Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Piilotyöpaikat

missa-piilotyopaikka

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja, joita ei ole varsinaisesti ilmoitettu missään. Arvioiden mukaan piilotyöpaikkojen osuus on jopa 70 – 80 % kaikista avoimista työpaikoista. Miten tällaisia työpaikkoja voi sitten hakea ja saada, jos niiden olemassaolosta ei edes tiedä?

Miksi työpaikkoja ei ilmoiteta?

Ensinnäkin usein voi olla, että varsinaista työpaikkaa ei ole avoinna. Saattaa olla, että yrityksessä on tekemätöntä työtä, joka kaipaisi tekijää. Tästä ei kuitenkaan olla päästy vielä siihen vaiheeseen, että tämän katsottaisiin olevan avoin työpaikka. Jos taas joku työntekijä osaa itsensä myydä tähän rakoon, voi työpaikka aueta.

Toisekseen avoin rekrytointiprosessi on usein pitkä ja monipolvinen. Yhteen paikkaan saattaa tulla satoja hakemuksia, joista pitäisi karsia paikkaan sopimattomat. Samaan aikaan taas juuri se työntekijä, jota yritys hakee, ei edes lue avoimia työpaikkailmoituksia.

Kolmanneksi yrityksen kiire palkata uusi työntekijä voi johtaa siihen, että tehtävään palkataan avoimen haun ulkopuolelta. Jos esimerkiksi yrityksen tärkeä työntekijä on siirtynyt muualle, täytyy tilalle saada nopeasti pätevä korvaaja. Nopein tapa tällöin uuden työntekijän palkkaamiseen on palkata sellainen, joka on jo jotenkin yritykselle tuttu.

Alla on koottuna muutamia vinkkejä piilotyöpaikkojen kaivamiseen.

  1. Muuta asennettasi työnhakuun

Jos kysytään, miten töitä haetaan, useimmat varmaankin vastaisivat, että mennään mol.fi-sivulle ja rajataan hakuun oman paikkakunnan työpaikat ja haetaan kaikkiin kiinnostaviin. Tämä tosiaan toimiikin joskus, mutta piilotyöpaikkojen kaivamiseen tarvitaan toisenlainen asenne. Ajattelusi tulisi lähteä ennemminkin siitä, että mitä tarjottavaa juuri sinulla on juuri tälle yritykselle. Itsensä markkinointi onkin sellainen taito, joka on opeteltava. Me suomalaiset olemme usein varsin vaatimattomia omien taitojemme korostamisessa. Tästä kuitenkin täytyy päästä yli, koska jos yritys ei tunne sinua entuudestaan, miten se voi tietää potentiaalistasi?

Muuta asennettasi

  1. Ole suoraan yhteydessä mielenkiintoisiin yrityksiin

Mieti työnhakuasi kahdelta kannalta: mitä osaan tehdä ja mitä haluan tehdä? Jälkimmäinen kysymys auttaa sinua löytämään yritykset, joissa varmaankin haluaisit tehdä töitä. Koska mielenkiintoiset yritykset harvoin lähestyvät sinua, jos eivät tiedä olemassaolostasi, on sinun tehtävä ensimmäinen liike:

Laadi avoin hakemus, jossa kerrot osaamisestasi ja kokemuksestasi. Usein avoimia hakemuksia otetaan vastaan yrityksen rekry-sivuilla, mutta voit lähettää sen suoraan myös sille henkilölle, kenen haluaisit olevan esimiehesi. Soita esimerkiksi seuraavalla viikolla hakemuksesi perään, jolloin osoitat ekstramotivaatiota. Useat yritykset säilyttävät avoimia hakemuksia, vaikka paikkaa ei ole juuri sillä hetkellä avoinna. Näitä saatetaan käydä läpi sitten myöhemmin ennen avoimen työpaikan ilmoittamista.

  1. Kerro, että etsit työtä

Useat piilotyöpaikat täytetään nimenomaan suhteiden avulla. Vaikka sinusta tuntuisi, ettei tuntemistasi ihmisistä ole mitään hyötyä työnhakusi kannalta, koskaan ei tiedä, mitä kautta seuraava työpaikkasi voi löytyä. Kun lähipiirisi tietää sinun etsivän työtä, saattavat he ajatella sinua, kun heidän työpaikallaan aukeaa sinulle sopiva pesti. Pelkkien tuttavien lisäksi kannattaa myös ylläpitää ammatillisia verkostoja. Usein töitä voi löytää siten, että esimerkiksi entinen työkaverisi muistaa sinun olleen hyvä työntekijä. Jos hän tietää sinun etsivän töitä samaan aikaan, kun hänen tietoonsa tulee avoin työpaikka, voi hän vinkata asiasta sinulle.

  1. Piilotyöpaikkojen kaivaminen saattaa vaatia salapoliisityötä

Vaikka varsinaisia työpaikkoja ei laitettaisikaan avoimeen hakuun, voit silti lukea mediasta rivien välistä avautuvista työpaikoista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi uutiset yrityksen uusista projekteista tai toimipisteistä. Näihin tarvitaan aina lisää työvoimaa, joten voit ennakoida tämän tarpeen ottamalla yhteyttä kyseiseen yritykseen. Lisäksi yritysten laajentuessa tai fuusioituessa työtehtävät muuttavat muotoaan. Tähän väliin voi avautua sopiva ikkuna juuri sinun osaamisellesi.

  1. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Tärkein sosiaalisen median kanava työnhakuun on LinkedIn. Useat työpaikat ilmoitetaan ainoastaan sen kautta. Se on myös hyvä kanava ammatillisten verkostojen ylläpitoon. LinkedInissä on luotava itselleen ajantasainen profiili, joka herättää mielenkiinnon potentiaalisissa rekrytoijissa. Sen tekemiseen kannattaa siis käyttää enemmän aikaa ja vaivaa kuin muiden sosiaalisten median tilien tekoon. Joistain työpaikoista saatetaan vinkata jopa Twitterissä! Tärkeää onkin siis olla monessa mukana ja pitää silmät ja korvat auki kaikkialla.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?

    Suorahaku eli headhunting, executive search on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, josta ei ole julkisesti ilmoitettu edes yrityksen omilla sivuilla. On olemassa monia syitä, miksi työpaikkaa ei julkaista julkiseksi. Yleisin syy on esimerkiksi kilpailu eli ei haluta rekrytoinnin vaikuttavan yritysten väliseen kilpailuun millään tavalla. Jos siis yritys X saisi tietää, että heidän kilpailijansa etsii korvaajaa esimerkiksi toimitusjohtajan paikalle…

    Lue lisää
  • Työelämä Verkostoituminen – miksi se on niin tärkeää yrittäjälle?

    Verkostoituminen on yritystoiminnassa äärettömän tärkeää. Koskaan ei tiedä, millaista apua jostain henkilöstä tai yrityskontaktista voi olla oman yrityksen toiminnalle tulevaisuudessa. Tämän ovat kokeneet monet menestyksekkäät pienyrittäjät, sillä usein yrityksen pyörittämisen lomassa kohtaa ihmisiä, joiden ansiosta moni asia olisi saattanut jäädä tekemättä. Vahva verkostoituminen auttaa saavuttamaan mahdottomaltakin tuntuvia asioita ja ratkaisemaan kiperiä tilanteita. Pienyrittäjälle apu oikeilta tahoilta voi olla kultaakin kallisarvoisempaa.…

    Lue lisää
  • Työelämä LinkedIn-profiili kuntoon – Näin tuot osaamisesi esiin ja herätät kiinnostusta

    LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin, jotka on täytetty huolellisesti. Jos haluat yrittäjänä lisää asiakkaita tai kaipaat parempaa työpaikkaa, on tämä kirjoitus sinua varten. Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli ja…

    Lue lisää