat videot hyötykäyttöön:

Älä pelkää Youtubea, vaan ota videot hyötykäyttöön

Näillä vinkeillä pääset alkuun vloggauksessa

 

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

    Olemme jo aikaisemmin kertoneet, mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona kyseiseen artikkeliin tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavia seitsemää asiaa kannattaa välttää tai unohtaa kokonaan, jos haluat antaa itsestäsi yrittäjänä asiantuntevan kuvan somessa. 1. Ylimielisyys Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin…

    Lue lisää
  • Markkinointi Pieni koko on etu – myös asiakkaissa

    Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienet yrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa esittelen muutaman esimerkin siitä, miten pienen koon voi kääntää voitoksi. Tee asiat uudella tavalla Kevytyrittäjän ei kannata alkaa kilpailla isoja yrityksiä vastaan heidän omilla keinoillaan. Hintakilpailu ja samoista asiakkaista taisteleminen eivät yleensä koskaa tuota hyvää lopputulosta. Itsensä työllistäjän tulisi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Oletko valmis suositeltavaksi?

    Hyvin tehdyt, pienet arkipäiväiset asiat voivat näin sosiaalisen median aikakaudella nousta ratkaiseviksi tekijöiksi, kun yrityksestä tulee hetkellisesti somen kuumin puheenaihe. Kesäkuussa eteläpohjanmaalainen huvipuisto Powerpark sai sellaista julkisuutta, jota on vaikea rahalla ostaa.  Elämyspuisto sai valtavasti näkyvyyttä lukuisissa sosiaalisen median kanavissa, kun viestintäkouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo julkaisi positiivisen arvion perheensä huvipuistomatkasta. Kortesuo itse kertoo, että hän on arvosteluissaan kriittinen ja…

    Lue lisää