Vuosien kokemus yritysten myynnin ja viestinnän parissa siivitti Mari Tastulan kevytyrittäjäksi
Mari on tehnyt pitkän uran yritysten myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja liiketoiminnan kehittämisen saralla. Hän on toiminut sekä kansainvälisissä että kotimaisissa yrityksissä. Nykyään hän toimii kevytyrittäjänä hyödyntäen pitkällä työurallaan saamiaan oppeja.
-Ennen kevytyrittäjyyttä työskentelin pitkään teknologiateollisuudessa sekä tukku- ja maahantuontiyritysten parissa. Tein monipuolisesti markkinoinnin ja myynninjohtamisen tehtäviä. Työni keskiössä oli asiakaskokemusten parantaminen ja liiketoiminnan kehittäminen.
-Avasin ovia uusille yrityksille ja tuotteille. Yksi vahvimmista kyvyistäni muodostuikin eri työtehtävien kautta. Tein yrityksille brändäystä ja uusien tuotteiden integroimista suomalaiseen tukku- ja vähittäiskauppaan. Nyt kevytyrittäjänä pystyn hyödyntämään kaikkia näitä vuosien mittaan kerättyjä oppeja.
Marin konsepti ”anna Marin hoitaa!” muodostui jo yrityksissä työskentelyvuosina. Työpaikoilla haastavissa tilanteissa ja ongelmatilanteissa työt ohjattiin Marille. Kevytyrittäjyyttä aloittaessaan Mari päätti käyttää helposti mieleen painuvaa lausahdusta hyödyksi.
-Konsepti kevytyrittäjyydelle syntyi melko luonnostaan. Työpaikoilla sain usein kuulla vaikeissa tilanteissa lausahdusta ”anna Marin hoitaa”. Lausahdus jää hyvin ihmisten mieleen, joten ajattelin sen sopivan hyvin myös yritykselle. Myös nettisivut ja kaikki sosiaalisen median tilit löytyvät tällä nimellä.
-Pidän kevytyrittäjyydessä siitä, että mitään työtä ei tarvitse rajata pois. Voi heittäytyä hommaan kuin hommaan sen mukaan, mitä asiakas tarvitsee. Näin pystyn tarjoamaan asiakkaille juuri heidän tarvitsemiaan palveluja.
Kevytyrittäjyydessä Mari pitää tärkeänä aikaisempien kokemusten ja verkostojen hyödyntämistä. Myös itsensä brändäys ja monipuoliset työtehtävät ovat osa kevytyrittäjyyttä.
-Kevytyrittäjänä voin hyödyntää kaikkea aikaisempaa kokemusta ja verkostoja. Tällä hetkellä työni koostuu kaikesta, mikä liittyy yrityksen tunnetuksi tekemiseen ja tunnettavuuden lisäämiseen. Työhöni sisältyy yritysviestintää, markkinointia, messuilla promoamista ja mainosten tekemistä.
-Töitä on laidasta laitaan. Hienoa on, kun pääsee töiden kautta tutustumaan monien eri toimialojen toimintaan! Työssä on ainutkertainen mahdollisuus nähdä montaa eri toimialaa ja kokea uutta. Pystyn näin sekoittamaan näkemyksiä ja ajatuksia sekä hyödyntämään osaamistani monella tapaa.
-Erityisen tärkeää on mielestäni verkostoituminen muiden yrittäjien kanssa. Puskaradio toimii hyvin yrittäjien kesken. Kun tekee työnsä hyvin, silloin myös helpommin suositellaan työn tehneen yrittäjän palveluja eteenpäin. Hyvän ja laadukkaan tekemisen kautta saa suosituksia asiakkailta, jotka ovat todella tärkeitä.
”Oman työn myyminen on kaiken a ja o”
Mari aloitti toiminnan kevytyrittäjänä vuonna 2019. Sitä ennen hän työskenteli projektipäällikkönä Mänttä-Vilppulan kehitysyhtiössä ilmailuun liittyvässä kehityshankkeessa sekä kaupungin kehityshankkeessa, jossa hän kehitti kivijalkakauppojen liiketoimintaa kouluttamalla yrittäjiä myynnin ja markkinoinnin saralla.
-Projektien loputtua syntyi innostus omaan yritystoimintaan. Koen, että itselläni on varsin hyvä näkemys siitä avusta, jota pienyrittäjä tarvitsee. Kevytyrittäjänä on helppo kokeilla, toimiiko oma konsepti ja miten sitä pitää muokata, jotta se vastaa kohderyhmäni tarpeita. Työssäni pystyn hyödyntämään kotimaisten ja kansainvälisten yritysten työskentelykokemusta eteenpäin muille yrittäjille.
– Omaan yritystoimintaan lähteminen aluksi vähän jännitti. Olen aina opettanut muita ja nyt itse pitikin tehdä ja elää omien oppiensa mukaan. Yhtäkkiä piti elää niin kuin on vuosikaudet opettanut muita tekemään! Pienyrittäjä tekee kaiken itse, ja oman työn myyminen on työssä kaiken a ja o.
Kuten monien muiden yrittäjien, myös Marin toimintaan on vaikuttanut maailman COVID-19 -tilanne.
-Yritystoiminnan aloittamisen alussa jännitin hiukan maailman ja Suomen koronatilanteen kehittymistä ja sitä, miten se heijastuu oman alani töihin. Huomasin, että minun tarvitsi tehdä monin verroin enemmän töitä, että saisin asiakkaita.
– Aloittaessani itselläni ei ollut asiakkaita vielä lainkaan. Moni yritys mietti poikkeusolojen aikana mihin panostaa ja mistä toiminnoista karsii. Kyllä se jännitti, jos kukaan ei olisikaan ostanut palvelujani.
Työt kevytyrittäjänä lähtivät kuitenkin hyvin käyntiin, sillä Mari sai samanaikaisesti kolme eri toimeksiantoa. Pian hänellä olikin jo kädet täynnä töitä eri projektien parissa.
-Ensimmäiset toimeksiannot kevytyrittäjänä tulivat melkein samanaikaisesti. Sain heti kolme projektia, joissa tavoitteena oli kehittää yritysten tunnettavuutta. Ei siinä oikein ehtinyt nautiskella asiakkaan saamisesta, vaan oli pakko paiskia töitä ja arki oli aika hektistä aluksi. Oli kuitenkin hyvä juttu, että pääsi yritystoiminnassa heti kunnolla vauhtiin.
Intohimo markkinointiin ja myyntiin lähtee jo Marilta lapsuusvuosista. Vuosien saatossa kiinnostuksen kohteet ja oma osaamisala ovat hioutuneet selkeämmiksi.
-Myyminen kulkee minulla verissä. Jo lapsena muistan olleeni kova myymään erilaisia tavaroita ja asioita. Kaikessa liiketoiminnassa myynti on kaiken keskiössä. Kun markkinointi, myynti ja viestintä ovat kunnossa, yrityksen liiketoiminta kehittyy.
-Oman liiketoiminnan kasvun ja kehittämisen suhteen tavoitteet ovat korkealla. Toivon hommien rullaavan hyvin ja että olisi taloudellinen turva myös jatkossa. Olisi hienoa, että töitä riittää ja että töitä on sopivassa suhteessa.
-Kevytyrittäjänä työskentelen niin kauan, kunnes tulee tilanne, jolloin on järkevämpi miettiä muita yritysmuotoja. Ihanteellinen tilanne olisi se, että yritykseni brändi olisi tunnettava ja tunnistettavissa ja että yritykselläni olisi enemmän pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Mari muistuttaa myös levon ja vapaa-ajan tärkeydestä. Innostus saattaa viedä yrittäjän mukanaan, jolloin tehdään helposti pitkää päivää. Täytyy muistaa myös rentoutua eikä ahnehtia liikaa töitä, Mari pohdiskelee.
-Kevytyrittäjänä työt ovat usein pätkätöitä. Jotkut hommat kestävät kauemmin ja toiset vähemmän aikaa. On tärkeää muistaa, ettei ahnehdi liikaa töitä. Luovuus ei kuki, jos joutuu puristamaan koko ajan kiireessä ja paineessa. Toisinaan tulee päiviä, kun tuntuu ettei ei saa mitään aikaiseksi. Siksi riittävä lepo on myös tärkeää. Helposti sitä kuitenkin vie innostus mennessään ja painaa töitä pitkää päivää ja viikkoa.
Yrittäjyyden muutokset ja usko suomalaisuuteen
Mari uskoo vahvasti suomalaisuuteen, yritystoimintaan ja yrittäjien tulevaisuuteen. Hänen mielestään kevytyrittäjät ovat yhteiskunnan jälleenrakentajia. Koronapandemian jälkeen Suomi ja maailma eivät tule olemaan samoja. Asioita täytyy tehdä vähän eri tavalla selvitäkseen nykytilanteesta, Mari toteaa.
-Yrittäjyys tulee olemaan monimuotoista ja väistämättä vanhoja ammattinimikkeitä jää pois. Samalla tilalle tulee uusia ammatteja ja ammattinimikkeitä, kun liiketoiminnassa hyödynnetään digitalisaation apua hyvä vain enemmän. Yrittäjillä on paljon myös haasteita edessään, mutta niitä ei kannata miettiä yksin. Tärkeää on hakea vertaistukea muista yrittäjähenkisistä ihmisistä ja brainstormata yhdessä toiminnan hyviä puolia ja kehittämiskohteita.
-Toisaalta yritykset ovat joutuneet maailman tilanteen vuoksi miettimään, tehdäänkö yrityksissä oikeasti toimivia asioita ja mikä on yrityksen fokus. Kritiikki omaa tekemistä kohtaa on yrityksissä noussut ja myös ihmisten arvomaailma on muuttunut.
– On hienoa, että omalla toiminnallani pystyn vaikuttamaan suomalaiseen työhön. Yrittäjänäkin voin omilla päätöksilläni vaikuttaa, että tuon työtä suomeen, työllistän suomea ja että verorahat sekä palkkarahat jäävät paikkakunnalle ja Suomeen. Suomalaisen työn suosiminen jatkossa on hyvin tärkeässä asemassa.
Koronan aikana moni on myös ryhtynyt kevytyrittäjäksi ja lähtenyt kokeilemaan oman toiminnan kannattavuutta.
-Ajatus siitä, että pidetään suomalaisista töistä kiinni, on näkynyt yritysrintamalla vahvasti. Yrittäjän yksi voimavara piileekin riittävän hyvässä ja laajassa verkostoitumisessa muiden suomalaisten yrittäjien kanssa.
-Pienyrityksillä ja kevytyrityksillä on myös paremmat mahdollisuudet toimia nopeasti. Reagointikyky on paljon nopeampaa, kun kaikki yrityksen toimijat ovat Suomessa ja lähellä toimeksiantajaa. Suomessa on laadukasta työtä, ei sitä tarvitse hakea yhtään kauempaa.
Asiakkaiden suosittelut lämmittävät mieltä
Työssä Maria ilahduttaa asiakkaiden kiitokset ja positiiviset kommentit. Kiitosta tulee esimerkiksi työn jäljestä ja tulevaisuus näyttää yritykseni osalta hyvältä, sillä asiakkaiden suositukset tuovat uusia toimeksiantoja, Mari toteaa.
-Tuntuu tosi hyvältä, kun asiakasyritykset suosittelevat yritystäni ja sen palveluja eteenpäin tietämättäni. Ehdottomasti kaikesta paras on, kun tulee uuden potentiaalisen asiakkaan soitto ja kuulee nykyisen asiakkaan suositelleen. Myös kaikki somesuositukset ja kiitokset ilahduttavat. Yrittäjälle paras suosittelija on toinen yrittäjä ja asiakkaan eteenpäin antamat suositukset.
-Olisi hienoa, jos tulevaisuudessa olisi töitä sen verran, että olisi myös aikaa latautua ja nauttia muusta elämästä. Mielestäni yritykselläni on valoisa tulevaisuus; nopeaa, ketterää mikroyrityksen toimintaa tarvitaan.
– Pienet yritykset pystyvät reagoimaan nopeasti ja tarjoamaan tarjoamiaan palveluita suuria organisaatioita tehokkaammin. Pienyrittäjän ei tarvitse aina tehdä kaikkea itse ja siksi on hyvä tietää, kuka verkostossani tekee ja mitä, jolloin voi hyödyntää muiden yritysten osaamista.
Mari suosittelee ja kannustaa kokeilemaan kevytyrittäjyyttä. Koskaan ei voi tietää, jos ei kokeile, hän sanoo.
-Toimii itselläni! Kevytyrittäjyys on helppo tapa lähteä kokeilemaan, miten oma yrityskonsepti toimii. Tämä on hyvä ja helppo tapa kokeilla, onko yrittäjyys juuri minun juttuni.
-Yrittäjyyttä kannattaa kokeilla. Pahinta on se, että ei tapahdu mitään. Kuka tahansa voi olla millä tahansa alalla kevytyrittäjyyttä. Tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin!
Marin löydät somesta:
- Kotisivut: annamarinhoitaa.fi
- Facebook: @annamarinhoitaa
- Instagram: annamarinhoitaa
- LinkedIn: anna Marin hoitaa
- Twitter: @mari_tastula_
Marin tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle -kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.
Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys