Arvioitu lukuaika: 11 minuuttia

Instagram luo yrittäjälle paljon mahdollisuuksia markkinoinnissa – 8 tapaa, joilla otat sen haltuun

instagram-yrittajalle-nuori-nainen-kuvaa-videota-puhelimella

Instagram on yrittäjälle mainio paikka markkinoida omaa toimintaa helposti ja edullisesti. Kerromme tässä artikkelissa palvelun perustoiminnoista ja siitä, kuinka itse otat sen haltuun pienyrittäjänä.

Miksi minun pitäisi lukea tämä artikkeli?

• Saat tietää, miksi yrittäjän kannattaa käyttää Instagramia markkinoinnissaan

• Kerromme myös vinkit sen hyödyntämiseen; löydät 7 vinkkiämme artikkelin loppupäästä

• Onko Instagram sinulle uusi? Kerromme perusteet sen käytöstä!

Tiesitkö, että yli puolet maapallon väestöstä omistaa älypuhelimen? Niitä on jopa enemmän kuin hammasharjoja! Älypuhelinten kautta myös sosiaalisesta mediasta on tullut kiinteä osa ihmisten arkipäivää: sen kautta hoituu paitsi sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen, myös asioinnit ja ostokset.

Näin ollen somesta on muodostunut myös tärkeä markkinointikanava yrityksille; sen ansiosta on mahdollista tavoittaa valtava yleisö helposti ja kustannustehokkaasti. Sosiaalisen median kanavia on nykyisin lukuisia, ja suosituimpia niistä ovat Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, Twitter ja YouTube.

Tässä artikkelissa keskitymme nimenomaan Instagramin ihmeelliseen maailmaan ja siihen, millaisia hyötyjä pienyrittäjä voi siitä saada!

Artikkelin sisältö:

  1. Mikä on Instagram? Palvelu tiivistettynä
  2. Mitä hyötyjä Instagram tuo yrittäjälle?
  3. Ennen kuin otat Instagramin haltuun, tee näin
  4. Instagramin käyttäminen – Hyödynnä eri toiminnallisuuksia
  5. 8 vinkkiä yrittäjän Instagram-markkinointiin

Mikä on Instagram? Palvelu tiivistettynä

Instagram on maksuton kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Se on tarkoitettu nimenomaan visuaalisen sisällön jakamiseen: käyttäjät voivat luoda ja julkaista siellä kuvia ja videoita, ja seurata muita käyttäjiä.

Alun perin Instagram luotiin nimenomaan mobiilisovellukseksi, eikä sinne päässyt esimerkiksi lisäämään kuvia tietokoneen kautta. Nykyisin tämä on jo muuttunut, ja Instagramia voi hyvin käyttää myös tietokoneella. Kerromme tarkemmin palvelun käytöstä myöhemmin artikkelissa.

Instagramilla on tänä päivänä yli miljardi aktiivista käyttäjää kuukausittain, ja sovellusta käytetään jopa 53 minuuttia päivässä. Käyttäjistä 80 % seuraa yritystilejä ja yli puolet aktiivisista käyttäjistä kertoo löytäneensä uuden tuotteen tai palvelun Instagramin kautta.

Mitä hyötyjä Instagram tuo yrittäjälle?

Tätä jo alustettiinkin ylempänä: moni käyttäjä seuraavaa Instagramissa kiinnostavien yritysten tilejä. Näin ollen Instagram on yrittäjille erinomainen markkinointityökalu muiden sosiaalisen median kanavien tavoin. Kanavat mahdollistavat sen, että yritys on helposti asiakkaiden löydettävissä ja niiden kautta kiinnostunut asiakas löytää yrityksestä kätevästi lisätietoa.

Etenkin graafisten alojen toimijat – kuten graafiset suunnittelijat ja valokuvaajat – ovat tottuneet käyttämään Instagramia portfolionaan. Se sopii kuitenkin hyvin oikeastaan minkä alan yrittäjälle tahansa.

Instagramin käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti ja yksittäinen käyttäjä käy palvelussa useita kertoja päivässä. Siksi yrityksen tuotteella tai palvelulla onkin hyvä todennäköisyys löytyä kohderyhmään kuuluvien käyttäjien silmien edestä. Käyttäjien on todettu kiinnostuneen herkemmin tietystä brändistä, jos he näkevät sen juuri Instagramissa.

Pienyrittäjänä myös sinun saattaisi olla hyödyllistä ylläpitää omaa Instagram-tiliä. Haluat kai kasvattaa brändisi tunnettuutta ja päätyä potentiaalisten asiakkaidesi puhelimen ruudulle? Instagramissa yrittäjän on helppo esitellä palvelujaan ja/tai tuotteitaan, yritystään ja sen toimintaperiaatteita kuvien sekä videoiden kautta. Palvelussa on mahdollista toteuttaa myös tehokkaasti kohdennettua mainontaa edulliseen hintaan.

Puhtaan markkinoinnin ja myynnin kasvattamisen lisäksi Instagram tuo yrityksille muutakin hyötyä: se on loistava kanava viestiä ja verkostoitua sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Ennen kuin otat Instagramin haltuun, tee näin

Oletko kenties jo suunnitellut Instagram-tilin perustamista? Tai onko sinulla jo sellainen, ja sen käyttö on joko jäänyt vähäiseksi tai et ole kokenut saavasi siitä oikein mitään irti? Jotta Instagramista olisi yrittäjälle hyötyä, tulisi hänen hieman suunnitella sen käyttöä ja käyttää myös aikaa tilinsä ylläpitämiseen.

Mieti tässä tapauksessa seuraavia pointteja:

Sopiiko Instagram minulle ja yritykselleni?

Kaikille yrittäjille Instagram ei välttämättä tuo mainittavaa lisähyötyä; tähän on vaikutusta paitsi yrittäjän valmiudella käyttää sitä, myös hänen yrityksensä toimialalla. Se, onko Instagram hyvä valinta sinulle, riippuukin yritystoimintasi laadusta ja siitä, millaisia julkaisuja olet suunnitellut Instagramissa tekeväsi.

Instagram sopii markkinointiisi erinomaisesti, jos toimintasi yrittäjänä on sellaista, että siitä saa kiinnostavaa kuva- ja videosisältöä. Palveluhan on tarkoitettu nimenomaan visuaaliselle sisällölle ja tarinankerronnalle. Jos esimerkiksi myyt tuotteita, on Instagram otollinen paikka esitellä niitä kuvin ja videoin.

Instagramin tarjoamat mahdollisuudet eivät kuitenkaan rajoitu vain käsin kosketeltaviin tuotteisiin. Yrittäjä voi mainiosti esitellä siellä myös tarjoamiaan palveluja tai omia toimitilojaan (kuten myymälää tai ravintolaa). Näiden kohdalla etenkin videoesittelyt vangitsevat katsojan huomion.

Kuka yrityksessäsi tekee päivitykset Instagramiin?

Millainen asiakaskuntani on?

Kuten aina markkinointia suunnitellessa, myös tässä kohtaa kannattaa ottaa huomioon omat asiakkaat – niin nykyiset kuin potentiaaliset. Uskotko kohderyhmäsi löytyvän Instagramista? Jos kyllä, kannattaa sinun ehdottomasti tuoda yritystoimintaasi siellä esiin.

Millaiset resurssit minulla on käytössä?

Toimitko yksin vai onko sinulla yrittäjäkumppani tai henkilöstöä? Jos yrityksessäsi on mukana useampi henkilö, voitte miettiä, tulisiko Instagramin hallinnointi sinun vai jonkun toisen vastuulle. Jos otat sen omalle vastuullesi, suunnittele, paljonko voit käyttää aikaa ja energiaa sen päivittämiseen.

Laadi strategia

Toimintasi Instagramissa selkenee huomattavasti, kun kartoitat omia tavoitteitasi. Onko tavoitteenasi tehdä yrityksesi tunnetuksi ja näkyväksi? Haluatko lisää myyntiä tuotteellesi tai palvelullesi? Haluatko luoda yhteisöä jollekin tarjoamallesi palvelulle? Tahdotko kenties lisää lukijoita blogillesi?

Kun olet selkiyttänyt itsellesi sen, mitä tavoittelet Instagram-tililläsi, voit laatia tarkemman strategian.

Strategiassa voit esimerkiksi määritellä, mistä aiheista aiot julkaista sisältöä, ja millaista tyyliä voisit julkaisuissasi käyttää. Pohdi myös julkaisutahtiasi: aiotko julkaista jotain päivittäin vai esimerkiksi pari-kolme kertaa viikossa? Strategian ei tarvitse olla pitkä, monimutkainen tai kiveen hakattu; pääasia on, että tuot sen avulla hieman suunnitelmallisuutta omaan toimintaasi.

Voit katsoa meidän vinkkejämme somestrategian laatimiseen artikkelistamme: Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon

Instagramin käyttäminen – Hyödynnä eri toiminnallisuuksia

Instagram oli alkuaikoinaan pelkille valokuville, mutta sittemmin sen ominaisuudet ovat laajentuneet huomattavasti. Tässä niistä keskeisimmät!

Oma profiili eli "feedi"

Instagramiin siis luodaan oma käyttäjätili, jossa julkaisut tehdään ja jolla toisia käyttäjiä voi seurata. Profiilia nimitetään myös feediksi, ja siinä näkyvät kaikki käyttäjän tekemät julkaisut. Alla esimerkkinä UKKO.fin feedi.

UKKO.fin Instagram

Itsenäisesti toimivana yrittäjänä voit miettiä, käytätkö yritystoimintasi buustaamiseen omaa henkilökohtaista Instagram-tiliäsi, vai luotko yrityksellesi mieluummin erikseen oman tilin. Teitpä kummin tahansa, kannattaa sinun tehdä tilistäsi yritystili; tämän pääset tekemään tilin asetuksista. Yritystilin profiilissa näkyvät sijaintitiedot ja ”Ota yhteyttä” -painike. Saat yritystilillä myös enemmän tietoa seuraajistasi, profiilisi kävijätiedoista ja julkaisujesi tavoitettavuudesta.

Omaan Instagram-profiiliin tulee aina lisätä vähintään käyttäjänimi ja profiilikuva. Näiden lisäksi profiiliin voi lisätä tietoja itsestään tai tilistä sekä linkin mahdollisille nettisivuille.

Feed-julkaisut

Kuten mainittu, Instagramiin voi ladata kuvia ja videoita. Ne voi joko kuvata Instagram-sovelluksen kautta (mobiilissa) tai ladata omista tiedostoista. Feed-julkaisut rajautuvat automaattisesti neliön mallisiksi ja niitä pystyy myös muokkaamaan Instagramissa ennen julkaisua; kuviin voi esimerkiksi valita filtterin tai niiden kirkkautta voi säätää.

Lopuksi julkaisuun voi lisätä kuvatekstin, joka näkyy julkaistun kuvan/videon alla. Kuvatekstiin on hyvä lisätä sopivia aihetunnisteita eli hashtageja. Julkaisuun voi myös merkitä toisia käyttäjiä ja lisätä sijainnin.

Instagram-tarinat eli "storyt"

Myös Instagram-tarinoissa on mahdollista julkaista sekä kuvia että videoita. Tämä toiminto on hyvin samanlainen kuin toinen sosiaalisen median palvelu Snapchat. Tarinoissa julkaisujen päälle voi lisätä tekstiä, sijaintitunnisteita, emojeita ja gif-animaatioita; niihin voi myös piirtää ja niiden taustalle voi valita musiikkia. Sekä omat että muiden käyttäjien tarinat näkyvät Instagramin etusivun yläreunassa.

Instagram-tarinoiden erikoisuus on se, että ne ovat näkyvissä muille käyttäjille vain 24 tunnin ajan. Tämän jälkeen omat tarinasi tallentuvat arkistoon, jonka löydät profiilistasi. Voit kuitenkin jättää tarinoitasi näkyviin, jos tallennat ne oman profiilisi kohokohtiin (eng. highlights).

Yksittäinen tarina voi olla enintään 15 sekunnin pituinen. Pidempiäkin videoita tarinoihin voi lisätä, mutta tällöin ne pätkiytyvät automaattisesti 15 sekunnin mittaisiksi.

Instagram Live

Instagramissa voi kuvata myös reaaliaikaista videolähetystä. Se on näkyvissä tarinoissa, ja myös sen voi lähetyksen loputtua tallentaa omiin kohokohtiin. Livetoimintoa voi hyödyntää millaisen sisällön esittelyssä vain, mutta erityisen hyvin livelähetykset sopivat esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien kuvaamiseen, tutoriaaleihin ja Q&A-tyyppisiin videoihin.

Reels

Instagram reels puolestaan muistuttaa hyvin paljon TikTokia. Se mahdollistaa useammasta lyhyestä videopätkästä koostettujen 15 sekunnin mittaisten videoiden julkaisemisen ja jakamisen. Videoissa voi olla mukana musiikkia ja erilaisia erikoistehosteita.

Hashtagit

Eräs Instagramin hyödyistä on hashtagien eli aihetunnisteiden käyttö. Niitä voit kirjoittaa feed-julkaisujen kuvatekstien lisäksi myös tarinoihin ja reelseihin. Instagram-käyttäjät voivat etsiä tiettyjä hashtageja, joten on hyvä, että sinunkin julkaisusi näkyvät samalla aihetunnisteella merkittyjen julkaisujen joukossa. Hashtageja käyttämällä voit ansaita suuria määriä orgaanista näkyvyyttä.

Ennen periaate hashtagien käytössä tuntui olevan, että enempi parempi. Nykyisin niitä yleisesti suositellaan käytettävän 1–5 julkaisua kohden. Sopivien tagien löytämiseksi kannattaa selailla aktiivisesti Instagramia ja seurailla, mitä muut käyttävät, sillä ajankohtaisten hashtagien avulla ihmiset löytävät profiilisi näppärämmin.

Liian yleisiä tai ympäripyöreitä hashtageja ei kannata käyttää, jotta julkaisusi eivät huku massaan, mutta vältä myös täysin uniikkien tunnisteiden valitsemista. Ole hashtagien kanssa myös tarkkana siinä, että ne liittyvät yritystoimintaasi tai muuten julkaisusi aiheeseen; näin julkaisusi tavoittavat helpommin toimintasi kannalta relevanttia yleisöä.

8 vinkkiä yrittäjän Instagram-markkinointiin

Näillä vinkeillä sekä seuraajasi että sinä itse saatte Instagram-aktiivisuudestasi parhaan hyödyn irti!

1. Lisää profiiliisi tietoja yrityksestäsi ja linkki sen verkkosivulle

Tätä sivuttiinkin jo Instagramin käyttäminen -kohdassa; sinun kannattaa ehdottomasti lisätä profiilisi tietoihin eli "bioon" esittelyteksti itsestäsi ja/tai yritystoiminnastasi. Näin profiilisi vierailijat saavat yhdellä vilkaisulla tietää, mistä toiminnassasi on kyse!

Jos olet esimerkiksi valokuvaaja, mainitse biossasi, millaisia kuvia otat ja millä alueilla kuvaat.

Tässä on kuitenkin oltava tiivis, sillä kovin pitkää tekstiä bioon ei mahdu. Siihen kannattaakin lisätä myös omat verkkosivut, jos sinulla sellaiset on; näin profiilistasi kiinnostuneet Instagram-käyttäjät voivat klikata niihin helposti ja saada sitä kautta lisätietoa yritystoiminnastasi.

2. Mieti, millainen sisältö palvelee seuraajiasi

Instagramissa pääset helposti kasvattamaan tunnettuuttasi ja lisäämään asiakkaidesi sitoutuneisuutta. Sisällön suunnitteluun kannattaa kuitenkin käyttää aikaa ja miettiä, millä saisit seuraajiesi huomion kiinnitettyä ja millaiset julkaisut olisivat heille hyödyllisiä.

Pelkkien tuotekuvien sinun kannattaa julkaista muunkinlaista sisältöä. Jos sinulla on esimerkiksi leipomo, ei ehkä kannata julkaista kuvia ja videoita pelkästään valmiista leipomuksista.

Älä muutenkaan tuuttaa feediäsi täyteen julkaisuja täysin suunnittelemattomasti; mieti sen sijaan, mitä haluat yleisöllesi tarjota ja kuinka he voisivat saada Instagram-toiminnastasi mahdollisimman paljon irti.

Tuote- ja palvelukuvien lisäksi voit esimerkiksi jakaa oman alasi tärppejä. Jos olet esimerkiksi liikunta-alan yrittäjä, ovat jumppavideot ja treenivinkit tietysti hyvä idea. Erilaiset koulutuksetkin toimivat mainiosti videomuotoisena: julkaise siis sellaisia tarinoissasi ja livetilana, ja vie ne myöhemmin talteen kohokohtiisi!

Yrittäjä voi tuoda Instagramissa persoonansa esiin

3. Julkaise sisältöä säännöllisesti

Kaikissa sosiaalisen median kanavissa kannattaa muistaa säännöllisyys: mitä aktiivisemmin niitä ylläpitää ja julkaisee niissä sisältöä, sitä varmemmin julkaisut myös näkyvät tilin seuraajille. Pidä siis Instagram-tilisi aktiivisena!

Spämmääminen ei kuitenkaan kannata, eikä julkaisuja tulisi myöskään tehdä pelkän julkaisemisen vuoksi; niillä tulisi aina olla jokin tarkoitus. Seuraajat kyllästyvät helposti, jos käyttäjä tekee kymmeniä julkaisuja päivittäin, eikä monellakaan niistä vaikuta olevan mitään todellista tarkoitusta.

Joka päivä ei tietenkään tarvitse julkaista, ja välillä julkaisemiseen voi syystä tai toisesta tulla pitkiäkin taukoja. Mieti kuitenkin, mikä on sopiva tahti itsellesi, ja laadi julkaisuillesi sen mukainen aikataulusuunnitelma.

4. Ole aktiivinen myös toisten käyttäjien suuntaan

Kun yrittäjä toimii Instagramissa aktiivisesti, pääsee hän kasvattamaan tunnettuuttaan ja lisäämään asiakkaiden sitoutuneisuutta. Sosiaalinen media on nimensä veroinen, ja aktiivisuuden tulisi olla siellä vastavuoroista; sinunkin kannattaa siis ottaa toisten tilejä seurantaasi, tykkäillä heidän julkaisuistaan ja kommentoida niihin.

5. Tuo persoonasi esiin

Koska kilpailu on kovaa oikeastaan alalla kuin alalla, erottautuminen muista saman alan toimijoista on kaiken a ja o. Ihmisiä kiinnostaa persoonallisuus, aitous ja erilaiset tarinat; myös asiakkaat näkevät mielellään, millainen ihminen tuotteen tai palvelun takana hääräilee. Voit siis käyttää omaa itseäsi valttikorttina ja tuoda mainiosti oman persoonasi esiin Instagram-julkaisuissasi!

Muista myös julkaista itse otettuja kuvia ja videoita; kuvapankkisisällöt eivät ole kovinkaan persoonallisia, ja etenkin niitä ilmaisia käyttävät somessaan monet muutkin brändit. Yritystoimintasi on uniikkia, joten se kannattaa tuoda esiin myös somessa ja antaa kasvot tuotteellesi tai palvelullesi! Jos et itse ole erityisen hyvä valokuvaamisessa, voit ottaa siihen vastuuhenkilöksi jonkun muun.

6. Laita kuvat ja videot kuntoon

Instagramin alkuaikoina siellä julkaistiin melko rosoisia kuvia; tämä on kuitenkin sittemmin muuttunut. Etenkin yrittäjän kannattaa julkaista hyvälaatuista ja selkeää sisältöä, jolla tapahtuu tai näkyy jotain mielenkiintoista.

Aitous ja persoonallisuus kannattaa kuitenkin pitää mukana, kuten yllä jo mainittiinkin. Siloteltujen pr-kuvien lisäksi voit kuitenkin julkaista myös rentoa sisältöä. Etenkin storyt ja livevideot voivat olla hyvinkin autenttisia. Voit välillä julkaista sisältöä myös ”kulissien takaa” esimerkiksi omasta toiminnastasi tai henkilöstöstäsi; tällainen sisältö sitouttaa, kiinnostaa ja pysäyttää nopeasti selaavan peukalon.

7. Hyödynnä Instagram Liveä

Livelähetyksen kuvaaminen voi tuntua jännittävältä, jos et ole tehnyt tällaista aikaisemmin. Instagram Live on kuitenkin erinomainen viestintäkanava, jonka haltuun ottaminen kannattaa. Tässä siihen pari syytä:

  1. Yleisesti ottaen ihmiset katsovat sosiaalisessa mediassa mieluummin videomuotoista sisältöä kuin esimerkiksi lukevat pitkiä tekstejä. Livelähetyksellä voit siis helposti kiinnittää seuraajiesi huomion.
  2. Livelähetykset sitouttavat ihmisiä tehokkaasti; niitä paitsi katsellaan, niissä myös mielellään kommentoidaan ja annetaan tykkäyksiä.
  3. Livet kiinnittyvät seuraajiesi tarinoiden kärkeen ja pysyvät siinä koko lähetyksen ajan. Seuraajasi saavat myös ilmoituksen livetilastasi, jos he sattuvat olemaan aktiivisena Instagramissa lähetyksesi alkaessa.
  4. Koska katsojat voivat kommentoida livelähetysten aikana, saavat seuraajasi niiden kautta helposti yhteyden sinuun – ja sinä puolestasi heihin!

Vaikka livevideoiden tekeminen voikin aluksi pelottaa, voi niitä tehdä melko matalalla kynnyksellä ja rennolla otteella. Toki livelähetyksen tavoitetta ja rakennetta kannattaa silti hieman suunnitella etukäteen, jotta lopputuloksesta tulee eheä.

Mahdollisuudet Instagram Liven hyödyntämiseen ovat hyvin laajat: voit pitää seuraajillesi esimerkiksi kysymys-vastaus -session, esitellä toimitilojasi tai ottaa livekuvaa tapahtumista, joihin osallistut. Lisäksi voit tietysti tehdä erilaisia tutoriaaleja. Jos haluat, että seuraajasi voivat katsoa livevideoitasi myös lähetyksen päätyttyä, tallenna ne kohokohdiksi omaan profiiliisi.

8. Hyödynnä myös kohokohtia profiilissasi

Kuten jo pariin kertaan mainittu, voit säästää tekemäsi Instagram-tarinat ja livelähetykset tallentamalla ne oman profiilisi kohokohtiin. Tämä on erinomainen keino jakaa Instagram-käyttäjille tietoa yrityksestäsi! Alla muutama esimerkki siitä, mistä aiheista voit koostaa kohokohtia:

Perustietoa yrityksestäsi. Toimintasi kannattaa tuoda tiiviisti esille jo biossa, mutta kohokohdissa voit kertoa siitä vielä tarkemmin. Tässä on hyvä kertoa esimerkiksi yrityksesi tarinaa ja arvoja.

Tuotteidesi ja/tai palveluidesi esittelyä. Näin tutustutat potentiaalisetkin asiakkaasi yrityksesi tarjoamaan kätevästi!

Tietoa sinusta ja/tai tiimistä. Tässä voit esitellä itseäsi – ja tietysti myös tiimiäsi, jos sinulla on sellainen.

Asiakkaiden kertomaa. Testimoniaalit ovat hyödyllisiä yrityksen kotisivuilla, joten miksi ei tuoda niitä esiin somessakin? Kerää asiakkailtasi positiivisia kokemuksia yritykseesi liittyen ja vie niitä Instagram-tarinoihin tekstin, kuvien ja videoiden muodossa.

Kysymyksiä ja vastauksia. Tuo esiin kysymyksiä, joita useimmiten saat asiakkailtasi, ja vastaukset niihin. Parhaassa tapauksessa useat asiakkaasi saavat pohdintoihinsa vastauksen tätä kautta, eivätkä enää ota sinuun erikseen yhteyttä siihen liittyen.

Lue myös

Somemarkkinoinnin perusteet – ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

Näillä vinkeillä pääset alkuun vloggauksessa

Vieraskynä: Kuinka monta somekanavaa on tarpeeksi ja mitkä kanavat valitsen yritykselleni?

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Milla-Maria Karvinen

Milla on teräväkynäinen sisällöntekijä, joka innostuu uuden ideoinnista, vanhan kehittämisestä ja vaikuttavasta viestinnästä. Vapaa-ajalla hän rentoutuu lenkkeilemällä lähimetsässä hyvä podcast tai musiikki kuulokkeissa.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi LinkedIn-profiili kuntoon – Näin tuot osaamisesi esiin ja herätät kiinnostusta

    LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin, jotka on täytetty huolellisesti. Jos haluat yrittäjänä lisää asiakkaita tai kaipaat parempaa työpaikkaa, on tämä kirjoitus sinua varten. Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Youtube-videoiden tekeminen – Näillä vinkeillä pääset alkuun Youtubessa!

    Edellisessä Youtube-aiheisessa artikkelissamme Älä pelkää Youtubea annoimme askelmerkit videomarkkinoinnin aloittamiseen. Olet ehkä jo ehtinyt luoda Google-tilin ja Youtube-profiilin itsellesi – hyvä, nyt voidaan ryhtyä tuumasta toimeen. Jaamme tässä artikkelissa vinkkejä, miten pääset alkuun Youtubessa. Myös videoiden tekemisessä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Taustatyöhön kannattaa käyttää aikaa, jotta lopputulos erottuu edukseen. Ensimmäiset stepit Alkuun päästäkseen on hyvä miettiä, kenelle video suunnataan,…

    Lue lisää