Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Hyvä työpaikkailmoitus: miten kirjoitetaan hyvä työpaikkailmoitus?

miten-kirjoitetaan-tyohakemus

Uuden työntekijän palkkaaminen on usein haastavaa. Kun olet päättänyt laittaa paikan julkiseen hakuun, on sinun varmistuttava, että juuri oikeat ihmiset löytävät sen. Hyvällä työpaikkailmoituksella on suuri merkitys sillä, se vaikuttaa kaikkein eniten työnhakijoiden laatuun.

Alla on listattuna kahdeksan vinkkiä hyvän työpaikkailmoituksen ja paremman rekryilmoituksen kirjoittamiseen, jotta houkuttelet sopivimmat tyypit hakemaan.

1. Kirjoita suoraan oikealle hakijalle

Etsitkö työntekijää, joka on vasta aloittamassa alalla vai haluatko tavoittaa sen huippuluokan ammattilaisen, joka ei aktiivisesti edes etsi töitä? Ensimmäinen asia ennen rekryilmoituksen kirjoittamista onkin selvittää, mitä oikein etsit. Monelle tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä – kaikkihan haluavat sen parhaimman työntekijän juuri tähän työpaikkaan. Monesti vain käy niin, että kun kohderyhmänä on kaikki, ei kukaan kiinnostu. Kohdista siis ilmoituksesi oikein.

Toistetaan vielä kerran: Kirjoita hakemus sille ihmiselle jonka oikeasti haluat tavoittaa. Sinun ei tarvitse pelätä, että karkoitat vääränlaiset hakijat. Se on vain hyvä asia.

2. Sanoilla on monia merkityksiä

Kun kirjoitat, että hakijalta vaaditaan tiettyä osaamista ja viiden vuoden kokemusta, ilmoituksen lukija myös ajattelee, ettei vähempi käy. Joissain tapauksissa tietenkin vaatimukset aivan oikeasti ovatkin vaatimuksia.

Kannattaa kuitenkin miettiä, onko tehtävän kannalta tärkeää, että palkattavalla työntekijällä on juuri oikea määrä vuosia takana ja tismalleen samanlaisista tehtävistä. Onko tietyt taidot pakko olla jo valmiina, vai voitaisiinko niihin opastaa, jos oikeantyyppistä osaamista löytyy muuten? Ota myös huomioon, että pitkän alan ammattilainen ei välttämättä haluakaan työpaikkaa, joka on tismalleen sama kuin edellinen, eikä siten tarjoa uusia haasteita. Kun korvaat sanan ”vaaditaan” sanalla ”toivotaan”, voit rohkaista useampaa hakemaan paikkaa.

Haluatko työntekijän joka osaa jo kaiken, vai etsitkö motivoitunutta ja oppimishaluista tekijää? Kirjoita hyvä työpaikkailmoitus tavoittedesi mukaiseksi.

Hyvä otsikko

3. Mielenkiintoinen otsikko

Aloilla, joissa on paljon aukinaisia työpaikkoja, heittäydytään usein luoviksi työpaikan nimikkeen kanssa. Tietenkin on tärkeää kiinnittää hakijan huomio, sillä otsikko on se syy, miksi ilmoitus klikataan auki.

Hyvä työnimike on sellainen, joka kertoo rehellisesti, mistä työssä on kyse. Usein myös työpaikkoja etsitään tehtävänimikkeen mukaan, jolloin liian omaperäinen ilmoitus jää haun ulkopuolelle. Kannattaa selailla oman alan työpaikkailmoituksia ja miettiä, minkälainen otsikko saisi sinut klikkaamaan juuri kyseisen ilmoituksen auki.

Erityisesti myyntitöitä piilotellaan loputtomasti erilaisten nimikkeiden taakse. On Key Account Managereita, Customer Succes Creatoreita, Outbound Lead Collectoreita, Customer Dialog Starttereita ja ties mitä. Mitäpä jos ihan rehellisesti kertoisit, että etsitään myyjää?

4. Yrityksen esittely

Hyvässä työpaikkailmoituksessa tavallisesti esitellään työntekijöitä hakeva yritys. Nykyaikana kuitenkin suurin osa etsii yrityksestä tietoa muualtakin ennen paikan hakemista. Älä siis vain leikkaa-liimaa yrityksen kuvausta nettisivuiltanne, vaan esittele yritys ennemminkin avoinna olevan työpaikan kautta. Yrityksen esittely kannattaa pitää maltillisen mittaisena, jotta se ei vie suurinta osaa työpaikkailmoituksen tilasta.

Tämä on myös erinoimainen paikka luoda työnantajamielikuvaa. Kerro rohkeasti, millaista teillä on tehdä töitä. Millainen ilmapiiri töissä on, tarjotaanko oheisaktiviteetteja jne.

5. Työtehtävät

Kerro rehellisesti työtehtävistä, jotka ovat uuden työntekijän vastuulla. Jos etsit kokeneempaa työntekijää, kerro myös konkreettisesti työn tavoitteista isommassa mittakaavassa. Jokaista pientä työtehtävää ei tarvitse listata, jos niitä on paljon. Varo myös kirjoittamasta kymmenen kohdan listaa siitä, mitä odotat hakijalta työtehtäviin liittyen, vaan sen sijaan valitse muutama kaikkein tärkein asia.

Markkinointialan töissä edellytetään usein hyviä taitoja kuvankäsittelystä, videoiden tuottamisesta, some-kanavista, verkkosivujen päivittämisestä jne. Jos 90% työstä on kuitenkin vaikkapa sisällöntuotantoa, ei jokaista osaamisaluetta kannata lista erikseen.

Työtehtävät ilmoitus

6. Henkilöstöedut ja uramahdollisuudet

Välillä näkee hyviä työpaikkailmoituksia, joissa muistetaan kyllä kertoa, mitä hakijalta odotetaan, mutta ei mainita sanallakaan sitä, mitä hakijalle tarjotaan. Onnistunut työsuhde on sellainen, jossa molemmat osapuolet tuntevat saavansa lisäarvoa toisistaan. Muista siis kertoa vaatimuslistasi lisäksi mahdollisista henkilöstöeduista ja yrityksesi uramahdollisuuksista. Palkkahaarukankin mainitseminen jo ilmoituksessa herättää usein lisämielenkiintoa hakijoissa. Mieti siis, mitä sinun yritykselläsi on tarjottavaa tälle etsimällesi huippuhakijalle, mitä kilpailijoilla ei ole.

Monilla aloilla on huutava pula työntekijöistä. Silloin työpaikka pitää oikeasti myydä tekijälle. Mieti millaisen työntekijän haluat, mikä häntä kiinnostaa ja nosta nämä asiat esille työhakemuksessa.

7. Tiedot työsuhteesta ja hausta

Kun työpaikkailmoituksesi on luettu loppuun, tietääkö hakija, mitä hänen on tehtävä seuraavaksi? Vaikka ilmoituksen portaalissa olisi erillinen kohta yhteystiedoille, kerro myös tekstissä, kuinka haluat hänen ottavan yhteyttä. Jos haluat hakemuksen lisäksi jotain liitteitä, muista mainita siitä. Lisäksi kerro, mistä hän voi saada lisätietoa yrityksestäsi ja avoimesta työpaikasta.

Jos ilmoituksen yhteydessä on puhelinnumero, kerro myös mihin aikaan tähän numeroon kannattaa soittaa avointa työpaikkaa koskevissa asioissa.

8. Ilmoituksen tyyli ja kieli

Hyvän työpaikkailmoituksen tyylin tulisi kuvata yritystäsi ja hakemaasi työntekijää. Ilmoituksessa voit käyttää elävääkin kieltä, jos se vastaa yrityksesi luonnetta. Varo kuitenkin viljelemästä ympäripyöreitä latteuksia, joista jää lukijalle ainoastaan hämmentynyt olo.

Jos etsit työhön henkilöitä, joilla ei välttämättä ole vielä pitkää uraa takana alalta, kiinnitä erityistä huomiota sanavalintoihin. Oman alan sanasto saattaa olla sinulle itsestään selvää, mutta uudelle tulokkaalle välttämättä ei. Jos taas etsit jo pidempään alalla ollutta työntekijää, ei ole mitään syytä vääntää jokaista asiaa rautalangasta.

Ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista anna se esimerkiksi kollegallesi luettavaksi. Samassa yrityksessä työskentelevä osaa kyllä sanoa, vastaako hakemuksen kuva todellisuutta. Myös kirjoitusvirheitä vilisevä teksti syö koko yrityksen uskottavuutta.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Työn vapaus tuo mukanaan vastuun – huomioi nämä seikat!

    Suosiotaan kasvattavat jatkuvasti työt, joissa tehtävät, aikataulut ja lomat saa päättää itse. On kuitenkin huomioitava, että tällaiset toimet tuovat mukanaan myös paljon vastuuta. Tässä kirjoituksessa kerromme, millaisia seikkoja niissä kannattaa ottaa huomioon! Yhä useampi ryhtyy nykyisin yrittäjäksi, kevytyrittäjäksi tai freelanceriksi, ja myös provisiopalkkaisia toimia löytyy runsaasti. Kyseisten työmuotojen suosio ei ole ihme, onhan ajatus itseä motivoivista tehtävistä ja joustavasta työajasta…

    Lue lisää
  • Työelämä Blogin kirjoittaminen – 11 helppoa vinkkiä joilla pääset alkuun

    Miten kirjoitetaan erinomaista blogia? Ja miksi blogipostauksia kannattaa ylipäänsä kirjoittaa? Blogit voivat tuoda osaamisesi helposti ihmisten tietoisuuteen. Ihmiset ovat luonnostaan uteliaita ja jos annat lukijoilla jotain, mikä heitä kiinnostaa, voit saavuttaa paljon näkyvyyttä. Ihmiset myös haluavat nähdä, mitä muiden työntekoon kuuluu. Jaamme tässä kirjoituksessa konkreettisia vinkkejä paremman blogin kirjoittamiseen. Jos haluat tietää miten blogiyhteistyöt voi laskuttaa helposti omaa yritystä, tutustu…

    Lue lisää
  • Työelämä Opiskelija, etkö löytänyt itsellesi kesätöitä? – Ei hätää, työllistä itsesi kevytyrittäjänä!

    UKKO.fi on vaihtoehto sentin venyttämiselle ja opintolainalle! Opintotukeasi leikataan ja tuen saamisen kriteerejä kiristetään samalla kun kesätyöt ovat kiven alla. Opiskelijana joudut tarkasti suunnittelemaan opintojesi aikaisen rahoituksen: kiristätkö vyötä vai nostatko opintolainaa? UKKO.fi-laskutuspalvelu on tarkoitettu aloille, joilla tuotteena on oma työ ja osaaminen. Jos opiskelet esimerkiksi graafista alaa, kääntämistä, ohjelmointia tai valokuvausta, UKKO.fi sopii sinulle. Myy siis omaa osaamistasi ja…

    Lue lisää